outboard comp til Scarlet 2I4 eller..?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

outboard comp til Scarlet 2I4 eller..?

Indlæg af donnievandango »

Heyall

Incoming noob spørgsmål (jeg har googlet, meneeeeh...)

Ser I, jeg har i noget tid tænk over at få en processor på min vokal inden den rammer logic. Og ja, jeg ved godt at "bordet fanger", dvs. at jeg således ikke kan lave compressoreffekten om bagefter. Men jeg har det bare sådan at når jeg nu laver vokal, ja så vil jeg gerne styre de værste udsving og få en nogenlunde optagelse.

Men mit problem er at jeg ikke har en outboard pre, og er derfor afhængig af den i mit lykort. Jeg ved godt at i en perfekt verden ville det hedde
lyd-> outboard pre -> compressor -> line in -> logic, men kan det overhovedet lade sig gøre uden en dedikeret pre. Jeg har set at det kan lade sig gøre ved audio spor der er optaget via I/O routing, men kan det også lade sig gøre med live optagelse?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Du kunne også købe en channelstrip. Der får du pre, comp og EQ normalt.
Du skal alligevel op med en relativt god portion penge for en hardware comp, hvis den skal lyde bedre end software.

Hvad er dit budget?
Hvilken hardware compressor eller type har du i tankerne?

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Hey Christoffer

Mange tak for svar:) Ja, jeg har tænkt tanken, men jeg er bare lidt skeptisk over disse maskiner, da alle de billige jeg har hørt ikke er vildt fede. Det har omvendt så også været relativt billige.

Ang. type compressor så skifter jeg næsten mening hver dag, så det er lidt svært at sige, men jeg vil gerne have noget "ordenligt" men ikke for dyrt (dont we all), så jeg tænker omkring 5.000 kr.

Mit workflow lige nu er at jeg optager vokal, putter det igennem en SSLG series, og bouncer de ud igen for at få en ordenlig bund at arbejde med. Jeg kan godt lide den lyd det giver:) Dog vil jeg gerne styre den (værste) dynamiske del inden det rammer logic. Og ja, det er måske halvt dovenskab, halvt gearliderlighed, men jeg kunne vildt godt tænke mig at eksperimentere lidt på den front.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Når du siger den værste dynamiske del, er det så peaks eller generel levelling du vil have styr på?
Det kan være du også kan forbedre mikrofontektnik, længere fra når du ved du skal synge igennem, og tættere på når det er mere dynamisk, måske. Jeg er ikke ekspert.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Det er faktisk lidt en blanding. jo jeg prøver også på at få bedre mikrofonteknik, men jeg forestillig mig at det kunne være virkeligt dejlig at få et mere kontrolleret signal igennem:)

Jeg forestiller mig at en kompressor i min kæde måske ville tage de højeste peaks og måske i sidste ende give en mere sikker perfomance. Nu er jeg nogle gange lidt bange for at give gas da jeg bliver usikker. Og ja, så synes jeg det kan være lidt uhensigtsmæssigt bagefter at skulle compevokalen, nogle gange flere gange:)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvad angår compressor på vokalen i et mix scenarie, som du beskriver med måske flere compressorer ITB, så gør man vel "bare" det der skal til, for at det lyder godt.
Selvfølgelig er vellydende spor mere inspirerende at arbejde med, men du kan købe flere gode software compressorer for den pris en god hardware compressor koster.

Warm Audios 1176'er skulle lyde rigtig godt til prisen.
Kan du finde ud af at lodde, eller kender du én der kunne overtales eller betales fra det? Isåfald kan du jo overveje en DIY 1176 fra Gyraf, hvis det skal være sådan en comp.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

f*ck jeg bliver ved med at trykke på den forkerte knap når jeg skal poste, men jeg har lige skrevet i retning af:

hahahaha, det er nøjagtig den pre (WARM) jeg har forelsket mig i:)

og ja, det er ikke fordi den kan noget jeg ikke kan med mine nuværende compressors, men mere fordi jeg gerne vil have et mere jævnt take, samt mere tiltro mht. perfomance (det er mere psykisk tror jeg).

MEn jeg er i tvivl om hvorvidt det kan lade sig gøre uden en eksterne pre?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ang. det psykiske aspekt, så kunne du jo prøve at tracke med en software compressor på, det er selvfølgelig afhængigt af buffer size osv., men det er din hovedtelefon-monitor jo alligevel nu, hvis altså du bruger sådan en.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Let me be the doucebag.

Jeg er jo bare hobbymusiker. Men har også leget lidt med "hardware foran" inputtet. (dog ikke en 1176).

Jeg synes, det er helt unødvendigt. Jeg greb mig selv i rigtig meget bias confirmation, når jeg sad med alvorlig mine og prøvede at lytte forskelle.

Jeg synes det er meget bedre og langt mere fleksibelt at "efterbehandle" med software.

Og jeg ville slet ikke spænde en farvelade-sag såsom en 1176 foran - misforstå mig ikke - det kan være fedt med farveladen - men rart man kan ændre mening senere.

Jeg tror vi er alt for forfaldne til at falde for den romatiske drøm om, at hardware - jo dyrere jo bedre - lige giver de sidste fantastisk 1 -? procent.

Jeg ved godt, jeg får tæsk nu. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det får du bestemt ikke tæsk for.
Jeg har selv brugt for ja vel imellem 40 og 50.000 kr. på lækkert farvelade hardware. Det er de sidste procent det giver. Det er ikke det dyre grej der gør musikken bedre.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Hey Sustain

Jeg synes det er dejligt befriende at høre din mening:) inderst inde tror jeg også godt at jeg ved det du siger, men jeg har aldrig prøvet den slags før, så jeg sidder ofte og læser side op og side ned omkring alt den her vidunderlige hardware der gør noget intet andet kan. Så er det let for min hjerne at hoppe med på:) Jeg tænker også at nu jeg støder på hardware i studier, så må det kunne noget intet software kan, men det er jo nok det der i virkeligheden er kimen; at det kan det ikke (længere).

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Hvis du bare ikke kan slippe ideen om at prøve hardware-modellen af, så tjek lige de her kombinerede preamps og kompressorer. De koster ikke spidsen af en jetjager, de skulle lyde rigtigt godt til prisen og de giver dig muligheden for at gøre det, du gerne vil, med en enkelt box.
http://www.sknoteaudio.com/wp/index.php ... amplifier/
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg må også melde mig på software bølgen, bøvlet med hardware har aldrig fanget mig. Hvis min økonomi tillod det og jeg havde et kæmpte analogt studie, jo så ville der nok være en masse hardware, men så ville workflowet også være anderledes og en del ville være sat op som "preset channelstrips" ikke med settings, men en kæde der for det meste er god til stortromme, en kæde der er god til lilletromme, osv osv osv.. Men den hastighed man kan loade et projekt på en pc, og alle knapper er på plads igen, er meget svær at slå.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Nu kom jeg til at læse det her:

Man kan ikke benytte en compressor i Logic som direkte erstatning for en outboard
hardware compressor i indspilningstrinnet, da sidstnævnte processerer signalet
forudgående for A/D konverteringen i computerens lydkort.

Hvor meget betyder denne konvertering?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

donnievandango skrev: Jeg tænker også at nu jeg støder på hardware i studier, så må det kunne noget intet software kan, men det er jo nok det der i virkeligheden er kimen; at det kan det ikke (længere).
Det er nok svært for en mixer eller mastering engineer, at slå sig op på, kun at bruge 3 standardplugs i Logic eller Cubase modsat dem, der lige flasher en liste med alt det blærede grej og pornshots af deres lytterum mm.

Gad vide hvor mange af dem, der alligevel lige laver det "i boksen" med hovedtelefoner på. Fordi de selvfølgelig har nogle evner, der ikke er hængt op på hardware?

donnievandango skrev:Nu kom jeg til at læse det her:

Man kan ikke benytte en compressor i Logic som direkte erstatning for en outboard
hardware compressor i indspilningstrinnet, da sidstnævnte processerer signalet
forudgående for A/D konverteringen i computerens lydkort.

Hvor meget betyder denne konvertering?
Der er en forskel. Men er det en vigtig forskel? Eller er det noget af historien for at sælge hardware og ydelser?

