Atari 520 eller 1040 STe

Køb af udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jacodavis
Medlem
Indlæg: 176

Atari 520 eller 1040 STe

Indlæg af Jacodavis »

Hej, jeg er pt. på jagt efter en Atari 520 eller 1040 STe. (Bemærk at det er en STe model)

Den må gerne være inkl. diverse tilbehør, men ikke nødvendigvis.

Lad mig høre hvad du har..
Senest rettet af Jacodavis tors 30. mar 2017 14:15, rettet i alt 1 gang.
[color=#3C3291][b]If the van is rockin, don't come a knockin[/b][/color]

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Har du prøvet Heine hos Indigo 2??
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Jacodavis
Medlem
Indlæg: 176

Indlæg af Jacodavis »

danstanley skrev:Har du prøvet Heine hos Indigo 2??
Jeg må indrømme at jeg ikke kender Heine. Men vil meget gerne kontakte ham. Er han her på Lydmaskinen?
[color=#3C3291][b]If the van is rockin, don't come a knockin[/b][/color]

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Han har firmaet indigo 2 som i sin tid forhandlede Atari og en masse andet musik relateret.

http://www.indigo2.dk
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Default avatar
McGovern
Medlem
Indlæg: 15

Indlæg af McGovern »

Jeg har en i næsten mint kondition med original skærm mus og harddisk samt Cubase fra samme tid hvis det er ☺
Bruger den ikke så tit mere. Giv et bud.

Medlemsavatar
Jacodavis
Medlem
Indlæg: 176

Indlæg af Jacodavis »

McGovern skrev:Jeg har en i næsten mint kondition med original skærm mus og harddisk samt Cubase fra samme tid hvis det er ☺
Bruger den ikke så tit mere. Giv et bud.
Hej McGovern. Jeg vil meget gerne give dig et bud på din Atari, men jeg syntes at det vil være useriøst at byde på noget man ikke har set.
Så hvis du har mulighed for det, så læg gerne nogle billeder op af tingene.

Hvad har du selv i tankerne mht. pris? Og hvor står den henne i landet?
[color=#3C3291][b]If the van is rockin, don't come a knockin[/b][/color]

Medlemsavatar
Jacodavis
Medlem
Indlæg: 176

Indlæg af Jacodavis »

Jeg leder stadigvæk med lys og lygte.

Jeg er evt. også interesseret i diverse original audio relateret tilbehør og programmer, uden computer.
Herunder C-Lab, Emagic og Steinberg..
[color=#3C3291][b]If the van is rockin, don't come a knockin[/b][/color]

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Har en med skærm + mus + cubase ..... Vender tilbage hurtigst muligt med nogle billeder (bliver i løbet af ugen hvis du ikke har fundet noget i mellemtiden).

Medlemsavatar
Jacodavis
Medlem
Indlæg: 176

Indlæg af Jacodavis »

MrBacon skrev:Har en med skærm + mus + cubase ..... Vender tilbage hurtigst muligt med nogle billeder (bliver i løbet af ugen hvis du ikke har fundet noget i mellemtiden).
Det lyder spændene! Jeg ser frem til at høre fra dig..
[color=#3C3291][b]If the van is rockin, don't come a knockin[/b][/color]

Default avatar
McGovern
Medlem
Indlæg: 15

Indlæg af McGovern »

Jeg har sendt dig en PM. Tror jeg nok.

Medlemsavatar
Jacodavis
Medlem
Indlæg: 176

Indlæg af Jacodavis »

Har skrevet 520 STe på, som et alternativ..
[color=#3C3291][b]If the van is rockin, don't come a knockin[/b][/color]

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2680
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Hvad var det forskellen på ST og STe odeller var? Der var vist også en STf ?
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Jacodavis
Medlem
Indlæg: 176

Indlæg af Jacodavis »

STe modellerne (520, 1040 & Mega) er den sidste generation af ST'erne, før de går over til TT & Falcon modellerne.
Grundlæggende er en 1040 STe en opgraderet 1040 STfm, på forskellige punkter. Bla.
- Nyere styresystem (TOS), som nu sidder i sokkets, kontra loddet chips på bundkortet.
- Ramtypen er nu af SIMM 30 typen, kontra loddet chips på bundkortet.
- Direkte stereo-audio ud.
- Og andre mindre tiltag.

