Holgers Blog
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Kun 1 blog pr. bruger.
Holgers Blog
Var Whistle Song ikke i '00erne? (Altså udgivelses år)
www.k76.dk | www.soundcloud.com/k76 | facebook.com/k76music
itunes: http://apple.co/1KPrzRW | spotify: http://spoti.fi/1QzBYbJ
itunes: http://apple.co/1KPrzRW | spotify: http://spoti.fi/1QzBYbJ
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Discogs er enig:lakris skrev:Var Whistle Song ikke i '00erne? (Altså udgivelses år)
https://www.discogs.com/DJ-Aligator-Pro ... ster/43951
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Måske du bare hører for meget radio?Hald skrev: Han var sej nok til deres Apple Music Festival i 2011 og 2012, derefter er han bare blevet hypet..
Der er også en eller anden underlig mekanisme ... som i ... janteloven er ikke kun et dansk fænomen ...
Så når en musiker/solist/band pludselig har været "for populære - for længe" - så skal der reageres negativt. For det går jo simpelthen ikke at Ed er en glimrende musiker, fed sanger, fantastisk sangskriver, ser godt ud, er i god form, boller din mor, kone og søster og de skriger bare på mere.
That's life - deal with it.
Shape Of You er da et klassenummer.
SustainerPlayer skrev:For det går jo simpelthen ikke at Ed er en glimrende musiker, fed sanger, fantastisk sangskriver, ser godt ud, er i god form, boller din mor, kone og søster og de skriger bare på mere.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Shit, jeg har ikke styr på de danske hits...Christoffer I. N. skrev:Discogs er enig:lakris skrev:Var Whistle Song ikke i '00erne? (Altså udgivelses år)
https://www.discogs.com/DJ-Aligator-Pro ... ster/43951
"The boat can leave now, tell the crew"
Hey Holger,
Du skrev på et tidspunkt on noget omkring et voxengo plugin til at finde korrelation imellem frekvensbånd. Nu er jeg jo ret bekendt med korrelation, så der fik jeg lige øjnene op; hvad er det man gerne vil undersøge med sådan et plugin?
Du skrev på et tidspunkt on noget omkring et voxengo plugin til at finde korrelation imellem frekvensbånd. Nu er jeg jo ret bekendt med korrelation, så der fik jeg lige øjnene op; hvad er det man gerne vil undersøge med sådan et plugin?
Man skal høre sandheden fra fulde folk, børn og lydmaskinister?Hald skrev:SustainerPlayer skrev:For det går jo simpelthen ikke at Ed er en glimrende musiker, fed sanger, fantastisk sangskriver, ser godt ud, er i god form, boller din mor, kone og søster og de skriger bare på mere.
Hvis du først kigger på et alm. korrelationsmeter, dvs. sat på det samlede stereosignal: det viser sammenhængen i fase (eller ultimativt polaritet) mellem venstre og højre side af stereosignalet.Mike-air skrev:Hey Holger,
Du skrev på et tidspunkt on noget omkring et voxengo plugin til at finde korrelation imellem frekvensbånd. Nu er jeg jo ret bekendt med korrelation, så der fik jeg lige øjnene op; hvad er det man gerne vil undersøge med sådan et plugin?
Et signal der er i perfekt fase i de to side af stereosignalet vil have en bølgegang i lyden, hvor begge sider følger hinanden perfekt op og ned, som lyden bevæger sig. De to sider er i sync.
Hvis begge sider er identiske, så får du værdien +1 på ovenstående alm. meter.
Et eksempel, som ville give fuld korrelation (+1): en monolyd, dvs. ingen andre (stereo)lyde eller effekter.
Hvis begge sider er omvendt polaritet (100% modfase), så får du værdien -1.
Et eksempel, som ville give -1: en monolyd afspillet i et stereospor (hvilket er ganske uproblematisk), men hvor til gengæld den ene side af stereosporet har fået omvendt polaritet (ofte forkert kaldt "phase invert", da det hedder "polarity invert" - skrevet som et Ø). Omvendt polaritet vil betyde, at hvor bølgen før gik op, går den nu ned og vice versa.
Værdien 0 i midten af meteret svarer til det maksimalt bredeste stereobillede, før det bliver til egentlig modfase. I praksis giver alt andet end +1 dog varierende grader af modfase ved forskellige frekvenser.
I et fuldt mix med mange instrumenter og effekter vil der altså opstå varierende grader af korrelation. Hvis du kigger på et alm. korrelationsmeter eller goniometer er det ikke nødvendigvis klart hvilke dele af stereomixet, der skaber manglende korrelation.
Ved at bruge et mere avanceret korrelationsmeter med frekvensanalyse, så kan du se om det fx sker i bunden (kick/bas) af signalet eller andre steder. På den måde kan du hurtigt få en indikation af, hvilke(t) instrument(er), som skaber potentielle problemer.
Her er der altså fin korrelation i bunden og så mindre og mindre korrelation mod toppen, hvilket er meget normalt. Bemærk, at der på det viste udslag (som står og bevæger sig på det rigtige meter) ikke er nogen modfase, da grafen så ville gå mod negative værdier. Så vi ser perfekt mono i bunden stigende mod maksimal korrekt stereo i toppen.
