Mortens blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Re: En blog om at holde styr på sig selv.

Indlæg af Morten B »

Ja, jeg skulle bare have sprunget på den fra starten.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Billede

Muahahahahahahahaaaaaaa. My evil plan is complete! Well, næsten.

Har lige lavet det syvhundredehalvtredsindstyvende loop til min "Modular Techno Tools" pakke som kommer ud på Wave Alchemy. 750 var mit oprindelige mål for de rå loops, hvilket er hoveddelen af pakken. Nu skal de så baaaare lige poleres lidt alle sammen og så skal jeg lave nogle combi/processerede loops og så skal jeg lave lidt oneshots. Easy peasy :|

Når det så er færdig, så kan jeg tjene millioner og bruge det hele på gear og så starte forfra. Life is great :party:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt! :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Ja, det er sku top dollar :-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Awesome, det er vel det ultimative pyramidespil, hvis man ikke kan leve af musikken, kan man tjene penge på de andre der ikke kan leve af musikken. Hehe.. ej det er fedt for dig!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hald skrev:Awesome, det er vel det ultimative pyramidespil, hvis man ikke kan leve af musikken, kan man tjene penge på de andre der ikke kan leve af musikken. Hehe.. ej det er fedt for dig!
:lol: :lol:

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ha ha ha :dollargrin: :lol:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Christoffer I. N. skrev:Omkring Erica Black Hole DSP, jeg er stødt på andre modular enheder der benytter sig af Spin FV-1 kredsen. Kan dog ikke komme på nogle lige nu.
Angående Spin FV-1, jeg mente nemlig nok jeg havde læst det andetsteds.
Umiddelbart, så er Tiptop Audio Z-DSP også baseret på FV-1 kredsen. Medmindre at Segoh Bit-Rot er lavet andre platforme også.
https://github.com/segoh/bit-rot

En af de effekt-kort jeg har været lun på meget længe til Z-DSP.

Og nu her kom jeg lige i tanke en anden modular effekt-enhed der er bygget på FV-1, Flame FX6:
http://flame.fortschritt-musik.de/pdf/M ... 00_eng.pdf

Om der er noget "developer kit" tilsluttet Z-DSP, der tillader cartridge systemet, ved jeg ikke lige noget om.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der er iøvrigt mere her:
http://www.tiptopaudio.com/numberz.php?goto=programs

Dog ligner det at produktionen af Numberz kortet er droppet. Og igen er det kun interessant, hvis man har en Z-DSP.
Men der skal nok være nogle der er dykket ned i at lave en DIY "Z-DSP/Flame FX6/Erica Black Hole".

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Christoffer I. N. skrev:
Christoffer I. N. skrev:Omkring Erica Black Hole DSP, jeg er stødt på andre modular enheder der benytter sig af Spin FV-1 kredsen. Kan dog ikke komme på nogle lige nu.
Angående Spin FV-1, jeg mente nemlig nok jeg havde læst det andetsteds.
Umiddelbart, så er Tiptop Audio Z-DSP også baseret på FV-1 kredsen. Medmindre at Segoh Bit-Rot er lavet andre platforme også.
https://github.com/segoh/bit-rot
Der findes masser af produkter som er baseret på Spin FV-1 chippen. Det siger ikke rigtig noget om noget, da det jo blot er en DSP chip og afhænger 100% af de algoritmer der kører på den :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Arbejder lidt på v.2 af min 1U formidlingsstrip som bliver tilpasset næste version af mit modular system.

Jeg har decideret gået efter nem og overskuelig routing visibilitet, men er lidt bange for om jeg bliver træt af Lego/tyggegummi looket:
1ustrip.gif
1ustrip.gif (15.73 KiB) Vist 1500 gange
Er man interesseret, så består hele konceptet i at fordele CV signaler rundt i kassen uden at skulle trække 100 lange kabler. Det kommende system ser sådan ud:

https://www.modulargrid.net/e/racks/view/338644

På 1U strip'en er de første 8x3 outputs (Lige efter de to outputs med firkanter om) beregnet til at fordele og multiplicere signaler fra sequenceren som bliver Shepard, modulet med grønt design i øverste højre hjørne. I højre side af strip'en er der 2x4 inputs som er farvekoordineret med de førnævnte 8x3 outputs.

