Preamp clipper

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Preamp clipper

Indlæg af donnievandango »

Hej lydmaskinister

Det er jo ved at være noget tid siden jeg har belemret jer med dumme spørgsmål, men i skal ikke snydes i denne uge :-P

Jeg har sgu købt en preamp, en UA solo 110, og jeg er utroligt glad for mit køb. Problemet er dog at min vocal clipper hvis jeg begynder at snakke/tale/synge/rappe bare en smule højt. Også selvom min gain er helt nede, og outputtet er helt oppe. Jeg har læst mig frem til at grunden hertil er, at preampen er bygget til de mere "signalsvage" microfoner, der kræver mere amping. Det giver jo egentlig god mening, da moderne mikrofoner nok ikke kræver så meget forstærkning af lyden.

Tror i ikke at jeg med fordel kunne kigge på f.eks. en sm7b, da jeg på denne måde ikke vil få et så højt et signal ind i preampen at det clipper. Jeg har stor respekt for sm7b, og jeg elsker tanken om at kunne bruge den den alle steder uden at tænke så meget på akkustik. Giver det mening? :roll:

Mvh.
Kristian

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det lyder underligt at den skulle tage så meget fat at den overstyrer, hvor overstyrer den? Hvis det er på dit lydkorts indgang vil jeg jo mene at du bare skal skrue ned for outputtet på din UA preamp.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Hey Hald

Nej, altså jeg tror vi drøftede det (du hjælper mig sgu altid:) i min tråd ang. mit scarlett lydkort. Ser du, jeg kan ikke (true) bypasse mit lydkort, så jeg har sat den på Line in, og skruet helt ned på 0 på selve lydkortet.

Herefter sætter jeg gain på 0, og output på max. Det er den setting der burde clippe mindst jo, så lad os køre med den for eksemplets skyld. Herefter clipper den ved ca. - 12 db (jeg sidder på job, men det er ca. deromkring). I Logic er den slet ikke i nærheden af det røde felt.

Jeg har læst på gearsluts at andre har haft problemer med fætteren til Solo 110, nemlig den mere udbredte 610, men forskellen er "bare" at der er rør i 610eren (110eren har dog et output på 71 db mod ca. 65). Og her mener folk at det er fordi den er lavet til de mere stille mics, men det er jo bare hvad jeg har læst i en tråd.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvis du clipper input på lydkort, kan du skrue ned på output på preamp. Den behøver ikke stå på Max. Den reneste indstilling er der hvor gain er så lavt som muligt, og output er der hvor lydkortet ikke klipper.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Hvis du clipper input på lydkort, kan du skrue ned på output på preamp. Den behøver ikke stå på Max. Den reneste indstilling er der hvor gain er så lavt som muligt, og output er der hvor lydkortet ikke klipper.

Nåhr, så synes jeg ellers at lyden bliver meget lav, og det kan være svært at finde et fornuftigt niveau når jeg optager. men ja ok, hvis det hjælper på problemet er det det jeg gør:) Mange tak

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Er det sådan en her:

Billede



Og lyniveauet falder markant så snart du sniger dig under 10 på Level?

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

ja præcis, Og ja, hvis den står på 10 er den ikke et vanvittigt højt signal der kommer ind:(

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Og phantom er on? ;-)
Edit:medmindre det er med dyn mic

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis du nu prøver lidt mere neutral indstilling i stedet for minimum og max, hvor begge står på f.eks. 5 ?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Prøv lige at sætte gain på 1 og stil level, så det lige præcis ikke clipper

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Og står den på HI-Z eller LO-Z?
donnievandango skrev:Jeg har læst mig frem til at grunden hertil er, at preampen er bygget til de mere "signalsvage" microfoner, der kræver mere amping. Det giver jo egentlig god mening, da moderne mikrofoner nok ikke kræver så meget forstærkning af lyden.
Den er lavet til begge dele. Det er det man bruger HI-Z/LO-Z funktionen til.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Thanks yall.

Jeg har prøvet mere moderate settings, og desværre er det samme resultat. Hvis jeg skruer på gainen bliver signalet mere distortet, og hvis jeg skruer på outout bliver signalet ret lille.

Jeg har også prøvet både med og uden HI Z:) Jeg troede ellers det var til guitar og bas.