Hvis du tog din subbas synth og satte et plug-in på, som inverterede polariteten i den ene stereoside, så ville ovenstående frekvensbaserede korrelationsmeter vise et kraftigt negativt udslag i bunden, men ikke ændre sig i mellemtonen og toppen.
Hvis en lead synth eller pad er meget dekorreleret, så kunne det fx vise sig som en lav korrelation eller negativ korrelation i mellemtonen.
Du kan også observere en rytmisk sammenhæng på meteret, fx når en monolyd med meget bred stereorumklang spiller. Så vil meteret give positivt udslag på selve hovedlyden og så bevæge sig ned mod 0 eller negativt på rumklangshalen. Især synligt i spartansk instrumenterede tracks.
Ej hvor vildt! Det havde jeg slet ikke tænkt over. Det er da vildt brugbart i så fald - især for en gut som dig kunne jeg forestille mig?
Jeg har en ven der er elektro-ingeniør, og vi havde en snak igår om hvad det mon kunne være man brugte det til. Min teori var way off, da jeg troede muligvis kunne være autocorrelation (altså et frekvensbånds korrelation med sig selv over tid). Men det blev vi også enige om ikke gav mening. Og min ven havde ikke rigtig nogen teori, da han ikke rigtig ved så meget om musik produktion.
Jeg har en ven der er elektro-ingeniør, og vi havde en snak igår om hvad det mon kunne være man brugte det til. Min teori var way off, da jeg troede muligvis kunne være autocorrelation (altså et frekvensbånds korrelation med sig selv over tid). Men det blev vi også enige om ikke gav mening. Og min ven havde ikke rigtig nogen teori, da han ikke rigtig ved så meget om musik produktion.
Det er ikke så brugbart for mig, da jeg primært laver mastering. Jeg/man kan i øvrigt generelt høre det man ser på meteret. Kan dog bruges til at påpege noget for andre, som de har svært ved at høre eller forstå.Mike-air skrev:Ej hvor vildt! Det havde jeg slet ikke tænkt over. Det er da vildt brugbart i så fald - især for en gut som dig kunne jeg forestille mig?
Det er lidt mere interessant hvis man mixer, men primært hvis man sidder med akustiske indspilninger og multitracks. Så kan PHA-979 være brugbar til at se og efterfølgende nudge fasen med.
Jeg er bizart nok ved et tilfælde blevet bedt om at mixe mere, måske fordi der er mangel på gode mix engineers i DK, der leverer til tiden. Det er primært mere elektroniske/urban ting. Mine priser er også rimelige, men i den højere ende/normale niveau for pros i DK.
Jeg tager p.t. mellem 7 og 7.5k per mix inkl. mormor og det tager ca. en dag pr. mix. Mix inkluderer ikke væsentlig redigering, auto-tune eller lign. Det skal der være styr på i forvejen. Har lavet tre mix i denne uge + diverse masterede plader, så der er lige lovlig travlt i biksen.
For travlt plejer at være et tegn på at priserne er for lav, men tror der har været nogle andre mix engineers syge i DK i den foregangne uge.
Prisen er inkl. mormor! Er det ikke rimelig standard at skrive
Prisen skal altid oplyses inkl. mormor til private. Kun B2B er den ekskl. mormor.
Tror det var Mark fra Cyberfarm der skrev det engang, og så hang det ved.
Prisen skal altid oplyses inkl. mormor til private. Kun B2B er den ekskl. mormor.
Tror det var Mark fra Cyberfarm der skrev det engang, og så hang det ved.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Hvor mange arbejdstimer er "ca. en dag" når du skal mixe?
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Jeg er ikke sikker på jeg er 12 gange bedre... heh heh. Men de største mix engineers i USA tager til gengæld 10 gange mere end mig.
Du kan høre TooManyLeftHands næste single, som hedder "Mad For It" lige om snart.
Så har jeg mixet en del for Hedegaard og hans remix af Astrid S i Norge, så check hans nyeste ting. Men det er næsten snyd for hans produktioner lyder rigtig godt fra starten.
Sådan er det jo også med mastering, guld ind = guld ud (med mindre man er en klovn og f*cker op). Lort ind = lort ud (ok, nogle gange kan man virkelig polere den).
En del ting laver jeg i stem-mixes (de nævnte ting er dog i fulde mixes), hvor mit input ligger et eller andet sted mellem subjektivt og objektivt. Det skriver jeg stort set altid bare som "mastering", da jeg betragter rigtig mixing som noget mere kreativt.
Folk betaler også for sikkerheden, dvs. at de ved at det bliver godt - hver gang - og til tiden. Fx det Ed Sheeran remix jeg skal mixe søndag, der er ingen tid til rettelser dagen efter. Det skal bare være i kassen. Jeg tager et +25% faretillæg de utroligt sjældne gange jeg overhovedet kan lokkes til weekendarbejde.
Du kan høre TooManyLeftHands næste single, som hedder "Mad For It" lige om snart.
