Det er sandt.kandersen skrev:Ovenstående er vel i bund og grund hele forudsætningen for at dels kunne forme den lyd man har i hovedet, men også at kunne gøre det i et tilpas tempo. Men det koster enormt meget tid, tålmodighed og indlæring at nå dertil så man ved, lige præcis hvilken plugin man skal gribe ud efter, for at nå det resultat. Og så vil jeg tro at du også har brugt ufattelig meget tid på at sortere de dårlige fra.Holger skrev:
Hvis man kender sine plug-ins godt og har udvalgt de rigtige, så ligger 99% af lyden i at bruge og sammensætte dem optimalt. Det er min erfaring, at jo flere signaturserieplug-ins og emulering folk føler behov for at købe, jo dårligere lyder deres mix.
Som svar på dette, så hører jeg nogle gange det argument, at signatureserie plug-ins eller emuleringer kan hjælpe folk, som ikke har så meget erfaring, med at opnå den samme/gode lyd.
Men det er ikke korrekt. Varme, fylde eller "analog" lyd i alle typer mixes - digitale eller ej - kommer primært fra erfaringen, ikke fra et specielt stykke værktøj. Alle vil kunne lave et rigtigt godt, varmt og vellydende mix in-the-box med en simpel håndfuld plug-ins bestående af EQ, comp, rumklang, delay og et par effekter.
I værste tilfælde lærer folk ikke de grundlæggende principper og får i stedet et ufleksibelt smart-i-en-fart plug-in der ødelægger lydens fokus ved at sovse det ind.