Pianoteq 6

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Joonathan
Medlem
Indlæg: 398

Pianoteq 6

Indlæg af Joonathan »

https://www.pianoteq.com/pianoteq6

Gad godt høre lidt meninger fra de erfarne pianister herinde. Jeg er temmelig imponeret, men er også kun en glad amatør :)

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Er hverken erfaren eller pianist, men jeg har brugt Pianoteq (v. 5) i de sidste mange år til mine små klimperier derhjemme og har lige opdateret til version 6. Jeg elsker det og er også dybt imponeret over hvad et program på 50 MB (!!) kan præstere.

Default avatar
Joonathan
Medlem
Indlæg: 398

Indlæg af Joonathan »

Fedt at høre - jeg kommer også fra ver. 5, der allerede var glimrende, men det her er fremragende.

Default avatar
Joonathan
Medlem
Indlæg: 398

Indlæg af Joonathan »

Forresten - måtte du betale for opdateringen? Min lå til gratis download. Tænker at det enten beror på en fejl, eller på at jeg købte version 5, da den hed 5.9?

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jeg måtte betale -det var noget med at alle der havde købt efter en bestemt dato fik opdateringen gratis :)

Default avatar
Joonathan
Medlem
Indlæg: 398

Indlæg af Joonathan »

Aha - det havde jeg overset. Fin gestus fra deres side :)

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Det lyder imponerende lige når man hører det, men synes så snart man lytter til en rigtig optagelse, så hører man at der er et godt stykke vej igen.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Ja, synes du? Hvad er det der springer dig i ørene? Jeg synes nemlig ikke jeg kan høre nogen tegn på at det ikke er et "rigtigt" klaver.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Tror det for rent og perfekt i lyden. Synes det har sådan en lidt glas agtig lyd især de høje toner. Svært at beskrive. Men det kan måske også være så simpelt at en ægte optagelse aldrig vil lyde så rent, så min hjerne fortæller mig at det ikke er ægte. Der er altid en smule baggrunds lyde som f.eks. pianisten der bevæger sig eller et svagt åndedrag osv.

Det er i øvrigt sjovt at når jeg lytter til deres pianoteq 5 vs pianoteq 6 sammenligninger så synes jeg 5'eren i andet eksempel (Prelude Op. 32 No. 1af S. Rachmaninoff) lyder bedst. Men det er kun lige i starten hvor de hårde anslag i de dybe toner, lyder mere ægte i pianoteq 5 udgaven. https://www.pianoteq.com/listen_comparison Første eksemplet lyder pianoteq 6 dog klart bedre.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Det er sjovt, jeg har faktisk også en tendens til at dæmpe den lidt i toppen -både med den indbyggede EQ, men også med deres indbyggede "ageing" funktion, hvor man kan få instrumentet til at lyde mere "slidt" og "brugt" :)
Senest rettet af benjisan fre 6. okt 2017 13:52, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hold da op der er mange demoer på deres side, det plugin lyder godt nok godt i de rigtige hænder.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar