100Hz brum i forstærker

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
tønning
Medlem
Indlæg: 52
Sted: Horsens

100Hz brum i forstærker

Indlæg af tønning »

Hej alle,

Jeg har en peavey ultra plus guitar forstærker (fra ca slut 90'er) som er begyndt at brumme ret betydeligt og reelt er forstærkeren pt ubrugelig. Jeg har målt det til at være 100Hz brum. Brummen bliver forstærket, når jeg skruer op for master volumen men ikke, når jeg skruer op for gain eller volume i preamp delen.

Jeg har læst lidt omkring på nettet, og der er mange forskellige bud på, hvor det kan komme fra - elektrolytter i strømforsyningen, defekte rør, løs forbindelse mm.

Jeg er fortrolig med at måle og aflade spænding på lytterne, men jeg er lidt i vildrede i forhold til, hvor jeg bedst starter med at lede efter fejl.

Nogen her, der har et godt på på en fejlfindingsstrategi?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

100 Hz er jo overtonen til spændingsfrekvensen på 50 Hz. Mystisk, at det kun er overtonen, men det er der sikkert en forklaring på?

Håber at nogen her kan hjælpe dig og at du finder en løsning.

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

De 50 Hz bliver ensrettet, og så lyder det måske som 100 Hz...? Der ligger i hvert fald 100 pulser pr. sekund på plus-siden på den anden side af ensretteren.

Hvis ikke de bagefter bliver glattet ud af lytterne, vil man kunne høre frekvensen, og når det nu netop er præcis 100, så vil jeg også sætte mine penge på lytterne. Omend det kan være lidt omstændeligt, så ville jeg med de relativt beskedne priser på lytter bare skifte C51-57 og C60-61. (Jeg har kigget i denne her: https://elektrotanya.com/peavey_ultrapl ... nload.html ) Din beskrivelse vedr. at styrken på det brum kun ændres med Master Volume, peger ikke på alle disse lytter, men de sidder jo samme (2) steder i ampen, har det nogenlunde lige varmt, og så lider de sgu nok nogenlunde lige meget allesammen.

Du kan jo lede efter balladen mere præcist med et oscilloskop, men hvis ikke du har sådan et, bliver det nok svært at spotte en træt lyt. Jeg kender ikke til en metode som er sikker og præcis. (Men jeg ved altså bestemt heller ikke alt!! Der er andre både herude og på groupdiy.dk som ved LANGT mere end jeg gør, selvom jeg nu ikke tror jeg er helt ved siden af her.)

Disse burde passe ifølge diagrammet og den tilhørende stykliste i pdf'en, men tjek størrelserne.
Og sørg for at tjekke godt efter at du vender dem rigtigt. Flere af dem vender hver sin vej. Dobbelttjek og tjek så igen! Antag ikke bare at du så rigtigt sidste gang du tjekkede. Tjek igen!

C51-52: https://www.banzaimusic.com/JJ-330uF-400V-radial.html (Læg mærke til at der står på styklisten at det er af "snap-in"-typen. Så er størrelsen vigtig. Du må lige tjekke om de passer.)
C53-54: https://www.banzaimusic.com/JJ-100uF-400V-radial.html (Læg mærke til at der står på styklisten at det er af "snap-in"-typen. Så er størrelsen vigtig. Du må lige tjekke om de passer.)
C55: https://www.banzaimusic.com/TAD-GoldCap-47uF-500V.html
C56-57: https://www.banzaimusic.com/TAD-GoldCap-22uF-500V.html
C60: https://www.banzaimusic.com/Nichicon-KS-4700uF-35V.html
C61: https://www.banzaimusic.com/Nichicon-KS-2200uF-35V.html

(Styklisten siger Snap-In for C60, men ikke C61. Jeg tænker det måske skal være snap-in for begge og så kan jeg umiddelbart kun finde dem jeg har sat på listen. Hvis det ikke behøver være snap-in, så vil jeg anbefale disse to i stedet:
C60: https://www.banzaimusic.com/Panasonic-N ... F-35V.html
C61: https://www.banzaimusic.com/Panasonic-N ... F-35V.html )

Så vidt jeg kan se, på de billeder jeg har fundet, sidder der Nichicon og Illinois (IC) kondensatorer i ampen, og dem kan jeg også godt finde. Men ovenstående (undtagen de to C60-61 snap-ins) er nok en lille upgrade som måske kan gøre at du ikke skal til at skifte lytter lige så hurtigt igen. Især C55-57 (og mine alternative C60-61) på listen har jeg valgt nogle som temperaturmæssigt er rated lidt højere. (105 grader i stedet for de 85 grader dem der sidder i ampen nu er rated til, på de billeder jeg kan finde.) Kvalitetsmæssigt er ovenstående lytter nok også et løft, men hvor hørbart det er ... mja ... det må du jo bedømme. :ears: Modstandsdygtigheden overfor varme er nok det allervigtigste her.

