Holgers Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Re: Holgers Blog

Indlæg af Holger »

kandersen skrev:
Holger skrev:
Hvis man kender sine plug-ins godt og har udvalgt de rigtige, så ligger 99% af lyden i at bruge og sammensætte dem optimalt. Det er min erfaring, at jo flere signaturserieplug-ins og emulering folk føler behov for at købe, jo dårligere lyder deres mix.
Ovenstående er vel i bund og grund hele forudsætningen for at dels kunne forme den lyd man har i hovedet, men også at kunne gøre det i et tilpas tempo. Men det koster enormt meget tid, tålmodighed og indlæring at nå dertil så man ved, lige præcis hvilken plugin man skal gribe ud efter, for at nå det resultat. Og så vil jeg tro at du også har brugt ufattelig meget tid på at sortere de dårlige fra.
Det er sandt.

Som svar på dette, så hører jeg nogle gange det argument, at signatureserie plug-ins eller emuleringer kan hjælpe folk, som ikke har så meget erfaring, med at opnå den samme/gode lyd.

Men det er ikke korrekt. Varme, fylde eller "analog" lyd i alle typer mixes - digitale eller ej - kommer primært fra erfaringen, ikke fra et specielt stykke værktøj. Alle vil kunne lave et rigtigt godt, varmt og vellydende mix in-the-box med en simpel håndfuld plug-ins bestående af EQ, comp, rumklang, delay og et par effekter.

I værste tilfælde lærer folk ikke de grundlæggende principper og får i stedet et ufleksibelt smart-i-en-fart plug-in der ødelægger lydens fokus ved at sovse det ind.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Holger skrev: Du tænker måske på Waves Renaissance Vox Comp, som er en preset-style comp med indbygget gate? Den lyder præcis som du beskriver og forvrænger nemt. Kan dog fungerer godt til aggressiv rap.
Du har helt ret - det er mig, der blander de 2 sammen.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Holger skrev: I værste tilfælde lærer folk ikke de grundlæggende principper og får i stedet et ufleksibelt plug-in der ødelægger lydens fokus ved at sovse det ind.
Det er vist meget rammende for den kategori jeg befinder mig i, bla fordi jeg troede at ved at vælge kendte plugins, så var jeg ikke helt forkert på den. Men det nytter ikke rigtig, hvis man ikke formår at høre, hvad det er man skal høre efter :(

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

MrBacon skrev:
Holger skrev: Du tænker måske på Waves Renaissance Vox Comp, som er en preset-style comp med indbygget gate? Den lyder præcis som du beskriver og forvrænger nemt. Kan dog fungerer godt til aggressiv rap.
Du har helt ret - det er mig, der blander de 2 sammen.
Tænkte jeg nok - din beskrivelse lød 100% som RVox, heh heh :-D

Som jeg i øvrigt lige har brugt med stort held på et rapnummer til at tæske vokalen til den lød som en lokalradio-DJ på coke.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

kandersen skrev:
Holger skrev: I værste tilfælde lærer folk ikke de grundlæggende principper og får i stedet et ufleksibelt plug-in der ødelægger lydens fokus ved at sovse det ind.
Det er vist meget rammende for den kategori jeg befinder mig i, bla fordi jeg troede at ved at vælge kendte plugins, så var jeg ikke helt forkert på den. Men det nytter ikke rigtig, hvis man ikke formår at høre, hvad det er man skal høre efter :(
Ja, det er jo paradokset eller måske hønen og ægget: at man skal vide hvad man skal gå efter af lyd før man faktisk kan gøre det.

Jeg har ikke fundet nogen anden løsning end øvelse, øvelse, øvelse. Evt. suppleret med ikke at være bange for at kopiere/efterlignede eksisterende produktioner og mixes i begyndelsen, for langsomt at forstå hvordan og hvorfor de er bygget op som de er. Derefter kan man springe mere kreativt ud. Jeg tror de fleste store abstrakte malere er begyndt med at male naturalistisk, dvs. kopiere fx naturen.

Jeg har til gengæld mødt et par ultra-talenter, som instinktivt bare kan lave god lyd. Mit talent er primært at jeg er røvstædig og vedholdende, ikke noget medfødt desværre. Håb?

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Det med at kopiere andres produktioner synes jeg ligger meget i, at hver deres dybe tallerken. Så det er ikke nok at kopiere, man skal lige have skilt fårene for bukkene også.. Sjovt nok kræver det også erfaring at kunne gøre det.

Lyttebøfferne er heldigvis en god rettesnor, lige indtil en eller anden fjollede admin på et lydmaskine forum fortæller, at akustikken og højtalere er af stor betydning. Så er man pludselig skudt i sænk, endnu engang, og man er tilbage til start, uden at have inkasseret noget som helst undervejs, udover endnu en lille kedelig erfaring rigere :dollargrin:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tryst dig med at mange gode ting er lavet på hovedtelefoner ;-)
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Stort set ingen professionelle musikudgivelser er dog mixet (alene) på hovedtelefoner.

