skummelum bom bom

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

skummelum bom bom

Indlæg af donnievandango »

Hej med jer

Jeg har rykket mit studie hjem til mig selv efter at jeg fik nok af den dårlige lydisolering i mit gamle studie/øver. Til at starte med hængte jeg dyner osv. op på væggende og loftet, men det var ikke nok - jeg kunne stadig høre lidt flutter/tone i rummet når jeg optog vokal. Fair nok, lokalet er meget lille, og med murstensvæg. I går cyklede lillemor og jeg ned og købte noget rockwool og lavede nogle traps - og de virker, men pga. af rummets størrelse og symmetri kan de ikke være overalt i rummet, og derfor er lyden stadig ikke optimal.

Her kommer spørgsmålet så: Må jeg ikke godt bruge skumabsorbere til resten?? PLEAAASE:)

Jeg er med på at skum er utroligt ringe, MEN:
1. Jeg tracker kun vokal i rummet (mixning osv. gør jeg f.eks. i biler, og andre studier osv. - ja I ved hvad jeg mener). Her laver jeg ofte et lowcut bagefter alligevl. da skummet kun absorberer de relativt høje frekvenser er det vel cool/ideelt?
2. Jeg har sat relativt meget rockwool op til at tæmme de dybe frekvenser, så de får ikke lov til at ryge rundt i rummet. Så kan skummet tage de helt lyse/høje.

Nåååhr, kære Lydmaskinister, jeg sidder på blødende knæ og spørger således: Kan jeg få dispensation til at sætte noget skum op, eller ødelægger det stadig alt.

Bemærk i øvrigt at jeg prøver at springe skumfasen over og gøre det ordenligt første gang, det er pga. jer søde folk herinde:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

donnievandango skrev: Her kommer spørgsmålet så: Må jeg ikke godt bruge skumabsorbere til resten?? PLEAAASE:)
Nej.
Jeg er med på at skum er utroligt ringe, MEN:
1. Jeg tracker kun vokal i rummet (mixning osv. gør jeg f.eks. i biler, og andre studier osv. - ja I ved hvad jeg mener). Her laver jeg ofte et lowcut bagefter alligevl. da skummet kun absorberer de relativt høje frekvenser er det vel cool/ideelt?
Et low cut er effektivt til at fjerne fx sub/bump, som ikke hører hjemme i din vokalindspilning. Du kan ikke bruge et low cut til at reducere de uønskede resonanser i bund og nedre mellemtone, som stammer fra dit rum.

Hvis du skærer for højt med lowcuttet i en (mande)vokal (fx over 120-150 Hz - det varierer fra stemme til stemme og sang til sang), så begynder du hurtigt at æde af de mere meningsgivende toner og den nødvendige fylde.

Derover bør du i stedet bruge en parametrisk EQ eller dynamisk EQ til at udvælge og reducere problemområder.
2. Jeg har sat relativt meget rockwool op til at tæmme de dybe frekvenser, så de får ikke lov til at ryge rundt i rummet. Så kan skummet tage de helt lyse/høje.
Hvis du har relativt meget Rockwool sat op i forvejen, så tager det også toppen. Måske skulle du overveje placeringen af Rockwool'en i stedet?
Nåååhr, kære Lydmaskinister, jeg sidder på blødende knæ og spørger således: Kan jeg få dispensation til at sætte noget skum op
Nej.
Bemærk i øvrigt at jeg prøver at springe skumfasen over og gøre det ordenligt første gang, det er pga. jer søde folk herinde:)
Det hjælper ikke at fedte.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Billede

Det er jo helt op til dig, nogle mennesker tænder på at blive ydmyget og latterliggjort i offentligheden.

Hvis du allerede har rockwool oppe i lokalet kan det tage mange af de dybe frekvenser der er i lokalet, og skum vil da tage lidt af de reflektioner der stikker ud hvor du tracker vokal. MEN... kun top frekvenserne, så du kan risikere noget rumlen der giver noget mudder der ikke kun kan fjernes med lo-cut.

Men der er mange hits der er lavet på uperfekte setups, så hvis du har skum, så prøv, men hvis du ikke har, så koster det næsten det samme at lave den rigtige løsning.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

HAHAHAHAHA, ja jeg vidste det nok godt på forhånd:):):):) I er et tuff crowd:)

Nåhr men det var et forsøg værd:) Det virker bare så let med skum.. Min kæreste og jeg brugte hele eftermiddagen og aftenen på at bygge traps, og det kunne nu være fedt hvis jeg bare kønne købe skum for resten, men ok, det ville også være kedeligt hvis det var så let. Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på at hvor meget skum der bliver pushet fra 4sound og Thomann til stakkels begyndere der ikke ved bedre:(

Jeg finder på noget, jeg kan eventuelt lave nogle mindre traps til de steder hvor det bliver svært.

Mange tak for hjælpen:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hardcore svar til side, så kan du naturligvis godt bruge skum til at tage toppen med. Det er bare sjældent en god idé fordi du næsten altid gerne vil dæmpe de andre frekvenser samtidig, og når du gør det, så tager (bredbånds)absorptionen automatisk toppen også.

Alm. skum/tæpper/dyner/gardiner vil altid skævvride lyden mere end andre løsninger.

Jeg tror som sagt du vil få mere ud af at se på placeringen af Rockwool'en, hvis du allerede har en del.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Det er så cool, jeg forstår godt hvad i mener, og det er yderst værdsat. Jeg har brugt masser af timer herinde på at læse om emnet, og det har i forvejen sparret mig for en masse hovedpine, men jeg tænkte nu alligevel at der kunne være en lille mulighed:).

Altså min situation er lidt speciel da jeg har verdens grimmeste stemme, og måske ikke altid rammer tonerne helt clean, så jeg vild bare så gerne have et godt og rent input, så mit fundament er godt at bygge på. Derfor vil jeg gerne gøre lidt ekstra for akkustikken, så jeg sætter stor pris jeres perfektionistiske inputs.

Hvordan har i det med sammenspresset glasfiber, lidt ala det her:
https://www.thomann.de/dk/clearsonic_s1 ... 4_pack.htm

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg tror godt de kunne være fine. De kommer dog kun til at virke effektivt fra..... ja vel omkring 1.5-2 kHz og op, grundet tykkelsen på de ca. 4 cm.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Fedt man, mange tak:)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Men altså, du kan jo lave noget til samme pris eller mindre, med 5cm terrænbatts, hvis det er.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja jeg ville også foretrække hjemmebyg frem for clearsonic, jeg mener disse paneler er bygget til at dæmpe deres Clearsonic plexi bur, til blæsere og trommer.
Billede
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

årh for søren, ja det kan jeg godt se. De er så måske slet ikke lavet til at hænge op, jamen så smøger jeg ærmerne op igen:)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

donnievandango skrev:... Min kæreste og jeg brugte hele eftermiddagen og aftenen på at bygge traps,....
Så har du jo vist hende hvordan man gør :lol: :dollargrin:
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar