Holgers Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Re: Holgers Blog

Indlæg af Holger »

Måske, men så skal det aftales med David Evers, som sidder der p.t. Jeg kan altid hooke jer op, hvis det bliver aktuelt.

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Holger skrev:Kullemosegaard
https://www.facebook.com/Kullemosegaard

Hvis nogen har lyst til at følge lidt med i livet på vores "farm"
Ser herligt ud, Holger.

Mine forældre er også ved at købe en lignende gård på Sjælland. Jeg kan ikke lave vær med at blive en lille smule misundelig, når man til hverdag sidder i sådan et studiekompleks med diverse genre fra højre og venstre.

Some day :lol:
Senest rettet af fred tirs 28. feb 2017 23:13, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du skal være velkommen "på landet" :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

BUMP :)
Christoffer I. N. skrev:
Uncite skrev:Så skete det, nu er din HG-2 fuldstændig værdiløs :-P :twisted: :censored:

https://www.plugin-alliance.com/en/prod ... _hg-2.html
Hey fedt, Holger, kunne du lokkes til at bruge lidt tid med demoen og teste op mod hardwaren?
Holger skrev:Det kunne jeg godt lokkes til, ja!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tror du skal skifte taktik fra at lokke til i stedet at true... ligger vandret med mastering og mixing. Selv på en højhellig Søndag sidder jeg og klipper speak (til næste Gear Grotto video).

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

:-D

Fedt at videoen er på vej!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har lavet mange, meget grundige tests af forskellige monitor controllers og samtidig en anmeldelse af Imperium. Videoen er derfor dobbelt så lang som forrige video.

Udover de almindelige optagelser skal jeg også for første gang lave optagelser af noget jeg tegner, så det tager generelt bare lang tid at lave.

Er også i gang med at cleare bagrundsmusik. P.t. ligger to af numrene til clearing hos BMG i Sverige.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Ser også frem til næste video :-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Skrev lige en Vinyl FAQ:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=34&t=72916

Sig til, hvis der er kommentarer eller spørgsmål. Tror jeg har det meste relevante med.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Fedt med ny video og Vinyl FAQ!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Har lige opdateret vinyl FAQ med et tip fra Hr. Flodhest om et Voxengo plug-in som kan vise korrelation pr. frekvensbånd. Meget interessant plug-in.

Har også opdateret loudness target FAQ med ny info om Vimeo og Vevo videoer som streames via YouTube.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Er i gang med at mixe (og efterfølgende mastering) af TooManyLeftHands nye single. Mixer ikke så tit, men jeg får gåsehud af hvor god jeg er. Meget tilfredsstillende. Har helt ondt i hånden af at klappe mig selv på skulderen så hårdt.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Lol, husk at strække ud

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

Holger skrev:Er i gang med at mixe (og efterfølgende mastering) af TooManyLeftHands nye single. Mixer ikke så tit, men jeg får gåsehud af hvor god jeg er. Meget tilfredsstillende. Har helt ondt i hånden af at klappe mig selv på skulderen så hårdt.
Spændende!

Men hvordan skiller du de to ting ad? Hvad er der "tilbage" når du selv har mixet? Tager du en anden kasket på og "glemmer" hvem der har mixet eller hvordan?

Og du kalder bare, hvis du mangler en frisk hånd til at klappe dig på skulderen! :wink:

NB : Det er svært at klappe sig selv på skulderen, når man ikke kan få armene ned! :wink:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

madsmac skrev: NB : Det er svært at klappe sig selv på skulderen, når man ikke kan få armene ned! :wink:
Loller, den må jeg huske.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

madsmac skrev: Men hvordan skiller du de to ting ad? Hvad er der "tilbage" når du selv har mixet? Tager du en anden kasket på og "glemmer" hvem der har mixet eller hvordan?
Godt spørgsmål. Der er meget lidt tilbage, når jeg har gjort mit job ordentligt.

Det kan være nogle få ting med at åbne op henover midten/toppen eller justere bredt i bunden. Dertil har jeg en idé om hvad der sker hvis jeg comper mixet lidt, ved at teste kortvarigt undervejs.

Nogle gange har jeg ignoreret et diskret build-up et eller andet sted (altså samlet i mixet), som jeg lægger mærke til når jeg tager masteringkasketten på senere. Fx -1.5 dB @ 300 Hz eller whatever.

Nogle gange vurderer jeg, mens jeg mixer, at jeg gerne vil have en sumcomp på eller noget Black Box rør. Så slår jeg hardwaren på og noterer settings til brug for evt. recall. Når jeg bouncer mixet til mastering, lader jeg denne sumcomp eller rørfarve sidde på og bouncer i realtime eller jeg bouncer offline og bruger samme setting som en del af masteringen bagefter.

Sidstnævnte er især relevant, hvis der skal laves mange versioner (main, singback, instrumental, osv.).

