Fraunhofer IIS og Technicolor afslutter licensering af MP3 relaterede patenter

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Fraunhofer IIS og Technicolor afslutter licensering af MP3 relaterede patenter

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nettet flyder over med alle mulige sensations agtige overskrifter om at MP3'en officielt er død. Jeg har istedet valgt at oversætte hvad Fraunhofer selv skriver.

Læs mere her:
https://www.iis.fraunhofer.de/en/ff/amm ... s/mp3.html

Jeg er stødt på flere nyheder fra Fact Mag m.fl., men de fleste af de her nyhedssider viderebringer bare nyheden fra en tidligere kilde, og smører noget ligegyldigt BS på.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Man "terminerer" det jo, fordi der er gået 20 år - og så er patentet udløbet.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

SustainerPlayer skrev:Man "terminerer" det jo, fordi der er gået 20 år - og så er patentet udløbet.
Og fordi at der findes bedre codecs.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

De overskrifter er så tåbelige. :doh: Mp3 har aldrig været større end det er nu, og at patentet udløber er jo kun en fordel.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

MP3 er stærkt på retur og har været meget større end det er nu. Jeg mener MP3 peakede for knap 10 år siden, omkring 2008.

Alt der ellers ville være MP3 er AAC i dag og har været det mange år.

Alle de største services og firmaer bruger AAC, fx YouTube, Apple, PlayStation, Nintendo, osv. det meste broadcast/TV komprimeres til AAC, osv.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

AAC er et bedre codec end MP3, så det er kun naturligt.
Min pointe var bare at et formats udbredelse ikke gavnes af at det er omsvøbet af patenter, tværtimod. Se bare formater som GIF og TIFF som i en periode ofte var problematisk at inkorporere i software pga. patenterne. Kampen blev heldigvis opgivet til sidst, og derfor findes de formater stadigvæk i dag.

Så at konkludere at mp3 "dør" fordi patentet bortfalder er da en sær konklusion. Det dør fordi AAC er bedre.

PS: Soundcloud kører stadigvæk mp3 i 128 kbit. De burde virkelig gøre noget ved det.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Joachip skrev:
PS: Soundcloud kører stadigvæk mp3 i 128 kbit. De burde virkelig gøre noget ved det.
Jeg tror Soundcloud dør.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Joachip skrev: Så at konkludere at mp3 "dør" fordi patentet bortfalder er da en sær konklusion. Det dør fordi AAC er bedre.
Absolut, det er vist også kun sensationalistiske blogs og lign. som gør det.

Nyt svar