Jeg må nok bare leve med det, jeg har jo også preamps i min scarlet. Dog bilder jeg mig ind at jeg kan høre markant forskel, og som altid mange tak venner:)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Når du siger 'ret lille', hvad mener du så? et track, der peaker ved -12 dB ser typisk ret lille ud, men det skal det gøre, og det er en sund optagelse.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Det er naturligvis rigtig. Dog clipper den stadig, selvom jeg drejer output ned. Det er vildt ,mærkeligt, jeg har haft en kammerat ovre og kigge på den, og hans take var at: "sådan er den bare". Han var ret stoked over hvor godt den lyder ved alm speak, men hvor markant den ændres når man begyndte at give den gas.Jeg tror således ikke den er i stykker, men måske bare lidt underligt. Den blev også taget af markedet efter ganske kort tid:)

Medlemsavatar
RapIdo
Medlem
Indlæg: 391
Sted: Melomani studiet, Nørrebro

Indlæg af RapIdo »

Nogle mic's har en -6db el. -10db switch. Hvis din mic har det så prøv evt. at flippe switchen der, så du dæmper signalet ud af din mikrofon.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

donnievandango skrev:Dog clipper den stadig, selvom jeg drejer output ned
Når du siger "clipper", mener du så at den overstyrer/forvrænger?
Overstyring sker på inputtet og ikke på outputtet.
Men du har sat din preamp til et lydkort, ikke? Du skal også lige være sikker på at det ikke er lydkortet der overstyrer i stedet.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

benjisan skrev:
donnievandango skrev:Dog clipper den stadig, selvom jeg drejer output ned
Når du siger "clipper", mener du så at den overstyrer/forvrænger?
Overstyring sker på inputtet og ikke på outputtet.
Men du har sat din preamp til et lydkort, ikke? Du skal også lige være sikker på at det ikke er lydkortet der overstyrer i stedet.
Ja den laver en form for limiting, hvor signalet ikke overstiger en given db. Jo højere lyden er, des mere forvrænger den herefter, men inden er der den smukkeste og klareste lyd:(

Jeg har desværre ikke en switch på min mic, det kunne ellers være rigtig fedt:)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Sorry jeg har altså lidt svært ved at tro på det, det må være en indstillingsfejl, kan vi få en mand on-location? :-)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Hald skrev:Sorry jeg har altså lidt svært ved at tro på det, det må være en indstillingsfejl, kan vi få en mand on-location? :-)
Ja det ville være langt det mest nærliggende med en fejl 40:)

Nu gennemtestede jeg forskellige indstillinger igen i går, og jeg tror det lykkedes mig at finde et sweetspot hvor gain er helt skruet ned og output ikke er helt på max, og jeg går lidt væk fra micen- så clipper den ikke, bare jeg ikke giver et alt for højt signal.

Jeg må så indstille hver gang jeg skal synge/rappe på forskellige måder, men det havde jeg egentlig også regnet med:)

tusinde tak yall<3

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

I stedet for at gain er skruet helt ned, kan du så ikke finde et nivea på 3-7 stykker, og så skrue ned for outputtet? Hvis det er for at du ønsker at bruge preampen til at farve lyden lidt, vil jeg jo nærmere mene at du skal skrue ret hårdt op for gain og længere ned for output.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Nej det er faktisk det modsatte, jeg vil (for det meste) gerne have en klar lyd, og mit problem var/er er at få en optagelse hvor der råbes/synges højt uden signalet clipper

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

donnievandango skrev:jeg vil (for det meste) gerne have en klar lyd
Nu kan jeg ikke se hvilken Scarlett model du har, men har den ikke en fin neutral preamp?

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Nu kan jeg ikke se hvilken Scarlett model du har, men har den ikke en fin neutral preamp?[/quote]
Ups, nu har jeg rettet mine oplysninger, det er Focusrite 2I4. Og jo, den har faktisk helt transparente og clean preamps, og jeg skal være den første til at indrømme at mit køb nok ikke var dybt nødvendigt:). Så jo, jeg kan altid vælge bare at bruge de indbyggede preamps. I guder hvor er jeg egentlig priviligeret:)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Kan vi ikke få nogen lydbider, du synes clipper og nogen du synes er for lavt
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

jo for søren da, jeg smider nogle op når jeg kommer hjem:) tak man:)

Nyt svar