Mht. fm, så er betyder f = indbygget Floppy & M = modulator (TV)..
[color=#3C3291][b]If the van is rockin, don't come a knockin[/b][/color]

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2680
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Tjekket! Tak.....
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Default avatar
Qbert

Indlæg af Qbert »

Jacodavis skrev:STe modellerne (520, 1040 & Mega) er den sidste generation af ST'erne, før de går over til TT & Falcon modellerne.
Grundlæggende er en 1040 STe en opgraderet 1040 STfm, på forskellige punkter. Bla.
- Nyere styresystem (TOS), som nu sidder i sokkets, kontra loddet chips på bundkortet.
- Ramtypen er nu af SIMM 30 typen, kontra loddet chips på bundkortet.
- Direkte stereo-audio ud.
- Og andre mindre tiltag.

Mht. fm, så er betyder f = indbygget Floppy & M = modulator (TV)..

Største forskel er at E modellen kan tage op til 4 MB ram

de andre tidligere modeller som FM og F kan kun tage 1 MB der er loddet i.

Til Cubase er 1mb ikke nok til sidste udgave (v3.01 mener jeg er sidste)

Du skal nok regne med at udskifte floppydrevet med et usb floppy emulator drev eller have en HD af en slags
Senest rettet af Qbert man 3. apr 2017 19:16, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
Qbert

Indlæg af Qbert »

jeg mener at have 2 eller 4 ram til e modellen liggende

Default avatar
Qbert

Indlæg af Qbert »

Nicolai skrev:Hvad var det forskellen på ST og STe odeller var? Der var vist også en STf ?
Først kom 520 uden indbygget psu, 512 kb fast ram, den skal man ikke købe
så kom 520/1040 i samme kabinet. Forskellen var 512 kb fast ram / 1 mb fast ram (dog kunne man dengang købe diverse ram udvidelseskits, så tit har de mere end 1 MB. Bare den har 2 MB er det nok. Men 1 MB er for lidt til cubase.
så kom 1040F
så 1040fm (FM står for TV modulator output, det var en ekstra ting så man kunne bruge et tv (mens til spil) men ikke til cubase. Der skal der bruges den monocrome hi-res skærm sm124 ell sm144)
så kom 1040 e (og sideløbende Mega modellerne både e og ikke e)
En Mega e kan have 4 mb ram , men de tidligere Mega har som regl også 4mb da de er blevet opgraderet på et tidspunk

Medlemsavatar
Jacodavis
Medlem
Indlæg: 176

Indlæg af Jacodavis »

Qbert skrev:
Jacodavis skrev:STe modellerne (520, 1040 & Mega) er den sidste generation af ST'erne, før de går over til TT & Falcon modellerne.
Grundlæggende er en 1040 STe en opgraderet 1040 STfm, på forskellige punkter. Bla.
- Nyere styresystem (TOS), som nu sidder i sokkets, kontra loddet chips på bundkortet.
- Ramtypen er nu af SIMM 30 typen, kontra loddet chips på bundkortet.
- Direkte stereo-audio ud.
- Og andre mindre tiltag.

Mht. fm, så er betyder f = indbygget Floppy & M = modulator (TV)..

Største forskel er at E modellen kan tage op til 4 MB ram

de andre tidligere modeller som FM og F kan kun tage 1 MB der er loddet i.

Til Cubase er 1mb ikke nok til sidste udgave (v3.5 mener jeg er sidste)

Du skal nok regne med at udskifte floppydrevet med et usb floppy emulator drev eller have en HD af en slags
Alle Atari ST modeller kan tage 4 MByte Ram, da hukommelseshåndteringen er den samme, og forskellen er blot hvad det kræver at opgradere den.
En pre STe model som har loddet chipsene på kræver et ekstra board, man ligger oven på motherboardet, og dette board har så 4 x SIMM 30 sokkets.
Et sådan et koster faktisk ikke ret meget, og er nemt at skaffe.
Her er f.eks. et: http://www.ebay.com/itm/162079738744

By the way, så findes der faktisk et hack som gør at man kan bruge alle 68xxx CPU'ens 24 adressebits, som så giver 16 MByte, på en ST..
[color=#3C3291][b]If the van is rockin, don't come a knockin[/b][/color]

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2680
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Blæret... jeg må hellere få fundet min 1040 på loftet og fundet ud af hvad det er for én....
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Default avatar
Qbert

Indlæg af Qbert »

Ja det er rigtigt det glemte jeg - men jeg vidste ikke at man stadig kunne få kits med ram - vildt nok

Har en Mega (ikke e) med 4 mb ram og IDE HD

Default avatar
Qbert

Indlæg af Qbert »

danstanley skrev:Har du prøvet Heine hos Indigo 2??
Tror det er dekader siden han har haft Atari

Default avatar
Qbert

Indlæg af Qbert »

Jacodavis skrev:
Qbert skrev:
Jacodavis skrev:STe modellerne (520, 1040 & Mega) er den sidste generation af ST'erne, før de går over til TT & Falcon modellerne.
Grundlæggende er en 1040 STe en opgraderet 1040 STfm, på forskellige punkter. Bla.
- Nyere styresystem (TOS), som nu sidder i sokkets, kontra loddet chips på bundkortet.
- Ramtypen er nu af SIMM 30 typen, kontra loddet chips på bundkortet.
- Direkte stereo-audio ud.
- Og andre mindre tiltag.

Mht. fm, så er betyder f = indbygget Floppy & M = modulator (TV)..

Største forskel er at E modellen kan tage op til 4 MB ram

de andre tidligere modeller som FM og F kan kun tage 1 MB der er loddet i.

Til Cubase er 1mb ikke nok til sidste udgave (v3.5 mener jeg er sidste)

Du skal nok regne med at udskifte floppydrevet med et usb floppy emulator drev eller have en HD af en slags
Alle Atari ST modeller kan tage 4 MByte Ram, da hukommelseshåndteringen er den samme, og forskellen er blot hvad det kræver at opgradere den.
En pre STe model som har loddet chipsene på kræver et ekstra board, man ligger oven på motherboardet, og dette board har så 4 x SIMM 30 sokkets.
Et sådan et koster faktisk ikke ret meget, og er nemt at skaffe.
Her er f.eks. et: http://www.ebay.com/itm/162079738744

By the way, så findes der faktisk et hack som gør at man kan bruge alle 68xxx CPU'ens 24 adressebits, som så giver 16 MByte, på en ST..

Man skal lige vide at det at åbne en ST er ikke bare at skrue låget af. Der sidder et metal skjold inden under og det er lidt af en opgave at tage af (hint: PSU'en skal løsnes) man kan fristes til at lade være at montere det igen da det er lige så svært, måske en del sværere end at tage det af, men det er der for at beskytte mod interferens, kodyler, og anden elektrisk forstyring. Jeg vil også gætte mig til at det er lidt af et job at montere det ram kit. Det er nok 30 år siden jeg rodede med sådan noget ST værk men jeg husker en del. Så man skal nok ha én halv/hel pro til at gøre det hvis man ikke er ferm med et 'jern'. Hvis en ST laver små bomber på skærmen, er det en kode for at der er noget 'helt galt'. Så test den ST du skal have ved at tænde den flere gange og husk at musen er håbløs (mekanisk kugle mus). Der skal du ud og have en konverter så du kan bruge en moderne mus. Det kan alt sammen fåes på ebay. Også ST computere.

En Mega 2 har 2 MB fra fabrikken og en Mega 4 har 4. (dette er ikke 'e' modeller, mega e har, lige som ST e, plads til 4 simm ram = 4 mb ram)

2 MB er rigeligt til cubase /notator men 1 mb er for lidt. Jeg hae en Cubase Lite hvis du har en 1 MB maskine og ikke vil udvide den. Lite'en kører fint på en 1 mb maskine.

Medlemsavatar
Jacodavis
Medlem
Indlæg: 176

Indlæg af Jacodavis »

Qbert skrev:
En Mega 2 har 2 MB fra fabrikken og en Mega 4 har 4. (dette er ikke 'e' modeller, mega e har, lige som ST e, plads til 4 simm ram = 4 mb ram)

2 MB er rigeligt til cubase /notator men 1 mb er for lidt. Jeg hae en Cubase Lite hvis du har en 1 MB maskine og ikke vil udvide den. Lite'en kører fint på en 1 mb maskine.
Jeg kan ikke helt blive klog på om den Mega ST2 er til salg? :?
I så fald kunne jeg om muligt godt være interesseret.

Hvis den er, så skriv gerne lidt mere om den, og gerne et par billeder, og hvor den er henne i landet..
[color=#3C3291][b]If the van is rockin, don't come a knockin[/b][/color]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg elsker, at den her slags tråde findes i 2017.

Har desværre foræret min Atari ST væk for mange år siden, men det var sgu en stabil arbejdshest med den vildeste stabile MIDI-timing.

Default avatar
Qbert

Indlæg af Qbert »

Jacodavis skrev:
Qbert skrev:
En Mega 2 har 2 MB fra fabrikken og en Mega 4 har 4. (dette er ikke 'e' modeller, mega e har, lige som ST e, plads til 4 simm ram = 4 mb ram)

2 MB er rigeligt til cubase /notator men 1 mb er for lidt. Jeg hae en Cubase Lite hvis du har en 1 MB maskine og ikke vil udvide den. Lite'en kører fint på en 1 mb maskine.
Jeg kan ikke helt blive klog på om den Mega ST2 er til salg? :?
I så fald kunne jeg om muligt godt være interesseret.

Hvis den er, så skriv gerne lidt mere om den, og gerne et par billeder, og hvor den er henne i landet..
Det er ikke mig der har en Mega 2 tilsalg. Jeg har bare listet de forskellige modeller op. Men ved ikke om du hentyder til mig eller en anden?

Husk at afprøve alle taster på keyboadet før du køber. Det er meget gammelt elektronik vi taler om.

Jeg ville ta og tjekke tysk eBay. Der kan man nogle gange finde en god ST til få penge. Men kig grundigt på tekst og billeder før du køber.
Jeg købte en Mega med IDEALerweiterung (udvidelse) på tysk ebay. Og den køre rigig godt. Men kommer der en fejl så skal jeg ud og finde en ny. Der er ingen der laver den slags mere.

IDEAL er et udvidelse til Mega st (men ikke til 'e' modellen) som giver 4 MB og en IDE bus så du kan have en IDE HD inden i Mega'en. Men de er ikke til at finde idag.

Jeg har forsøgt at få et IDE til CF kort til at køre istedet for 3,5'' IDE HD'en men det vil den ikke. Jeg giver dog ikke op, har bare sat det på pause. Den vil sjovt nok heller ikke tage en IDE 2,5 " HD. Jeg vil bare ha den HD lyd væk der er. En let 'rumlen' og 'spin lyd' fra den.

Jeg bruger en ældre pc flat screen som monitor da Atari SM modellerne står ret uldent idag (og er små), problemt er bare at du ikke kan komme over de 640 x 400 pixels ST'en kører , i max mode (monochrome mode - eneste mode Cubase kan køre i. Så du skal ikke regne med farver på skærmen).

Så en stor flad skærm hjælper ikke, og min erfaring er at de nyere (og store) fladskærme ikke vil tage de 640x400. Så man må ned i storskrald og kigge efter en 15" til 17" lcd skærm med alm VGA stik. Ikke alle vil køre med ST'en. Så står der 'This resolution is not reconized'. Jeg måtte igennem 3 skærme før der var en der ville køre den opløsning. Et LCD TV der ikke er for stort (17" ell deromkring) kan evt bruges. Men man er nød til at prøve sig frem og tv'et skal have VGA stik, evt SCART og så bruger du en vga til SCART converter. Stikket fra ST til PC VGA monitor kan fåes på ebay til ca 200kr. Også SCART typer.

Skal man ha lyd ved siden af sit MIDI kan man finde en Roland eller Fostex HD recoder/mixer til ingen penge i DBA og bruge MIDI clock sync.

Du kan snildt købe en MEGA ST uden tilbehør og så købe diverse konvertere til mus/skærm/keyboard m.m - Det er det jeg har gjort. Men tjek at du kan få alle de tilbehørsdele du skal bruge før du køber en Mega uden tilbehør. Så har du også moderne mus/keyboard og skærm.

Men jeg har set komplette sæt med alt, på eBay UK og DE. DBA kan også være en kilde til at finde et komplet sæt og så kan du afprøve det hele.
Senest rettet af Qbert tirs 4. apr 2017 19:18, rettet i alt 10 gange.

Nyt svar