Jeg kan ofte høre når noget er mixet på hovedtelefoner fordi volumebalancer, panorering, komprimering (af vokaler eller andet som har brug for god nivellering) og brug af effekter ikke fungerer optimalt.

Hovedtelefoner kan være gode til at checke visse EQ-ting med hvis man har et dårligt rum, men alt i alt vil jeg ikke anbefale folk at mixe (alene) på hovedtelefoner.

Jo mere erfaren man er, jo mere vil man kunne bruge sin generelle mixingerfaring til at mixe på hovedtelefoner, men så er vi tilbage ved hønen og ægget.

Hovedtelefoner bliver også nogle gange brugt til at høre støj eller kliks ekstra tydeligt, men det har mere at gøre med for høj baggrundsstøj (trafik, maskiner, nabolarm) i rummet og sus og brum i monitorkæden. Jeg benytter ikke selv hovedtelefoner til noget udover for sjov eller referencebrug.

Medlemsavatar
oVHSen
Medlem
Indlæg: 213
Sted: Midtfyn

Indlæg af oVHSen »

Mine monitors røg for noget tid siden og jeg brugte udelukkende hovedtelefoner i et halvt års tid. Alt lød underligt når jeg bagefter spillede det på højtalere. Bassen var alt for høj, mens mange detaljer forsvandt fuldstændig i mit mix. Det med bassen løste jeg til dels ved at holde øje med en freq. analyzer mens jeg miksede, men jeg blev alligevel altid overrasket (på den trælse måde) af et eller andet når jeg spillede det på højtalere. Nu har jeg endelig fået nye monitors, hvilket allerede har sparet mig for en del frustrationer.
"The boat can leave now, tell the crew"

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

oVHSen skrev:Mine monitors røg for noget tid siden og jeg brugte udelukkende hovedtelefoner i et halvt års tid. Alt lød underligt når jeg bagefter spillede det på højtalere. Bassen var alt for høj, mens mange detaljer forsvandt fuldstændig i mit mix.
Øhh, har du siddet og luret mig af uden at jeg ved det? :dollargrin: Det er fuldstændig som taget ud af mit liv.. Sidder med hørebøffer, desværre alt for meget. Når jeg bruger monitors, så er det helt skævt, inkl på stue anlægget. I bilen er det tåleligt, men anlægget er også derefter.

Nogen vil sikkert sige, hvorfor jeg så ikke bruger mine monitors noget mere. Men det skyldes sandsynligvis, at jeg ikke kender dem godt nok, (og dermed forværre min egen situation), samtidig med at jeg ikke kan justere bunden, fordi der ganske enkelt ikke rigtig er en bund i dem, (Prodipe 8 monitors).
Når jeg bruger mine lyttebøffer, så kan jeg høre bund. Afspiller jeg så på monitors, så er bunden væk, eller jeg kan ikke rigtig fornemme den, som jeg synes jeg burde.

Jeg er reelt i tvivl om, hvorvidt jeg skal droppe bøfferne mere og bruge monitorene, eller om jeg helt skal droppe monitorene (finde nogle andre evt med en sub). Men jeg er også samtidig i tvivl om, om det er akustikken som er en del af årsagen. Pt er den ret elendig efter vi flyttede i december 2016. Den er bedre end før, da jeg før sad i en åben stuen. Men den er virker ikke rigtig, synes jeg. Da kæresten og jeg bruger kontoret samtidig også til arbejde, så er det begrænset hvor meget jeg kan "studioére" det :cry:
oVHSen skrev:Det med bassen løste jeg til dels ved at holde øje med en freq. analyzer mens jeg miksede, men jeg blev alligevel altid overrasket (på den trælse måde) af et eller andet når jeg spillede det på højtalere.
Hvordan gør du rent praktisk det?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

kandersen skrev: fordi der ganske enkelt ikke rigtig er en bund i dem, (Prodipe 8 monitors).

Når jeg bruger mine lyttebøffer, så kan jeg høre bund. Afspiller jeg så på monitors, så er bunden væk, eller jeg kan ikke rigtig fornemme den, som jeg synes jeg burde.
Det er primært akustikken, dvs. udfasning i dit setup. Går ud fra du har elimineret alle fejl 40 (kabler o.a.).

Der sidder en 8" woofer i Prodipe 8 og selvom den har et stejlt cut ved 35 Hz, så burde der ganske hørbar bund i i et optimalt akustisk setup.

Hvordan ser placeringen ud?

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Jeg sad netop og forsøgte at finde nogle tegninger over det. Men har ikke rigtig noget, så jeg må forsøge beskrive det inkl det jeg har.

