Copyright - Parodi sange

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
denbrunebisse
Medlem
Indlæg: 5

Copyright - Parodi sange

Indlæg af denbrunebisse »

Hejsa folkens

Nu har jeg kigget igennem alle mulige paragraffer og diverse tekster for at bliver klogere på hvordan Copyright reglerne forholder sig til parodi versioner af andre sange. Jeg er ikke just blevet klogere.

Hvis jeg producerer en eksisterende sang fra bunden i f.eks. FL Studio. Ingen samples fra originalsangen. Alle lyde er lavet "fra bunden". Mange effekter, enkelttoner osv. er derfor ikke magen til originalversionen. Melodien afviger fra originalen hist og her.

Samtidig skrives teksten til originalsangen om til en "sjov" tekst istedet. Sang melodien er heller ikke 100 procent magen til originalen. Samtidig er strukturen i parodien lavet om i forhold til originalen - og et "kampråb" stykke er sat ind i stedet for sidste omkvæd.

Når man hører parodi versionen er man ikke i tvivl om hvilken sang den parodierer. Men parodien afviger dog stadig fra originalen relativt meget.

Hvad er copyright reglerne for dette? Hvis man udgiver på f.eks Youtube og Spotify ? :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Velkommen til lydmaskinen, og fedt brugernavn.

DR gør jo jævntligt dette - om de søger tilladelse ved jeg ikke. Hvis du vil være sikker, kan du altid kontakte koda og høre hvad de siger.
De kan evt. sætte dig i kontakt med selskabet der ejer rettighederne, og så kan i evt. starte en dialog op derefter.

Jura og ophavsret er noget grimt noget, hvor du kan blive taget dybt analt, selv hvis det blot er en gråzone.

Så better safe than sorry.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

"Soundalike" er ordet. Ligesom de der elendige reklamer, hvor de ikke vil betale den originale kunstner (eller hun/han/de ikke vil have deres musik med i reklamen).

Nummeret skal adskille sig så meget, så et evt. søgsmål ikke går igennem. Dét er vist lakmusprøven.

Vi ses i byretten.

Default avatar
denbrunebisse
Medlem
Indlæg: 5

Indlæg af denbrunebisse »

Mike-air skrev:Velkommen til lydmaskinen, og fedt brugernavn.

DR gør jo jævntligt dette - om de søger tilladelse ved jeg ikke. Hvis du vil være sikker, kan du altid kontakte koda og høre hvad de siger.
De kan evt. sætte dig i kontakt med selskabet der ejer rettighederne, og så kan i evt. starte en dialog op derefter.

Jura og ophavsret er noget grimt noget, hvor du kan blive taget dybt analt, selv hvis det blot er en gråzone.

Så better safe than sorry.
Ja det kan være man burde kontakte Koda.. Men mon ikke selskabet som ejer rettighederne kan lugte penge så. Jeg er træt af gråzoner :-D

Default avatar
denbrunebisse
Medlem
Indlæg: 5

Indlæg af denbrunebisse »

SustainerPlayer skrev:
Nummeret skal adskille sig så meget, så et evt. søgsmål ikke går igennem. Dét er vist lakmusprøven.
Og det kan man jo ikke vurdere på forhånd. :-P

Medlemsavatar
Kram
Medlem
Indlæg: 84
Sted: Odense

Indlæg af Kram »

Gad vide om man kan få en proffesionel vurdering af det? Af en "musik-jurist+teoretiker" af en art :shock: Men selv da er det jo næppe nogen garanti, - mange af de "soundalikes" retssager man har hørt om, virker i hvert fald ret vilkårlige i deres udfald...

Ellers er der nok ikke andet at gøre end at kontakte rettighedsejerne og/eller Koda, medmindre du vil tage chancen :wink:

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Men der er vel kun grundlag for et søgsmål hvis du tjener penge på det, no? Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor stort hitpotentiale din parodi har, men hvis det primært bliver en youtube ting, er der vel ikke meget erstatning at komme efter for rettighedshaver.

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Hej Brunebisse

Det er ikke sådan at koda forholder sig til om det er en parodi eller andre stilforhold.
Der er forskellige rettigheder . ophavsret som Autorer har , det vil sige dem der har skrevet tekst og musik , der kan også være Forlag som ejer dele af dette. Så er der de Mekaniske rettigheder altså , der kan være nogen der ejer, f.eks et pladeselskab, rettighederne i forhold til det inspillede materiale , altså optagelserne. Det med de mekaniske kommer du ikke i konflikt med , da du selv har indspillet.
Man kan altid spørge om lov til at "låne" og ofte kan Koda oplyse hvem der ejer rettigheder.

Hvis det du laver ligner originalen , og jeg kan forstå at det er meningen det skal være genkendeligt ,så skal du ha tilladelse.
Du kunne jo skrive noget helt andet selv så var du ude over det med rettigheder.
Men som du beskriver det kunne du tænke dig at bruge et stykke musik fordi du syntes det er godt og en god ide, så er det måske lidt svært at sige at det musikstykke ikke har nogen "værdi" .

Så det korte svar er du kan ikke udgive det men til privat brug er der ingen problemer.
facebook : Jørn Pedersen

Default avatar
denbrunebisse
Medlem
Indlæg: 5

Indlæg af denbrunebisse »

Madelaire skrev:Men der er vel kun grundlag for et søgsmål hvis du tjener penge på det, no? Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor stort hitpotentiale din parodi har, men hvis det primært bliver en youtube ting, er der vel ikke meget erstatning at komme efter for rettighedshaver.
Jo det vil jeg da tro. Men erstatningsbeløbet tæller vel heller ikke kun den eventuelle indtjening? Der er vel "krænke" beløb og diverse løse summe :roll:

Default avatar
denbrunebisse
Medlem
Indlæg: 5

Indlæg af denbrunebisse »

bodtbody skrev:Hej Brunebisse

Det er ikke sådan at koda forholder sig til om det er en parodi eller andre stilforhold.
Der er forskellige rettigheder . ophavsret som Autorer har , det vil sige dem der har skrevet tekst og musik , der kan også være Forlag som ejer dele af dette. Så er der de Mekaniske rettigheder altså , der kan være nogen der ejer, f.eks et pladeselskab, rettighederne i forhold til det inspillede materiale , altså optagelserne. Det med de mekaniske kommer du ikke i konflikt med , da du selv har indspillet.
Man kan altid spørge om lov til at "låne" og ofte kan Koda oplyse hvem der ejer rettigheder.

Hvis det du laver ligner originalen , og jeg kan forstå at det er meningen det skal være genkendeligt ,så skal du ha tilladelse.
Du kunne jo skrive noget helt andet selv så var du ude over det med rettigheder.
Men som du beskriver det kunne du tænke dig at bruge et stykke musik fordi du syntes det er godt og en god ide, så er det måske lidt svært at sige at det musikstykke ikke har nogen "værdi" .

Så det korte svar er du kan ikke udgive det men til privat brug er der ingen problemer.
Ja okay. Har skrevet til rettighedshaveren.. Ingen svar endnu :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Kunne være fedt hvis du opdaterer os på tilbagemeldingen, så andre kan få indsigt i proceduren.

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Jeg kan da også lige tilføje , at jeg selv giver tilladelse når nogen henvender sig om brug af mine ting.
Jeg skal bare krediteres , så f.eks koda og ncb ender hos mig.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Saqib
Medlem
Indlæg: 709
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Saqib »

Den korrekte term for det du vil lave er "interpolation".
En "interpolation" er fx hvis den er oversat til et andet sprog, eller cover version der har ændret i arrangementet,
eller en satire version hvor teksten er skrevet om.
Sålænge du ikke udgiver det med kommercielt henblik, vil du ikke komme i klemme.
Ved kommerciel udgivelse skal du have fat i rettighedhaverne og bede om lov.
Kontra Agency - A&R / Partner
RMC Vejleder og underviser
Producer / Composer / Engineer

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Og her vil en monetariseret youtube kanal nok blive opfattet som kommerciel brug.

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Saqib skrev:Den korrekte term for det du vil lave er "interpolation".
En "interpolation" er fx hvis den er oversat til et andet sprog, eller cover version der har ændret i arrangementet,
eller en satire version hvor teksten er skrevet om.
Sålænge du ikke udgiver det med kommercielt henblik, vil du ikke komme i klemme.
Ved kommerciel udgivelse skal du have fat i rettighedhaverne og bede om lov.
Den er jeg ikke sikker holder i byretten. Du skal stadig (hvad jeg ved af) have godkendelse til at ændre i lyrikken på et nummer og dét uanset om det er satire eller på et andet sprog. Har heller aldrig hørt om forskellen mellem kommerciel interesse eller ej. Man risikerer stadig nemt at overskride droite morale. Og en dygtig advokat vil i 99% af alle cases kunne argumentere for at ét upload på et eller andet tidspunkt har et kommercielt snit over sig.

Medlemsavatar
Saqib
Medlem
Indlæg: 709
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Saqib »

Morten Hjort skrev:
Saqib skrev:Den korrekte term for det du vil lave er "interpolation".
En "interpolation" er fx hvis den er oversat til et andet sprog, eller cover version der har ændret i arrangementet,
eller en satire version hvor teksten er skrevet om.
Sålænge du ikke udgiver det med kommercielt henblik, vil du ikke komme i klemme.
Ved kommerciel udgivelse skal du have fat i rettighedhaverne og bede om lov.
Den er jeg ikke sikker holder i byretten. Du skal stadig (hvad jeg ved af) have godkendelse til at ændre i lyrikken på et nummer og dét uanset om det er satire eller på et andet sprog. Har heller aldrig hørt om forskellen mellem kommerciel interesse eller ej. Man risikerer stadig nemt at overskride droite morale. Og en dygtig advokat vil i 99% af alle cases kunne argumentere for at ét upload på et eller andet tidspunkt har et kommercielt snit over sig.
Enig Morten, ang den uklare linie om hvornår noget er en kommerciel release.
Kontra Agency - A&R / Partner
RMC Vejleder og underviser
Producer / Composer / Engineer

Nyt svar