Cubase wave import - pitch/tempo stiger

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Cubase wave import - pitch/tempo stiger

Indlæg af Briannielsen79 »

Jeg har et "lille" problem og Steinberg er vildt dårlige til at svare på indleverede "support tickets". Det tager adskillige uger pt, har jeg måttet erfare. Derfor spørger jeg her. Jeg bruger Cubase 9.

Jeg har modtaget nogle audio-spor optaget med en Presonus Studiolive mixer. Det er optaget igennem det (vist) medfølgende Capture One program.

Det der sker er, at de importerede wave-filer stiger i tempo og pitch. Min session er i 24 bit. Wave-filerne er 1058kbps. Det har jeg læst på nettet svarer til 24 bit. Jeg forstår ikke helt, hvad der sker.

Nogle der har en ide om, hvad der kan være galt?

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Briannielsen79 skrev:Nogle der har en ide om, hvad der kan være galt?
.. lyder som et sample-rate mismatch. Kig i poolen og se hvilken SR filerne har, og check at din session er sat til det samme ..

Hvis pitch stiger, gætter jeg på filerne er 44,1 og din session er sat til 48 ..

I sådanne tilfælde spørger Cubase som default normalt om hvad du ønsker der skal ske når du importerer filerne, men måske har du på et tidspunkt afvist - og samtidig sat kryds ved "Do not ask me again" . I så fald kan du rette det i Preferences > Editing > Audio > "On import" sat til "Open options dialog" eller blot "Convert and copy to project if needed" .. dog synes jeg personligt det er rart med dialog-boksen, da jeg så er opmærksom på der bliver samplerate konverteret ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Hippo skrev:
Briannielsen79 skrev:Nogle der har en ide om, hvad der kan være galt?
.. lyder som et sample-rate mismatch. Kig i poolen og se hvilken SR filerne har, og check at din session er sat til det samme ..

Hvis pitch stiger, gætter jeg på filerne er 44,1 og din session er sat til 48 ..

I sådanne tilfælde spørger Cubase som default normalt om hvad du ønsker der skal ske når du importerer filerne, men måske har du på et tidspunkt afvist - og samtidig sat kryds ved "Do not ask me again" . I så fald kan du rette det i Preferences > Editing > Audio > "On import" sat til "Open options dialog" eller blot "Convert and copy to project if needed" .. dog synes jeg personligt det er rart med dialog-boksen, da jeg så er opmærksom på der bliver samplerate konverteret ..

Du har helt ret Hippo, og ja behold den dialog boks den er ret så vigtig :-D
Cubase 11 pro

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Tak for svar. Den stod allerede på "open options dialog" faktisk. Jeg valgte så "user settings" og satte kryds i "convert and copy to protest if needed" og så fungerer det.

Har forskellen mellem 44.1 og 48 stor betydning?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Briannielsen79 skrev:Har forskellen mellem 44.1 og 48 stor betydning?
Definer "stor betydning" ;-)
Du får lidt ekstra top at arbejde med i 48 kHz, omend det ligger udenfor de flestes hørelse, og gevinsten skulle være til at overse når man indregner de uundgåelige artefacts når du konverterer tilbage til 44.1, hvilket du er nødt til at gøre hvis musikken skal på CD.

Alt i alt taler vi dog her om forskelle i lydkvalitet som langt de færreste almindelige lyttere vil kunne spotte i en blindtest.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Okay. Ja, jeg tænkte, om kvaliteten af audio-filen bliver markant dårligere, når man converterer en fil. F.eks som fra wave til mp3. Det er et spørgsmål om, hvorvidt det er nødvendigt at indspille filerne i det samme som ens session, som vist er 48.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg kender ikke Cubase ordentligt, men jeg ville nok gå efter at indspille hele sessionen i samme sample rate. Så hvis du har modtaget filer i 44.1, så ville jeg i dit sted bare køre hele sessionen i 44.1.

