Søges: impulse response Alesis Midiverb4

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
ThomasGaarn
Medlem
Indlæg: 291
Sted: Denmark

Søges: impulse response Alesis Midiverb4

Indlæg af ThomasGaarn »

Kode: Vælg alt

Hej medmaskinister. Er det en af jer herinde, som ligger inde med en Alesis Midiverb 4 multieffekt som kan lave et Impulse Response af det preset der hedder "InACloud" et langt reverb?
Analoge hilsner
Thomas

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Her er nogle Alesis Midiverb IRs, men desværre ikke den du søger…
http://kineticsoundprism.com/Impulses.html

Det er i øvrigt en super fed IR pakke til prisen,

Senest rettet af Fabian lør 22. apr 2017 00:27, rettet i alt 1 gang.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

her er fra en anden model ,.. i tilfælde af at programmerne er genbrug

ftp://ftp.funet.fi/pub/sci/audio/csound ... responses/

This directory contains a set of impulse responses that were measured from
an Alesis Microverb II digital reverb unit. The impulse responses were
obtained by stimulating the input of the effect unit with a very narrow
pulse, and recording the output of the effect, with the wet/dry mix set to
100% wet. These impulse responses may be used to recreate each reverb
setting in software, using convolution. PCsound can perform convolution.
See the readme file for info on CVANAL and CONVOLVE. At the time of
writing, the official MIT Csound does not directly support convolution.

DELAYS.TXT contains the initial delays that should be added
to the impulse responses. I.e, the initial delay between
the dry signal, and the start of the reverberated signal,
has been cropped from the soundfiles, and must be restored.
See the aforementioned PCsound readme file for details.

Greg Sullivan
sullivan@aussie.enet.dec.com
21-APR-1995
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Så fik jeg fyret op for min MidiVerb 4. Det er længe siden den har været tændt.

Lad mig se... man giver den vel bare 1 sample som input, og optager resultatet? Det bliver godt nok et mega lavt output man får, fordi en enkelt sample ikke når at sætte rummet særligt meget i gang, og MidiVerb 4 støjer vildt meget - mere end MidiVerb 3 faktisk - så det bliver ikke specielt godt. Skal jeg gøre det på en anden måde evt.?

Her er resultatet med en 1-sample impuls som input:


Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

God service du har gang i der!
Du skriver det ikke blev godt, mener du resultatet ligger langt fra hardwaren? Har du prøvet at indsætte IR-reverb’en på noget og A/B?
IR bør vel fades, eller tilpasses i længde på hardwaren -hvis man kan. Peak på -1dBFS ser fornuftigt ud.

IR arkiver er trods alt en kreativ ting, og måske du føler for at skifte impulse hvis det giver et mere tro reverb i anvendelse. Ableton’s IR-tool har bl.a. et clap sample hvor stereo-effekten bliver udpræget. Vedlægger også nogle samples af en søm-pistol, som jeg har brugt nogle gange.

Ved optagelser i store miljøer anvendes som regel en 9 mm. start-pistol, hvor der er høj spl fra skuddet. Gud ved om man skal have tilladelse til sådan en fætter(?) Ku’ være så nice lige at lave et IR hvis man fx. kommer til en fed tunnel eller parkeringskælder :-)
impulses.zip
(193.01 KiB) Downloadet 23 gange
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Den bedste måde at lave en IR på er at bruge Voxengo Deconvolver. Den genererer en testfil, som du sender gennem hardwaren. Derefter loader du optagelsen i decimaler, og den genererer så en IR. Det er nemt.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg er ikke sikker på at de der fremgangsmåder helt fungerer.

impulses.zip indeholder tre lyde som alle tre er optagelser af noget akustisk, så både lydkildens EQ og mikrofonens karakteristik vil derfor påvirke resultatet. "Clapping flamengo" vil give et boost fra 700 til 3000 Hz, Nailgun Hi giver en lidt mere lineær kurve men mest mellem 170 og 4000 Hz, Nailgun Lo har mere fra 200 til 800 Hz. Men jeg går ud fra at vi leder efter et neutralt resultat som kun er farvet af MidiVerb3 selv. Jeg har nu lavet dem alligevel, for hvorfor ikke... :)





Voxengo Deconvolver fungerer vha. et sinus-sweep, hvilket giver super god mening hvis man vil analysere en effekt som f.eks. et filter eller lign. hvor der ikke sker nogen tidsmæssig forskydning. Men her er der tale om en meget lang reverb, så alt efter om man sweeper op eller ned vil de dybe frekvenser tværes hen over de høje... eller omvendt.