Måske kan ampen også godt tåle at få lidt mere luft omkring sig end den får til hverdag? Jeg synes det lyder som om lytterne er tørret liiidt hurtigt ud, og det KAN jo skyldes at den har brug for at kunne komme bedre af med varmen.(?) Så skal du heller ikke reparere så meget på den i fremtiden. :-D

Det var en ordentlig omgang for noget der kun måske er problemet. Hvis du ikke har skiftet rør i ampens levetid, så er det jo også på høje tid, og så kan du med fordel lige gøre dét først, og dermed så også få udelukket dét som problemet. :)
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Default avatar
tønning
Medlem
Indlæg: 52
Sted: Horsens

Indlæg af tønning »

Tusind tak for input. Det er helt fantastik :-D

Jeg har også selv en mistanke om, at det er lytterne, der trænger til at blive udskiftet. Men de fire rør i effekttrinnet kunne nok også godt trænge til at blive skiftet - rør i preampen blev skiftet for ikke så længe siden.

Nu vil jeg lige tjekke efter, hvilke lytter, der rent fysisk passer på printpladen og satse på, at amp'en kommer til at lyde frisk igen - evt også med nye rør.

Endnu engang tak for input.

God dag derude :-D

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Hvis støjen kun ændrer sig med Master Volume, så kan du udelukke rørene i powerampen og de to første preamp-rør. Der er så vidt jeg kan se kun rør 3 og 4, der kan levere støj, der udelukkende kan ændre level med Master Volume. Det er fase-splitteren og "det halve rør" lige før den, som vist bare er en buffer. Men derfor kan det jo godt være en god ide. :-)
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
RockStarDK
Medlem
Indlæg: 217
Sted: Aarhus

Indlæg af RockStarDK »

En af mine Marshall forstærkere brummede også ved 100hz.
Det var første preamp rør der var slidt

Efter udskiftning var bummen væk.

Hjemme har jeg 2 Marshall forstærkere sat op, og på det ene apparat kabel (sort strøm kabel) laver begge forstærkere bare lidt ekstra brum, så prøv at skifte til et andet hvis du har et liggende.

Det var lige 2 hurtige bud :)
My latest album “Bulletproof” ::
https://geo.itunes.apple.com/us/album/b ... app=itunes

Medlemsavatar
Chipsposen
Medlem
Indlæg: 67
Sted: Earth

Indlæg af Chipsposen »

Holger skrev:100 Hz er jo overtonen til spændingsfrekvensen på 50 Hz. Mystisk, at det kun er overtonen, men det er der sikkert en forklaring på?

Håber at nogen her kan hjælpe dig og at du finder en løsning.
Som Luny også nævner med andre ord, så ligger der på AC siden 50 Hz, og på DC siden 100 Hz med en dobbeltensretter.
Ved en 50 Hz sinus, bliver både positive og negative halvcyklusser ensrettet til positive pulseringer.

Til OP, hvis du ikke er bange for at 'eksperimentere', så kunne du jo bare bruge dit lydkort som oscilloskop.
Lav en spændingsdeler med 2 eller flere modstande, og sørg naturligvis for at beskytte indgangen på dit lydkort med zener dioder.
Mål lige med et multimeter både DC og AC plate voltage, så du ved hvilken ratio din spændingsdeler skal være.
Hvis du har brug for hjælp til det, så fortæl mig hvilke spændinger du har..

Jeg ville nok vælge at bruge et gammelt sound blaster lydkort, eller onboard - dog vil du opleve dårligere frekvensspektrum og støj, ved de 'billige lydkort', dog ligger ATX SMPS switching frekvensen i computere oftest ved 28 KHz til 50 KHz, så støjen er heldigvis ikke ved 50 / 100 Hz.

