Christoffers tanker

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Re: Christoffers tanker

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fik opdateret til Reaktor 6 i dag, og dagen er gået med at lave 5-6 Blocks ensembles og samtidigt lære det at kende. Det er super ligetil, har vel max læst manual i en times tid eller 1½, studeret moduler og sådan, og føler mig ganske hjemme i det allerede. Nu har jeg - som man efterhånden har kunnet læse her på bloggen - også brugt en del tid i Bazille, så jeg er vant til tankegangen med det at skulle lave forbindelserne. En FX udgave af Bazille ville jeg stadig hellere end gerne smide penge efter, men det er blevet lidt mindre tiltrængt nu jeg har Blocks.
Derudover har jeg langt om længe fået bestilt en Zoom H4n Pro optager, så dagene indtil den ankommer går nok med at lege i Blocks. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fik i dag realiseret en idé jeg har haft i lang tid, med Blocks. At køre lyd igennem en sample & hold som trigges af en oscillator. Ændres pitchen på oscillatoren, så ændres lyden på input signalet. Det lyder hen af samplerate reduktion. Om det er sådan man laver samplerate reduktions effekter i praksis ved jeg ikke. Jeg mener Bugbrand WorkshopCrusher (hardware) fungerer hen af den måde.

I Blocks er der jo så kun de begrænsninger som computeren sætter for én. Jeg har kombineret ovenstående effekt med nogle flere led, styret af temposyncede sample & holds. Her proppet på et trommebreak fra Stealth:

[soundcloud][/soundcloud]


Soundclouds resize er ca. 100 gange dårligere end Lydmaskinens, så I får lige et bedre screenshot af patchen:
til stealth S&H sc upload 2.png
til stealth S&H sc upload 2.png (646.76 KiB) Vist 2180 gange

Beklager at jeg har fået beskåret øverste tekstlinje, navnene på modulerne, fra venstre mod højre, er:
S&H til lyd L, Osc L, FX Vol Boost L, Volume L, S&H til Mod, S&H til Carrier


Man kan godt "nøjes" med en enkelt oscillator, nu den bare skal clocke de to S&H stereolyden skal køre igennem. Men så får man ikke de tilfældigheder med der sker ved at have en oscillatorer kørende pr. side. Jeg kan måske spare 5% forbrug ved at fjerne den ene, det kan være jeg gør det for fremtiden.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mit 30-minutters ambient nummer er ikke kommet nogen vegne, fordi jeg ikke er tilfreds med det endelige resultat, efter nummeret er kommet lidt på afstand. Derfor er det nu blevet uploadet på min soundcloud:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=6&t=73756

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Er for tiden igang med at teste Zoom H4n Pro optager, det er super sjovt som kreativiteten og idéerne strømmer frem, så snart jeg står med en mikrofon i hånden. Fejl bliver til nye idéer, osv.
I dag har jeg blandt andet fået lavet et hun stereo jack til 2x xlr splitter kabel, så alle hovedtelefoner kan bruges som mikrofoner. Indtil videre har jeg kun prøvet mine udtjente MDR V700, det virker godt. Et eksempel:
170627-003 - MDR V700 - hjerte - LM edit.mp3
(944.9 KiB) Downloadet 407 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Opdagede lige at jeg har rundet 17.000 plays på min soundcloud kanal! Ret sejt.
Og så har jeg fået lavet den første praktiske test af optagelser fra min H4n Pro, det kan høres her:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=6&t=73886

sc plays.png
sc plays.png (5.14 KiB) Vist 2014 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så blev der sendt sommerhilsner til Urs Heckmann og co., og et forslag til en FX udgave af Bazille. Det kan læses her:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Sommerferien er snart ved at være forbi, har taget forskud på glæderne ved at demoe Inear Display Amalgame. Temposynced multieffekt med tons vis af fede muligheder. Den bliver sgu nok shoppet til intropris.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Iøvrigt interessant at høre den der "fzzzt!" lyd der kommer hver gang din Zoom H4n skriver til memory kortet.

Det gør min ældre H4 model også. Gad vide om nogen af deres større modeller har løst det problem? (Det kan kun høres ved højeste gain indstilling, har jeg lagt mærke til.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja præcis, det virker dog som om at det kun er hørbart når man bruger Mic indgangen, sådan som jeg husker det. Min Elektrosluch kan dog også opfange det. Men der vælger man jo selv, hvad det er man vil pege den i retning af.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

For tiden er jeg godt igang med at lære det sidste års indkøb af plugins, og Zoom optager, bedre at kende. I dag har den stået på hjemmelavede synth trommer, og andet synth kørt igennem AAS Objeq Delay. Nogle super interessante klange og twists der kan komme ud af det.
Derudover har jeg gang i en idé til et soundscape stykke som måske kommer til at indeholde min egen stemme. Nummeret er dog stadig på lyddesign stadiet, i sidste uge fik jeg lavet forskellige former for støj som måske kan bruges til at efterligne kommunikations-fnidder/støj/interferens. Disse kan måske også bruges som baggrundsstøj til det Dub Techno jeg gerne vil igang med.

Og så dagens tip herfra. For nogle måneder siden satte jeg mig for at finde ud af at programmere en klassisk synth-tromme Claves/Woodblock lyd. Det viste sig efter meget kort tids waveform-studeren, at det bare er en sinus oppe omkring 2000-2500 hz. Så det blev jeg glædeligt overrasket over på det tidspunkt.
I dag fik jeg lavet et par varianter med et mere defineret anslag. Blandt andet virker det super med et kort filtreret whitenoise anslag. En god og let patch i eksempelvis Bazille. Kan man lave et hurtigt og mere rimshot-lydende slag virker det også godt. Filtrene er gode og vigtige for at tune det lidt ind til den lyse sinus.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

For en uges tid siden kom IOTA til Max For Live. Virker umiddelbart super sjov, og lyder også fedt, men jeg har ikke Ableton Suiten... Et par dage efter gik det op for mig, at jeg måtte kunne lave noget lignende med iZotope Iris, og det har jeg så fået afprøvet i dag. Man kan selvfølgelig ikke flytte det markerede område som i IOTA, men grundidéen om at vælge dele af spektral lyd, loope, blande og jeg skal gi' dig virker super. Iris har ellers mest været brugt til pitching af samples for mig.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Jeg tænkte også straks på iZotope Iris da jeg så IOTA. Jeg har længe pønset på at købe Iris, men synes det var for mange penge, så IOTA er jo oplagt og jeg har da lige netop købt den og sidder og leger med den. Den er fed! Det giver nogle helt helt andre resultater en alm. looping, og er perfekt til ambient pads og loops. Synes især den virker fed på lofi samples som har noget fnidder i toppen. Det giver en rigtig fin luftighed som minder mig om nogle af de ældre digitale PCM synths. Tror jeg bliver rigtig glad for IOTA.

PS: Husk at kigge efter nordlys i aften: http://www.planetariet.dk/astronomi-rum ... or-nordlys Tænker det er noget som kunne interessere dig. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jow tak for tippet, jeg er godt opmærksom på det denne gang, men det bliver vist sparsomt med skyfri himmel i aften. Havde det været skyfrit i nat har man måske også kunne se noget, jævnfør målinger fra Brorfelde observatoriet:
7-8 september 2017.gif
7-8 september 2017.gif (15.06 KiB) Vist 1792 gange

Den aktuelle måling kan altid ses her, opdateres hver time, og er vist 2-3 timer forsinket:
http://flux.phys.uit.no/Last24/Last24_bfe6d.gif

Fundet her:
http://flux.phys.uit.no/Last24/



IOTA ville også være instabuy for mig hvis jeg var på Ableton suiten, men det er for dyr en investering på nuværende tidspunkt. Men der findes virkelig mange spændende Max ting.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fandt en reklamevideo for de russiske Sapsan tog på youtube for en uges tid siden, har i dag fået leget med noget processering af det:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=6&t=74498

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Dagens kæde:
Div. synthtrommer smækket hurtigt sammen i U-He Bazille, ind i AAS Objeq delay, og evt. med plugins før og efter Objeq. Det kan give nogle super fede klange at proppe eksempelvis Zynaptiq Wormhole ind før. Også D16 Decimort 2 har været i brug.
Fedt at få noget der har et hint af noget realistisk lydende træ/metal perc, og så alligevel langt fra.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Et privat soundcloud link, ved ikke hvor længe det får lov at ligge der, men ihvertfald en uges tid eller mere.
En test af Decimort 2 i brug på melodiske ting, med masser af bit reduction. Virkede ikke optimalt, men jeg fik alligevel drejet mig frem til noget jeg synes var værd at dele. Læs evt. beskrivelsen på soundcloud:

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Cool. Kan godt lide den luftige top.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Ps: Kom til at afspille dit beat, du postede tidligere (Test Af S&h Temposync Fx På Stealth - 1 - Exp 3 F1) oveni. Det fungerer utroligt godt sammen. :) Du burde lave det til et track.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak for lyttet! :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Næste fredag gentager Ultimae Records' danske folk successen med livemusik i København, med Martin Nonstatic som hovednavn. Info her:


Det var super hyggeligt og nede på jorden sidste gang, med verdensklasse chillout musik. Glæder mig meget. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

5 timers søvn ovenpå en ligeså god Textura aften som første event. Martin Nonstatic spillede næsten uafbrudt i tæt på 4 timer, den første 1½ time sammen med Esko Barba med deres EskoStatic projekt. I løbet af de to sets blev der vist præsenteret hele 2 kommende albums, derudover live edits af allerede kendte numre.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Optagespor 01 er fedt!
Får mig til at tænke på sci-fi film.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak! :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har gang i en fed halv-støjende noise drone ting, bliver færdig imorgen, men mangler nok stadig omkring 4-5 timers arbejde på det. Jeg overvejer at filme noget mørk video til og smide det op på youtube.
Når den drone er færdiggjort står den nok på endnu en drone, men noget mere tonal, lysere og knap så støjende.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

SÅ blev dronen gjort færdig. Det lyder godt nok fedt, jeg tror ikke jeg kan gøre det bedre på nuværende tidspunkt. Er relativt stolt over resultatet. Skal lige hitte ud af den bedste måde at dele det på.
Fik introduceret Elysia Karacter parallelt i min mixbuss kæde. Iforvejen bruger jeg, som tidligere beskrevet, UAD 1176 Rev A og Kush UBK-1 parallelt, og Karacter bliver helt klart shoppet i næste weekend til det gode tilbud. Den virker rigtig godt og kan bidrage med flere klange.

Nyt svar