Nå, Intel, Hva så nu ?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
mcpersso
Medlem
Indlæg: 483
Sted: Jylland

Nå, Intel, Hva så nu ?

Indlæg af mcpersso »

mvh

Peter P
--------------------------------------

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Noget af en nyhed ,.. længe siden sidst :-)
/Dub

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Arh...De cherrypicker de processorer, de måler den op imod, og sammenligner 8-core mod 4-core benchmark scores. Lidt kikset, selvom de skriver en form for "små disclaimere" undervejs.

Jeg synes det er et skidt tegn, at de ikke engang selv synes, de bare kan lancere den, og så lade tallene tale for sig selv.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. men altså - hvis en Ryzen 1700X til $399 performer (i Cinebench) som en i7 6900K til $1000 - priser fra siden - så kan det da ikke være helt skidt?
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hippo skrev:.. men altså - hvis en Ryzen 1700X til $399 performer (i Cinebench) som en i7 6900K til $1000 - priser fra siden - så kan det da ikke være helt skidt?
Nej, det ser sku interessant ud.

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Til musik? Jeg kan godt se det vilde hvis man er gamer, eller som sådan bare kigger på overall performance. Jeg ville personligt aldrig vælge en 8-core langsommere end en 4-core til musik. Det er bare de briller jeg kigger gennem. :)

Men hey, så skal vi da ikke slås om dem når de kommer!! :dollargrin:
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Luny Tune skrev:Til musik? Jeg kan godt se det vilde hvis man er gamer, eller som sådan bare kigger på overall performance. Jeg ville personligt aldrig vælge en 8-core langsommere end en 4-core til musik. Det er bare de briller jeg kigger gennem. :)

Men hey, så skal vi da ikke slås om dem når de kommer!! :dollargrin:
Er det fordi musikprogrammer generelt er dårlige til at parallelisere opgaverne?

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Mike-air skrev:Er det fordi musikprogrammer generelt er dårlige til at parallelisere opgaverne?
.. egentlig ikke; det er lidt mere den skiftende serielle / paralelle natur i en DAW, der gør det svært at udnytte flere cores optimalt. Hvis du f.eks. har to spor som sender til den samme rumklang - hvor kun det ene spor har en hel masse plugins på sig. I et sådan tilfælde skal det første spor skal regnes færdigt, før din DAW kan summe begge spor og sende dem til rumklangen - og derfor er der ofte (små) perioder hvor en mængde cores ikke er i brug, fordi noget andet skal regnes færdigt først. Performance-metret i en DAW viser ikke (direkte) CPU-forbrug, men derimod hvor meget tid der er tilbage inden en lydkort-buffer skal være regnet færdig og sendes afsted.

Hvis man kun havde een core (som i De gode gamle dage™) ville mange af disse issues forsvinde - og der kunne nok også vindes lidt performance, da al den kode i DAWs som flytter plugins rundt mellem forskellige cores og holder styr på det hele, pludselig ville være overflødig.
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hippo skrev:(som i De gode gamle dage™)
Haha!
Hippo skrev:
Mike-air skrev:Er det fordi musikprogrammer generelt er dårlige til at parallelisere opgaverne?
.. egentlig ikke; det er lidt mere den skiftende serielle / paralelle natur i en DAW, der gør det svært at udnytte flere cores optimalt. Hvis du f.eks. har to spor som sender til den samme rumklang - hvor kun det ene spor har en hel masse plugins på sig. I et sådan tilfælde skal det første spor skal regnes færdigt, før din DAW kan summe begge spor og sende dem til rumklangen - og derfor er der ofte (små) perioder hvor en mængde cores ikke er i brug, fordi noget andet skal regnes færdigt først. Performance-metret i en DAW viser ikke (direkte) CPU-forbrug, men derimod hvor meget tid der er tilbage inden en lydkort-buffer skal være regnet færdig og sendes afsted.

Hvis man kun havde een core (som i De gode gamle dage™) ville mange af disse issues forsvinde - og der kunne nok også vindes lidt performance, da al den kode i DAWs som flytter plugins rundt mellem forskellige cores og holder styr på det hele, pludselig ville være overflødig.
Spændene.. Ja hvis det er sådan det foregår, så kunne det godt lyde som om der er et "naturligt" paralelliserings-issue.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg oplever at have stor glæde af mange cores ved samtidig brug af mange virtuelle synther.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Luny Tune skrev:Jeg ville personligt aldrig vælge en 8-core langsommere end en 4-core til musik. Det er bare de briller jeg kigger gennem.
Jeg er helt enig. Godt nok kan moderne musikprogrammer godt udnytte flere kerner, men kun til en hvis grad som Hippo netop forklarede, så jeg kigger altid efter single-core FPU performance - hvilket desværre tit mangler i typiske CPU reviews. :(

Generelt synes jeg det virker som om kurven for udviklingen inden for CPU performance (som plejede at være en stigning på cirka en faktor halvanden per år), nu er knækket omkring cirka år 2010. Siden da er det kun gået meget langsomt fremad, og udviklingen synes primært at være på antallet af cores.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Joachip skrev:Generelt synes jeg det virker som om kurven for udviklingen inden for CPU performance (som plejede at være en stigning på cirka en faktor halvanden per år), nu er knækket omkring cirka år 2010. Siden da er det kun gået meget langsomt fremad, og udviklingen synes primært at være på antallet af cores.
Og her er svaret (4:37):


Og som du siger, så kan man gå i en anden retning og i stedet lave flere kerner så man forhåbentlig kan parallelisere opgaverne ved at gen-tænke den måde de bliver udført på.

