Musikteori: Hvordan skrives en stærk melodi?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Musikteori: Hvordan skrives en stærk melodi?

Indlæg af thansen »

Hej alle..

Jeg har ofte problemer med at skrive en stærk melodi og ligeledes have en fornemmelse for, hvornår jeg har ramt noget godt.
Hvilke bøger, tutorials på youtube og andre gode råd kan anbefales at studere for at blive stærkere til at skrive gode top melodier?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Tillad mig at være næsvis - lige præcis DET kan man ikke læse sig til. Det er ligesom de mennesker, der skriver bøger om at blive millionær på at spille poker og som aldrig selv har lavet en krone på det.

Man kan læse sig til ting som instrumentering og arrangement - men lige præcis melodien.....det er der pengene er:)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Kan du give et eksempel på, hvad du tænker er en stærk melodi?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Graceville skrev:Kan du give et eksempel på, hvad du tænker er en stærk melodi?

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Den er netop cantabil, noget edit piaf kunne have sunget, hvis der var en tekst.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hvad betød det lige? :-P

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

At tænke melodi i forhold til harmoni, som counterpoint, kan være nyttigt.

Jimmy Kachulis fra Berklee har en god bog om det, og her er en god youtube video til at komme i gang med det fra ham:


Her handler det ikke så meget om at der er en formel som kan hjælpe dig med at skrive en "rigtig" melodi, men om at forstå og overveje hvad melodien skal gøre i sammenhængen - dvs funktion og effekt, og få nogen håndværksmæssige greb til det.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Mike-air skrev:Hvad betød det lige? :-P
Det ved jeg da fandme ikk'
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »


Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Cantabil? Det kunne være noget i retning af "sangbar".
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

thansen skrev:Hvordan skrives en stærk melodi ?
Netop det udtryk, "skrives", er nok det eneste man ikke skal gøre, så er man på afveje, med noget der ikke holder, noget der er for "tænkt"

(selvfølgelig trist ikke at ku tage æren og gevinsten hjem, på et ærligt grundlag, her kommer så koda, copyright, osv, plattenslagerne til hjælp).

Om sin inspiration til et bestemt nummer sagde Lee Perry engang: "I didn't make it, I found it" ,.. jeg finder dette statement ærligt, ydmygt, og cool

De rigtig fede ting kommer "flyvende", til dem der er resonante, og er en del af en igangværende symbiose, måske enda noget åndeligt,..

Hvem der lige er den sidste i rækken til at bære det nyfødte nummer ud over dørtærsklen beror ikke kun på dygtighed, og resonans, men også på tilfældigheder, og sted i historien,.. ingen har nogensinde lavet noget godt, kun udspringene fra dem selv, vi er derimod mestendels produkter af det vi har hørt allerede

Et gammelt ordsprog siger "mange er de kaldede, men få er de udvalgte"

Hvis man vil "skrive" fede numre, skal man måske starte med at kortlægge om man er udvalgt,..
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Pharell ved det.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

david mondrup skrev:Cantabil? Det kunne være noget i retning af "sangbar".
Præcis, iøvrigt titlen på prinse-gemalens digtsamling :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det meste pop og rock er vel pentatonisk, også Pharell.

Jo, jeg mente sangbart. For mig er en melodi god når den er tæt forbundet til det sproglige. Om det så er Hendrix, Paganini eller EDM.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

For mig er en melodi god når den taler sit eget universelle sprog, selv uden lyrik,...

Men selvfølgelig, kan ordets magt flettes med ind, så det holder, så fint,..

Visse ting burde bare ikke oversættes :-)

Der finds seriøse skabere der går begge veje: "ord>melodi" eller "melodi>ord" ,.. nogen kan bedst den ene vej
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Der er et e i enden på cantabil. Så er det også mere syngende. Det er man med et e i enden.

https://da.wikipedia.org/wiki/Cantabile

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Grammar nazi sais Nein!

http://denstoredanske.dk/Sprog,_religio ... k/cantabil

hun er debil
den er kantabil
osv

Men nu skal det jo ikke dreje sig om det...
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg


Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Jeg kan godt lide den drejning, denne debat har taget!