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvad bruger du af plugins til mix? Flere forskellige EQ's og Comps, eller er eksempelvis Pro C 2 fleksibel nok til 95% af alt mix comp?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

TIl mix bruger jeg primært:

EQ
Logic Pro Channel EQ
FabFilter Pro-Q2
FabFilter Pro-MB til dynamisk EQ (og periodisk til frekvensafgrænset side-chain comp)

Compressor
Waves Renaissance Compressor (vokaler og det meste andet, stadig en af de bedste comps)
FabFilter Pro-C2 (al bredbånds side-chain og ting som kræver max. hard knee, en sjælden gang til "pæn" parallel comp)
Logic Pro Compressor (Studio VCA mode til grim parallel comp)

Limiter (bruger meget lidt limitering generelt i mixing, stort set kun til at forme lyden, ikke af loudness-hensyn)
FabFilter Pro-L

De-Esser
Waves Renaissance De-Esser
FabFilter Pro-MB (både til alm. de-esser, udvalgte frekvenser og ikke mindst som M/S de-esser på backing vox mixdowns)

Rumklang
FabFilter Pro-R (til det meste, finder den utroligt kreativ at arbejde med til alt fra meget korte til meget lange klange)
Valhalla Room+Vintage Verb (røget på bagsædet efter jeg fik Pro-R)
SpaceDesigner (til udvalgte kreative effekter)

Delay
Logic Pro Tape Delay
Logic Pro Stereo Delay
Logic Pro Delay Designer

Distortion
Logic Pro Overdrive (som simpel overtonegenerator)
FabFilter Saturn (til egentlig distortion og farve)

Imaging
Sonalksis StereoTools

Dertil diverse random plug-ins jeg lige skal bruge i situationen, fx en amp sim, bitcrusher, Flux Solera til upward comp eller lign. Det er helt bevidst, at jeg ikke bruger alle mulige signaturserier eller emuleringer med færdigpakket lortelyd og manglende fleksibilitet.

Hvis man kender sine plug-ins godt og har udvalgt de rigtige, så ligger 99% af lyden i at bruge og sammensætte dem optimalt. Det er min erfaring, at jo flere signaturserieplug-ins og emulering folk føler behov for at købe, jo dårligere lyder deres mix.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Kunne da godt være man skulle tjekke den fabfilter R ud
Deaktiveret

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

For folk som mig, der ikke gider at rode med alle mulige parametre og bare vil hive i nogle drejeknapper og et visuelt disolay, så er Pro-R utrolig intuitiv og kreativ at arbejde med.

Jeg elsker, at jeg kan "forme" lyden så nemt og tæt på hvad jeg hører i mit hovede. Aldrig har jeg brugt så lidt tid på rumklang, som efter jeg fik Pro-R og det er vigtigt i min bog, fordi jeg mixer med følelserne.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Holger skrev:EQ
Logic Pro Channel EQ
FabFilter Pro-Q2
FabFilter Pro-MB til dynamisk EQ (og periodisk til frekvensafgrænset side-chain comp)
Kender du DDMF IIEQPro? Den er jeg blevet ret glad for.
Holger skrev: Compressor
Waves Renaissance Compressor (vokaler og det meste andet, stadig en af de bedste comps)
Syntes du virkelig? Syntes al vokal kommer til at lyde som klam radiospeak med den (overdrivelse men alligevel ikke helt).

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Står Logic Channel EQ så for cuts m.m.? Eller lyder kurven på Pro Q 2 fin, selvom den er pillet ved iforhold til hvad standarden er? Kan huske du lavede en tråd, eller også var det over mail eller PM, i forbindelse med dit lowcut plugin.

EDIT:
Ah, der var lidt her på bloggen:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=531286#p531286

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Kender du DDMF IIEQPro? Den er jeg blevet ret glad for.
Kun af navn.

Er fint dækket ind med LPX og Pro-Q2. Har 20 andre equalizers + hardware, men har ikke brug for flere software EQs.
MrBacon skrev:
Holger skrev: Compressor
Waves Renaissance Compressor (vokaler og det meste andet, stadig en af de bedste comps)
Syntes du virkelig? Syntes al vokal kommer til at lyde som klam radiospeak med den (overdrivelse men alligevel ikke helt).
Du tænker måske på Waves Renaissance Vox Comp, som er en preset-style comp med indbygget gate? Den lyder præcis som du beskriver og forvrænger nemt. Kan dog fungerer godt til aggressiv rap.

Waves Renaissance Compressor kan indstilles fuldstændigt frit og har både opto og "electro" mode, med to modsatrettede ulineære release opførsler. Den har et væsentligt skjult soft knee og en ratio-afhængig gain reduction range (cap).

Det gør at du bl.a. kan lave fake upward compression og undgå overkomprimering. Den lyder af det du indstiller den til :-)

Den indbyggede limiterdel bør man dog undgå, da den forvrænger nemt - med vilje.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev:Står Logic Channel EQ så for cuts m.m.? Eller lyder kurven på Pro Q 2 fin, selvom den er pillet ved iforhold til hvad standarden er? Kan huske du lavede en tråd, eller også var det over mail eller PM, i forbindelse med dit lowcut plugin.

EDIT:
Ah, der var lidt her på bloggen:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=531286#p531286
Nyeste udgave af Channel EQ i LPX (64 bit) nu har et perfekt low cut, men ellers bruger jeg mit eget HPF plug-in. Bruger Q2 til de meget stejle cuts, hvis jeg ikke kan undgå det.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Holger skrev:
Hvis man kender sine plug-ins godt og har udvalgt de rigtige, så ligger 99% af lyden i at bruge og sammensætte dem optimalt. Det er min erfaring, at jo flere signaturserieplug-ins og emulering folk føler behov for at købe, jo dårligere lyder deres mix.
Ovenstående er vel i bund og grund hele forudsætningen for at dels kunne forme den lyd man har i hovedet, men også at kunne gøre det i et tilpas tempo. Men det koster enormt meget tid, tålmodighed og indlæring at nå dertil så man ved, lige præcis hvilken plugin man skal gribe ud efter, for at nå det resultat. Og så vil jeg tro at du også har brugt ufattelig meget tid på at sortere de dårlige fra.

Nyt svar