Overordnet kabling og routing (masser af synth + effekt)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Overordnet kabling og routing (masser af synth + effekt)

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hvordan kabler/router I overordnet større setup af hard-ynths of effecter, + DAW, max fleksibilitet ?


Min opstilling er vokset og jeg skal til at kable og route i en dimension jeg aldrig tidligere har prøvet ,... (dub-production her, tracking andetsteds)

Ca 25 effecter, og 10-15 synths og samplere, mange af dem med multiple outputs,... nyt skal kunne tilføjes

COMPUTER og SOFTW: Studio One 3, og routing gennem RME's Totalmix, på HDSP 9652 (hammerfall), og ud på ADA8000 adat-convertere,..

HARDW: Grundstammen er 24 ch analog-mixer, 4 stks PX2000 krydsfelter, 32 converter I/O, 2-3 RX1602 mixere mest tiltænkt synth-monitoring

Alt skal være "klar til kamp" konstant, og mindst muligt bøvlet, på midisiden er der købt intefaces så alt er opkoblet konstant, m egne midi-kabler

De fleste synths skal kunne:

1. Monitores gennem RX1602 liniemixer under normalt spil og brug
2. Køres direkte ind i en AD converter ved optagelse på audio-track I DAW
3. Routes til en valgfri mixer-kanal for specielle opgaver

De fleste efekter skal kunne:

1. Routes fra "alle steder til alle steder", på enhver syg måde, men HURTIGT, og 100 pct fleksibelt :dollargrin:
2. De vigtigste, og mest brugte have en default placering på pultens 6 effect-busser, men kunne re-konfigureres nemmest muligt

Pladsen er trang, og jeg har ikke uhindret adgang til bagsiden af alle rack-units, tror derfor at jeg ender op med at bruge krydsfelterne meget

Bygger og kabler m.m, og skal denne vinter op at køre med helt nyt setup, fra bunden, vil gerne høre jere overordende råd/tanker i stort/småt ?

(bare for at komme så godt fra start som muligt, jeg er klar over at mine egne nye rutiner skal opbygges møjsommeligt over en år-række)

------------------------------------------------------------------------------------

Et lille specifikt spørgsmål lige her og nu: (vedrørende at splitte outputs fast)

Jeg VED at en del synths og effecter skal kunne overføres til DAW som ren rutine nærmest hele tiden, og jeg har ca 16-20 converter inputs der ikke bruges fordi jeg ikke multi-tracker i dub-studiet, jeg spekulere derfor på at kable disse outputs FAST til hver sit converter input, direkte, og uden at skulle gennem linie-mixer eller andre degraderende led og patching

Jeg overvejer derfor på disse outputs at sætte en fast mono-mono splitter, og føre en del af signalet ned til de respective converter input direkte

Så lidt stik og forringende mellemled som muligt når audio overføres til DAW ,.. men stadig medhør og øvrige funktioner

Er dette god latin ? eller er der noget jeg ikke tænker på ? brumsløjfer ?

Tak for enhver hjælp, nu såvel som hidtil ;-)

Billede
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Sørg for at have jord på alting hvis muligt for at undgå at have spændingsforskelle mellem apparaterne. (Støj/brum)

Hold (analoge) signal kabler adskilt fra strøm/digitale signaler.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Mht splitter, så kommer det an på to ting om det kan lade sig gøre: Outputtets impedans og inputtenes impedans. Nogen synth'er har er mindre heldigt designet end andre. :/

Hvis impedansen er gal, vil lyden typisk blive tynd, fesen, udynamisk eller mangle bas. Måske endda flere af disse på én gang.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Joachip skrev:Sørg for at have jord på alting hvis muligt for at undgå at have spændingsforskelle mellem apparaterne. (Støj/brum)

Hold (analoge) signal kabler adskilt fra strøm/digitale signaler.
Tak for feed-back, har allerede lidt focus på problemet, men ingen erfaring endu,...

Regner 100 pct med at problemet vil opstå, og bevæbner mig derfor til tænderne med lidt DI-boxe, og lign, så en ond cirkel om nødvendigt kan brydes med magt :)

Lavede en tråd om dette for nogle dage siden http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2&t=74730

Ud over ART prøver jeg diverse fra Musicstore, og Thomann, ved førstkommende bestillinger,...

Men først og fremmest selvfølgelig prøve at undgå ekstra led og bøvl
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hvis synth'ens udgang har en lav modstand, og de to indgange du splitter ud til har en indgangsimpedans så vil det sansynligvis fungere med sådan en splitter og ingen DI boks.

Så man kan regne det ud til en hvis grad, hvis synth'ens udgangsimpedans er kendt. Men måske er det mere sikkert at lytte sig frem. For nogen apparater får man en forskellig sound alt efter om man tilslutter skidtet til en line-in eller sådan en "High-Z" instrumentindgang.

Nå, nu vil jeg tøffe en tur i 4sound og stene rundt og kigge på ting jeg ikke har brug for...
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Joachip skrev:Mht splitter, så kommer det an på to ting om det kan lade sig gøre: Outputtets impedans og inputtenes impedans. Nogen synth'er har er mindre heldigt designet end andre. :/

Hvis impedansen er gal, vil lyden typisk blive tynd, fesen, udynamisk eller mangle bas. Måske endda flere af disse på én gang.
Joachip skrev:Hvis synth'ens udgang har en lav modstand, og de to indgange du splitter ud til har en indgangsimpedans så vil det sansynligvis fungere med sådan en splitter og ingen DI boks.

Så man kan regne det ud til en hvis grad, hvis synth'ens udgangsimpedans er kendt. Men måske er det mere sikkert at lytte sig frem. For nogen apparater får man en forskellig sound alt efter om man tilslutter skidtet til en line-in eller sådan en "High-Z" instrumentindgang.

Nå, nu vil jeg tøffe en tur i 4sound og stene rundt og kigge på ting jeg ikke har brug for...

Go tur til 4sound :-) (skal selv derind og købe en passiv ART stereo direct i næste uge)

Ja, det bliver nok i høj grad at prøve sig frem

Hmmmmm, måske en fast aktiv multi-channel DI-box til at smide dem igennem der er strength nødvendige

Hardwrae synths/samplers er iøvrigt fortrinsvist:

E-mu ultra 5000 samplere, div Proteus 2000 moduler, Ultra Proteus
Ensoniq ASR10 ,.. KS32
Yamaha CS6R, A3000
Clavia Micro Modular
Roland VP9000 sampler
Casio PX110

Samt lydkort outputs fra stand-alone computer
/Dub

Medlemsavatar
martinleblanc2
Medlem
Indlæg: 226
Sted: Virum

Indlæg af martinleblanc2 »

Joachip skrev:Sørg for at have jord på alting hvis muligt for at undgå at have spændingsforskelle mellem apparaterne. (Støj/brum)

Hold (analoge) signal kabler adskilt fra strøm/digitale signaler.
Jeg har problemer med spændingsforskelle. Der er ikke mulighed for jord på mine to synths (Access Virus og Roland SE-02). Hvad kan man gøre her? Jeg kan køre jord fra computeren og min skærm.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Joachip skrev:Hold (analoge) signal kabler adskilt fra strøm/digitale signaler.
Hvordan "holdes adskilt"...? Mener du, at de ikke må ligge for tæt op ad hinanden? Bør kablerne være skærmet...?

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

martinleblanc2 skrev:Jeg har problemer med spændingsforskelle. Der er ikke mulighed for jord på mine to synths (Access Virus og Roland SE-02). Hvad kan man gøre her? Jeg kan køre jord fra computeren og min skærm.
Det er super god praksis med fælles jord på alt, men rigtigt mange synths kommer med stik uden jord.

Så lidt afhængig af hvad problemet er, kan du tit komme langt med en transformator imellem din synth og lydkortet for undgå brumsløjfer.

Jeg har et par af dem her jeg er nødt til at bruge på nogle af mine gamle synths:

https://www.thomann.de/dk/behringer_mic ... r_188508_3

Der findes også andre og dyrere mærker, men de har løst det for mig, selv om jeg normalt ikke er så begejstret for det brand..

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Mr. Soundman skrev:
Joachip skrev:Hold (analoge) signal kabler adskilt fra strøm/digitale signaler.
Hvordan "holdes adskilt"...? Mener du, at de ikke må ligge for tæt op ad hinanden? Bør kablerne være skærmet...?
Fysisk afstand. Der dannes jo et magnetfelt omkring strømledninger.

Worst case ville være at trække et ubalanceret kabel rigtigt langt hvor det ligger på langs med et strømkabel. Det ville resultere i en masse brum som springer fra strømkablet over i signalkablet (pga. induktion).

At de krydser hinanden er ikke så slemt igen, men hvis de ligger på langs over et længere stykke, så bliver det hurtigt et problem.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Yep, kabler kan optage støj både kapacitivt og induktivt, herunder altså også instråling fra magnetiske felter, såsom en transformator, motor, eller selonoid,...

Det er jo netop derfor man kører ballanceret, om nødvendigt, her er der jo en fase, og en modfase, og det smarte er så at støjen rammer begge faser lige hårdt, og bliver udfaset i sidste ende

Når man på en pre-amp læser data på CMRR, (common mode rejection ratio), er det netop ingangstrinnets eller op-amps evne til at undertrykke støj der er overlejret ligeligt på begge faser, (opgives i dB),..

Grundlæggende trivia, men meget fedt at vide hvis man er på bar bund med teorien
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Den mono til mono/mono splitter du har afbilledet øverst, der kan jeg sige at jeg købte 10 stk for en del tid siden hos Thomann... køb IKKE de billigste af dem, de er en gang crap uden lige, hvor stik sidder løst fast... du kan mærke at stikker er hult indeni, det er ikke sådan at den sorte indpakning er støbt rundt om adapteren... det er mildest taget det værste **** jeg har oplevet, og det er en del af de billigste adaptorstik hos Thomann... giv lidt mere, og få en ordentlig kvalitet.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Razmo skrev:Den mono til mono/mono splitter du har afbilledet øverst, der kan jeg sige at jeg købte 10 stk for en del tid siden hos Thomann... køb IKKE de billigste af dem, de er en gang crap uden lige, hvor stik sidder løst fast... du kan mærke at stikker er hult indeni, det er ikke sådan at den sorte indpakning er støbt rundt om adapteren... det er mildest taget det værste **** jeg har oplevet, og det er en del af de billigste adaptorstik hos Thomann... giv lidt mere, og få en ordentlig kvalitet.
Tak for advarslen Razmo ,... Havde også allerede droppet selv, da det stikker for langt bagud, og jeg kan undgå en stikforbindelse, (potentielt bøvl og knas), hvis jeg loder et splitkabel selv
/Dub

Nyt svar