Mp3 konvertering er langt mere skadeligt end simpel sample rate konvertering. Og det bliver værre, jo lavere kbps mp3 vi snakker om. Hold generelt mp3 filer langt væk fra din session, så vidt det overhovedet er muligt.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2680
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

44,1 eller 48 kHz er ikke så vigtigt. Til gengæld bør du altid indspille i 24bit (vælges i Project Setup) da det vil give dig langt større dynamik område....
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Ok....takker for svarene og god weekend :-)

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Jeg vil altså sige at hvis man ikke han høre forskel på 96 og 48 og 44 så er den dælme galt med ørene, forskellen er jo kæmpe :puke:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

stralner skrev:Jeg vil altså sige at hvis man ikke han høre forskel på 96 og 48 og 44 så er den dælme galt med ørene, forskellen er jo kæmpe :puke:
Så er det enten pga. et plugin som opfører sig helt skørt, eller et meget uheldigt lydkort. Det er meget meget småt med folk som kan høre forskel i en kontrolleret blindtest ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

stralner skrev:Jeg vil altså sige at hvis man ikke han høre forskel på 96 og 48 og 44 så er den dælme galt med ørene, forskellen er jo kæmpe :puke:
Kender til 44 og 48 og melder mig ind i foreningen af folk, der dælme har noget galt med ørene......

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

gs-dk skrev:
stralner skrev:Jeg vil altså sige at hvis man ikke han høre forskel på 96 og 48 og 44 så er den dælme galt med ørene, forskellen er jo kæmpe :puke:
Kender til 44 og 48 og melder mig ind i foreningen af folk, der dælme har noget galt med ørene......
Det har jeg hørt mange gange så det er du ikke ene om, Men jeg fanger den hver gang her hos mig når noget er off imellem de 3 settings. Især reverbs og akustiske instrumenter springer i mine øre. Synth lyde alene er det lidt svære med, men generelt kan jeg sagtes høre forskel på mine egne ting ihvertfald. Måske er det hukommelse? skulle overraske mig lidt for den kunne godt være bedre :lol:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Hippo skrev:
stralner skrev:Jeg vil altså sige at hvis man ikke han høre forskel på 96 og 48 og 44 så er den dælme galt med ørene, forskellen er jo kæmpe :puke:
Så er det enten pga. et plugin som opfører sig helt skørt, eller et meget uheldigt lydkort. Det er meget meget småt med folk som kan høre forskel i en kontrolleret blindtest ..
Jeg ved med sikkerhed at mine kort er ok så det er ihvertfald ikke der grunden er! Men hvis du selv laver testen på og loader et piano i kontakt eller andet fornuftig god kvalitet og først starter ved 44 og spiller de nederste keys og derefter gør det samme i 96 vil du høre en klar mere hul og fjern lyd ved 44. Det er ikke nødvendigvis dårligt, der er bare en forskel :wink: Hvis du er opmærksom på det vil du også opdage at allerede ved 48 begynder det at hjælpe en del.
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hvad der sker ved at konvertere analog lyd til digital og tilbage igen over en enkelt generation vil ikke være særligt forskelligt fra 44.1 til 96. De fleste convertere i dag er fremragende. Der skal mange generationer AD-DA-AD-DA-AD-DA til før forskellen her bliver hørbar.

Plugins opfører sig til gengæld vanvittigt forskelligt, specielt hvis de er kodet lidt sløset. MicroTonic drum VST lyder f.eks. rough og retro ved 32 khz, 80er-digital ved 44/48 khz, og næsten helt analogt ved 96 khz. Og der er masser af andre eksempler.

