Alyseum U3-88C - 8 port MIDI interface

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Alyseum U3-88C - 8 port MIDI interface

Indlæg af Razmo »

Alyseum U3-88C bestilte jeg for nogle dage siden, og den ankom i dag... jeg lovede at skrive lidt om mine meninger om den når jeg fik den hjem, i min blog, men tænker at det var bedre at lave en tråd om den her, så flere ser den.

Jeg har længe ville have et 8 port MIDI interface frem for enkelte UM-1G som jeg har brugt ind til nu, da hver eneste UM-1G æder et USB stik i min DAW... men der har ikke rigtigt været noget på markedet i længere tid... ind til jeg så den her.

Der er tale om et interface der benytter USB3.0 (kan også bruge 2.0), hvilket er en af årsagerne til at jeg valgte det... fordi USB 3.0 tillader at MIDI kommer af det 1ms "grid" USB1.0/2.0 kører på (dvs. meddelelses-blokke ind og ud bliver "kvantiseret" til 1ms, hvilket kan give timing problemer (jitter) specielt via MIDI input). Samtidigt er USB3.0 i stand til at levere full duplex... det kan USB1.0/2.0 ikke, så med 3.0 kan MIDI køre både ind og ud på samme tid.

En anden grund til jeg valgte det var, at jeg er træt af custom drivere, som fabrikanterne dropper at holde ved lige... Roland har ellers været gode til det, men allerede nu er de begyndt at undlade Win10 drivere til deres ældre UM-880 interface, og det viser vejen... da 3.0 er så hurtig som det er, er standard windows drivere alt der behøves, og interfacet installerer sig selv lynhurtigt, du skal intet gøre andet end smide det i computerens USB 3.0 port. Så er man også sikker på at der hele tiden vil være drivere til dyret.

Ifølge fabrikanten betyder 3.0 at ting som jitter og latency bliver så lille at det ikke længere er af "importance"... måske ENDELIG et MIDI interface, uden special drivere/hardware med god timing?

Well... jeg har testet det af lidt, og er ind til nu ikke stødt på nogen problemer, og det virker rock solid i timing... endeligt er portene benævnt med nummer, frem for UM-1G hvor Windows selv nummererer hvor de skifter som vinden blæser alt efter hvor mange fysiske porte du har haft dem tilsluttet... og endeligt optager jeg kun EEN USB 3.0 port.... og interfacet kan søreme gives et unikt nummer der tillader at man tilslutter en mere, hvis man ønsker 16 porte.

Interfacet kan firmware opdateres via USB også... hvilket er nice.

Ind til videre kan jeg kun varmt anbefale det... det er ret pænt faktisk... solid metal case, og jeg kan godt lide at alle stik vender opad... der medfølger solidt USB3.0 kabel, og prisen fra Belgien inkl. fragt lå lige omkring 1.500,- så det er ikke fordi det er dyrere end andre interfaces.

Desuden er interfacet bygget på Ploytech USB chips, specielt fremstillet til MIDI, og de chips har fået gode anmeldelser tidligere, selv med USB 2.0... igen en god grund...

Der har været noget ballade med en tidligere version af samme interface der brugte LAN som kommunikation, men det laves ikke mere, og jeg har ikke fundet nogen fejl ved USB versionen endnu... hvis jeg gør, skriver jeg det i tråden selvfølgeligt.

Jeg er tilfreds! uden tvivl! ... og jeg har prøvet lidt af hvert hvad angår MIDI interfaces og DAW brug af MIDI... hvis det skulle være nogen tryghed :lol:
Vedhæftede filer
sl_U3-88c_20-_20Oblique_20retouch_C3_A9_20_281024_20x_20668_29.jpg
sl_U3-88c_20-_20Oblique_20retouch_C3_A9_20_281024_20x_20668_29.jpg (48.07 KiB) Vist 926 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Spændende. Er der nogen forskel i forhold til USB1/2 mht. Clock?

