Roland Octa/Studio Capture - Erfaringer/meninger?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Roland Octa/Studio Capture - Erfaringer/meninger?

Indlæg af Smittefar »

Der er forskellige ting ved mit Focusite Scarlett 18i8 v2, jeg er ved at være lidt træt af (primært manglende line outs, men jeg synes heller ikke, det kører klippestabilt på mit Win10 system), så jeg kigger mig lidt om efter noget andet.

Der er så vidt jeg kan se intet, der kommer i nærheden af Rolands lydkort, hvis man kigger på features - Men lyder de godt. Det er jo spørgsmålet?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hvis det SKAL være USB så måske denne plus 2 x ADA8200, evt nogle gamle ADA8000 brugt

https://m.thomann.de/dk/rme_digiface_us ... 1505738142
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg skulle måske have skrevet, at jeg helst ikke vil ud i noget rackmonteret, men til gengæld vil jeg meget gerne have noget med nogle fornuftige hands-on knapper til volume og den slags (jeg synes faktisk Rolands volumeknap er for lille, men det er lige som hvad der er - måske skal jeg genanskaffe en TC Level Pilot)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Jeg kender ikke produktet og det der er svært her er prisen for det er penge nok til at jeg ikke vil købe uden at "prøve" hvis du gør vil jeg anbefale at du køber det på nettet så du har fortrydelsesret!!!

Jeg er fandme glad for mit nuværende UR824 lydkort fra Steinberg og mit UR28M, så jeg kommer heller ikke i nyere tid til at teste lydkort. Men finder du ud af det så smid lige en kommentar på det Roland kort, det er altid rart at følge med.
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har fået en aftale i stand om at prøve først :-)

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

SimonFromSidney, er det ikke på sin plads med en kommentar fra dig her?? :)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ja, det kunne da være interessant at høre Simon
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har i øvrigt lavet en aftale om at låne et Octa Capture i 14 dages tid fra i morgen. Så vil det blive sammenlignet med Focusrite 18i8v2, og hvis Octaen vinder, så køber jeg Studio Capture.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Simonfromsidney
Forum Donator
Indlæg: 314
Sted: Ryomgård

Indlæg af Simonfromsidney »

Rolig nu, vi er faktisk nogle som arbejder, for at finansiere et ekstremt behov for gammel elektronik ;-)

Jeg har 2 af de der 1610'er som er linket sammen til i alt 32 kanaler, det bevirker dog, at de maks. kan køre i 44.1 KHz når de er linket.
Men det er fint nok til mig.

Det er både godt og skidt, at det er så kompakte som det er, når der er 16 indgange og 10 udgange, de 4 indgange er i fronten og resten bagtil inkl. midi ind og ud samt power, der bliver hurtig proppet. Knapperne i fronten er af samme grund ikke så store, men selvom jeg har store hænder virker det fint for mig.

Fedt med monitor direct og 3 x volume kontrol i fronten (de 2 x volume knapper er til hørebøfferne). Kompressoren i kortet er i min optik god, jeg har brugt det ene lydkort til, at have samtlige udgange fra Linn9000 tilsluttet.

Auto-sens funktionen er et virkelig plus i øvrigt.

Jeg synes det er dejlig, at det kan bruges "stand alone" eller også fra computeren, hvor alt kan styres og routes fra Rolands medfølgende software. Jeg bruger de 10 udgange til at route til 4 monitor og til 3 x Emu samplere, når der skal samples fra pladespilleren eller fra computeren (film ect). Der er 2 udgange til høretelefoner i fronten.

Med hensyn til rackmontage er der rackøre med, men det kan fint stå på et bord uden rack øre er monteret og bygge kvaliteten er god.

Latency har jeg ikke oplevet på noget tidspunkt, på min computer må jeg hellere tilføje, og det er et ret vellydende lydkort med mange funktioner til de penge.

Vær OBS på, at køre man højere end 44,1 KHz falder antal kanaler som kan bruges samtidig.

Jeg kan kun anbefale det, du kan sikkert finde et som er bedre på den ene eller anden måde, men jeg tror det bliver svært, når du sammenligner med prisen og det antal ind og udgange samt funktioner det har.

Det virker rigtig godt for mig og så er det bare at ringe til Proffshoppen og bestille.

Nå! Gad vide hvad der er i kantinen i dag :-)
Med venlig hilsen

Morten
Udstyr: Lidt af hvert.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Fedt - Tak skal du have.

Jeg synes, det virker som det helt rigtige for mig. Det er meget længe siden, jeg har optaget mere end 48 kHz/24 bit.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Simonfromsidney
Forum Donator
Indlæg: 314
Sted: Ryomgård

Indlæg af Simonfromsidney »

Det er et rigtig fint lydkort, og let at smide i en taske og tage med ud til bedstemor og spille en tango eller foxtrot.
Med venlig hilsen

Morten
Udstyr: Lidt af hvert.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Sejt

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Efter at have blindlyttet ret meget på mine testoptagelse, må jeg sige, at jeg godt kan høre forskel, men jeg foretrækker ikke konsistent den ene frem for den anden

Her er dagens resultat fra Hofa Blind Test
Screenshot 2017-10-01 15.38.43.png
Screenshot 2017-10-01 15.38.43.png (55.11 KiB) Vist 351 gange
1, 4 og 7 er DI - og der vinder octaen 2-1
2, 5 og 8 er min kondensatormikrofon, og der er det 2-1 til Focusrite
3 og 6 er båndmikrofonen og der vinder octaen begge - jeg fik desværre ikke registreret lyt 9 og kender derfor heller ikke resultatet af denne

Når jeg tydeligvis ikke kan sige, at det ene interface lyder entydigt bedre end det andet, så må jeg gå efter, at Octaen (og specielt studio capture, som jeg køber), har præcis de I/O, jeg har brug for. Det har 18i8 v2 faktisk ikke. Roland lydkortet har også kørt klippestabilt med meget lav latency på mit system. Det har performet langt bedre end mit Focusrite kort nogensinde har gjort
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar