Beviser på popmusik er blevet værre med tiden

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

"There mere exposure effect": Det er første gang jeg hører nogen forklare hvorfor udbud og efterspørgsel også virker den anden vej rundt - hvilket jeg længe har haft indtryk af var tilfældet. Og jeg tror ikke den kun eksisterer i musikbranchen. Consumer-elektronik er et andet felt hvor jeg også mener det gør sig gældende. Og Hollywood's uopfindsomme film-industri er vel et eksempel alle kan genkende...
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

I starten lyder han lidt som en tosse-med-en-sag.
Var lige ved at zappe videre, men hang på .. så viser han sig at have noget mere vægt.
Og han er ikke fordømmende -- det er mere som om han bare fortæller og viser, hvordan det hænger sammen.
Interessant pointe med Dr Luke og Max Martin.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Så vi er også musikalske lemminge :-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

6:16 xlr in mic hurts my eyes
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det er fint at opstille parametre man kan måle har ændret sig på 60 år, men derfra til at sige, det er blevet værre, er noget af et langskud.
skriver noder

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg vil også sige at der er mange måder at måle det på, det er sandt nok at radiostationerne bestemmer hvad folk i dag synes er god musik, hvilket jeg er lidt modstander af da deres playlister ikke går "kun" på hvad der er god musik.

Men der er mange der ikke værdsætter de store navne fra dengang, beatles lyder jo som en amatøroptagelse sammenlignet med de produktioner vi har i dag. Men de var first-movers, de skubbede grænsen og er vigtig musikhistorie, og de lavede også mange gode numre.

Men de har ikke det format som stjernerne har i dag, jo woodstock var stort, men de tourner bands tager på i dag er også kæmpestore og teknisk krævende på helt andre niveauer.

Så sammenligninger er unfair, havde de et hidsigt beat dengang, jnaaah, de havde jo knap nok anlæg til at spille ordentlig musik på, hvor vi i dag må sige at mange familier har subwoofere og surroundsound i stuerne, og anlæg på alle værelserne, for ikke at tale om fabrikation af billige hovedtelefoner er blevet ganske godt. Men dengang ville det ikke give mening at have Skrillex eller Deadmouse.

Hvis man spørger en der kun hører Jazz eller Rock vil svaret måske være at pop altid har været dårligt.

Som det er med alt data skal man affinde sig med at statistik kan ses i en vinkel der kan passe på den historie det skal underbygge.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Kram
Medlem
Indlæg: 84
Sted: Odense

Indlæg af Kram »

Mange interessante oplysninger, men påstanden om at hvis musikken er "truly great", så kan man bare li' den første gang man hører den, er da noget vrøvl. Meget musik som jeg har syntes er "truly great", begyndte jeg da først at kunne lide, efter at have hørt den flere gange.

Faktisk er det tværtimod mit indtryk at den let tilgængelige popmusik han taler om, til gengæld også hurtigt bliver trættende / irriterende at høre på. Ikke altid, men tit. Altså det stik modsatte af "the mere exposure effect". Men det er måske bare mig, som hurtigt holdt op med at være happy for "Happy"!

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Gaaaab, jeg synes det er en kedelig diskussion. Havde man ikke fuldstændigt samme diskussion i 50/60 erne med pop musik v.s. klassisk? Eller for den sags skyld med jazz da den opstod? Og hvad er målet med diskussionen?

Har det ikke altid været sådan, at ny pop/rock musik primært er henvendt den yngste generation og taler deres sprog. Og har der ikke næsten altid stået en uforstående ældre generation lige der bag ved, hvor rampelyset måske er ved at være lidt utydeligt, som taler om ungdommens forfald?

Jeg tror mest de diskussioner handler om at afsenderen føler sig en smule hægtet af nutiden, ikke forstår nutidig musik på dens præmisser, og dem den er henvendt til. Og så griber til den simple konklusion at alt var bedre i gamle dage. Ja, Betales eller Pink Floyd var gode, men svarer det ikke lidt til at sige at Jaguar E-type er flottere end biler i dag? Der var også ret mange dårlige biler dengang, som vi har glemt og ikke taler om i dag. I dag laver vi også andet end Up'er og Berlingoer.

Jeg ser det faktisk som et sundt tegn at musikken er i bevægelse, at der kommer nye til der skubber til grænserne, så vi ikke er stuck med Beatles, Mozart, eller Bill Evans. Der vil altid være nogen som bliver hægtet af eller vælger at stå at, og det er også fint. Man kan jo heldigvis bare blive ved med at høre Dylan hvis det er det man vil.
Senest rettet af Hoby man 9. okt 2017 11:35, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hoby skrev:Gaaaab.... Og hvad er målet med diskussionen?
Alle har ret, så der er ikke noget formål, rent tidsspilde :-D
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Kram
Medlem
Indlæg: 84
Sted: Odense

Indlæg af Kram »

Betales var sikkert gode, men lyder som et noget omkostningsbevidst band :wink:

Medlemsavatar
KTAS
Medlem
Indlæg: 254
Sted: Farum

Indlæg af KTAS »

Kram skrev:Betales var sikkert gode, men lyder som et noget omkostningsbevidst band :wink:
Ja og hvad har OP's video at gøre med at "beviser på popmusik" skulle være blevet værre med tiden ;)

Medlemsavatar
janengelbrecht
Medlem
Indlæg: 70
Sted: Aarhus

Indlæg af janengelbrecht »

Pop musik blevet værre ? Synes jeg faktisk ikke. Det er derimod blevet mere alsidig ift hvad der får prædikatet pop.
Lytter man til Adele, Kelly Clarkson, Pink osv. kan de jo faktisk synge, rigtig godt endda.
Man kan så spørge om musik der kun er indspillet af en mand: en producer er iorden. Meget endda slet ikke spillet men autogenereret.
De fleste vil dog mene at det er det færdige produkt der tæller og ikke måden det er lavet på. Om man sidder og prikker noget ind i Piano Roll eller skriver det ned som noder som de gamle komponister gjorde er vel det samme. Problemet opstår dog for mig hvis man så også begynder at afspille det hele som backingtracks live. Så er det sku ikke musik mere :)

Ift. arrangementer er der nok en tendens til at moderne pop meget går væk fra de traditionelle instrumenter i radio/hit segmentet. Det er lidt trist men er vel mest et udtryk for at mange producere idag slet ikke spiller guitar, bas osv. Soft Synths er deres instrumenter. Og når de laver det hele selv...well så bliver en guitar mest det som et VSTi evt kan frembringe eller det bliver loops.

Men generelt er jeg nu meget tilfreds.

Nyt svar