Musikteori: Hvordan skrives en stærk melodi?
Musikteori: Hvordan skrives en stærk melodi?
Hej alle..
Jeg har ofte problemer med at skrive en stærk melodi og ligeledes have en fornemmelse for, hvornår jeg har ramt noget godt.
Hvilke bøger, tutorials på youtube og andre gode råd kan anbefales at studere for at blive stærkere til at skrive gode top melodier?
Jeg har ofte problemer med at skrive en stærk melodi og ligeledes have en fornemmelse for, hvornår jeg har ramt noget godt.
Hvilke bøger, tutorials på youtube og andre gode råd kan anbefales at studere for at blive stærkere til at skrive gode top melodier?
Tillad mig at være næsvis - lige præcis DET kan man ikke læse sig til. Det er ligesom de mennesker, der skriver bøger om at blive millionær på at spille poker og som aldrig selv har lavet en krone på det.
Man kan læse sig til ting som instrumentering og arrangement - men lige præcis melodien.....det er der pengene er:)
Man kan læse sig til ting som instrumentering og arrangement - men lige præcis melodien.....det er der pengene er:)
- Graceville
- Medlem
- Indlæg: 2762
- Sted: 2300
Kan du give et eksempel på, hvad du tænker er en stærk melodi?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg
- Graceville
- Medlem
- Indlæg: 2762
- Sted: 2300
Den er netop cantabil, noget edit piaf kunne have sunget, hvis der var en tekst.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg
-
- Forum Donator
- Indlæg: 1119
At tænke melodi i forhold til harmoni, som counterpoint, kan være nyttigt.
Jimmy Kachulis fra Berklee har en god bog om det, og her er en god youtube video til at komme i gang med det fra ham:
Her handler det ikke så meget om at der er en formel som kan hjælpe dig med at skrive en "rigtig" melodi, men om at forstå og overveje hvad melodien skal gøre i sammenhængen - dvs funktion og effekt, og få nogen håndværksmæssige greb til det.
Jimmy Kachulis fra Berklee har en god bog om det, og her er en god youtube video til at komme i gang med det fra ham:
Her handler det ikke så meget om at der er en formel som kan hjælpe dig med at skrive en "rigtig" melodi, men om at forstå og overveje hvad melodien skal gøre i sammenhængen - dvs funktion og effekt, og få nogen håndværksmæssige greb til det.
- Graceville
- Medlem
- Indlæg: 2762
- Sted: 2300
Det ved jeg da fandme ikk'Mike-air skrev:Hvad betød det lige?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
Cantabil? Det kunne være noget i retning af "sangbar".
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
Netop det udtryk, "skrives", er nok det eneste man ikke skal gøre, så er man på afveje, med noget der ikke holder, noget der er for "tænkt"thansen skrev:Hvordan skrives en stærk melodi ?
(selvfølgelig trist ikke at ku tage æren og gevinsten hjem, på et ærligt grundlag, her kommer så koda, copyright, osv, plattenslagerne til hjælp).
Om sin inspiration til et bestemt nummer sagde Lee Perry engang: "I didn't make it, I found it" ,.. jeg finder dette statement ærligt, ydmygt, og cool
De rigtig fede ting kommer "flyvende", til dem der er resonante, og er en del af en igangværende symbiose, måske enda noget åndeligt,..
Hvem der lige er den sidste i rækken til at bære det nyfødte nummer ud over dørtærsklen beror ikke kun på dygtighed, og resonans, men også på tilfældigheder, og sted i historien,.. ingen har nogensinde lavet noget godt, kun udspringene fra dem selv, vi er derimod mestendels produkter af det vi har hørt allerede
Et gammelt ordsprog siger "mange er de kaldede, men få er de udvalgte"
Hvis man vil "skrive" fede numre, skal man måske starte med at kortlægge om man er udvalgt,..
/Dub
- Graceville
- Medlem
- Indlæg: 2762
- Sted: 2300
Det meste pop og rock er vel pentatonisk, også Pharell.
Jo, jeg mente sangbart. For mig er en melodi god når den er tæt forbundet til det sproglige. Om det så er Hendrix, Paganini eller EDM.
Jo, jeg mente sangbart. For mig er en melodi god når den er tæt forbundet til det sproglige. Om det så er Hendrix, Paganini eller EDM.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg
For mig er en melodi god når den taler sit eget universelle sprog, selv uden lyrik,...
Men selvfølgelig, kan ordets magt flettes med ind, så det holder, så fint,..
Visse ting burde bare ikke oversættes
Der finds seriøse skabere der går begge veje: "ord>melodi" eller "melodi>ord" ,.. nogen kan bedst den ene vej
Men selvfølgelig, kan ordets magt flettes med ind, så det holder, så fint,..
Visse ting burde bare ikke oversættes
Der finds seriøse skabere der går begge veje: "ord>melodi" eller "melodi>ord" ,.. nogen kan bedst den ene vej
/Dub
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Der er et e i enden på cantabil. Så er det også mere syngende. Det er man med et e i enden.
https://da.wikipedia.org/wiki/Cantabile
https://da.wikipedia.org/wiki/Cantabile
- Graceville
- Medlem
- Indlæg: 2762
- Sted: 2300
Grammar nazi sais Nein!
http://denstoredanske.dk/Sprog,_religio ... k/cantabil
hun er debil
den er kantabil
osv
Men nu skal det jo ikke dreje sig om det...
http://denstoredanske.dk/Sprog,_religio ... k/cantabil
hun er debil
den er kantabil
osv
Men nu skal det jo ikke dreje sig om det...
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2986
- Sted: Fyn
Sådan skrives en stærk melodi:
- Man kommer pludselig i tanke om en god melodi, som man har hørt for længe siden.
- Man har glemt hvor og hvornår man har hørt den og aner derfor ikke, hvor man har fået melodien fra og tror således fejlagtigt, at det er noget man selv har fundet på.
- Man kommer pludselig i tanke om en god melodi, som man har hørt for længe siden.
- Man har glemt hvor og hvornår man har hørt den og aner derfor ikke, hvor man har fået melodien fra og tror således fejlagtigt, at det er noget man selv har fundet på.
Præcis, og så har man måske oven i købet frækheden til at tage patent på den,... hos kodaMr. Soundman skrev:Sådan skrives en stærk melodi:
- Man kommer pludselig i tanke om en god melodi, som man har hørt for længe siden.
- Man har glemt hvor og hvornår man har hørt den og aner derfor ikke, hvor man har fået melodien fra og tror således fejlagtigt, at det er noget man selv har fundet på.
/Dub
Jeg kan generelt bedst lide at "tænke" melodier frem, altså forestille mig inde i hovedet hvordan det lyder, og så først bagefter finde akkorderne. Men hvad der fungerer for den ene, er jo en håbløs metode for den anden, og vice versa
Der må efterhånden være skrevet og udgivet flere millioner sange /melodier i tidens løb, så medmindre man er advantgardist og virkelig skriver "skæv" musik, så tror jeg det er næsten umuligt at frembringe en alm. 3-4 minutters pop melodi, uden den stort set er identisk med en tidligere udgivet melodi? (eller i hvert fald, store dele af melodien identiske med dele af andre). Det ville egentlig være sjovt, hvis man kunne teste det!Mr. Soundman skrev:Sådan skrives en stærk melodi:
- Man kommer pludselig i tanke om en god melodi, som man har hørt for længe siden.
- Man har glemt hvor og hvornår man har hørt den og aner derfor ikke, hvor man har fået melodien fra og tror således fejlagtigt, at det er noget man selv har fundet på.
Jeg er ikke enig. Jeg bruger en bestemt metode, som næsten altid gør at melodien virker godt. Jeg underviser ofte i det, når jeg co writer og folk har været glade for det. De sidste 20 % i forhold til smag og hvad dine ører siger er godt, er dog så forskellig, så der falder nogle fra og hitelementet udebliver. Jeg spottede at 1eren til dmgp ikke ville vinde stik imod bookmakeren udfra samme metodegs-dk skrev:Tillad mig at være næsvis - lige præcis DET kan man ikke læse sig til. Det er ligesom de mennesker, der skriver bøger om at blive millionær på at spille poker og som aldrig selv har lavet en krone på det.
Man kan læse sig til ting som instrumentering og arrangement - men lige præcis melodien.....det er der pengene er:)
Deaktiveret
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
OK, det her bliver så alt for meget "guddommelig inspiration fra oven" og alt for lidt "håndværk" for mig. Som med næsten alt andet, så er komposition også et håndværk, og jo mere man øver det, jo bedre lærer man sine virkemidler og sine stærke og svage sider at kende. Nogle hævder at det kræver 10.000 timers øvelse at blive god til noget, og selv om man aldrig skal generalisere eller projicere lærdom fra én disciplin over på en anden, så er der, også i tilfældet komposition, noget om snakken.DUBTEMPLE skrev:Et gammelt ordsprog siger "mange er de kaldede, men få er de udvalgte"
Hvis man vil "skrive" fede numre, skal man måske starte med at kortlægge om man er udvalgt,..
Et eksempel på en af verdens stærkeste melodier er den der oprindeligt optræder i 4. sats af Beethovens 9. symfoni. Den, der siden er blevet kendt som "Ode an ie freude" eller "Europahymnen". Den er god nok til at man (i hvert fald jeg) kan blive rørt over den i selv en så cheesy flashmob setting som denne:
Beethoven selv ville muligvis have hævdet at den kom til ham i en guddommelig inspiration. Jeg ved det ikke, jeg kender ikke nok til hans forhold til sin metier som komponist. Uanset, så vil jeg hævde at den kun kom til ham som kulminationen på et meget omfattende livsværk, der indeholdt mange stærke melodier, men også en masse ret forglemmeligt materiale.
Om man så mener at målet er nået når man når til at kunne spytte DMGP egnet materiale ud, det må jo være op til den enkeltes ambitionsniveau.
Men til OP: Øv dig. Identificer hvad du godt kan lide, og udvikl videre på det. Skriv en masse lort, og accepter at det er hvad der skal til for at nå frem til at der kommer et hit ud en gang imellem. Og accepter, at ingen har en hitrate det bare ligger i nærheden af 100%. Ingen.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)