Copyright - Parodi sange

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
denbrunebisse
Groupie
Groupie

Copyright - Parodi sange

Indlæg Skrevet: 20. apr 2017, 16:58

Hejsa folkens

Nu har jeg kigget igennem alle mulige paragraffer og diverse tekster for at bliver klogere på hvordan Copyright reglerne forholder sig til parodi versioner af andre sange. Jeg er ikke just blevet klogere.

Hvis jeg producerer en eksisterende sang fra bunden i f.eks. FL Studio. Ingen samples fra originalsangen. Alle lyde er lavet "fra bunden". Mange effekter, enkelttoner osv. er derfor ikke magen til originalversionen. Melodien afviger fra originalen hist og her.

Samtidig skrives teksten til originalsangen om til en "sjov" tekst istedet. Sang melodien er heller ikke 100 procent magen til originalen. Samtidig er strukturen i parodien lavet om i forhold til originalen - og et "kampråb" stykke er sat ind i stedet for sidste omkvæd.

Når man hører parodi versionen er man ikke i tvivl om hvilken sang den parodierer. Men parodien afviger dog stadig fra originalen relativt meget.

Hvad er copyright reglerne for dette? Hvis man udgiver på f.eks Youtube og Spotify ? :)
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Aarhus C

Re: Copyright - Parodi sange

Indlæg Skrevet: 20. apr 2017, 18:20

Velkommen til lydmaskinen, og fedt brugernavn.

DR gør jo jævntligt dette - om de søger tilladelse ved jeg ikke. Hvis du vil være sikker, kan du altid kontakte koda og høre hvad de siger.
De kan evt. sætte dig i kontakt med selskabet der ejer rettighederne, og så kan i evt. starte en dialog op derefter.

Jura og ophavsret er noget grimt noget, hvor du kan blive taget dybt analt, selv hvis det blot er en gråzone.

Så better safe than sorry.
"The weight of evidence for an extraordinary claim must be proportioned to its strangeness." - Simon Laplace
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Brøndby

Indlæg Skrevet: 20. apr 2017, 18:49

"Soundalike" er ordet. Ligesom de der elendige reklamer, hvor de ikke vil betale den originale kunstner (eller hun/han/de ikke vil have deres musik med i reklamen).

Nummeret skal adskille sig så meget, så et evt. søgsmål ikke går igennem. Dét er vist lakmusprøven.

Vi ses i byretten.
denbrunebisse
Groupie
Groupie

Indlæg Skrevet: 20. apr 2017, 19:09

Mike-air skrev:Velkommen til lydmaskinen, og fedt brugernavn.

DR gør jo jævntligt dette - om de søger tilladelse ved jeg ikke. Hvis du vil være sikker, kan du altid kontakte koda og høre hvad de siger.
De kan evt. sætte dig i kontakt med selskabet der ejer rettighederne, og så kan i evt. starte en dialog op derefter.

Jura og ophavsret er noget grimt noget, hvor du kan blive taget dybt analt, selv hvis det blot er en gråzone.

Så better safe than sorry.

Ja det kan være man burde kontakte Koda.. Men mon ikke selskabet som ejer rettighederne kan lugte penge så. Jeg er træt af gråzoner :-D
denbrunebisse
Groupie
Groupie

Indlæg Skrevet: 20. apr 2017, 19:13

SustainerPlayer skrev:
Nummeret skal adskille sig så meget, så et evt. søgsmål ikke går igennem. Dét er vist lakmusprøven.

Og det kan man jo ikke vurdere på forhånd. :-P

Tilbage til "Branche & Teori"