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Morten B skrev:Spændende. Er der nogen forskel i forhold til USB1/2 mht. Clock?
Uha, der er jeg dig svaret skyldig, for jeg har netop pga. bøvl med MIDI clock aldrig rigtigt brugt det, og kommer nok heller ikke til det med det her interface...

men min umiddelbare tanke er at det i hvert fald gør en forskel hvis du clock'er din DAW efter eksternt gear via USB 1.0/2.0, for når der kun kan modtages blokke af data i et 1ms kvantiseret framework, så vil der uden tvivl blive introduceret jitter i clock meddelelserne... og ud af maskinen vil jeg næsten tro det også gør, med mindre man bruger custom drivere der bruger en eller anden form for buffering system.

Når jeg engang (måske) får noget grej der kan sende/modtage MIDI clock (og bruge det), skal jeg nok lave en test af det, men der går nok noget tid, for jeg køber kun analoge synths med MIDI->CV/GATE i øjeblikket, så der er ikke rigtigt megen brug for MIDI clock.

Jeg vil dog tro, at f.eks. UM-1G fra Roland er lige så god (med custom drivere) til clock meddelelser UD AF DAW'en... for den bruger noget buffer system, som gør at den kan sende MIDI meget mere tight, strømlinet og samlet... men det er bare mit gæt.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

...i øvrigt er det ikke kun et spørgsmål om interfacet hvad angår clock... det er tit lige så meget hardwaren der modtager clock signaler fra MIDI, der er buggy og ikke kan finde ud af det, så uanset hvor god clock MIDI interfacet sender, vil du alligevel kunne opleve at det virker af lort... MIDI har bare aldrig været et godt redskab til clock signal... ikke i mine øjne i hvert fald, og derfor har jeg ingen planer om at bruge det.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. synes den her post er virkelig interessant! Jeg har været lun på et nyt midi-interface gennem længere tid, selvom jeg ikke nødvendigvis har noget at udsætte på mit nuværende - et ESI M8U XL - som også er bygget på Ploytec chips. Razmo, hvis du befinder dig omkring København kunne man måske (med løfte om virkelig god kaffe!) overtale dig til en lille studie-date, så man kunne måle lidt på det i forhold til timing, og se om der var noget at vinde der? Om ikke andet bare for at lege lidt med synths .. ;)
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Hippo skrev:.. synes den her post er virkelig interessant! Jeg har været lun på et nyt midi-interface gennem længere tid, selvom jeg ikke nødvendigvis har noget at udsætte på mit nuværende - et ESI M8U XL - som også er bygget på Ploytec chips. Razmo, hvis du befinder dig omkring København kunne man måske (med løfte om virkelig god kaffe!) overtale dig til en lille studie-date, så man kunne måle lidt på det i forhold til timing, og se om der var noget at vinde der? Om ikke andet bare for at lege lidt med synths .. ;)
Det er pænt af dig, men bor på Sydsjælland, så kommer ikke på de kanter, men tak for tilbudet :wink:

Men det skulle nok kunne lade sig gøre at koordinere lidt forsøg her hvis det var... Jeg ved godt at de tidligere Ploytech chips brugt i ESI'en er af god kvalitet, og jeg vil tro at en U3-88C vil virke stort set ligedan i USB 2.0 mode... forskellen handler om USB 3.0 fordelene, som jeg har set beskrevet som full duplex, at man ryger af det 1ms grid fra tidligere USB standarder, men også at USB3.0 giver mulighed for at styresystemet tildeler maskinen flere resourcer.... ja og så er hastigheden selvf. også en faktor man skal have med i ligningen.

Der er ikke nogen specielle driver fordele, da det jo bare er standard MS drivere (på Windows 10), og det betyder at du også arver de nu gamle irriterende fejl der er i de standard drivere, så som at MIDI SySEx skal sendes i blokke af 256 MIDI bytes på input, ellers klokker den i det, plus at du ikke har multi client capabilities... den fordel har du med dit interface og Ploytech driverne, så det er noget man skal gøre sig bevidst med det her interface og Windows DAWs... det er IKKE multi client capable!

at lave specielle test kræver også lidt omtanke, for som jeg skrev, så er timing problemer tit også MIDI hardwarens problem... MIDI og dens hastighed er bare ikke specielt egnet til live clock, da der også sendes alle mulige andre ting i den strøm, og det er jo ikke ligefrem som et analogt clock signal.