Jeg sidder på den korte side af rummet ud mod garagen, (2,75m stykket) med et langt skrivebord imellem mig og monitorene, der står på stativer på den anden side af bordet i nogenlunde korrekt afstand mellem mig og monitorerne indbyrdes.

1. billede plantegning over huset. Har sat den runde røde ring rundt om værelset/kontoret. Den blå plade er skrivebordet, og de to grønne firkanter er placeringen af monitorene, som i øvrigt står på stativer.

2. billede er et billed taget af ejendomsmægler, da huset var til salg. Dvs inventar er ikke sådan i dag. I øvrigt virker værelset væsentlig mindre end i virkeligheden på det billede.

Håber det giver mening.
Vedhæftede filer
Værelse Kontor.jpg
Værelse Kontor.jpg (56.01 KiB) Vist 1366 gange
Plantegning.jpg
Plantegning.jpg (67.55 KiB) Vist 1366 gange

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er svært at sige hvorfor du oplever problemer med bassen i rummet, men der må være nogle stående bølger der skaber problemer.

Har du prøvet at eksperimentere (bare midlertidigt) med at flytte radikalt rundt/ud fra væggen og ændre lytteposition for at se om du kan skabe bund i rummet? Det kunne give et clue om hvor og hvorfor problemet opstår.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger, nu plejer du jo at følge med hvad angår forskellige mastering plugins. Har du prøvet McDSP ML4000/ML1 limiteren? Hvis ja, så skriv gerne lidt om oplevelsen. :)

Medlemsavatar
oVHSen
Medlem
Indlæg: 213
Sted: Midtfyn

Indlæg af oVHSen »

kandersen skrev:
oVHSen skrev:Det med bassen løste jeg til dels ved at holde øje med en freq. analyzer mens jeg miksede, men jeg blev alligevel altid overrasket (på den trælse måde) af et eller andet når jeg spillede det på højtalere.
Hvordan gør du rent praktisk det?
Jeg smider mit mix output gennem spectrum analyzeren i wavelab og holder øje med, at der ikke er for meget bas i mit mix. Jeg kan også godt finde på, at gøre det selvom jeg bruger monitors. Fordi jeg har en tendens til at dæmpe diskant og hæve bassen efter noget tid. Jeg tror det er noget med "trætte ører". Det hjælper i hvert fald også, at holde 10 minutters "lydpause" hver gang jeg har siddet 1,5 time.
"The boat can leave now, tell the crew"

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nogen der har hørt om ham der Ed Sheeran? :-D

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev:Nogen der har hørt om ham der Ed Sheeran? :-D
NEEEEEEEJ!! Apple reklamerer med at man kan lytte til ham uafbrudt på Apple Music, jeg ønsker mig bare en feature der gør at jeg kan slippe for det.
Han var sej nok til deres Apple Music Festival i 2011 og 2012, derefter er han bare blevet hypet..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:Nogen der har hørt om ham der Ed Sheeran? :-D
Hvad da?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg havde egentlig lovet mig selv aldrig at skrive teenage-opmærksomhedssøgende kryptiske beskeder (hverken her eller på Facebook), men jeg har hørt rygter om at jeg skal mixe et officielt remix.

Sjovt nok ikke masterere, da det skal mastereres som en del af en pakke i UK, men det bliver vi to om at bestemme.... ;-)

Tror bare jeg leverer en helt færdig fil minus final loudness + min egen reference ved siden af, så bliver det bare at trykke på en knap for vedkommende.

Det hænger nok sammen med at Martin Jensen hitter voldsomt i UK lige nu.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Beklager din blog blev mål for min irritation, det er da et fedt navn at smide på referencen, de unge ved jo ikke hvem DJ alligator er længere ;)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ah, fedt! :)

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Hold op hvor fedt:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hald skrev:Beklager din blog blev mål for min irritation, det er da et fedt navn at smide på referencen, de unge ved jo ikke hvem DJ alligator er længere ;)
Heh heh, sjovt nok er The Whistle Song overraskende kendt stadigvæk, også hos den lidt yngre generation. Evergreen? :lol:

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ed Sheeran er nærmest det eneste gode musik, man kan risikere at løbe ind i på P3

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
oVHSen
Medlem
Indlæg: 213
Sted: Midtfyn

Indlæg af oVHSen »

Holger skrev:
Hald skrev:Beklager din blog blev mål for min irritation, det er da et fedt navn at smide på referencen, de unge ved jo ikke hvem DJ alligator er længere ;)
Heh heh, sjovt nok er The Whistle Song overraskende kendt stadigvæk, også hos den lidt yngre generation. Evergreen? :lol:
90'erne har ikke været så moderne siden... 90'erne.
"The boat can leave now, tell the crew"

Nyt svar