Resten af strip'en består af almindelige multiples med lidt forskellige funktioner. De 3 identiske hvor to små cirkler er forbundet via en stor er attenuators.
De firkantede ins/outs er helt simpelt bare til at sende signaler fra den ene til den anden side af kassen.

Hvad siger i til designet? Er det for grundfarve-70'erpædagogik-fisherprice-agtigt?

Ville det måske være fedest med et mere kantet design med mere cool farver?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Er baggrunden sort?
Hvid/lys grå kunne også se fint ud til de farver.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, havde egentlig tænkt mig at panelfarven skulle være sort, men kunne måske være meget nice med grå.

Grunden til jeg tænker sort er at det ville være en mere tydelig opdeling af øverste og nederste række i kassen.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Har forsøgt mig med et lidt strammere design. På cirklerne kommer der henholdsvis knapper og møtrikker udover, så kanten matcher stregerne i bredden.

Er stadig meget usikker på om det bliver for farverigt :|
1ustrip2.gif
1ustrip2.gif (13.44 KiB) Vist 1487 gange
1ustrip3.gif
1ustrip3.gif (13.22 KiB) Vist 1487 gange

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Og lidt flere tweaks:
1ustrip4.gif
1ustrip4.gif (15.99 KiB) Vist 1474 gange
Tror jeg nærmer mig noget brugbart :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Så er jeg kommet godt i gang med at få lavet nogle nye numre. Ville lige tjekke Orfium ud, så jeg har smidt det første forsøg op der:



Hård, crunchy techno.

Da min mixer er til reperation, så har jeg bare optaget direkte fra Analog Rytms output, hvor modularen kører i Rytms input :shock:

Har givet det lidt mastering, men ellers slet ikke noget dårligt resultat med det simple setup. Måske jeg bare skulle droppe at have en mixer :-P

Eneste bommert jeg lige har lavet er at køre Rytm's compressor for hård, så skal nok have indspillet en ny version.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lytter streamen fra Orfium, beklager jeg ikke har fået lyttet før nu. :)

Fra start af mindes jeg det groove fra en af dine nylige instagram videoer. Fede ekstra hats der kommer ind lige omkring 4 minutter. Iøvrigt, dykket i volume, jeg lægger mærke til det i breaks omkring ca. 4:30, kommer det fra Rytm comp'en? Passer fint ind.
Alt hvad der hedder trommer, er det fra Rytm, eller har du andet der bidrager med den slags?
Hvordan er det iøvrigt at arbejde med rytmebaseret musik live, altså at skulle ændre i elementer og slå lyde til og fra? Jeg mener, forestiller du dig 8 bars frem hvad der skal trigges? Og skal der flere takes til, før du finder frem til det der virker bedst til det nummer?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Christoffer I. N. skrev:Lytter streamen fra Orfium, beklager jeg ikke har fået lyttet før nu. :)
Det er da helt i orden.

Tak for feedback :thumbup:

Ja, jeg smed en tidligere version op på instagram, så det er godt spottet.

Den eneste comp jeg har på er fra Rytm, så ja, de dyk der kommer er fra den. Compressoren på Rytm lyder ganske fint, men den er lidt svær at indstille præcis, selvfølgelig fordi der er en masse udsving i sådan en situation. Jeg tror bare jeg skal optage helt uden comp og så vente med eventuel dynamik behandling til masterig processen.

Alle trommer er fra Rytm, ja, men der er samples involveret i nogle tilfælde. Bl.a. clappet er 100% sample (Med lidt filtrering og overdrive), da jeg har svært ved at få noget rigtig fedt ud af Rytm's clap modul.

Mht. selve processen med at få et nummer ned, så er det meget forskelligt hvor mange takes jeg skal bruge. Det bliver nemmere og nemmere for hver gang jeg optager et helt nummer og jeg kan klart mærke en fordel ved at have DJ'et så mange timer før i tiden. Oftest er det første take der er bedst, men det er jo ret normalt, spørg enhver mix tekniker :-D

Jeg tænker ikke konkret over hvor mange bars jeg vil afvikle, men lader hjernen tage over og gå efter hvad der føles rigtigt. Hvis jeg bevidst står og regner hele tiden, så mister jeg overblikket og ender med et dårligt resultat.
Noget jeg holder et halvt øje på er dog minut tal. Hvis jeg ikke lige orienterer mig, så bliver et nummer hurtigt 10-12 minutter og det er lidt for meget synes jeg. Det er fint i en live situation, hvis publikum er med på den, men på bånd bliver det lidt langhåret.