Men jeg regner med at anskaffe mig en analog trommemaskine snart, og den vil jeg lave nogle "hihat trigger" eksperimenter med, for at se hvor timing fast det egentligt er... jeg vil så bruge SONAR som sequencer, og allerede der kan der blive et andet resultat med andre sequencere... der er mange faktorer der vil spille ind... men nogle "hihat maskingevær" triggerings burde kunne vise hvor stabilt det er, og hvis jeg kan finde en extern sequencer jeg kan clock'e til interfacet vil jeg også prøve det... men det er aldrig en garant for at en anden hardware box kan finde ud af det... jeg har haft synths der sagtens kunne følge clock uden at løbe løbsk, men jeg har også haft synths der slet ikke kunne følge med, eller havde latancy på starten osv... så jeg ved ikke hvor brugbar en evt. test vil være... kun i forhold til hvor taktfast det kan sende MIDI note-on ud ...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Lyder spændende med dit nye interface Razmo. Jeg husker godt, at der for år tilbage ikke rigtig var noget godt multiport midi interface at finde. Jeg havde selv mit gamle Steinberg Midex8, hvor Steinberg - efter mange år, ikke ville lave en 64bit driver til det. Men forbarmede sig så alligevel, og lavede en 64bit driver. Så jeg bruger det stadig på win10 64bit uden problemer, det funker fint. Men det lyder som om, at dit nye usb3 interface er toppen af poppen :) Det skal jeg huske, hvis jeg skal udskifte.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

SLL skrev:Lyder spændende med dit nye interface Razmo. Jeg husker godt, at der for år tilbage ikke rigtig var noget godt multiport midi interface at finde. Jeg havde selv mit gamle Steinberg Midex8, hvor Steinberg - efter mange år, ikke ville lave en 64bit driver til det. Men forbarmede sig så alligevel, og lavede en 64bit driver. Så jeg bruger det stadig på win10 64bit uden problemer, det funker fint. Men det lyder som om, at dit nye usb3 interface er toppen af poppen :) Det skal jeg huske, hvis jeg skal udskifte.
Har leget lidt mere med det, og ja... det virker virkeligt stabilt... ingen bøvl med det endnu i hvert fald, og timingen er virkelig rock solid... når jeg bruger det med mine Dreadbox synths er de i hvert fald lige så taktfaste som havde det været analog clock... sådan lyder det i hvert fald hos mig.

Jeg mener også dit Steinberg interface havde custom drivere der gav interfacet Timestamp funktion ikke? ... det var jo det de fleste havde til deres egne sequencere, så timingen blev rock solid... med Logic var det AMT-8 og Unitor 8 der havde custom drivere til dette husker jeg... men jeg har altid brugt SONAR som aldrig har haft et timestamp interface knyttet til sig... så derfor er jeg godt tilfreds med det her interface.

Der er et par ting mere omkring interfacet:

1. Du SKAL bruge Windows 10 for at kunne gøre brug af USB3.0 med interfacet... ældre OS'er virker ikke stabilt skriver de... I de tilfælde skal man bruge en USB2.0 forbindelse i stedet for... det samme gælder MAC... der er en bestemt OS der, som også skal være minimum... de fleste kører jo nok på det seneste, men da der er folk der stadig kører Win7 eller XP er man nødt til lige at få det med.

2. Dette gælder KUN Windows: Interfacet understøtter noget der hedder "Multiple USB Endpoints"... det kan slås til og fra via en DIP switch, og er noget med flere data pipelines ... har ikke en skid forstand på det, og der står ikke om det giver lidt mere performance, men hvis ikke kan jeg ikke se pointen i at inkludere det... læste det er noget med at normal brug af USB der skal man understøtte Endpoint 0... endpoint 1-x er valgfri, og noget med at de bruges til device specifik data strømme... måske hver port på den måde får sin egen datastrøms-linje... ved det ikke, men jeg har slået det til.

3. Dip switch der slår Active Sense til og fra... jeg har slået det fra, jeg kan ikke se hvad jeg skal have den MIDI byte sendt ud til maskinerne for hele tiden, når de ikke bruger det alligevel, men det er lavet for at de få synths derude, som ikke vil arbejde uden også kan bruges med interfacet... rart at se at man selv kan bestemme om man vil slå det til eller ej... UM interface'ne fra Roland har det bare sat som standard, så de sender hele tiden ud, og det kan ikke slåes fra... det irriterede mig voldsomt da jeg havde min E-MU Ultra sampler, da MIDI activity lysdioden så stod hele tiden og blinkede pga. at den modtog Active Sense beskeder konstant. og er man tightness fanatiker som mig, så vil jeg ikke have det skidt til at blande sig i datastrømmen... MIDI bandwidth er jo ikke det bedste.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

At miste muligheden for multi-client er er kæmpe nitte for mig; de drivere jeg bruger nu her er Ploytecs egne (selvom det også er class-compliant) .. så måske kunne man håbe på et sæt custom-drivere dukker op på et tidspunkt.
Razmo skrev:at lave specielle test kræver også lidt omtanke, for som jeg skrev, så er timing problemer tit også MIDI hardwarens problem... MIDI og dens hastighed er bare ikke specielt egnet til live clock, da der også sendes alle mulige andre ting i den strøm, og det er jo ikke ligefrem som et analogt clock signal.
Jeg har før brugt et simpelthen program som slet og ret hedder "midi test" som kan måle alt muligt halløj via midi-loopback, men det er nok ikke så informativt omkring *hvor* problemerne kan ligge ..

.. men det her: https://expressiveelectronicsformusicia ... y-analyser .. ser mere interessant ud; det kræver dog et specielt midi > audio (aka din > jack + det løse) kabel for at kunne optage midi-data helt råt uden om et interface ..

Faktisk har jeg også en Innerclock Systems Sync-dims liggende, som (bla) kan genere snor-lige midi-clock (trigget via audio), så på den måde ville man måske også kunne lære lidt om midi-sync via midi-interface vs. hardware clock ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Det ville også have været en nitte for mig, og absolut no-go at det ikke er multi client capable, da jeg brugte SysEx og editorer før i tiden... men jeg er gået over til synths kun med 100% hands on controls, så jeg skal ikke andet end bruge min DAW til at sequence dem nu, og derfor er interfacet perfekt til mig... jeg undrer mig også over, at Windows i så mange år ikke har fået nosset sig sammen til at lave deres drivere multiclient capable... synes faktisk det er ringe... men det er jo ikke interface producentens fejl... desværre bliver det tit deres problem... og så snart der er custom drivere, sidder man med problemet omkring hvor længe de bliver supported... jeg gider det bare ikke længere... jeg vil have et 8 port interface med drivere jeg kan regne med bliver der i fremtiden... og det løser interfacet her... i hvert fald ind til USB3.0 er afløst i fremtiden, men der går nok længere tid med det håber jeg.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Har lavet en lille test med min Erebus synth, for at e hvordan timingen er med interfacet... testen er nedenfor. Det er lavet i SONAR X3, hvor clock er taget fra DAW'en (ikke fra Audio clock, da jeg kun bruger MIDI, og har læst at internal clock er det bedste valg til playback i SONAR).

Jeg har brugt SONAR's indbyggede MIDI arpeggiator i testen, 120BPM og startede med 16 dels noder... og så gik jeg ellers opad ind til jeg nåede 128 dels noder.