I Briannielsen79s tilfælde ville jeg nok bare beholde mit projekt i samme rate som alle de der .wav filer er i. Det er sikkert nemmest.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

stralner skrev:Men hvis du selv laver testen på og loader et piano i kontakt eller andet fornuftig god kvalitet og først starter ved 44 og spiller de nederste keys og derefter gør det samme i 96 vil du høre en klar mere hul og fjern lyd ved 44. Det er ikke nødvendigvis dårligt, der er bare en forskel :wink: Hvis du er opmærksom på det vil du også opdage at allerede ved 48 begynder det at hjælpe en del.
Her er efter min ydmyge mening for mange variabler til at du kan tilskrive en (subjektiv) forbedring til en højere samplerate. Hvad er piano-bibliotekets native sample-rate? Laver Kontakt resampling eller ej - og i så fald i hvilken kvalitet?

Hvis du vil være virkelig metodisk, så skal du nok lave et bounce af det i henholdvis 44,1k og 96k - upsample 44,1k filen og importere den ved siden af dit 96k bounce, så du hurtigt kan skifte imellem dem, eller evt. lave en null-test, selvom der måske er random / modulerede elementer i det klaver-library du bruger. Er klaveret i øvrigt tørt, eller er der våde effekter på? Der er mange elementer i spil her ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Hippo skrev:
stralner skrev:Men hvis du selv laver testen på og loader et piano i kontakt eller andet fornuftig god kvalitet og først starter ved 44 og spiller de nederste keys og derefter gør det samme i 96 vil du høre en klar mere hul og fjern lyd ved 44. Det er ikke nødvendigvis dårligt, der er bare en forskel :wink: Hvis du er opmærksom på det vil du også opdage at allerede ved 48 begynder det at hjælpe en del.
Her er efter min ydmyge mening for mange variabler til at du kan tilskrive en (subjektiv) forbedring til en højere samplerate. Hvad er piano-bibliotekets native sample-rate? Laver Kontakt resampling eller ej - og i så fald i hvilken kvalitet?

Hvis du vil være virkelig metodisk, så skal du nok lave et bounce af det i henholdvis 44,1k og 96k - upsample 44,1k filen og importere den ved siden af dit 96k bounce, så du hurtigt kan skifte imellem dem, eller evt. lave en null-test, selvom der måske er random / modulerede elementer i det klaver-library du bruger. Er klaveret i øvrigt tørt, eller er der våde effekter på? Der er mange elementer i spil her ..
Tja tror vi kan blive ved i den debat, faktum er at der er forskel på 44,48 og 96K, men kan du ikke høre forskel er det pænt lige meget. Men den stigende efterspørgsel på de orginale FLAG filer er heldigvis et bevis på at andre også kan høre det. Det til trods for at de skal tilkøbe ret dyrt tilbehør for at kunne lytte til disse :wink:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

stralner skrev:Tja tror vi kan blive ved i den debat, faktum er at der er forskel på 44,48 og 96K, men kan du ikke høre forskel er det pænt lige meget. Men den stigende efterspørgsel på de orginale FLAG filer er heldigvis et bevis på at andre også kan høre det. Det til trods for at de skal tilkøbe ret dyrt tilbehør for at kunne lytte til disse :wink:
Det er trods alt også et faktum at ingen af de klaver-biblioteker der følger med Kontakt er samplet i 96k, så hvad end positiv effekt du oplever ved at afvikle dem i 96k pr. definition ikke kan have noget med det oprindelige materiale at gøre; udelukkende nogle af de andre dele af processen jeg beskrev. Men altså .. diskussionen behøves ikke at være længere, end at hvis du føler dine produktioner lyder bedre når du arbejder i højere samplerates end 44,1/48, så er der ikke rigtig brug for flere argumenter :)

I øvrigt hedder det FLAC-filer og er blot et tabsfrit algoritme til at komprimere musik med, hvilket jeg bakker 100% op omkring - hader MP3 af hele mit hjerte - men der er ikke noget automatisk "high-res" over dem .. de er blot bit for bit identiske med rå-materialet, om det så er 44,1, 96k eller derover ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Nyt svar