Studio monitors til en rimelig pris M-Audio BX5 D3

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Studio monitors til en rimelig pris M-Audio BX5 D3

Indlæg af gasolin »

Studio monitors til en rimelig pris

Uden at have hørt D3'erne er jeg blvet interesseret i et par M-Audio BX3-D3

De er pæne,det er near field højtaler som lyder bedst der hvor jeg lytter mest til musik som er ved min pc, de er dynamiske pga de ofte er bi amped og har aldrig haft små studio monitors som ikke kan spilel højt som en i h........... De er billigere her hos gear4music end 4sound og lige så billige som hos thomann.de http://www.gear4music.dk/da/PA-DJ-and-b ... nitor/1Z1A, der er 30 dages refundering incl gratis fragt tilbage.

Det jeg fortrækker er en god dyb og dynamisk bas, en mellemtone der ikke skriger ved høj lydstyrke og en behalig ikke lys top
De nye BX D3 har kun justering til bassen, men har en forforstærker med pre out,main in og der kan toppen dæmpes ved 10khz

Nogen der ved om gain/volume er trinløs som D2 eller om de er med hak i midten så man kan mærke når man når 0db

Så frem jeg køber et sæt og beholder dem skal jeg have dæmpet gain/volume bag på højtaleren så meget at jeg ikke høre forstærkerens egen støj,white noise som man ofte gør med aktive studio monitors der er for høj i gain (som sjovt nok ikke er et problem på pc højtaler) hvor en trinløs justering ikke er en fordel.

Andre i vil anbefale, har haft krkr rookit g2/g3,M-Audio BX5 D2 i kort tid,adam F5,A5X også i kort tid,Yamaha HS8 Hold op de er store og kan spille højt/bas, Behringer B1030A så jeg har en del erfarringer med studio monitors

Andre studiomonitors fra gear4music i kan anbefale max pris pr stk helst under 1000kr og max 20 cm i bredden

Prioritere god lyd frem for høj lydtryk, dog er jeg ikke fan af højtaler der lyder lyst (lyttetræthed) og tynd i bunden (krk rookit powered 5 g3 synes jeg har ok bas men generalt synes jeg frekvensområdet er for ujævnt, men som dj,party højtaler er de ret gode og overgås måske kun af M-Audio BX8-3 fordi de er større,mere bas,max lydtryk til ca samme pris)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tænker at du med et budget på omkring 2000 kr for et sæt nok kommer længst på brugtmarkedet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Og hvilken højtaler skulle det så være?

Du godt klare over der ikke er returret på brugte højtaler købt af en privat, at lytte til dem og hente dem er ikke en mulighed med mindre de befinder sig i gå afstand da jeg ingen bil har.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg kan se at du har været igennem en del forskellige, hvad er årsagen til udskiftningen?
Hvor hører du til i landet (kan evt. udfyldes i din brugerprofil) så vi har en ide om hvor gå afstand skal udregnes fra?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Det lang tid siden jeg har haft de første krk rookit powered 5 g2 (havde dem i over 1 år)

M-audio bx5,adam f5,a5x har jeg kun haft i kort tid før jeg brugte returretten (man skal jo lytte til det man køber derhjemme for at få det bedste indtryk med det musik man foretrækker,placeringen,kablerne,cd,pc,pladespiller,lyttetræthed,er bassen buldrene,lydstyrken kan de spille højt nok i det rum de skal bruges i og så videre)

Behringerne var jeg træt af den pop lyd der var hver gang jeg tændte for dem og i det lange løb havde de en for høj top som var lidt for metalisk, den gav en lille smulle lyttetræthed.

Selv om jeg vidste de var store var HS8 bare alt for store, så jeg ville nedgradere pga de kunne ikke placeres optimalt, tror jeg valgt de nye krk rookit powered 5 g3, hørte dem spille, wauuw en bass, dem måtte jeg bare havde,(havde den i et stykke tid før jeg solgte dem),de startede med at have ground loop som jeg ikke havde med g2'erne, bassen er tydeligt og punchy, men efter at have haft dem i et stykke tid begynder den første, jeg har fået nye højtaler med god bas glæde at forsvinde,det bliver mere hverdag (hvis man kan kalde det det) og man opdager ofte hvordan højtalerne reelt lyder og den havde bare nogen frekvensområder der var lidt for svage/kraftige, for ujævn frekvensgang.

Jeg er mere til en neutral mellentone,top med en god stram,dynamisk og rimelig dyb bas, altså flat frekvensområde med undtagel af bassen den behøver ikke være neutral, men med måde, vil ikke have en buldre bas.

Bruger ikke siden så meget at jeg har gidet at lave min bruger profil, jeg bor på fyn og 4sound i Odense har ikke så stort udvalg, BX5 D3 koster hos dem 1039kr, der er gear4music's priser meget bedre (under 900kr pr stk) med 30 dages returret og fri fragt så der mulighed at prøve højerne derhjemme uden at frygte store udgifter i form af 2 gange fragt og ikke få det fulde beløb tilbage ved returnering (de fleste gir det fulde beløb tilbage når man returnere hardware i lige så god stand som da man fik det).

Har hifi højtaler og har oplevet at når jeg nogen gange spiler højt skal jeg lige en halv meters penge tilbage for optimal lyd.

Og ja så har jeg også lysten til at prøve noget nyt.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Du finder altså ikke noget til under 2000, der kan konkurrere med A5x.

Har du overvejet at arbejde lidt med dit lytterum? De problemer du beskriver lyder mest af alt som dårlig akustik.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Nu har jeg altså ikke et sæt a5x

Blev også overrasket over 30 dages returret og så vidt jeg kunne læse mig ferm til fri fragt frem og tilbage hos gear4music, så har man mulighed for at lytte til det man har købt før man beslutter sig om man vil beholde det.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

De tredive dages returret er lovpligtigt ved internet salg i DK

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Fordelen ved Thomann er deres 3 års garanti på det de sælger.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Smittefar skrev:
Har du overvejet at arbejde lidt med dit lytterum? De problemer du beskriver lyder mest af alt som dårlig akustik.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Meget :wink:

Gasolin, du bør sætte kravet lidt ned til de monitors. I det øjeblik du overlader dit musik til andre er de monitors de lytter på væsentligt ringere end noget af det du bruger. Problemet kan skyldes din akustik i rummet hvilket får dig til at høre og gør ting der skaber de her problemer :roll:

Smid et billede op af dit lytte rum, så kan vi fortælle dig med det samme om du har problemer!!!
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Smittefar skrev:De tredive dages returret er lovpligtigt ved internet salg i DK
14 dages returret i DK - flot at gear4music har 30 dage.

Hvad med IK Multimedia's iLoud Micro?
http://www.gear4music.dk/da/Indspilning ... abnet/2062
Men billigere hos 4Sound: https://www.4sound.dk/studie/studiemoni ... ro-monitor

De fik gode anmeldelser på Sound On Sound, men er lige lidt dyrere end 2000 kr.
https://www.soundonsound.com/reviews/ik ... loud-micro
https://www.ikmultimedia.com/products/iloudmm/
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

stralner skrev:
Smittefar skrev:
Har du overvejet at arbejde lidt med dit lytterum? De problemer du beskriver lyder mest af alt som dårlig akustik.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Meget :wink:

Gasolin, du bør sætte kravet lidt ned til de monitors. I det øjeblik du overlader dit musik til andre er de monitors de lytter på væsentligt ringere end noget af det du bruger. Problemet kan skyldes din akustik i rummet hvilket får dig til at høre og gør ting der skaber de her problemer :roll:

Smid et billede op af dit lytte rum, så kan vi fortælle dig med det samme om du har problemer!!!
:luny: (Ved godt hvad du måske sidder og tænker,tosse eller måske ligefrem idiot,men den emote,smilie passer af en eller anden grund til mit svar)

Seriøst kan studio monitors kun bruges til produktion af music?

Near field monitor til pcen kontra hifi højtaler, near field monitors = de lyder bedste i kort afstand til der hvor man sidder og lytter?