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Sådan skrives en stærk melodi:
- Man kommer pludselig i tanke om en god melodi, som man har hørt for længe siden.
- Man har glemt hvor og hvornår man har hørt den og aner derfor ikke, hvor man har fået melodien fra og tror således fejlagtigt, at det er noget man selv har fundet på.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mr. Soundman skrev:Sådan skrives en stærk melodi:
- Man kommer pludselig i tanke om en god melodi, som man har hørt for længe siden.
- Man har glemt hvor og hvornår man har hørt den og aner derfor ikke, hvor man har fået melodien fra og tror således fejlagtigt, at det er noget man selv har fundet på.
Præcis, og så har man måske oven i købet frækheden til at tage patent på den,... hos koda
/Dub

Medlemsavatar
Kram
Medlem
Indlæg: 84
Sted: Odense

Indlæg af Kram »

Jeg kan generelt bedst lide at "tænke" melodier frem, altså forestille mig inde i hovedet hvordan det lyder, og så først bagefter finde akkorderne. Men hvad der fungerer for den ene, er jo en håbløs metode for den anden, og vice versa :)
Mr. Soundman skrev:Sådan skrives en stærk melodi:
- Man kommer pludselig i tanke om en god melodi, som man har hørt for længe siden.
- Man har glemt hvor og hvornår man har hørt den og aner derfor ikke, hvor man har fået melodien fra og tror således fejlagtigt, at det er noget man selv har fundet på.
Der må efterhånden være skrevet og udgivet flere millioner sange /melodier i tidens løb, så medmindre man er advantgardist og virkelig skriver "skæv" musik, så tror jeg det er næsten umuligt at frembringe en alm. 3-4 minutters pop melodi, uden den stort set er identisk med en tidligere udgivet melodi? (eller i hvert fald, store dele af melodien identiske med dele af andre). Det ville egentlig være sjovt, hvis man kunne teste det!

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

gs-dk skrev:Tillad mig at være næsvis - lige præcis DET kan man ikke læse sig til. Det er ligesom de mennesker, der skriver bøger om at blive millionær på at spille poker og som aldrig selv har lavet en krone på det.

Man kan læse sig til ting som instrumentering og arrangement - men lige præcis melodien.....det er der pengene er:)
Jeg er ikke enig. Jeg bruger en bestemt metode, som næsten altid gør at melodien virker godt. Jeg underviser ofte i det, når jeg co writer og folk har været glade for det. De sidste 20 % i forhold til smag og hvad dine ører siger er godt, er dog så forskellig, så der falder nogle fra og hitelementet udebliver. Jeg spottede at 1eren til dmgp ikke ville vinde stik imod bookmakeren udfra samme metode :)
Deaktiveret

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

I min verden er dmgp ikke kriteriet for en god melodi. Faktisk slet ikke.....

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

DUBTEMPLE skrev:Et gammelt ordsprog siger "mange er de kaldede, men få er de udvalgte"

Hvis man vil "skrive" fede numre, skal man måske starte med at kortlægge om man er udvalgt,..
OK, det her bliver så alt for meget "guddommelig inspiration fra oven" og alt for lidt "håndværk" for mig. Som med næsten alt andet, så er komposition også et håndværk, og jo mere man øver det, jo bedre lærer man sine virkemidler og sine stærke og svage sider at kende. Nogle hævder at det kræver 10.000 timers øvelse at blive god til noget, og selv om man aldrig skal generalisere eller projicere lærdom fra én disciplin over på en anden, så er der, også i tilfældet komposition, noget om snakken.

Et eksempel på en af verdens stærkeste melodier er den der oprindeligt optræder i 4. sats af Beethovens 9. symfoni. Den, der siden er blevet kendt som "Ode an ie freude" eller "Europahymnen". Den er god nok til at man (i hvert fald jeg) kan blive rørt over den i selv en så cheesy flashmob setting som denne:

Beethoven selv ville muligvis have hævdet at den kom til ham i en guddommelig inspiration. Jeg ved det ikke, jeg kender ikke nok til hans forhold til sin metier som komponist. Uanset, så vil jeg hævde at den kun kom til ham som kulminationen på et meget omfattende livsværk, der indeholdt mange stærke melodier, men også en masse ret forglemmeligt materiale.

Om man så mener at målet er nået når man når til at kunne spytte DMGP egnet materiale ud, det må jo være op til den enkeltes ambitionsniveau.

Men til OP: Øv dig. Identificer hvad du godt kan lide, og udvikl videre på det. Skriv en masse lort, og accepter at det er hvad der skal til for at nå frem til at der kommer et hit ud en gang imellem. Og accepter, at ingen har en hitrate det bare ligger i nærheden af 100%. Ingen.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Nyt svar