The world is a twisted place. :!: :twisted:

IMO: Hvis du kan få signalet ind uden at det clipper, så er det ikke vigtigt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

donnievandango skrev:Nu kom jeg til at læse det her:

Man kan ikke benytte en compressor i Logic som direkte erstatning for en outboard
hardware compressor i indspilningstrinnet, da sidstnævnte processerer signalet
forudgående for A/D konverteringen i computerens lydkort.

Hvor meget betyder denne konvertering?
Jeg er uenig. "Direkte erstatning".. Har du en hardware comp til at hæve signalet 10dB inden det konverteres, jamen så er støjgulvet på din optagelse stadig hævet med 10dB.

Hvad er dit støjgulv nu? Mål i peak, ikke RMS. Hvis det er -80dBFS eller derunder, og du ikke comp'er noget direkte med 30dB, så går det sgu nok. Og ellers kan man bruge en gate.

Har du larmende ting der tilføjer til dit støjgulv/baggrundsstøj, så vil hardware compressoren også hive det med frem, og det kan du så slås med ITB igen.

Det er ikke noget med at en hardware compressor er bedre til jobbet end en software comp, eller omvendt. De gør det samme job, forskellige steder i din signalkæde.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg tror bare, der menes comp/limiter til at styre transienter, så man ikke får nogle ubehagelige spikes i indspilningen. Dem kan man jo ikke rigtigt gøre noget ved bagefter.

Så hvis man indspiller sangere med dårlig teknik, trommer og andre ustyrlige akustiske instrumenter, så kan en comp/limiter i indgangen måske give mening.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

De der grimme peaks kommer jo næsten udelukkende fra kondensatormikrofoner, der kan man udnytte at en RE20, SM7B eller en Heil Pr30'er er lavet med radioproduktion af tale for øje, eller så gar gå i ribbon mikrofoner for at få konverteret peaks til klang. Fordi som Christoffer er inde på så får man løftet støjen ved at komprimere på vejen ind.

Derfor skal man have en downward expander i sving bagefter, hvis man alligevel "behøver" komprimere på vejen ind, så er mit bud på noget man kan gøre der ikke koster spidsen af en jetjager må være en af ovenstående mikrofoner samt en dbx286s.

Men for pokker et lowpass filter gerne relativt blødt og ret højt oppe - ITB eksempelvis BX_Cleansweep fra Plugin Alliance, inden man går i et par instanser i serie af f.eks Klanghelms DC8A der hver hiver blot 3 dB af, gør at der næsten ikke skal equalize'res eller clip-gaines og fritskæres ... det er jo sådan at de besværligste peaks oftest kommer fra bunden af.

Nu bliver der talt specifikt om Logic, og her er nøglen at få opbygget parallelspor der er sat noget overdrive på som man sniger op under hovedsignalet og hiver toppen af ... det ligger desværre ikke ligefor at det er sådan man får Logic at arte sig, ligesom de indbyggede kompressorer heller ikke som default har sat forvrængning til.

Men overordnet set er der sgu ikke noget i vejen med Logics egne plugins de er blot lidt blodfattige default hvis man ikke gør sig klart hvordan en outboard channelstrip egentlig betoner signalet på vej ind.

--sd

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Søren Dyhr skrev:lowpass filter
Mente du lowcut/highpass?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Christoffer I. N. skrev:
Søren Dyhr skrev:lowpass filter
Mente du lowcut/highpass?
..Selvfølgelig gjorde jeg det!

--sd

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Heyall, mange tak for svar:)

På baggrund af debatten, er jeg kommet frem til at det nok er overkill med en kompressor (selvom det kunne være fedt), og at det ikke er noget som er livsnødvendigt. Jeg må altså prøve at lære at lave mindre dynamiske takes, og så ellers kompresse bagefter efter behov.

Jeg synes faktisk det er dejligt befriene at der ikke er behov for en masse lækkert fysisk gear længere, da det alt kan laves in the box. Nu er der ikke nogle undskyldninger for ikke at lave bangere, hårdt arbejde er vejen frem;)

Nyt svar