Slow Cooker (køkkenmaskine)

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Slow Cooker (køkkenmaskine)

Indlæg af SAPPY »

Hey,
Det er forholdsvis nyt i Danmark, men tænker der måske er nogen lydmaskinister der kunne have noget erfaring ind i denne verden at dele ud af.....nogen der har en slow cooker som I kan anbefale....kigger lidt på disse modeller:

Sous vide Cooker/Slow Cooker 6 L - Emerio

Electrolux ESC7400 6,8 L

Default avatar
cmk87
Medlem
Indlæg: 48

Indlæg af cmk87 »

Vi har en i vores køkken... og må ærligt indrømme, det er spild af penge! - bruger den kun til mit instant coffe hvis jeg ikke kan nå at lave det via kaffemaskine..
De er pisse dyre at få repareret og kalker til med tiden.
Tilgengæld synes jeg vores amerikaner køleskab med is/vand er bedre - så brug pengene på det samt induktion i kogepladen!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Sappy er vist dækket ind med Amerikaner køleskab hvis jeg husker rigtigt :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

En stegeso og en ovn med tidsindstilling er løsningen her på adressen (kan muligvis ikke lave alle de samme måltider ...).

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

cmk87 skrev:Vi har en i vores køkken... og må ærligt indrømme, det er spild af penge! - bruger den kun til mit instant coffe hvis jeg ikke kan nå at lave det via kaffemaskine..
Instant coffee i sous vide? What?
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Default avatar
cmk87
Medlem
Indlæg: 48

Indlæg af cmk87 »

keen skrev:
cmk87 skrev:Vi har en i vores køkken... og må ærligt indrømme, det er spild af penge! - bruger den kun til mit instant coffe hvis jeg ikke kan nå at lave det via kaffemaskine..
Instant coffee i sous vide? What?
HAHAHAHAH! - f*cking mandag! - jeg havde læst det som en Quooker....

http://www.quooker.dk/dk

Default avatar
Clemme
Medlem
Indlæg: 608
Sted: Vanløse

Indlæg af Clemme »

Jeg har en Sous Vide og det er en af de bedste investeringer jeg har gjort mht køkkengrej.

Pointen er at du vakuumpakker kødet, så al saft, smag osv. bliver der. Dernæst sikrer du, at kødet får samme temperatur hele vejen igennem og ikke kun i kernen. Endelig har du mulighed for at langtidstilberede kød, hvor varmen nedbryder proteinerne i kødet således at kødet bliver mere mørt. Dette er specielt velegnet til de lidt sejere udskæringer som f.eks. bov, men er også særdeles velegnet til cuvette, culotte osv.

I morgen skal jeg tilberede en culotte som jeg sætter over inden jeg tager på arbejder. Den får ca. 10 timer på 57,5 grader og skal blot svitses for at give kødet lidt stegeoverflade inden servering.

En sous vide er i princippet en avanceret akvariepumpe med en fintfølende termostat. Vandets cirkulation sikrer en optimal overførsel af varme fra vandet til kødet og termostaten sikrer at vandet aldrig bliver hverken varmere eller koldere end den temperatur sous viden er indstillet til +/- 0,1 grad.

Man kan flere steder få sæt med både vakuumpakker og sous vide til ca. 1.500,- men det kan godt betale sig at bruge lidt ekstra penge på en kraftigere vakuummaskine. Mht. sous vide maskinen vil jeg anbefale en der kan hænges eller stilles i en gryde, fremfor en maskine hvor kar og pumpe er bygget sammen.

Jeg har lavet en isoleret kasse i flamingo, til en stor gryde for at spare lidt på strømme og holde temperaturen mere konstant.

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

cmk87 skrev:Vi har en i vores køkken... og må ærligt indrømme, det er spild af penge! - bruger den kun til mit instant coffe hvis jeg ikke kan nå at lave det via kaffemaskine..
De er pisse dyre at få repareret og kalker til med tiden.
Tilgengæld synes jeg vores amerikaner køleskab med is/vand er bedre - så brug pengene på det samt induktion i kogepladen!
Hald skrev:Sappy er vist dækket ind med Amerikaner køleskab hvis jeg husker rigtigt :)
....vi har en Smeg gaskogeplade.....ikke noget jeg ville bytte for induktion ;-)

Har bestilt denneher, så må vi se hvad det er for noget :-)
https://www.kitchentime.dk/da/p/sous-vi ... cooker-6-l

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jeg har rigtig gode erfaringer med denne:

https://anovaculinary.com/anova-precisi ... AgAn8P8HAQ

Jeg ejer ikke en selv, men har flere i min omgangskreds som har den.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Jeg har fået serveret en del middage lavet med slow cooker og jeg er ikke imponeret. Jeg syntes ikke kødet bliver mere mørt end hvis man tilbereder det i ovnen og smagen bliver heller ikke bedre.

Det bliver ikke dårligere, men ovn kød lavet korrekt er bedre end slow cooker.

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

bredal187 skrev:Det bliver ikke dårligere, men ovn kød lavet korrekt er bedre end slow cooker.
Det tror jeg du har ret i, men det skal nu prøves....elsker tanken om at kunne smide alle ingredienser i og lukke op for en færdig ret 2 timer efter....well well, det kan være man blir' klogere :lol:

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

SAPPY skrev:
bredal187 skrev:Det bliver ikke dårligere, men ovn kød lavet korrekt er bedre end slow cooker.
Det tror jeg du har ret i, men det skal nu prøves....det er jo heller ikke den dybe tallerken der er blevet opfundet igen....elsker tanken om at kunne smide alle ingredienser i og lukke op for en færdig ret 2 timer efter.......well well, det kan være man blir' klogere :lol:

Nyt svar