Lyddæmpningmateriale hos biltema

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Lyddæmpningmateriale hos biltema

Indlæg af donnievandango »

Hey Gutter

Jeg ved godt at skum er No go, men jeg var i biltema med fruen, og så faldt jeg over nogle skumplader, med nogle "korn/Gryn" i, og forskellige typer af masse. Først tænkte jeg at det var skum, ergo det var dårligt, men så løftede jeg en plade og den var faktisk ret tung. Jeg har læst herinde at hovedreglen er masse - luft - masse, og at massen helst skal have en vis massefylde. Jeg Købte nogle tykke og tunge plader til test, og jeg må erkende at de virker overraskende godt til regulering af akkustik og dæmpning. Jeg har et ret lille rum, men de tager sgu godt fat.

I kan se dem her:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-t ... 000017199/

De er lette at sætte op, og pille ned, og så ser det faktisk ok fede ud hvis man piller polyesterfolien af (man skal kunne puste igennem det yderste lag, right?).

Det er nok stadig ikke optimalt, men mit rum er blevet meget mere dødt, også i de lavere frekvenser efter jeg har sat dem op. Jeg har dog kun målt før og efter på vokaltakes, men her kan jeg til gengæld høre forskel, specielt når jeg prøver at sweepe med en bell på min EQ (i ved hvad jeg mener).

Jeg vil ikke anbefalde nogetsomhelst, da jeg garanteret tager fejl, men i kan prøve at tjekke dem ud næste gang i er ude og kigge efter sprinklervæske :-D

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Hej.
Interessant bud. Hvordan monterer du dem? Jeg tænker hvis de skal have en fair sammenligning med eksempelvis en klassisk broadbandabsorber af terrænbatt, er du nødt til at efterligne den fysiske konstruktion, da den er mindst lige så vigtig som materialet. Dvs for at efterligne en 10cm terrænbatt - 10 cm luft - væg konstruktion, må du lave fx 3x3 cm bilskum - 10 cm luft - væg. Du vil gerne bremse/ absorbere lyden et sted hvor den er i bevægelse. Helt inde ved væggen står den praktisk talt stille og her er det svært at gøre noget alvorligt ved dybe frekvenser (lang bølgelængde). Så altså en tynd plade (skum/ bilskum/ rockwool) direkte på væggen tror jeg ikke nytter noget < 1000 Hz. Så hvis du vil forsøge at erstatte en broadband absorber af terræn batt, bliver det nok alt andet lige en lidt dyrere løsning

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg ville nok kun bruge dem til at dæmpe mekanisk støj, f.eks. kasse til en trykluftkompressor eller lign.

Der er masser af ting der dæmper, man kan også klipse et livs forbrug af sokker uden match til en plade og opleve af det dæmper, men der er en grund til at rockwool er så populært til det da det er det materiale der gør det mest liniært.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mush
Medlem
Indlæg: 225
Sted: Frederiksberg

Indlæg af mush »

Hald skrev:...men der er en grund til at rockwool er så populært til det da det er det materiale der gør det mest liniært.
Eller så er det bare mest populært fordi det er det materiale der gør det bedst i den prisklasse. Jeg kender til masser af materialer der gør det bedre end rockwool. Dog så koster det mindst 10 ganger så meget per kubik.

Medlemsavatar
Mr. Soundman  
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

donnievandango skrev: ...
De er lette at sætte op, og pille ned, og så ser det faktisk ok fede ud hvis man piller polyesterfolien af (man skal kunne puste igennem det yderste lag, right?).
...
Man kan også få sådan noget, der er lavet uden det der folie-lag:
http://www.palby.dk/produkter/styring-m ... e-2x50x100
donnievandango skrev: ...
Først tænkte jeg at det var skum, ergo det var dårligt, men så løftede jeg en plade og den var faktisk ret tung. Jeg har læst herinde at hovedreglen er masse - luft - masse, og at massen helst skal have en vis massefylde.
...
Den, som jeg linkede til, skriver de har en massfylde på 100 kg/m3.
Nogen der kender massefylden på Rockwool-produkterne...?

Medlemsavatar
Mr. Soundman  
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Det kunne da godt være interessant, hvis nogen kunne lave en test med noget måleudstyr og se om sådan noget bil/båd/camping/motorrums-lydisolering dæmper mere eller mindre lineært end rockwool.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

mush skrev: Eller så er det bare mest populært fordi det er det materiale der gør det bedst i den prisklasse.
Enig
mush skrev:Jeg kender til masser af materialer der gør det bedre end rockwool. Dog så koster det mindst 10 ganger så meget per kubik.
Det er klart at der er nogle optimerede produkter som er lidt bedre, men man ser det aldrig i planer over lydstudier, heller ikke fra de store professionelle udenlandske studier, så nogle må jo vurdere at det ikke er pengene værd. Jeg kan ikke nævne ét produkt der gør det bedre, men jeg har heller ikke kigget efter det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Interessant bud. Hvordan monterer du dem?
Der er noget klister på den ene side, så det er vildt nemt bare at smække en plade på væggen. Og ja, siden det er direkte på væggen, er det ikke optimalt, da der ikke kommer luft imellem de to masser (væg og lyddæmpning).

Jeg har ikke målt rummet rigtigt, så mine observationer er gjort vha. mine ører og EQ, og så ved at optage vokal og lave A/B test. I "det gamle" rum havde jeg forsøgt at placerere både rockwool og mikrofon forskellige steder, men der var altid resonans på nogle specifikke frekvenser. Men det er nu nogenlunde under kontrol, men jeg ved faktisk ikke hvordan området under 100 ser ud.

Det skal siges at min ene højtaler er i stykker, så jeg bruger kun rummet til at optage vokal. Når jeg en dag får et nyt studie (og får fikset min højtaler) og jeg skal brage musik ud, ja så vil jeg nok foretrække rockwool.

Nyt svar