Cornertraps forskel på at bruge rockwool og terrænbats?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jesper Møller
Medlem
Indlæg: 324

Cornertraps forskel på at bruge rockwool og terrænbats?

Indlæg af Jesper Møller »

Hejsa

Jeg skal i gang med at bygge 4 cornertraps til mit liverum.

Er der stor forskel på at bruge almindelig rockwool og terrænbatts?
Det jeg mener er, påvirker materialet rummet forskelligt, og i så fald, hvad er forskellen?

På forhånd, tak!

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hejsa
Som jeg har forstået det er terrænbatts noget mere effektive i bunden grundet højere densitet end fx flexibatts. Jeg har lavet cornertraps med begge typer. Dog i to forskellige rum, så det er svært med en praktisk sammenligning effekten. Det første rum (flexi) målte jeg ikke på efterfølgende, men umiddelbart fint resultat. Men jeg synes nu godt nok at bassen er lidt skarpere i det rum jeg sidder i nu (terrænbatts). Men der er jo også meget andet der spillet ind :)
Holger har for nylig skrevet lidt om fremgangsmåde i FAQ'en. Det er god hyggelæsning.
Helt lavpraktisk er downside ved terrænbatts at de er lidt dyrere. Til gengæld er de mega nemme at stable!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

What he said.

Og der findes målinger der bakker det op, altså at Terrænbatts dæmper bedre i bunden. Dog begynder det at gå den forkerte vej længere oppe i frekvensspektret hvis man vælger noget med højere densitet end Terrænbatts. Tror dog ikke det er produkter som er i alm. salg, Marine Slabs til skibe fx.

Default avatar
Jakob De Wittig
Medlem
Indlæg: 23
Sted: Copenhagen N

Indlæg af Jakob De Wittig »

Og der findes målinger der bakker det op, altså at Terrænbatts dæmper bedre i bunden
Kan du evt linke til et sted hvor man kan studere det nærmere? Er meget interesseret i at læse materiale som underbygger det.

M.V.H
Jakob

Nyt svar