Bedste Timestretch Algo

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Pharfar
Medlem
Indlæg: 3

Bedste Timestretch Algo

Indlæg af Pharfar »

Hvad er den optimale måde at timestretche et fuldt stereomix på en mac?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Og pitch skal bevares så godt som muligt?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Og hvor meget taler vi om i procent?

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Jeg ville bruge Ableton, og så skifte imellem Complex og Complex Pro algoritmene, og lytte hvad der lyder bedst i den konkrete situation.

Om der er noget bedre derude, skal jeg ikke kunne sige :)


Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Dirac var the shit for nogle år siden... Ved ikke om det fortsat er den bedste algoritme

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg bruger ofte XForm i ProTools - softwaren er baseret på Izotope kodning.

Default avatar
Toneklang
Medlem
Indlæg: 3
Sted: København

Indlæg af Toneklang »

Jeg bruger af og til Paulstretch til at lave meget destruktiv timestreching. Fungerer ikke real-time og er et stand-alone program, så du skal fiddle med lyden i programmet og eksportere. Men du kan få nogle rimeligt vilde pads og teksturer ud af det.

http://hypermammut.sourceforge.net/paulstretch/

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja Paulstretch er ret fed, måske ikke lige det område der efterspørges her i tråden. Der er også lidt af en læringskurve iforhold til alle de parametre man kan styre. Den kan godt blive relativt skinger.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg ville faktisk mene at en resampling er mindre destruktiv end alle de her komplicerede timestretch algoritmer, så hvis det kun er nogle få procent (som Christoffer I. N. også spørger ind til), så vil jeg helt fraråde timestretch og ganske enkelt bare resample. Altså, ligesom at pitche en pladespiller lidt op eller ned.

Ja, tonen ændrer sig også, men gør det noget?

PS: Jeg ved ikke lige hvilket program der er smartest/lettest/bedst at gøre det i på en Mac. Men en helt almindelig resampling må da være til at opnå.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Resampling lyder klart bedre, ja. Men hvis tonearten er essentiel, så er det ikke en løsning.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Er der nogle af vores kloge hoveder der gider forklare, hvad det er der rent matematisk sker når man time-stretcher en lydsekvens?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Der findes forskellige slags time-stretching koncepter, men det vil taler om her vil normalt være såkaldt phase vocoding:
https://en.wikipedia.org/wiki/Phase_vocoder

Og en mere relevant artikel her:
https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_tim ... dification

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Super interessant! Tak :-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tricket til en god algo er at især at undgå udtværingen af transienterne.

I Logic Pro er der derfor forskellige algoritmer til rådighed, hvoraf den til rene trommer slet ikke er normal time stretching, men en avanceret slags klip & flyt.

Til et fuldt stereomix er man nødt til at bruge phase vocoding (eller måske sinusoidal spectral modelling). Jeg brugte oprindeligt Radius til Logic Pro (udviklet af Izotope), men nu en mere tweakable udgave af Radius direkte i Izotope RX6 Advanced.

Her en lidt ældre udgave:

Billede

Grundlæggende er det altid et kompromis, hvor man indstiller hvilke dele af signalet er der mest vigtige. Her er et godt tip at time stretche forskellige dele af sange med forskellige indstillinger, fx mere transient fokus i omkvæd og mere fokus på den sustained lyd i verset. Så klipper man det sammen bagefter.

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Studio One lyder som regelt virkelig godt i pitch - klart bedre end ableton osv. Efter min mening

Så izotope og studio One er begge gode muligheder

Default avatar
Toneklang
Medlem
Indlæg: 3
Sted: København

Indlæg af Toneklang »

Phase Vocoding og FFT processing er helt klart den bedste metode og giver et utroligt 'rent' output.

Som en lille øvelse i "grov" timestretching, hvor man måske får en fornemmelse af hvad der sker (specielt i beatmode), så prøv at loade et sample ind i en sampler (Ableton Sampler, Kontakt, EMS eller så videre) og sæt loop points til noget utroligt lavt, crossfade en smule for at minimere click. Derefter brug en LFO eller ENV til at styre startposition. Du vil hurtigt finde ud af, at ved at loope små stykker af lyd og flytte startpositionen, kan du få en stretch fornemmelse og du vil kunne styre tempo på et sample ved hastigheden på ENV eller LFO og du vil kunne re-pitche samplet som du lyster, uden at ændre tempo. Men, det er en virkelig light og grov metode, dog sjov.

Jeg har brugt det nogen gange til at lege med beats. Ved at automate startpositionen på samplet, kan man styre samplet frem og tilbage og variere tempo løbende.

Dette er muligvis total irrelevant for netop Pharfars forespørgelse, men mere til Mike-air's forespørgelse :).

Nyt svar