Så har jeg mixet en del for Hedegaard og hans remix af Astrid S i Norge, så check hans nyeste ting. Men det er næsten snyd for hans produktioner lyder rigtig godt fra starten.
Sådan er det jo også med mastering, guld ind = guld ud (med mindre man er en klovn og f*cker op). Lort ind = lort ud (ok, nogle gange kan man virkelig polere den).
En del ting laver jeg i stem-mixes (de nævnte ting er dog i fulde mixes), hvor mit input ligger et eller andet sted mellem subjektivt og objektivt. Det skriver jeg stort set altid bare som "mastering", da jeg betragter rigtig mixing som noget mere kreativt.
Folk betaler også for sikkerheden, dvs. at de ved at det bliver godt - hver gang - og til tiden. Fx det Ed Sheeran remix jeg skal mixe søndag, der er ingen tid til rettelser dagen efter. Det skal bare være i kassen. Jeg tager et +25% faretillæg de utroligt sjældne gange jeg overhovedet kan lokkes til weekendarbejde.
6-7 effektive timer.Christoffer I. N. skrev:Hvor mange arbejdstimer er "ca. en dag" når du skal mixe?
Forberedelse ca. 30 minutter (navngivning, check, strip silence, gruppering o.a.) og derefter er mixet oppe at køre efter 3-4 timer. De sidste par timer går med automation og detaljer.
Så der er marginalt dårligere betalt end mastering, især fordi der langt oftere er rettelser til mix end til mastering. Det er der fordi det langt mere subjektivt.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Hvor ofte holder du pauser, når du har sådan en lang dag?
Jeg har selv gode erfaringer med 40-60 minutters arbejde, og så lige minimum strække ben, ellers 5 minutter pause.
Jeg har selv gode erfaringer med 40-60 minutters arbejde, og så lige minimum strække ben, ellers 5 minutter pause.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Det kan nogle gange godt være irriterende, at skulle stoppe for at holde pause, men det belønner sig altid, synes jeg.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
En lettere buzz fra to velsmagende Dark'n'Stormy's på Cafe Overfor ... men ellers spot on.Holger skrev: Man skal høre sandheden fra fulde folk, børn og lydmaskinister?
Ganske ufortjent er jeg sikker på. Din pris er helt og aldeles fair - det var ikke ment, som at du var dyr (eller opfattet sådan, tror jeg - men nu er det klart om ikke andet)Holger skrev:Men de største mix engineers i USA tager til gengæld 10 gange mere end mig.
Will do!!Holger skrev:Du kan høre TooManyLeftHands næste single, som hedder "Mad For It" lige om snart.
Så er Ed Sheeran "Galway Girl" mix & master godkendt af producere og label. Eneste kommentar var at skrue sluttemaet lidt op. En god dag i min lille bix.
Håber main label i UK ikke f*cker masteren op og laver deres egen ud af ren stædighed, har leveret både mix og egen master. Time will tell. Remixet er mere radio end klub i øvrigt, selvom det vil fungerer fint på poppede klubber.
Skal mixe & masterere Kongsted senere på ugen. Har også masteret hans seneste rigtigt fede track synes jeg, "Say My Name".
Lige nu laver jeg Kato - Show Me Love remixes, lavet main version for lidt tid siden. Hitter godt i UK lige nu og bliver også råspillet i DK radio. Fandme et fedt remix han selv har lavet, lige min smag. Der er også et Thomas Gold remix i pakken.
Jeg leverer både 16 bit, 24 bit og MFiT masters til UK. MFiT er i øvrigt en mærkeligt koncept, der ikke rigtig fungerer i praksis. Alle ender stort set med blot at lave en 24 bit master med samme lyd og droppe level indtil ISP'er og lossy encoding overs går væk. Der er intet meningsfyldt "MFiT" over det. God idé på papiret.
Regner med at færdiggøre TooManyLeftHands mix/master i midten af ugen, de havde lige en ny vokalbid på vej, som skal indsættes i mixet.
Håber main label i UK ikke f*cker masteren op og laver deres egen ud af ren stædighed, har leveret både mix og egen master. Time will tell. Remixet er mere radio end klub i øvrigt, selvom det vil fungerer fint på poppede klubber.
Skal mixe & masterere Kongsted senere på ugen. Har også masteret hans seneste rigtigt fede track synes jeg, "Say My Name".
Lige nu laver jeg Kato - Show Me Love remixes, lavet main version for lidt tid siden. Hitter godt i UK lige nu og bliver også råspillet i DK radio. Fandme et fedt remix han selv har lavet, lige min smag. Der er også et Thomas Gold remix i pakken.
Jeg leverer både 16 bit, 24 bit og MFiT masters til UK. MFiT er i øvrigt en mærkeligt koncept, der ikke rigtig fungerer i praksis. Alle ender stort set med blot at lave en 24 bit master med samme lyd og droppe level indtil ISP'er og lossy encoding overs går væk. Der er intet meningsfyldt "MFiT" over det. God idé på papiret.
Regner med at færdiggøre TooManyLeftHands mix/master i midten af ugen, de havde lige en ny vokalbid på vej, som skal indsættes i mixet.