Mit bedste bud er nok manuelt at påføre et fade-out på de første optagelser jeg allerede har postet for at slippe af med den grundstøj som bliver tydeligere og tydeligere hen mod udklingningen. De burde give et pålideligt resultat.
Fabian skrev:Ku’ være så nice lige at lave et IR hvis man fx. kommer til en fed tunnel eller parkeringskælder :-)
Jaaaah, jeg har tit tænkt på det. Bl.a. kender jeg en fyr som har et lydstudie ude i Nordvest, og hans bagtrappe har den mest sindssyge rumklang. Den gad jeg godt lave en impuls af.

Nu jeg lige har fat i jer, hvad er nutidens mest fornuftige valg, hvis man gerne vil lege med en gratis FIR / convolution rumklang VST plugin til Windows?
Senest rettet af Joachip fre 5. maj 2017 18:45, rettet i alt 1 gang.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Sinussweep fungerer rigtig godt. Tricket er, at softwaren selv kan regne sig tilbage til, hvordan respons ville have været, hvis det havde været en ideel puls.
Det foregår vist nok ved, at det måles hvor meget og hvor længe hvert enkelt frekvens klinger. På den måde kan man regne sig frem til hvordan rummet reagerer på ethvert givent input.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Okay, det må være noget syg nok matematik så.

Nu har i ihvertifald en .wav fil som er lavet vha. det Voxengo-program. Enjoy!
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Joachip skrev:Mit bedste bud er nok manuelt at påføre et fade-out på de første optagelser jeg allerede har postet for at slippe af med den grundstøj som bliver tydeligere og tydeligere hen mod udklingningen. De burde give et pålideligt resultat.
Enig, uden at kende MidiVerb4, så lyder dit første take mest overbevisende.
Det fra Voxengo mangler vel at blive ‘de-convolvet’, eller hvordan? Kan være det er bedre.

Mht. convo plugin, så følger Convolution Pro 'gratis' med i Live Suite, også til Win. Er ikke bekendt med andre free til win..


Håber i øvrigt Thomas (OP) opdager du har noget klar til ham :-D
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Joachip skrev:Okay, det må være noget syg nok matematik så.

Nu har i ihvertifald en .wav fil som er lavet vha. det Voxengo-program. Enjoy!
Som der skrives lige ovenfor, så skal den fil, du har optaget en tur igennem deconvolver igen.

Impuls responses som matematisk begreb er noget ret syg matematik, meeen man kan komme med en rimelig forklaring, der forhåbenlig kan kaste lidt lys over den her proces. Jeg ved ikke, om du er interesseret, men her kommer det :)

Impuls responses kan kun bruges i forbindelse med linære processer. Det er fuldstændigt ubrugeligt til at analysere for eksempel forvrængning og kompression (som måske nok kan siges at være to sider af samme sag), der er ulinære processer, hvor der genereres overtoner ud fra en grundtone. En EQ, et filter og en rumklang er faktisk alle linære processer. Der genereres ikke nye overtoner, enhver frekvens, der kommer ind i processen kommer ud i den anden ende med en volumen og en efterklangstid. Det er derfor sinussweepet virker. Man sender alle frekvenser ind i filter/EQ/rumklang, og og man kan så 'tracke' den enkelte frekvens i volumen og tid. En perfekt matematisk impuls er et øjeblikkeligt sample, der indeholder alle frekvenser i lige stor mængde (det findes ikke rigtig i virkeligheden), men et impuls response er ikke desto mindre den efterklang fordelt på frekvenser, der ville komme fra sådan en matematisk impuls. Når man bruger et impuls response i en convolution reverb, så 'ganger' man det musikalske signal med impuls responses, og ud i den anden ende kommer der en efterklang med det rigtige frekvensindhold.

Det er ikke alle rumklangsmaskiner og -algoritmer der er linære. Nogle rumklange har noget indbygget bit crushing, for at få klangen til at virke mere lo-fi og kornet. Disse karakteristika opfanges ikke korrekt med en impuls response.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det gav sjovt nok en kortere impuls end det burde (den cuttede hårdt af), så jeg lavede en pæn fade på skidtet.
Måske er det fordi jeg hentede demo-udgaven af den der Voxengo Deconvolver?