Indtil 2011 havde man lidt et problem i maskinlæring når man skulle minimere en omkostningsfunktion (som er det man gør når modellen 'lærer'), fordi søgningen sker i en sekventiel proces. Men så var der nogle kloge hoveder der opfandt en procedure til at parallellisere ved at give hver kerne lov til at ramme en lille smule ved siden af, hvilket så gennemsnitligt giver et korrekt resultat.

Det har betydet at man kunne tage GPU'er i brug, hvilket så har givet udviklingen et kæmpe los i den rigtige retning. Nogle gange handler det også om at finde en anden måde at løse problemet på.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Røvfed video - Det er mere eller mindre mit arbejdsområde, og han forklarer det virkelig godt.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

gs-dk skrev:Jeg oplever at have stor glæde af mange cores ved samtidig brug af mange virtuelle synther.
Samme her - og det er en oplagt situation at multi-threade, da polyfoni jo må siges at være en ret parallel ting. Men - man man må nok bare erkende, at fremskridt i single-core performance er ved at flade ud. Der er også andre issues med multi-core - og i særdeleshed multi-cpu - setups i daw sammenhæng pga latencyen mellem de forskellige cores/cpus ..

Det er lidt en videnskab at være pc daw-builder og jeg har faktisk savnet et dedikeret daw benchmark fra de stores sites (anandtech, tomshardware, ect). Motherboards kan have identiske specs, men performe alt mellem fantastisk og helt til rotterne, hvis det er skruet tumpet sammen ift. irq'er og den slags. Alt sammen noget der først bliver tydeligt, når man kaster sig ud i en meget tidskritisk realtime disciplin som en daw med 3ms latency ..

Jeg kender i hvert fald allerede een person som springer på en Ryzen, og jeg har grumme intentioner om at kigge forbi hans studie og prygle den DAW for at se hvad den kan holde til ;)
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ja, jeg synes sgu også lidt, PC byggeri er lidt en jungle i vore dage. Jeg tror, jeg skal have bygget mig en ny musik pc til efteråret, og der kommer jeg nok til at spørge ret meget. Jeg har set, at der er et dansk firma, der bygger musik PCer, og Føniks Computer har også en model beregnet til musikproduktion, men det gør det jo nærmest ikke til en mindre jungle.

Siden jeg skiftede til Focusrite lydkort har jeg haft det problem, at jeg ikke kan audiostreame stabilt, hvis Chrome er åbent (det er vist noget med, at USB driveren clasher med driveren til det trådløse netkort - WTF - Det anbefales at disable netværksdriveren helt, meeeeen det magter jeg altså ikke.

Undskyld for off-topic
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg kører en MacPro med 12 cores - som jeg har opgraderet til 3.46 GHz og synes at det er en rimelig og god fordeling mellem antal cores og cpu. Jeg oplever meget sjældent noget cpu problem og hvis jeg gør, så er det ret let at håndtere:)

Tak for god info i øvrigt!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ville ønske at man kunne kører med AMD multicores på MacOS så man kan udnytte alle cores til videoredigering/render.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mcpersso
Medlem
Indlæg: 483
Sted: Jylland

Indlæg af mcpersso »

Smittefar skrev:Ja, jeg synes sgu også lidt, PC byggeri er lidt en jungle i vore dage. Jeg tror, jeg skal have bygget mig en ny musik pc til efteråret, og der kommer jeg nok til at spørge ret meget. Jeg har set, at der er et dansk firma, der bygger musik PCer, og Føniks Computer har også en model beregnet til musikproduktion, men det gør det jo nærmest ikke til en mindre jungle.

Siden jeg skiftede til Focusrite lydkort har jeg haft det problem, at jeg ikke kan audiostreame stabilt, hvis Chrome er åbent (det er vist noget med, at USB driveren clasher med driveren til det trådløse netkort - WTF - Det anbefales at disable netværksdriveren helt, meeeeen det magter jeg altså ikke.

Undskyld for off-topic
http://www.indigo2.dk

https://thunderbolttechnology.net/products

https://help.uaudio.com/hc/en-us/articl ... patibility

Hvis man kunne lave en tråd der var toppen hele tiden med disse 3 links, Bygning af Musik PC Thunderbolt.

Der er også Focusrite og Motu, men de har vist ikke de mest stabile drivere endnu på PC. RME og UAD skulle være ok.
mvh

Peter P
--------------------------------------

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Der er utrolig mange variabler at forholde sig til - men jeg har (med en enkelt undtagelse - et X48 mobo) ikke bygget en maskine jeg ikke kunne konfigurere til at performe som jeg ville ha den til. Hvis man køber hos de store DAW-byggere, er det jo også i lige så høj grad konfiguration man betaler for - og der er satme nok at ta fat på. SpeedStep, USB3, CoreParking, HPET timere - og hele den gamle ballade med grafikkort. Det er helt klart blevet bedre gennem tiden, og jeg er sikker på der kan bygges 100% flawless konfigurationer - men balladen er jo, at de dyre DAW firmaer, som har kapital til at prøve 10+ forskellige motherboards (+ tilbehør) igennem for at finde den bedste combo, holder kortene tæt ind til kroppen - det er jo hele deres forretningsgrundlag.

Jeg vil hjertens gerne dele min config, hvis det har interesse - men det bliver (selvfølgelig) med en kæmpe disclaimer om at "your milage may vary". Lidt af det (minus de tweaks jeg har udført over tid) står her http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=63268 ..

Lydkort er i øvrigt et RME RayDat samt et UAD-2 Octo ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

mcpersso skrev:
Smittefar skrev:Ja, jeg synes sgu også lidt, PC byggeri er lidt en jungle i vore dage. Jeg tror, jeg skal have bygget mig en ny musik pc til efteråret, og der kommer jeg nok til at spørge ret meget. Jeg har set, at der er et dansk firma, der bygger musik PCer, og Føniks Computer har også en model beregnet til musikproduktion, men det gør det jo nærmest ikke til en mindre jungle.

Siden jeg skiftede til Focusrite lydkort har jeg haft det problem, at jeg ikke kan audiostreame stabilt, hvis Chrome er åbent (det er vist noget med, at USB driveren clasher med driveren til det trådløse netkort - WTF - Det anbefales at disable netværksdriveren helt, meeeeen det magter jeg altså ikke.

Undskyld for off-topic
http://www.indigo2.dk

https://thunderbolttechnology.net/products

https://help.uaudio.com/hc/en-us/articl ... patibility

Hvis man kunne lave en tråd der var toppen hele tiden med disse 3 links, Bygning af Musik PC Thunderbolt.

Der er også Focusrite og Motu, men de har vist ikke de mest stabile drivere endnu på PC. RME og UAD skulle være ok.
Cool - Jeg skal helt klart have gennemgået indigo siden på et tidspunkt. Der er nogle PC tweaks, jeg absolut skal have prøvet.

Her er Føniks Computers Musik PC bud https://www.fcomputer.dk/computer/konfi ... intel.html - Det virker dog som om, der ligger lidt mere tanke bag Indigos setup
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Mike-air skrev:Og her er svaret (4:37): ...
Ahh professor Moriarty har check på lortet. God video. Jeg har set en del af hans fysik-ting.
Hippo skrev:Samme her - og det er en oplagt situation at multi-threade, da polyfoni jo må siges at være en ret parallel ting.
Klart, og så alligevel nok ikke helt simpelt, for selvom selve oscillatorerne er separate er der tit en hel masse ting som ikke er separate, og at skifte frem og tilbage mellem forskellige processer er efter sigende ret tungt. (Jeg har ikke kastet mig ud i multi-core kodning på PC'en endnu. Tvivler på jeg nogensinde gider.)

En systematiseret DAW test vil også være temmeligt svær at lave, for der er ubehageligt mange faktorer der spiller ind, f.eks.:
* Kvaliteten af lydkortets drivere (nok en af de største faktorer overhovedet)
* Valg af PCI vs. Thunderbolt vs. USB vs. Firewire synes at have en del betydning for stabilitet og problemer.
* Motherboardets design og dets mange drivere til de mange dele som f.eks. DMA, chipset, disk controllere osv osv.
* Windows' registry: Vis mig én der mener han har 100% styr på alt hvad der foregår derinde, og jeg skal vise jer én med lidt for meget selvtillid.
* Valget mellem WaveOut/MME, DirectSound, ASIO, WASAPI og hvad der ellers måtte være kommet af konkurrerende lyd-API'er jeg ikke har hørt om endnu.
* DAW'ens design mht. buffere, kommunikation med lyddriveren, hvor optimeret DAW'en er, hvor buggy DAW'en er. osv osv.
* Hvordan projektet er sat op og hvordan man router tingene (meget seriel processering vs. meget parallel).
* Hvordan de valgte plugins er compilet, d.v.s. om de bruger straight-up gammeldags IEEE float, MMX, SSE eller AVX osv.

Jeg ville nødigt skulle sætte en DAW test op, og derefter påstå at den også er troværdig eller brugbar om 10 år, hvilket sådan en jo helst bør være, hvis den skal kunne fungere som benchmark. (Til sammenligning se www.dpreview.com som har 15 år gamle kamerareviews som stadigvæk er gyldige i dag.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Tweed
Forum Donator
Indlæg: 336
Sted: Søborg

Indlæg af Tweed »

Faldt lige over den her på Gearslutz, hvor de anmelder Ryzen i forhold til musikbrug, synes testen er meget interessant http://www.scanproaudio.info/2017/03/02 ... for-audio/

Konklusionen er, at Ryzen ikke helt er optimeret til audio i nuværende form, men så er der jo stadigvæk prisen.

Nyt svar