SM7b som live vokal mikrofon?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

SM7b som live vokal mikrofon?

Indlæg af Smittefar »

Jeg går og varmer op til at købe en sm7b - primært til speak, men det vil være nemmere at retfærdiggøre købet, hvis jeg også bruger den live. I dag synger jeg i en sm57 med vindhætte og er ret tilfreds med lyden.

Jeg forestiller mig at sm7b e lidt af det samme bare bedre.

Er der nogen grunde til, det ikke vil virke, eller jeg bliver ked af løsningen?

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
Jens Larsen
Medlem
Indlæg: 361

Indlæg af Jens Larsen »

Hej

Min erfaring med SM7b som live mikrofon er at det lyder godt, men ikke pokkers meget bedre end "i farten", bare lidt anderledes - og så at den faktisk fanger mere af omgivelserne end en 58/57'er (dvs lidt nemmere til feed og bleed imellem fx leadvokal og trommer - og så er der selvfølgelig også den med at den skal have godt med gain.

Endelig fylder den hele fjæset på den der synger i forhold til publikums perspektivet. Om det så er godt eller skidt kommer vel an på hvem der synger i den :-)

Men prøv da - måske er den et plus i lige præcis jeres omgivelser.


VhJens :-)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hej Jens, det er lige præcis den slags erfaringer, jeg er på udkig efter. Tak

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

hvorfor bruger du ikke din sm57 til speak ?
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det gør jeg også nogen gange. Men nogen gange vil man jo gerne prøve/have noget lidt bedre.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Kender du ikke nogen som kan låne dig en sm7b inden du køber? Jeg tror måske du bliver lidt skuffet. Jeg synes ikke den lyder særligt meget federe end en sm57. Men det er så primært til sang i studie jeg har forsøgt mig med den, så måske det er noget andet til de andre formål. Lydmæssigt synes jeg altså den er overvurderet, sorry. Til gengæld er den mega praktisk designet mht ophæng og indbygget popfilter osv.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det tror jeg ikke jeg gør. Men Thomann kan jo evt få den tilbage.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Nu kender jeg vist ikke grunden til du vil noget andet end 57'eren? Men det er sådan at man kan udskifte trafo'en inden i den du har:

http://www.zenproaudio.com/tab-funkenwe ... ransformer

Der bliver talt om at den begynder at opføre sig som Sm7B'eren efter indgrebet, men i de klip jeg har fået lyttet mig frem til på Youtube er det bare ikke noget jeg ville bruge penge på.

Nu er det jo mellemtonen og proximity der er gået hen og blevet sm57's særegne styrke ... altså måden den varmer/komprimerer på, hvorfor jeg tidligere brugte et rørtrin lige efter, for subjektivt at få forbedret forkantens transienter og give den lidt ekstra åbenhed i toppen. Jeg har siden hen (på lilletromme) brugt SPLs transient designer til det sammen.

Men så snublede jeg over Heil PR20 også til de der $99. Det var egenlig meningen at jeg ville skifte til D5 fra AKG ... i dag har jeg begge, men PR20'erene har både den der varme fra Shure'n men også en meget mere artikuleret top, hvor D5 kun har den artikulerede top ... men hvor du kan lukke meget mere op for medhørs kassen neden under den som bifangst.

Telefunkens M80 bliver også taget op af nogen, i deres søgen - den skulle have en mindre lukket bund. Ligesom Sennheisers 835 bliver taget af nogle. Jeg har aldrig selv brugt dem men derimod har jeg haft fornøjelesen af at lave lyd på en e 965 fra Sennheiser, som er en stormembran kondensator, fordi en optrædende havde lært sig at synge med den. Det er virkelig en dejlig mikrofon ... som du måske ville blive glad for?

Noget du måske også skulle prøve var SE V7'eren, hvor der virkelig er gjort noget ud af ophænget så der ikke kommer noget op gennem stativet - jeg har endnu ikke prøvet den selv. Men det virker som om at den godt udtænkt.

Men du kan da godt komme til at afprøve de to jeg bruger for tiden PR20 og D5, og få dannet dig noget mening om det er i den retning din søgen skal gå?

--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Så er der lige lidt mere at tænke på her:



--sd

Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Søren Dyhr skrev:Så er der lige lidt mere at tænke på her:



--sd
Interessant. Han er ikke så præcis i sin beskrivelse af hvad han har gjort med SM57 signalet. Er det et lo-shelf eller en parametrisk (gætter på lo-shelf, både ud fra hvad jeg kan høre, og ud fra at han gør det på en mixer)? Og han siger at han booster med 5-10 db, men det burde da gøre en ret heftig forskel om det er 5 eller 10.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg lægger mærke til at han bruger cloudlifter, og kører impedansen ret langt ned! Det som sker er kortslutning af de store bevægelser, og et tab i styrke, om han så hæver 5 eller 10 dB i bunden af noget, er blot noget man lige akkurat hører, havde det været +15 dB havde det straks været noget andet, hvis det ellers er et peaking ... et shelving filter laver helt om på hvad der maskerer for hvad. Hvad skulle pointen være med et shelving filter der David?

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes, egentlig SM57eren uden bas boost lyder bedst, men det undrer mig lidt, at SM7'eren skulle være såå basset, og må skulle man arbejde med en lidt højere impedans eller også bare træde lidt længere fra mikrofonen. Jeg synes, SM7B lyder bedre end SM57 med bass boost.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja rigtig fin og informativ video :thumbup:

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg bør nok også lige slå fast, at jeg ikke er på jagt efter en ny live mikrofon - Jeg er på jagt efter en ny studiemikrofon (mest til speak/tutorials men også lidt sang), og jeg har ikke adgang til et virkelig godt vokalrum, så jeg kigger på SM7b, fordi den er meget brugt og særligt anbefales til ubehandlede rum. Jeg har glimrende kondensatormikrofoner, men de samler jo aaalt op. Jeg startede egentlig med at kigge på EV RE20 og RE320. Specielt RE20 har bare den der 'radio-stemme' lige ud af boksen i alle de demoer/reviews/tests, jeg har hørt. Men så blev jeg alligevel enig med mig selv om, at SM7b var et lidt mere alsidigt valg.

Men hvis nu den nye studiemikrofon havde en live anvendelse, ville det være et godt argument over for bogholderen (som også er mig selv), for jeg tjener rent faktisk penge på at spille live, mens mine studieaktiviteter er ren udgift.

Tak for jeres indspark - kom endelig med flere.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Men lige netop den der kildren ved ca. 250 hz er jo den der amerikanske radio-stemme, og ja jeg er fuldt med på at det skal være en der ikke fanger rummet omkring. Så må svaret være en Heil PR30 i en af afskygningerne ...

Jeg har 5 af dem, så du giver bare besked - hvis du vil prøve den? Jeg havde den oprindelige og har haft smidt den på alting kor, overhead eller stortromme. Jeg har så lige købt BW versionen fordi jeg på kor vil køre med ORTF af mono-kontabilitets grunde, ligesom det er nemmere at snige en kort mikrofon ind under et lavthængnde ride bækken. Så jeg har ligenu én af de originale og 4 stk. af BW versionen, hvor du så kunne få den originale til en sveden pris?

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nu skal det ikke lyde som om, jeg ikke er fristet af det der Heil-hejs, men altså det er godt nok nogle imponerende grimme mikrofoner, de har fået designet. Det er sådan en her, vi snakker om ikke https://www.thomann.de/dk/heil_sound_pr ... AjCy8P8HAQ ?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump


Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Du nævnte RE20, og at du er glad for speaklyden på den, men mente at SM7b er mere alsidig. Jeg vil faktisk mene, at det forholder sig omvendt. Har brugt den på en del forskellige ting efterhånden, og synes faktisk ikke rigtigt, at den er faldet igennem. Den har en væsentlig mere åben lyd end Sm7eren i mine ører. Største ulempe er, at den er ret klodset - især i livesammenhænge, hvor den kræver et stativ med en seriøst tung og solid fod, hvis den ikke skal vælte i kampens hede ;)
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Cool - Tak for input.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

adgangfolmer skrev:Største ulempe er, at den er ret klodset - især i livesammenhænge, hvor den kræver et stativ med en seriøst tung og solid fod, hvis den ikke skal vælte i kampens hede ;)
Der lidt mere der som ikke rigtigt dur i PA sammenhæng, jeg havde en gang et par RE27 N/D som er en slags videre udvikling, og jeg havde faktisk et hyr med at den opførte sig for kondensator agtigt, og fangede omgivende støj. Der er selvfølgelig lidt forskel på konstruktionen på den originalen fra slut 60'erne og så 1985 modellen af den samme. Jeg ser her at RE20 vist har lidt af det af samme:



--sd

Nyt svar