Edit: Fil nu opdateret til en mere vellykket impuls.
Senest rettet af Joachip man 8. maj 2017 20:41, rettet i alt 1 gang.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Demo udgaven burde virke fint. Prøv at lægge test filen op også, så kan jeg prøve at deconvolve

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg prøver lige igen når jeg er kommet hjem senere i dag (ja, nu går der jo helt sport i det).
Smittefar skrev:Impuls responses kan kun bruges i forbindelse med linære processer. Det er fuldstændigt ubrugeligt til at analysere for eksempel forvrængning og kompression (som måske nok kan siges at være to sider af samme sag), der er ulinære processer, hvor der genereres overtoner ud fra en grundtone.
Også helt min opfattelse af tingene!
Smittefar skrev:En EQ, et filter og en rumklang er faktisk alle linære processer. Der genereres ikke nye overtoner, enhver frekvens, der kommer ind i processen kommer ud i den anden ende med en volumen og en efterklangstid. Det er derfor sinussweepet virker. Man sender alle frekvenser ind i filter/EQ/rumklang, og og man kan så 'tracke' den enkelte frekvens i volumen og tid.
Jeg sad og grublede over det i toget i morges, og jeg kom i tanke om at mange rumklangsalgoritmer også har en smule "modulation" lagt ind i nogle af delay-linierne for at "udtvære" alting lidt. Det giver en lidt mere diffus og smattet rumklangsopfattelse, lidt a'la en højere diffusion. Og det er typisk implementeret som vibrato/detune, hvilket vil sige at hvis man sender en ren sinus ind ved 1000 Hz, så kommer der rumklang mellem f.eks. 999 og 1001 Hz (alt efter modulationens amplitude).

Det taler jo lidt imod fremgangsmåden med at kunne skille frekvenserne fra et sinussweep fra hinanden. Om det også spænder ben for tricket med bare at sample 1 kort impuls (som jeg startede med) er lidt sværere at gennemskue lige nu. Så har jeg lidt at gruble over til næste togtur... :wink:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ja, desværre er de færreste rumklangsalgoritmer helt linære

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Både impulse og sweep er ret nemt at gå til med Live’s MAX IR-Tool. Her viser jeg to eksempler på IR fra et algo-plugin (kunne også have været HW outboard). Nedenstående er kun et groft eksempel, og jo længere sweep man benytter, dets højere kvalitet opnås. Sweep giver umiddelbart bedre hale på store rumklange.



Måske lidt OT, men nu vi er inde på samplingsteknik, er det oplagt at nævne Nebula sampling-systemet, som endvidere giver mulighed for at replikere ikke-lineær convolution, altså effekter som indeholder harmonisk distortion (preamps, comps og EQs), dynamisk varians (f.eks. comps og dyn.EQs), samt effekter med forskydninger i tidsdomænet (chorus/flangers).

Man kan bl.a. læse mere om dette på Acustica Audio’s web, f.eks. kapitel 1 i Nebula4 manualen direct link her og mere om N.A.T. sampling her.
Acustica Audio’s sampling system er proprietær software, men kan frit benyttes hvis man erhverver sig Nebula. Det er ikke noget jeg selv har prøvet kræfter med, og kræver vist en del introduktion inden man går i gang.

Jeg ved i øvrigt at Acustica Audio pt. arbejder på gengivelse af en original EMT 140 (kaldenavn: ‘Ebony’), og det bliver spændende at høre mere om dette kommende produkt.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

ThomasGaarn skrev:Er det en af jer herinde, som ligger inde med en Alesis Midiverb 4 multieffekt som kan lave et Impulse Response af det preset der hedder "InACloud" et langt reverb?
Ved ikke om du kigger med, men her er den endelige udgave (lavet vha. sweep-teknikken):
http://www.robotplanet.dk/f/lydmsk/Midi ... ngo_dc.wav
Fabian skrev:Måske lidt OT, men nu vi er inde på samplingsteknik, er det oplagt at nævne Nebula sampling-systemet, som endvidere giver mulighed for at replikere ikke-lineær convolution, altså effekter som indeholder harmonisk distortion (preamps, comps og EQs), dynamisk varians (f.eks. comps og dyn.EQs), samt effekter med forskydninger i tidsdomænet (chorus/flangers).
Sejt!
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Fedt - nu ved jeg ikke, hvordan det er meningen, det preset skal lyde, men det lyder sgu som en fin lang reverb i min convolution reverb VST
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
ThomasGaarn
Medlem
Indlæg: 291
Sted: Denmark

Indlæg af ThomasGaarn »

Tak tak tak….. Super godt - er super glad for indsatsen - og glæder mig til at droppe den i IR Reverb lige om lidt :)
Tak - er vist lidt en sucker for unaturligt lange rumklange til at skabe ambiente soundscapes og droner … de fleste rumklange er bare designet til at lyde naturligt og det er ikke altid det jeg søger

Nyt svar