Fordi jeg gør det på den måde, så er jeg også afhængig af at være "in-the-zone". Jeg kan ikke forcere et godt nummer en dag hvor jeg er udmattet eller bare ikke har fuldt fokus på musikken. Her bliver jeg udfordret af at jeg skal lære at lade musikken være og så lave noget andet de dage hvor det ikke fungerer og ikke føles rigtigt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lidt sjovt, når jeg laver mit live synth værk, eller det der live sample triggering, så zoomer jeg også bare ud i Cubase, til jeg har overblik over den længde jeg gerne vil ramme. Altså hvis jeg vil ramme 5-6 minutter zoomer jeg ud, så bar nummeret til højre i billedet passer deromkring. Og så kigger jeg engang imellem på tiden i transport, sammenholdt med hvor langt mod højre min optagelse er nået.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, samme fremgang her :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Så fik jeg endelig alle stumper hjem og har fået samlet min nye 1U strip:
rack.jpg
rack.jpg (250.86 KiB) Vist 1360 gange
Jeg har i samme ombæring fået rykket rundt i kassen, så det hele er lidt mere logisk nu. Hver af mine to stemmer er placeret i hvert sit rack og kører fra venstre mod højre. Før var modulerne placeret lidt mere tilfældigt, så det er lidt mere overskueligt nu, selvom det er sjovt hvor meget musclememory egentlig spiller ind. Jeg skal i hvert fald lige vænne mig til det :)

I øverste højre hjørne kommer sequenceren til at sidde når den en gang er kommet på markedet, og så stareter arbejdet med at få Analog Rytm integreret i kassen, så det bliver til et samlet instrument. Den dag glæder jeg mig til.

Men jeg er super tilfreds med 1U strip'en. Panelet ser rigtig godt ud (Desværre lidt skæmmet af et dårligt mobil foto, ja, jeg var doven), det er ikke sidste gang jeg prøver UV printing hos Schaeffer.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Fedt med den 1U!

Fungerer den som multiply, mix osv?
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det ser lækkert ud! :banan:
Nu har du os skrevet om UV print i flere år, hvor meget har det kostet dig? Har du leveret tegninger og valgt materiale og så laver de det hele (ja evt. monterer du jackstik og print hvis der er det)?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

bryla skrev:Fedt med den 1U!

Fungerer den som multiply, mix osv?
Hovedfunktionen er adskillige multiples som sender CV fra højre til venstre side. I højre side er der 2x4 inputs som svarer til de to rækker af 4x3 outputs i venstre side. Disse skal bruges til at sende de 4 outputs der er pr. kanal i den kommende sequencer, både for at multiplicere signalerne, men også for at spare noget kabel rod og gøre kassen overskuelig.

Så er der et par extra 6x multiples, den ene med switch mellem rækkerne.Fik også plads til et par attenuators, og de in/outs der er forbundet med den grønne linje er til at sende LFO signal rundt i kassen med indbygget attenuator og switch til 10 volt konstant spændning (Som er det sidste jeg mangler at lave).
Christoffer I. N. skrev:Det ser lækkert ud! :banan:
Nu har du os skrevet om UV print i flere år, hvor meget har det kostet dig? Har du leveret tegninger og valgt materiale og så laver de det hele (ja evt. monterer du jackstik og print hvis der er det)?
Thanks :)

Schaeffer har et program der hedder Front Panel Designer, som man bruger til at tegne panelet op med. Man kan få lavet alt muligt, men jeg skulle sådan set bare have boret en masse huller og så lagt noget grafik på.

Jeg valgte UV print metoden da jeg for det første var interesseret i at se hvordan det ser ud, og for det andet blev det alt for dyrt med den anden løsning som er gravering med dertil hørende farve udfyldning. Det ser også pisse godt ud, men man kan ikke tegne lige så skarpt og det koster $$ for hver farve osv.

For at lave grafikken til mit panel exporterede jeg en vector version fra Front Panel Designer og tegnede så grafikken oven på i Illustrator, for derefter at exportere og importere i Front Panel igen. Det tog mig lige noget tid at få det hele til at spille, men er som sagt meget tilfreds med resultatet.

Jeg har kun modtaget panelet og har så selv fyldt elektronik i.

Endte med 68 euro inkl. fragt, så en plovmand ca :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tillykke med dagen Morten :denmark:

Nyt svar