Jeg har intet at indvende over resultatet... der kan først høres lidt "fluctuations" på 128 dels noder, men det kan være Erebus echo'en der laver det, hvilket jeg faktisk tror det er.

http://razmo.ziphoid.com/MIDITEST.mp3
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

I øvrigt er jeg ikke sikker på hvor meget computerens ydeevne har at sige... men jeg kører med et ASUS bundkort (ikke overclocked eller noget), Intel Core i7-4790k 4.00 GHz, 16GB RAM og 64bit... det er vist ikke noget usædvanligt i dag...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Har ændret testen længere oppe så der ikke er echo på...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Lige lidt info omkring Windows og multi client capability... jeg har lige læst lidt om hvor meget MS rent faktisk har ændret ved MIDI i Windows 10, og det lader faktisk til, at Windows driverne i Win10 nu er blevet multi client capable... problemet er, at ældre programmer der bruger de ældre API'er stadig ikke kan fungere som multiclient...

Så det handler altså om hvilken API dit MIDI program bruger, om Windows standard drivere kan bruges af flere programmer samtidigt... I kan læse meget mere om updates her:

https://blogs.windows.com/buildingapps/ ... indows-10/
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Der er kommet lidt mere info op om dette MIDI interface på deres hjemmeside ser jeg, der forklarer en vigtig detalje omkring hvorfor det her interface er anderledes og mere timing stabilt... det giver god mening, og er som sagt nok mest henvendt til MIDI Input delen set fra computeren af.

Forskellen på USB 2.0 og 3.0 er blandt andet, at hvor USB 2.0 har 4 wires (2 til ballanceret data forbindelse, og 2 til strøm), der har USB 3.0 flere wires... dette muliggør fuld duplex... ved USB 2.0 kan der kun foregå kommunikation én vej ad gangen, med 3.0 kan det gå begge veje samtidigt, og da MIDI også fungerer i full duplex er det naturligvis at foretrække, så man kan både sende og modtage samtidigt.

Men det er ikke det hele... USB 2.0 fungere sådan teknisk, at det ALTID er host'en der skal bede om start af transfer... med 3.0 kan interfacet også starte en transfer, uden at host'en skal have bedt det om data først.

Det betyder at USB2.0 bruger en del mere computer "overhead" med at "poll'e" et evt. MIDI interface om der er data til den... det overhead forsvinder med USB3.0...

Men den største fordel skal nok ses i to ting:

1. 5 Gigabit thruput mod "kun" 480 Megabit under USB 2.0

2. Computerens polling af interfacet for at modtage data (MIDI Input)... der er en hvis frekvens hvormed computeren poll'er interfacet for at modtage data under USB 2.0, og det betyder, at hvis du trykker en tangent ned, og interfacet lynhurtigt er klar til at sende til host'en, men host'en endnu ikke har poll'et for datamodtagelse, så må interfacet vente til det har modtaget sådan en poll... og da du kan trykke på en tangent til hvilken som helst tid, vil tiden fra du trykker, til Host'en har poll'et være forskelligt hver eneste gang.... and there you have it; MIDI jitter on the Input... med 3.0 kan interfacet bare sende afsted med det samme.

Det var lidt om hvad jeg læste på deres hjemmeside... jeg bestiller et mere på mandag, for jeg har brug for mere end 8 porte... man kan jo tilslutte to styk for 16 porte, og så skulle jeg også være dækket ind :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Åh ja... og så indeholder interfacet i øvrigt også en af de nyeste 32bit processorer som man efter deres eget udsagn ikke har set mage i noget MIDI interface up to date... så endnu en god grund til at vælge dette MIDI interface... jeg ved ikke om den CPU de taler om er Ploytech USB 3.0 chippen, eller om der er en særskilt CPU deri dog... men interessant alligevel :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak fordi du tager dig tid til at dele sådan vigtig info !!!!

Håber du vender tilbage vedr hvordan de 2 interfaces virker sammen, (det er typisk her windows standard drivere fücker up med nummereringen),.