Men som alle nævner herinde, kig efter 'silo kondensatorer', der ligner at de er ved at sprænge, tjek med et ESR meter hvis du har et? Og ellers skift store lytter.. men lyder helt klart som nasty ripple ved et forforstærker trin, så frekvenserne (lyd) ender med at modulere en carrier frekvens ved 50 Hz som ligger ved plate (Med DC offset).. en radio.. du har en radio lige nu...... det du hører i højtaleren er lyd + carrier frekvens, fordi du ikke 'bruger' en demodulator.. Normalt bruger man et LC kredsløb, til at skabe resonansfrekvensen, som man så kan tune med et variabel kondensator. (Måden du skifter frekvens på en gammel transistorradio)
Spolen i højtaleren fungerer som en crappy antenne, og biproduktet er at du rent faktisk kan høre signalet, fordi pap tilfældigvis er limet sammen med kobber spolen...... omringet af en diamagnetisk massefylde.. Ja, en ganske almindelig magnet.. :-D
- Jeg skal holde op med at bruge så mange fremmedord, tekniske udtryk og fyld, for at fremstå mere velbegavet.. :roll:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Chipsposen skrev:
Holger skrev:100 Hz er jo overtonen til spændingsfrekvensen på 50 Hz. Mystisk, at det kun er overtonen, men det er der sikkert en forklaring på?

Håber at nogen her kan hjælpe dig og at du finder en løsning.
Som Luny også nævner med andre ord, så ligger der på AC siden 50 Hz, og på DC siden 100 Hz med en dobbeltensretter.
Ved en 50 Hz sinus, bliver både positive og negative halvcyklusser ensrettet til positive pulseringer.
Jeg lagde mærke til dette på en anden enhed, er der en simpel forklaring på hvorfor man gør dette (for en elektronikidiot som mig)?

Medlemsavatar
Chipsposen
Medlem
Indlæg: 67
Sted: Earth

Indlæg af Chipsposen »

Holger skrev: Jeg lagde mærke til dette på en anden enhed, er der en simpel forklaring på hvorfor man gør dette (for en elektronikidiot som mig)?
Ja, meget simpelt, så bruger man dobbelt ensrettede diodebroer, til kredsløb hvor man skal ha' et forholdsvist højt strømforbrug, og lav ripple.

Billede

Fandt hurtigt det her billede, øverst er 'sinus waveform' direkte fra stikkontakten, i midten er enkel ensrettet, hvor man bare bruger én diode (Som kun giver de positive cyklusser), problemet er så, at når man skal oplade en kondensator kun med halvdelen af cyklusserne, så vil spændingen henover kondensatoren hele tiden falde (Når man smider belastning på) imellem hver 'opladning', jo mere strøm man bruger, desto stejlere og mere ripple vil du opleve.
- Her begynder vi at snakke om farad, joules, og hvor meget energi kondensatorerne kan holde, kontra efterspørgsel / belastning...

Sidste billede viser hyppigere cyklusser, flere opladninger, og langt mindre ripple.

Half-wave er stadig 50 Hz, imens full-wave ensretter er 100 Hz..

Har meget svært ved at holde det simpelt og kort.. men gav det mening? :-D

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Det lyder som frekvensstøj fra nette og passer meget godt med at du er fra Jylland hvor vi jo er så priviligerede at have overclocket strøm med 100 hz frekvensgang.

http://www.jydskatomkraft.dk/sw2833.html
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Højhus skrev:Det lyder som frekvensstøj fra nette og passer meget godt med at du er fra Jylland hvor vi jo er så priviligerede at have overclocket strøm med 100 hz frekvensgang.

http://www.jydskatomkraft.dk/sw2833.html
Haha, WTF? God humor!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Chipsposen skrev: Har meget svært ved at holde det simpelt og kort.. men gav det mening? :-D
Måske, men jeg kan ikke gennemskue hvorfor man ville bruge det i en monitorcontroller? Ville disse dioder ikke ændre lyden for meget (det skete dog ikke i dette tilfælde). Så måske var der noget andet på spil.

Uden at ville hijacke tråden for meget... Testede en række controllers og alle de aktive havde lidt 50 Hz brum (+100 Hz overtone) bortset fra én som kun havde overtonen ved 100 Hz.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ja det er selvfølgelig supply-ripple, de store lade-lytter i den positive og negative forsynings-gren sidder der for at glatte disse topper ud

Ripplen opstår således når load er høj, fordi kondensatorerne så når at blive afladet imellem topperne af hver dobbelt-ensrettede halv-bølge

Noget af det første man lærer på teknisk skole er at udregne rippel ved en given load

Ud over load, så kan rippel også stige hvis lade-lytten, (kæmpe kondensator), er gammel og har tabt sin kapacitet, eller bare er defect

https://en.wikipedia.org/wiki/Ripple_(electrical)

Billede
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger:
Den her dobbelt-ensretning bliver udglattet af elektrolyt kondensatorer, som giver dig en grov DC forsynings spænding. Ofte bliver denne spænding kørt igennem en eller flere regulator kredse, som laver en mere præcis spænding, f.eks. 5V, 9V, 12V, 15V e.l.
Det smarte ved dobbelt-ensretteren er, at du både kan få de positive og negative halv-bølger ud af den, og derfor lave positive og negative forsynings spændinger.
Er elektrolytterne underdimensionerede, eller tørret ud af at være tændt og slukket konstant gennem mange år, så får du en DC der ligner mere det billede Chipsposen postede.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Damm, wiki fylder min skærm med pop-ups der tigger penge,.... så gider man snart heller ikke bruge det længere

Her ses det grafisk, samtidig med supply

Billede

Her ses EN af grundende til hvorfor der anvendes dobbelt-ensretning, (bro-ensretter), istedet for blot enkelte dioder

Billede

De relativt simple formler:

Billede
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev:
Chipsposen skrev: Har meget svært ved at holde det simpelt og kort.. men gav det mening? :-D
Måske, men jeg kan ikke gennemskue hvorfor man ville bruge det i en monitorcontroller? Ville disse dioder ikke ændre lyden for meget (det skete dog ikke i dette tilfælde). Så måske var der noget andet på spil.

Uden at ville hijacke tråden for meget... Testede en række controllers og alle de aktive havde lidt 50 Hz brum (+100 Hz overtone) bortset fra én som kun havde overtonen ved 100 Hz.
Det er sådan man gør alle vegne i audio-udstyr, alternativet ville være switch-mode, (som giver endu flere problemer), eller batterier :)

Spænings-regulatorer, typisk 7815, eller 7812 som ses her, glatter så typisk efterfølgende yderligere ud i alm. lav-volts applicationer, såsom pre-amps, mixere, og filter,... (men power-amps kører typisk direkte på supply)

Fast-tømret spænding og rippel-rejection er spændingsregulatorens fremmeste opgave, rippel rejection ligger typisk omkring 70 dB (typ) i 78XX

Visse analoge chips kan have yderligere foranstaltninger til rippel-rejection, så f.eks. 10 milli-volt rippel på forsyningen af en en op-amp er ikke nødvendigvis ensbetydende med at denne spænding slår igennem og indlejrer sig direkte I signal-vejen

Hvor højt man sætter kravene er religion, ligesom farven på et audio-kabel :-)

https://www.digchip.com/datasheets/part ... 12-pdf.php

Billede
Senest rettet af DUBTEMPLE man 13. mar 2017 11:11, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ok, tak. Så undrer jeg mig bare over at ud af de tre monitor controllers jeg testede var det kun gjort i den dyreste. Ikke et problem i den passive monitor controller naturligvis.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ja, underligt, (hvis jeg forstår dig rigtigt),..

Men meget såkaldt "pro" audio-design er reelt illusorisk og fake, priser og brand er ikke retnings-givende for kvalitet overhovedet IMHO

F.eks. fandt jeg signalvejen i en hæderkronet pult fra Harrison klistret til med de tarveligste polare elektrolytter, (og andet utøj),...

Måske deres forjættede signatur-lyd i virkeligheden bare er basseret på billige kondensatorer,. hva faen,. hvis det er DET folket sukker efter :-)

Nogle helt billige power-amp chips som jeg køber i Kina til 10 kr, for en hel forstærker, viser sig også at være brugt i et af de "fine" mærker osv.

Men selvfølgelig kan noget godt være perfekt, selvom det er dyrt, hehe,.. :-)

Glæder mig til at se kommende video'er !!!!!
/Dub

Medlemsavatar
Chipsposen
Medlem
Indlæg: 67
Sted: Earth

Indlæg af Chipsposen »

Holger skrev:Ok, tak. Så undrer jeg mig bare over at ud af de tre monitor controllers jeg testede var det kun gjort i den dyreste. Ikke et problem i den passive monitor controller naturligvis.
Ja, hvis jeg skulle lave ultra highend controllers, så ville jeg enten køre med batteri, passivt, eller eksperimentere med en ekstrem høj switch mode frekvens fra 1 MHz og op.. Naturligvis med eGaN FETs, full bridge med ZVS / deadtime, og helt 'latterlige' rise-fall times på mosfets ved 400-600 ps.. Ja, picosekund....

Dernæst meget stejle filtre for at få det meste væk.. evt. hybrid med linær regulators efterfølgende.. dog sucks de fleste 'IC regulators' til rejection af meget høj frekvens støj, ofte er de oplyste dB i datasheets ved 50 Hz og deromkring.. så ville nok igen finde komponenter, og lave en regulator selv... :roll:

Ville nok også CNC fræse en hel blok af aluminium, til at adskille og skærme strøm / lyd kredsløb fuldstændig fra hinanden.. Ja, indkapsle alt elektronik i en blok.. Mega overkill.. rigtig tungt.. og ikke Behringer billigt.. :-D
.. Fuldstændig som set i xx GHz udstyr / spectrum analyzers..

Problemet med at lave sådan en 'meget dyr highend' controller, er nok at det meste udstyr som nævnt, ofte er baseret på meget dårlig pcb layout, komponentvalg og 'fyldt med kølehuller' i rackkasser, ikke særlig godt imod skærmning.. mange LED / halogen switch modes støjer RIGTIG meget.. som regel den slags spots valgt i studier etc.. skærme med skod switch modes støjer også rigtig meget.. computere.. Kunne blive ved.. :dollargrin:

Hvis jeg arbejdede hos Behringer, Mackie, eller andre firmaer, der fremstiller controllers, og forslog det jeg lige nævnte, så ville de grine.. 'Yeah that was a good one.. no seriously.. what do you got?'..... :|

Med DIY udstyr, er vi jo i bund og grund ligeglade med, om vi skal give 4 eller 6 kr for en komponent.. vi tager ofte det bedste, når prislejet er i den ende..
Firmaer er jo ultra nærige, og sparer OVERALT.. hvis de kan tjene 1 kr ekstra per solgt enhed, så er de jo lykkelige.. :roll:

Shit, hvor jeg ævler - burde få bestilt det ABS filament, og få samlet den 3D printer færdig.... :-D

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Haha, nu går der nørd i den.

Anyway, konklusionen rent lydmæssigt er klar efter min video. Når det er sagt, så er alle passive MC'er ikke født ens og der er faldgruber. Og nu holder jeg kaje for ikke at forplumre tråden mere, sorry.

Medlemsavatar
Chipsposen
Medlem
Indlæg: 67
Sted: Earth

Indlæg af Chipsposen »

Holger skrev:Haha, nu går der nørd i den.

Anyway, konklusionen rent lydmæssigt er klar efter min video. Når det er sagt, så er alle passive MC'er ikke født ens og der er faldgruber. Og nu holder jeg kaje for ikke at forplumre tråden mere, sorry.
Hvilken video taler du om? :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Chipsposen skrev:
Holger skrev:Haha, nu går der nørd i den.

Anyway, konklusionen rent lydmæssigt er klar efter min video. Når det er sagt, så er alle passive MC'er ikke født ens og der er faldgruber. Og nu holder jeg kaje for ikke at forplumre tråden mere, sorry.
Hvilken video taler du om? :)
Holgers 2. Gear Grotto video, omhandlende monitor controllere. Den er ikke færdig endnu.

Medlemsavatar
Chipsposen
Medlem
Indlæg: 67
Sted: Earth

Indlæg af Chipsposen »

Christoffer I. N. skrev:
Chipsposen skrev:
Holger skrev:Haha, nu går der nørd i den.

Anyway, konklusionen rent lydmæssigt er klar efter min video. Når det er sagt, så er alle passive MC'er ikke født ens og der er faldgruber. Og nu holder jeg kaje for ikke at forplumre tråden mere, sorry.
Hvilken video taler du om? :)
Holgers 2. Gear Grotto video, omhandlende monitor controllere. Den er ikke færdig endnu.
Ahh mange tak! :-D
For at være sikker.. er den her kanal der er tale om.. ik?

https://www.youtube.com/user/thegeargrotto/videos

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Yes. Holger skal nok spamme forummet når den er oppe. :)

Default avatar
tønning
Medlem
Indlæg: 52
Sted: Horsens

Indlæg af tønning »

Halløj derude,

Tak for alle inputs. Det er helt kanon. Beklager jeg ikke lige har fået givet en tilbagemelding.

Jeg har i mellemtiden haft forstærkeren ude af kabinettet for at se, om der skulle være nogle synlig tegn på defekte komponenter, løse forbindelser eller lignende. Det var der ikke. Nogle dage senere satte jeg forstærkeren i kabinettet igen og ville lige teste den kort. Samme stikkontakt, samme strømkabel, samme alting. men tænk... ingen brum. En smule sus, nu vel, men ingen brum. Heller ikke ved master volumen på max.

Det er jeg selvfølgelig glad for, men også lidt forundret over, da den over den seneste tid konsekvent har lavet den der 100 Hz brum.

Det eneste jeg har "roddet" med er de stik, der forbinder de forskellige print, front LED, rumklang mm. Kan det tænkes, at en sløj forbindelse i et stik kan være synderen?

Hvis der skulle komme noget brun igen, vil jeg også lige prøve at skifte preamp rør med et gammelt sæt, jeg har liggende, før jeg evt går lidt mere i dybden og kigger på lytter i strømforsyningen.

Endnu engang tak for jeres input :)

Nyt svar