Hifi højtaler lyder bedst hvis man sidder lidt længere væk fra højtalerne end man gør ved en pc? (f.eks 1.5-2 meter)

Bi-amped = bedre dynamic,bedre kontrol af højtaler endhederne, right? Bedre lyd pga bi-amping ? (selvfølgelig til en hvis grænse pga prisen)

Studio monitors neutrale,analystiske, afslørende = de gengiver mere musikken sådan som den er optaget end hifi højtaler? (igen til en hvis grænse hvis de koster max 1000kr pr stk)

Var til at starte med interesseret i et sæt M-Audio BX5 D3 (som de har i Odense), gear4music gir mulighed for så vidt jeg ved det at gør følgende: (hvis det er forkert må man godt rette mig)

Bestille et sæt (M-Audio eller andet sæt), få dem til gennemlytning (kunne til at starte med lytte til dem i Odense og lyder de helt forkert så har jeg kun brugt nogen få timer og en tog billet frem og tilbage), prøve dem i op til 30 dage og få alle pengene tilbage (med mindre de bliver skadet) med fri fragt begge veje (som også hififreaks har for vare over 500kr) hvis ikke de falder i min smag.

Som en lille detalje som nogen måske ikke har opdaget,lagt mærke til (synes det en fed detalje for kun et beskedent beløb og vil helt klart benytte mig af det så frem jeg køber) Valgfri: 6 års garanti: kr. 43 (Omfatter 180 dages tilbagebetalingsgaranti). Der kan 4sound ikke være med.

Jeg vil spørge om hifi højtaler på hifi4you eller whathifi og studio monitors på Lydmaskinen eller gearslutz.

Så når jeg et spørgsmål om studio monitors er det så ikke logogisk at spørge herinde? Iøvrigt synes jeg rigtig studio monitors med forstærker i begge højtaler og generalt den helt samme opbygning (samme vægt intern volume,samme længe kabel til begge højtaler), lyder bedre en plastik pc højtaler fra logitech,creative,edifier,jbl (deres pc højtaler med indbygget forstærker,f.eks jbl creature,spot) med forstærker i den ene højtaler og ikke helt er rigtige aktive højtaler.

Edifier er dog ok da de også laver gode 2 vejs højtaler i ordentlige kabinetter (non plastik) uden alt det bling bling, subwofer med boom boom lyd og fjernbetjening,bluetooth og så videre.

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Heine skrev:
Smittefar skrev:De tredive dages returret er lovpligtigt ved internet salg i DK
14 dages returret i DK - flot at gear4music har 30 dage.

Hvad med IK Multimedia's iLoud Micro?
http://www.gear4music.dk/da/Indspilning ... abnet/2062
Men billigere hos 4Sound: https://www.4sound.dk/studie/studiemoni ... ro-monitor

De fik gode anmeldelser på Sound On Sound, men er lige lidt dyrere end 2000 kr.
https://www.soundonsound.com/reviews/ik ... loud-micro
https://www.ikmultimedia.com/products/iloudmm/
3" ehneder der går ned til 45hz, godt nok optimistisk (max lydtryk 100-3khz 104db).

Lyttede til de små genelec 8010 eller 6010 tidligere på året (så vidt jeg husker), kan ikke huske hvilken de havde (er vilde med 6010/8010 i hvide de er så nuttede)

De kan ikke spille så højt og havde en bund der lød meget rungende, meget mellembas tung som jeg synes gav en kunstig fremhævelse af de dybe mande stemmer og det lød forkert, eve audio lød meget mere harmoniske, men de er endnu dyrer end genelec.

Har et sæt isoacoustics standere som jeg er glad for (har faktisk 2 men det ene sæt passer ikke med mine højtaler til mit tv) og vil gerne blive ved med at udnytte den lydmæssige fordel de har.

Skal nok kigge lidt mere på linkene

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Hald skrev:Jeg tænker at du med et budget på omkring 2000 kr for et sæt nok kommer længst på brugtmarkedet.
Noget specielt du havde tænkt dig?

Har set på M-Audio,adam audio,krk,yamaha men ikke nogen til max 2000kr

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nej jeg har ikke nogen brugtforslag, hvis du er begrænset af placeringen og prisen er max 2000 kr.