Prøver forløbig at styre min GAS ,.. har fornylig købt 3 stk nye UM-3G ,.. som kører fint i cascade ,.. og har derudover den gamle ESI 8i/o ting til det mindre vigtige, så 17 i/o bare på de to enheder alene

Anyway, glædeligt hvis fremtiden er dækket lidt ind via Alyseum
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

DUBTEMPLE skrev:Tak fordi du tager dig tid til at dele sådan vigtig info !!!!

Håber du vender tilbage vedr hvordan de 2 interfaces virker sammen, (det er typisk her windows standard drivere fücker up med nummereringen),.

Prøver forløbig at styre min GAS ,.. har fornylig købt 3 stk nye UM-3G ,.. som kører fint i cascade ,.. og har derudover den gamle ESI 8i/o ting til det mindre vigtige, så 17 i/o bare på de to enheder alene

Anyway, glædeligt hvis fremtiden er dækket lidt ind via Alyseum
Det bliver ikke noget problem, for der er en DIP switch på interfacet hvor du vælger A eller B interface... så Windows vil uden tvivl se dem som to forskellige devices gætter jeg på, og med korrekt nummerering (driverne har heldigvis klar navngivning af port nummer osv...

Roland interface'ne er også ekstremt gode... og tror ikke man oplever MIDI Output jitter på dem, for hvis det er Host'en der vil sende kan den jo gøre det når det passer den, og til langt mere præcis og jitterfri synkronisering... det handler mere om dem der er meget fintfølende over live indspilning via MIDI input tror jeg... så mit bud er at afspilning er svær at høre forskel på fra Roland til Alyseum... det skulle lige være ved større CPU overload eller noget... min umiddelbare grund til at købe det var mere det at der er 8 porte i én, så jeg ikke spilder en masse USB porte i computeren, og så fordi det giver mig en bedre organisering med henblik på kabler osv... og så det med at være custom driver fri... for vi ved jo godt, at på et tidspunkt stopper Roland support af de drivere til UM serien... de er stoppet på det gamle Edirol UM-880 interface... så det var også for at være fremtidssikret.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jeg har læst før om at der på MIDI input via USB er et 1ms "grid".... jeg gætter derfor på, at computeren (windows) poll'er alle USB1.0 og 2.0 devices en gang for hver 1ms... derfor vil MIDI jitter ligge på et interval mellem 0 og 1ms alt efter hvornår interfacet (USB1.0 og 2.0) er klar med data.

Hvis du trykker en tangent ned, vil interfacet have modtaget MIDI note on ca. 1ms senere... og det er uden jitter, det er bare normal MIDI latency for 3 MIDI bytes (command, note, velocity)... her efter skal interfacet processere den note-on og gøre den klar til at sende over USB til Host... det afhænger af hastigheden i interfacet, altså dens CPU/MCU... når den er klar skal den altså så vente på at Host siger "jeg er klar til MIDI Input!"... og det kan så være alt fra 0 til 1ms der går før den spørger om det :)

Det svarer til at alt incoming MIDI på host, er kvantiseret til 1ms... stort set...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Egentligt "sjovt" at tænke på hvor lang vejen er fra du trykker en tangent ned, til lyden startes...

1. Du trykker på en tangent.
2. Synthen's CPU scanner tangenterne, og bruger tid på at behandle input så det er klar til afsendelse.
3. Synth'en sender noden ud via MIDI (det tager 1ms før det når interfacet)
4. Interfacet behandler noden internt via dens CPU/MCU, og sender det videre til Host computeren (må vente på grønt lys på USB 1.0 og 2.0)
5. Host'ens underliggende USB drivere modtager noden, behandler den og sender den videre til MIDI USB driveren
6. USB MIDI driveren sender noden videre til DAW softwaren, der behandler den, evt. optager den.
7. DAW softwaren Echo'er noden og sender den tilbage til MIDI USB driveren.
8. MIDI USB driveren behandler noden, og sender den videre til den underliggende USB driver
9. Den underliggende USB driver sender noden videre til MIDI interfacet via USB
10. MIDI interfacet behandler noden, og sender den ud via MIDI til synth'en
11. Synth'en modtager noden 1ms senere, og bearbejder den
12. Synthen starter noden!

Tror de færreste tænker på hvor lang vejen i virkeligheden er, og hvor meget software der er "inde over" og hvor det kan gå galt, hvor der kan være latency og jitter... det er derfor nogle hellere vil bruge en hardware sequencer... for ledene imellem er meget kortere fra sender til modtager, og det er fuld duplex hele vejen, og maskinerne er optimeret til at være lynhurtige... det er også derfor MIDI clock og sync virker bedre sådan...

Så folkens, tænk lidt over det, inden i brokker jer over en synths sync/clock "problemer"... problemet kan ligge SÅ MANGE ANDRE STEDER end i synth'en ;)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Sådan på midi-protokol-niveau er der forskel på "timing-opløsningen" i forhold til hvad man sender, på trods af at der er hele 3125 bytes/sec at gøre godt med (31250 baud som 8N1). En MIDI-Clock pulse tager kun en enkelt byte, og har dermed en opløsning på ~0,3ms mens note on/cc/osv ofte kræver 3 bytes .. og dermed ~1ms ..

Jeg læste også lidt op på USB MIDI og det virker som en kæmpe forbedring at det under Win10 kan køres via interrupts istedet for at være poll'et.

Jeg havde en længere snak med en elektronik-ven om at designe en vst / hardware combo, som kunne spytte en digital jitter-fri midi-stream ud (f.eks. via SPDIF eller ADAT) til et interface, som så pløkkede det afsted sample-tight .. men det virker som om Expert Sleepers faktisk har lavet noget tilsvarende; dog i EuroRack format ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Hippo skrev:Sådan på midi-protokol-niveau er der forskel på "timing-opløsningen" i forhold til hvad man sender, på trods af at der er hele 3125 bytes/sec at gøre godt med (31250 baud som 8N1). En MIDI-Clock pulse tager kun en enkelt byte, og har dermed en opløsning på ~0,3ms mens note on/cc/osv ofte kræver 3 bytes .. og dermed ~1ms ..

Jeg læste også lidt op på USB MIDI og det virker som en kæmpe forbedring at det under Win10 kan køres via interrupts istedet for at være poll'et.

Jeg havde en længere snak med en elektronik-ven om at designe en vst / hardware combo, som kunne spytte en digital jitter-fri midi-stream ud (f.eks. via SPDIF eller ADAT) til et interface, som så pløkkede det afsted sample-tight .. men det virker som om Expert Sleepers faktisk har lavet noget tilsvarende; dog i EuroRack format ..
Bestemt... det har jeg slet ikke med i min beskrivelse, men ja, nogle ting tager 1byte, andre 2 og 3, og SysEx hvis det bruges endnu mere... så med mere sendt på linjen bliver timingen jo endnu mere kaotisk... så der er ikke noget at sige til, at så mange problemer med hardware synths, altid kører på clock og sync issues... der er næsten ikke en hardware synth der lanceres, uden nogen af de første klager er over sync og clocking...

MIDI specifikationen er ganske enkelt håbløst forældet, det er en teknologi fra start 80'erne, MIDI har næsten lige haft 40 års jubilæum... men ingen tør åbenbart at lave en ny standard der har højere thru-put... for ingen vil lave noget nyt uden at tage patent på det, og MIDI var frit til at bruge uden betaling dengang... plus MIDI er så indgroet i den verden, at ingen vil gå væk fra protokollen...

Det eneste der har forbedret sig, er når man tilslutter hardwaren direkte med DAW'en via USB, da det tillader at gå udenom MIDI's baud rate på de der ca 32k baud rate... men protokollen er stadig den samme... desværre er USB 1 og 2.0 ikke optimal pga. det grid og polling... så jeg er glad for at man nu bruger full duplex 3.0, så data kan arbejde via IRQ... Det er mig bare ubegribeligt at der skulle gå 40 år før det skete...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Nyt svar