Live-optagelser, hvad skal det koste?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Live-optagelser, hvad skal det koste?

Indlæg af Graceville »

Vil lige høre jer angående en idé jeg har med at lave live-optagelser af bands eller demo direkte i øvelokale (hvis man gør det stadig?)

Mit udstyr er en Apollo twin og en yamaha N12 som i alt giver cirka 20 kanaler. Dertil en kraftig mac book pro.

Min erfaring med at optage er til, at det godt kan blive et udmærket resultat. Derudover kan man jo vokse med opgaven.

Men hvad ville i tage for:

- et on the fly mix?
- tørre spor til videre behandling?
- et mix med video (hvor en kammerat eller flere har optaget billeder og tilsendt)

Håber I vil give det et skud eller ved hvad andre tager, hvis det findes.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hvad med mikrofoner - det er jo en stor del af pakken?

Medlemsavatar
KimSteff
Medlem
Indlæg: 322

Indlæg af KimSteff »

Du kan da ikke bruge din N12 og Apollo samtidig !?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det er så svært, hvis man kigger bort fra udstyret, og bare ens tid bliver betalt er det ofte for dyrt til at de fleste bands kan være med.
På den anden side kan man også lave noget arbejde der måske sparer dem den store studio-udgift, og få lavet en "demo" der rykker så meget at de kan bruge den.

Det er også en opgave hvor man gradvis kan skrue op for prisen, da de første "kunder" ofte er nogle man kender, og man lige skal igang og lave rutiner og opbygge do's & don't listen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

KimSteff skrev:Du kan da ikke bruge din N12 og Apollo samtidig !?

Joda, jeg laver en samleenhed i audio og midi-appen på mac. Det gør at UAD'en og Yamaha'en kan køre samtidigt i Logic eller Mainstage/andet. Jeg tør ikke love det funker for PC eller andre lydkort.

Det kører fint i 32 samples.

Yamahaen er født med fw400 men så går det donglecrazy til fw800 til thunderbolt.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

gs-dk skrev:Hvad med mikrofoner - det er jo en stor del af pakken?
Jeg har ikke meget

til trommerne, en sm57 - som jeg osse gerne vil bruge til vokal Og et stereopar sE5'ere som er velegnede til overheads.

en DPA 4099G til guitar men også til banjo og mandolin mv.

Jeg har osse en Røde K2 som jeg ikker er sikker på er særlig velegnet til noget, måske som ambience mic midt i rummet.

og 2 Hiz indgange har jeg osse og regner med at køre tør lyd i plugins til guitar og bas.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Graceville skrev:
KimSteff skrev:Du kan da ikke bruge din N12 og Apollo samtidig !?

Joda, jeg har lavet en samleenhed i audio og midi-appen på mac. Det gør at UAD'en og Yamaha'en kan køre samtidigt i Logic eller Mainstage/andet. Jeg tør ikke love det funker for PC eller andre lydkort.

Det kører fint i 32 samples.

Yamahaen er født med fw400 men så går det donglecrazy til fw800 til thunderbolt.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hald skrev: Det er også en opgave hvor man gradvis kan skrue op for prisen, da de første "kunder" ofte er nogle man kender, og man lige skal igang og lave rutiner og opbygge do's & don't listen.

Det lyder faktisk som en rigtig god plan.

Jeg har masser af gode muligheder for at optage til singersongwriter arrangementer hvor der osse er bands. Jeg kan jo tilbyde dem at optage og så lave små smagsprøver som gør at de eventuelt vil have resten udleveret. Ransom-ticket. Tjek √
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hald skrev: På den anden side kan man også lave noget arbejde der måske sparer dem den store studio-udgift, og få lavet en "demo" der rykker så meget at de kan bruge den.
Faktisk har nogen fortalt mig, at det forholder sig diamentralt modsat angående, hvad der virker for cover-bands og hvad der virker for singersongwriter og upcoming i forhold til at få gigs.

Ifølge påstanden gælder det for coverbands der skal spille til brylluper og deslige:

- studioversioner. Ikke optagelser med video fra en eller anden fest.

og for singersongwriter og upcoming:

- live optagelser hvor man kan se der sker noget.

Man skulle tro det var omvendt.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg forstår ikke helt, hvordan du kan tilbyde den slags produktion uden mere gear - mikrofoner, linedriver mm? Men det er måske min fantasi, der ikke rækker!

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hvad tænker du jeg mangler af linedrivere og mikrofoner for at komme i mål?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar