Er der en bedre løsning for mig?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Er der en bedre løsning for mig?

Indlæg af mik_c »

Hejsa.. jeg er ikke proff musikker og har bare et setup hjemme i min stue med et studiebord og nogle højtalere og sådan.

Jeg har fået lagt gulvtæppe på og har fået smidt 4 stof beklædte rockwool plader op på væggen for at tage det værste larm, men syntes stadig ikke rigtig det er godt nok til at kunne indspille noget som helst fornuftigt.

Er ikke fordi jeg vil indspille noget helt vildt larmende, men bare noget stille vokal og nogle små perc ting.

Jeg overvejer at beklæde hele loftet med akkustisk skum i hvidt, men det er sådan lidt et drastisk skridt så hvis der er nogen der har en bedre løsning så må i gerne komme med forslag, eller hvis det med skum i loftet af en eller anden grund er en total idiot løsning.

Jeg har et lille loftrum et par etager oppe, hvor jeg kunne stille eventuel flytbar løsning op, men har hørt at mic skærme skulle gøre mere skade end gavn når man indspiller, men kan jo være der er noget andet der kan flyttes som ikke er en mic skærm? Overvejede på et tidspunkt at smide akkustisk skum op på en 5-6 1m flamingo ligende plader og så bare hive dem ned og placere dem rundt omkring i stuen. Men kan være der er nogen herinde der har mere geniale forslag :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Du kan sagtens lave nogle flytbare rockwool paneler og bruge dem som indspilnings-skærme.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Christoffer I. N. skrev:Du kan sagtens lave nogle flytbare rockwool paneler og bruge dem som indspilnings-skærme.
Enig

Billede
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Internalized Sun
Forum Donator
Indlæg: 842
Sted: Faxe

Indlæg af Internalized Sun »

Og mht SKUM... Den er Sticky tråd nummer 2 her i dette forum og første linje siger det hele:
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=27649
[b]HVEM [/b]har lagt en kage på min computer?!!?!!

Min musik: http://soundcloud.com/internalized-sun

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Udover at skum og flamingo generelt er et stort no-no rent akustisk, så husk, at det ikke nødvendigvis er en god løsning at plaske hele rummet til i bredbåndsabsorbenter. Byg store, solid bass traps i hjørnerne og brug absorbenter på udvalgte steder.

Eller byg studiet ordentligt fra bunden med absorption i væggene og mere reflektive flader og diffusion diverse steder. Det er så ikke muligt i lige dit tilfælde.

Jeg får nogle gange nogle frygteligt diskantede (tænk +12 - 18 dB high shelf boost) mixes ind fra en kunde der har studie i hvad jeg kun kan beskrive som enhver absorbentproducents våde salgsdrøm. Men dit rum er mere til indspilning end til mix?

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Mit rum er til indspilning .. jeg lever en ungkarle tilværelse så min stue lever dobbeltliv som studie rum.. Så spisebord har jeg ikke noget af.. har et studiebord istedet.. man må jo prioitere :P

Men det er kun indspilning af sang og guitar og sådanne ting.. er ingen bass amps eller guitar amps eller kick drums osv osv osv..

Det er ikke til rigtig mixning .. da jeg bare sidder og mixer lidt med mine hørebøffer og har aftalt med mig selv at hvis jeg nogensinde laver noget der skal nogen vejne så køber jeg mig til en der mixer det for mig.. jeg blir simpelthen træt helt ind i sjælen af at rode med mix ting for meget.

Og sofa er vel også en slags bass trap? ;)

men så hvis jeg køber sådan et par paneler her: http://www.thomann.de/gb/eq_acoustics_s ... l_grey.htm
Så vil jeg kunne få en nogenlunde dæmpning der kan puttes i loftrummet når de ikke bruges, og samtidig ikke er helt af helvede til frekvens messigt :D

Eller bygger dem selv med rockwool fra silvan :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

mik_c skrev: Eller bygger dem selv med rockwool...
:thumbup:
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Du skal være opmærksom på én ting især, hvis du ikke har så meget dæmpning oppe; Hvilken vej mikrofonen peger. Hvis du står med front mod din skærm og synger, og du har ryggen mod resten af stuen, så husk på, at så er det også resten af stuen, mikrofonen optager. Hvis din dæmpning i lokalet er omkring din lytteposition, når du sidder ved studiebordet, så kan den dæmpning med fordel også dublere som dæmpning, når du indspiller vokal osv. Så du skal pege din mikrofon mod det "tørreste" sted i lokalet, og så skal du stå foran mikrofonen placeret sådan. (Og så i øvrigt sørge for at din mikrofon er indstillet til (super)nyre-karakteristik. Det er ikke sikkert du har en mikrofon det kan indstilles på, men hvis nu...)

Du kan f.eks. indrette et hjørne til, at være "vokalboks", eller som du selv og andre nævner lav nogle flytbare paneler/vægge. De kaldes også "gobo'er", hvis du nu vil google på den slags, og du behøver dybest set kun to for at få fornuftige resultater. Med tre bliver det endnu bedre. Hvis du laver tre som er 1,2 m brede hver, og laver dem efter anvisningerne som antydes her i tråden, og måske lige tjekker helt op på det, så de bliver helt ordentlige, så får du rigtig gode betingelser.

Men husk dét med at placere lydkilden mellem dæmpning og mikrofon. Det er supervigtigt, og MÅSKE er det faktisk nok i dit nuværende setup til, at du bliver tilfreds. Tjækkitout!
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Tak Luny Tune for mic placement aspektet, er jo en vigtig ting. Men jo jeg har både nyre og super nyre mikrofoner i både dynamiske og koncendor udgaver. Og min beyer dynamic M99 super nyre dynamiske er da også den jeg lige nu bruger mest da den jo er dynamisk og ikke fanger såå meget af rummet, men stadig har en rimelig detalje grad. Og har også en elektro voice PL9 dynamisk mic som godt nok er omni, men derfor ikke har proximity effect og en slags indbygget pop filter så man ka stikke den helt op i snotten uden den brokker sig. Og jo det går nogenlunde med de dynamiske, men ville også gerne kunne bruge mine kondensator mics med fornuftigt resultat.

Men jo har prøvet at stille mig forskellige steder i rummet og huske at pege mikrofonens numse henimod det mest genklangs agtige område og selv stille mig op imod en af mine 4 væg rum dæmpere .. meen syntes stadig ikke det er godt nok. Men er klart at når jeg får et par extra lyddæmper ting er det også en vigtig ting at være opmærksom på ... så tak for den gode reminder :)

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

:thumbup:
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Nyt svar