Du stille høje krav til en højttaler der ikke må koste ret meget.

Hvis det skal være fyn, og du havde mulighed for mere på budgettet ville jeg personligt kigge efter disse:
https://www.dba.dk/event-20-30-bas-even ... 1035254659

Men eftersom den er for bred falder den også fra.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Nu står der en hel del i dine indlæg, men er det korrekt forstået at de skal anvendes til at lytte til musik og ikke musik teknik i sig selv?

Akustik er ligeså vigtigt i HIFI øjemed, uden at gøre mig i de kredse, ville det ikke overraske mig det sjældent er prioriteret...

Jeg ville kigge på de Mackie HR824 der er til salg på siden her pt. selvom du skal lidt op i budgettet - har desværre selv lige handlet ellers var jeg nok hoppet efter dem...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja jeg så også Mackierne, og har ikke lige set målene på dem, men tænker også at det er en fin monitor.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

ja kun hifi havde også kigget på de nye mackie mr 524 til ca 2300kr år sættet på ger4musi.dk . 4sound i Odense er ved at flytte over for tv2 så der var halv tomt og fik ikke lyttet til noget.

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Skrev respons til en tråd om aktive højtaler og da jeg kiggede lidt på nettet fandt jeg m-audio's bx5 d3 som var nye og kostede under 900kr pr stk med fri fragt begge veje hos gear4music.dk, hvor jeg endda kunne købe 6 års garanti og180 dages tilfredshed garanti/penge tilbage for kun 45kr ekstra, det var bare noget der fik mig til at ville prøve et sæt.

Har også som nævnt oplevet at når jeg spiller højt så for toppen en mere harmonisk lyd når jeg lige skubber min kontorstol ca en halv meter længere tilbage (længere afstand til højtalerne) og det for mig også til at opleve med de begrænsninger i afstanden til min pc (34"skærm) af jeg vil få mere optimal lyd med rigtige studio monitors da de er lavet til at lyde bedst på kort afstand.

Desværee har højttalerne stadig trinløs justering af gain, ingen hak ved 0 db og kun dæmpning af bassen (som jeg dog godt vidste), vægten og den umiddelbare kvalitet virker god.

Makie mr 524 er også nye og trods lavere vægt på 1kg ser de ud til at være i god kvalitet og virker spændende med alle de justeringmuligheder der er for at tilpasse lyden til ens rum og personlige smag.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Jeg spørger måske lige direkte nu; indlægget er ikke bare et forsøg på at markedsføre den britiske musik butik vel?
A fancy tagline goes here...

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

https://www.youtube.com/watch?v=9oFwIyxSKjY

Yamaha HS5 extremt mellemtone fokuseret, krk mangler lidt niveau i de højfrekvente område og meget bas tung, jbl skulle have lidt med mellemtonen.

Er yamaha HS7 lige så meget mellemtone fokuseret som HS5?

Jeg synes godt nok HS5 er meget mellemtone fokuseret i youtube linket men er det i virkeligheden, her er den ikke noget om at den skulle være det https://homestudiobasics.com/yamaha-hs5 ... ar-winner/

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Nogen der ved hvorfor 4sound ikke sælger jbl studio monitors mere?

JBL LSR305 kan man ikke mere købe hos dem, har de haft problemer med jbl?

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Så fandt jeg et sæt på dba jeg ville købe og fik bestilt fødder, har i de sidste mange år gerne ville have et sæt og jeg fandt dem i hvid som ser sååå nice ud.

Er i friske kan vi lave en gætte leg ud af det.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

gasolin skrev:Seriøst kan studio monitors kun bruges til produktion af music?
Den perfekte studie monitor er vel en højttaler helt uden fejl - hvilket jeg sjovt nok også ville sætte som krav til den perfekte lytte-til-musik-højttaler.

Så kort sagt: Ja. Det endda hvad jeg foretrækker at lave musik på.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

AnotherDan skrev:Jeg spørger måske lige direkte nu; indlægget er ikke bare et forsøg på at markedsføre den britiske musik butik vel?
:wink:
Cubase 11 pro

Nyt svar