Hvilken kompressor?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Re: Hvilken kompressor?

Indlæg af Holger »

Mr. Soundman skrev:Holger hvad endte du egentlig med at købe...?
En der var alt, alt for lille og svag. 100% spild af penge, ganske som jeg var blevet advaret mod, så min egen fejl. Tror jeg gav 1.000 kr. for den + tilbehørssæt. Min handyman sagde "schadenfreude" til mig og lo ondt.

A la den her:
https://bygma.dk/varktoj-og-maskiner/ma ... 0p177490)/

Jeg skal op på 7-8.000 kr. for en ordentlig kompressor med nok bar og volumen. Det er jeg for nærig til, når det primært er til rens af en fjernstyret bil.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg får ikke lige dit link til at virke... Men hvor mange bar og hvor mange liter var den på?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har fikset Holgers link

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Okay... ifølge Google er den på 8 bar - det lyder umiddelbart som tilstrækkeligt tryk til mange formål... Men så har problemet vel været, at den bare "taber pusten for hurtigt" og er lang tid om at komme op i tryk igen?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det lyder godt nok dyrt.. Jeg var så heldig at købe en brugt af Højhus herinde.

De fleste kan klarer sig med denne størrelse. http://www.harald-nyborg.dk/p4880/quin- ... or-3hk-50l
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mr. Soundman skrev:Okay... ifølge Google er den på 8 bar - det lyder umiddelbart som tilstrækkeligt tryk til mange formål... Men så har problemet vel været, at den bare "taber pusten for hurtigt" og er lang tid om at komme op i tryk igen?
Jeg mener den er blot 6 bar, men den har hverken nok tryk eller nok volumen, da den som du siger mister pusten med det samme.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg har kigget lidt på de kompressorer, som de har hos Harald Nyborg. Hvis man sammenligner dem med den, du linkede til, så tror jeg altså nok du kan få en ganske betydelig bedre kompressor, uden at behøve at slippe 7-8.000 kr.

Her er specifikationerne (ifølge Google) på den du linkede til:
- Tryk: 8 bar
- Tankvolumen: 6 liter
- Effekt: 0,5 HK
- Slagvolumen: 40 liter/minut


Sammenligner man med en i samme prisklasse hos Harald Nyborg - Scheppach Model HC08 – så har den følgende specifikationer:
- Tryk: 8 bar
- Tankvolumen: 8 liter
- Effekt: 1,5 HK
- Slagvolumen: 155 liter/minut

Dvs. den har en tre gange så stærk motor og den komprimerer luft næsten 4 gange hurtigere (slagvolumen).
http://www.harald-nyborg.dk/p1845/schep ... r-1-5hk-8l

Specifikationer på deres Scheppach Model HC50:
- Tryk: 8 bar
- Tankvolumen: 50 liter
- Effekt: 2,5 HK
- Slagvolumen: 280 liter/minut

Dvs. 8 gange så stor tank, 5 gange stærkere motor og den komprimerer luft 7 gange så hurtigt.
Pris: 1.300 kr. (uden tilbehør).
http://www.harald-nyborg.dk/p5913/schep ... sor-2-5-hk

Specifikationer på deres Scheppach Model hc 52dc:
- Tryk: 8 bar
- Tankvolumen: 50 liter
- Effekt: 3,0 HK
- Slagvolumen: 412 liter/minut

Dvs. 8 gange så stor tank, 6 gange stærkere motor og den komprimerer luft 10 gange så hurtigt.
Pris: 2.000 kr. (uden tilbehør).
http://www.harald-nyborg.dk/p7918/schep ... or-3hk-50l

De har også flere modeller og flere prisklasser…

Hvis det var mig, så havde jeg nok givet en af dem fra Harald Nyborg en chance, for ud fra specifikationerne at dømme, så burde man kunne få en kompressor der yder mange gange mere, uden at det behøver koste det tidobbelte. Og hvis den du har købt kun var på 6 bar, som du skriver, så er forskellen jo bare desto større.

Pønser selv på at købe deres lille model Scheppach HC08. Mit behov er ikke det store… Det er mest til at have noget at blæse med ifm. rengøring af motordele mm… jeg har ikke brug for at blæse uafbrudt i flere minutter. Jeg kommer nok sjældent at blæse mere end 5-10 sekunder ad gangen.

(Jeg vil lige påpege, at jeg ikke har prøvet nogen af de nævnte kompressorer, og derfor ikke kan udtale mig om dem ud fra erfaring men kun ud fra de specifikationer, jeg har set på nettet. Kvaliteten af produkterne ved jeg heller ikke noget om).

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

(For øvrigt lægger jeg også vægt på vægten, da det for mig vil være et plus, hvis det er nemt at tage den med ud af døren).

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Det mest ideelle vil jo være, hvis man kan få lov at prøve kompressorerne i butikken, inden man køber... men jeg ved nu ikke, om det er noget man kan få lov til i Harald Nyborg. Alternativt kan man måske gøre brug af sin 14-dages fortrydelsesret, men så er spørgsmålet om fortrydelsesretten gælder på en kompressor, efter man har taget den i brug :?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Alle er kun 8 bar desværre. Hastigheden er underordnet for mig, men volumen er vigtig, da jeg helst vil rense i ét go.

Jeg vil ummidelbart vurdere at jeg skal op på det dobbelte (16 bar?) før det er effektivt nok til at fjerne indtørret jord, med mindre er fungerer ulineært.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev:Jeg vil ummidelbart vurdere at jeg skal op på det dobbelte (16 bar?) før det er effektivt nok til at fjerne indtørret jord, ...
Har du overvejet/prøvet at sprøjte med f.eks. kontaktrens, el-cleaner el. lign. før du blæser med luft?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det ville blive noget værre snask :)

Primært skal jeg bare køre i relativt tørt vejr.

Nyt svar