Limiter eller compressor i elektronisk musik?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Limiter eller compressor i elektronisk musik?

Indlæg af thansen »

Hej Lydfolk,

Jeg er meget i tvivl om brugen af en compressor og limiter, og håber derfor i kan hjælpe mig.
Da jeg laver elektronisk musik (house genren), kan jeg ikke helt selv hører hvilke situationer, jeg skal benytte en compressor/limiter.

I min optik bruges en compressor bruges kun i situationer, hvor man skal have mindsket "dynamic range". For eksempel ved vokaler eller egne recordings. Men mange af de lydspor jeg benytter mig af, generes inde i min DAW eller er færdige samples.

Lad mig gøre det mere konkret i form af 3 spørgsmål:
1. Er det overhovedet nødvendigt med en compressor på et kick fra ex. vengeance? (indeholder jo kun et anslag)
2. Skal der bruges compressor på ex. en Massive syntheziser?
3. På hvilke elementer bør jeg bruge en limiter fremfor en compressor?

Håber det ikke det var alt for forvirrende :)

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Der vil være forskelligt svar afhængig af hvem man spørger.
Her er mit på dine konkrete spørgsmål:

1. Ikke nødvendigvis. Men ønsker man at ændre attack, body, tail, punch eller distortion på et kick, kan komprimering være en mulighed, evt. sat i parallel med det originale signal. En gate eller EQ kan også være det der skal til, for at kick'et sidder godt i mixet.

2. Ikke nødvendigvis. Justering af synth ADSR kan ofte give samme eller bedre resultat.

3. De steder man vil undgå peak over treshold og sikre headroom i det samlede mix. En limiter kan f.eks. være nødvendig for at tage toppen af perc med kraftige transienter, aggressive pluck leads eller saw-basses. En limiter er i princippet en kompressor med meget høj ratio, og effekten vil for begge typer være på bekostning af noget andet i lyden. Det bør altid være en overvejelse at indsætte dem.

Generelt,
husk altid at A/B lytte, og sørg for at gain-matche A og B så ikke du bliver snydt ved at højere = bedre :-)

Håber du kan bruge det til noget.

.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Langt hen ad vejen giver det ikke mening at smide en compressor på et Vengeance sample, da de allerede er ret processed.

Med mindre at du selvfølgelig ved at lige præcis dén compressor med dén indstilling på dét kick vil give et bedre resultat.

Ift limiter bruger jeg den oftest kun på de forskellige busses, og med en threshold så den lige præcis _ikke_ hiver fat (sådet kun er hvis der lige pludselig er noget som "stikker ud"), som bliver taget. Dog bruger jeg den også tit som sidste led på en vokal - der kan sagtens være nogle transients som slipper igennem compressoren.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg er ganske enig i de svar der allerede er i tråden, men jeg vil lige skrive lidt til dette:
thansen skrev:I min optik bruges en compressor bruges kun i situationer, hvor man skal have mindsket "dynamic range". For eksempel ved vokaler eller egne recordings. Men mange af de lydspor jeg benytter mig af, generes inde i min DAW eller er færdige samples.
Find et kick, åben hihat, eller et af de der hallbooms/impacts der altid er med fra Vengeance. Generelt en lyd der har en vis udklingnings tid.
Sæt en compressor på, ratio 4 eller derover, høj attack tid (eksempelvis 30 millisekunder, måske højere), høj release tid, og skru ned for threshold, så compressoren kommer til at arbejde, 4-8dB gain reduction skulle være rigeligt. Hvis ikke du kan høre det, så sæt threshold endnu lavere, så du comp'er flere dB.

Så kan du høre, at transienten fra første anslag når igennem, og så dykkes resten, når compressoren går igang. Det er pga. den høje attack tid.
Den slags effekt kan du bruge til din fordel. Eksemplet lyder måske af *$£#%&@, men det er en fin måde at illustrere hvilke andre resultater du kan få ud af en compressor.

Er det FL Studio du bruger? Opdatér gerne din profil med info, så er det lettere at hjælpe i fremtiden.. :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har en ven som arbejder med beats og samples, og det er lykkedes ham at lave fede ting uden at kende til compression og limiter, så det må være fordi kildematerialet allerede er behandlet på den måde man ønsker at lytte det. Jeg var forundret men måtte konstatere at det kan lade sig gøre uden.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Iøvrigt, jeg kom lige i tanke om noget jeg ville tilføje.
Nu skriver du i spørgsmål 2, at det er Massive du bruger, men jeg antager, at du også bruger andre synths.
MIxmæssigt kan det give fin mening at bruge noget subtil comp på især VA synths, der godt kan svinge lidt i volume grundet indstillinger der naturligt drifter lidt, eller meget.
Hvis du eksporterer dine spor ned til audio når du skal mixe, kan du dog også fikse den slags med volume automation, men en comp kan gøre noget lignende, omend uintelligent, på meget kortere tid, afhængigt af hvor lang tid synthen spiller.

Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af thansen »

Fabian skrev: 1. Ikke nødvendigvis. Men ønsker man at ændre attack, body, tail, punch eller distortion på et kick, kan komprimering være en mulighed, evt. sat i parallel med det originale signal. En gate eller EQ kan også være det der skal til, for at kick'et sidder godt i mixet.
.
Hvornår sidder et kick godt i mixet? Når man har fundet et frekvens område med mest mulig plads blandt sub og bass?
KristianNielsen skrev:Langt hen ad vejen giver det ikke mening at smide en compressor på et Vengeance sample, da de allerede er ret processed.
Tak, det var også min opfattelse.
Christoffer I. N. skrev:Jeg er ganske enig i de svar der allerede er i tråden, men jeg vil lige skrive lidt til dette:
Christoffer skrev: Er det FL Studio du bruger? Opdatér gerne din profil med info, så er det lettere at hjælpe i fremtiden.. :)
Det er helt rigtigt :) Det er hermed gjort.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

thansen skrev:
Fabian skrev: 1. Ikke nødvendigvis. Men ønsker man at ændre attack, body, tail, punch eller distortion på et kick, kan komprimering være en mulighed, evt. sat i parallel med det originale signal. En gate eller EQ kan også være det der skal til, for at kick'et sidder godt i mixet.
.
Hvornår sidder et kick godt i mixet? Når man har fundet et frekvens område med mest mulig plads blandt sub og bass?
Jeg svarer ikke på Fabians vegne, men her er min definition:
Frekvensbalance, volumebalance og generelt samspil er sådan set "bare" hvad det handler om, for at et element sidder godt i mixet. Men dermed ikke sagt, at et kick skal have ligeså meget bund som bass'en, eller omvendt. Dog lyder et nummer som regel fesent, hvis kicket har væsentligt mere bund end bass'en.
I nogle genrer har kicket nærmest ingen decideret sub, mens bass'en spiser subwoofere til morgenmad. Det er normalt ikke gældende for house, der er et rimeligt ens niveau af sub i kick og bass - dog afhængigt om vi snakker prog/tech/deep house, eller big room med 808's som bass.

For lige at uddybe omkring det her med frekvensbalance. Hvis alle dine andre lyde er til den "støvede/varme/uldne" side, så bliver det svært at få kicket til at sidde godt i mixet, hvis det har tonsvis af top.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg synes ligesom jeg har haft gang i tre forskellige måder at gribe det med kick'et an på i house og techno:
1) Kick er dybere end bassline.
2) Bassline er dybere end kick.
3) Begge dele er dybe, men spiller aldrig på samme tid.

Hvis mit mix føltes rodet nede i bunden, så har jeg nogen gange haft held med at highpasse hele nummeret et sted mellem 70 og 90 Hz, og kun lade kick og bassline slippe udenom det highpass filter.

Det med kompressor vs. limiter er svært at sige uden at kende dine separate spor, men hvis jeg ser på hvordan jeg selv har gjort i tidens løb, så er jeg oftest havnet med kun at bruge kompressor. Limiter bruger jeg normalt kun på det samlede mix-down (master signalet).
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

thansen skrev:
Fabian skrev: 1. Ikke nødvendigvis. Men ønsker man at ændre attack, body, tail, punch eller distortion på et kick, kan komprimering være en mulighed, evt. sat i parallel med det originale signal. En gate eller EQ kan også være det der skal til, for at kick'et sidder godt i mixet.
.
Hvornår sidder et kick godt i mixet? Når man har fundet et frekvens område med mest mulig plads blandt sub og bass?
Jeg tænker både klang, vægt og fylde.

Og jeg er enig, at langt de fleste samplepack kicks allerede har været gennem hele møllen af processering. Hvis et nøje udvalgt sample føles rigtigt, så det jo bare sådan det er.

Typisk vil jeg alligevel selv fifle lidt med samplet, styrke frekvenser omkring grundtonen, scoope lidt plads til bassens fundament og justere klik i attack’et. Mht. gengivelse på små højtalere, synes jeg det kan være effektivt med et lille boost et sted i low-mid.

En compressor på sub og bas med sidechain fra kick'et kan også være god til at forhindre rod, hvis de to elementer kæmper om samme plads.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

der er ikke noget du SKAL, odover at få dine ting til at lyde så godt som muligt.
du skal begynde at lege for at finde ud af det. over tid vil du så vide "her skal noget ændres", og så med tiden ved du netop hvad der kan gøre det du vil.

eksempel: jeg har en fantastisk compressor som ofte giver det der lille sidste nøk, som lige er nok til at det kan høres. og uden denne lille detalje, er der "noget uldent".

slå alle spor fra, lyt kun til 1 spor: prøv at skrue op/ned for effekter, find grænserne, er der noget som lyder bedre ?
hvis ikke, lad det stå hvor det var.

så næste spor.

dette vil jeg kalde høre træning.
efter et antal numre, så er du mere sikker på, hvad du skal gøre, for at opnå en effekt du ønsker.
der er ikke noget du skal! du skal træne dine ører og skabe din egen lyd.

det hele er utroligt nemt ned Izotope Ozone og et par få andre specialting, som er fundet, efterhånden.

der er en på youtube der har nogle undervisningssvideo, og helt fra begynder af. den med compressor der viser han bare, at ligemeget hvad han gør, så lyder det bedst ved -10 -øøøøh ? :)

synthwave fyre laver utroligt fed lyd, men smadrer det ofte totalt med overdrevne compressor

jeg tror det er bedre at se nogle video, fremfor at høre på en flok eksperter, i sidste ende er det kun dig der kan træne dine egne ører

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

SIDwave skrev:
jeg tror det er bedre at se nogle video, fremfor at høre på en flok eksperter ...
:?: :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

SIDwave skrev:jeg tror det er bedre at se nogle video, fremfor at høre på en flok eksperter...
Billede
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af thansen »

Takker for alle svarene :)

Medlemsavatar
Chipsposen
Medlem
Indlæg: 67
Sted: Earth

Indlæg af Chipsposen »

Tendensen inde for House, Electro, Dubstep, Trap, you name it ano 2017..
Er.. du vold-komprimerer alt du kan i mixet.. så alt hvad der hedder massive, serum, predator, whatever.. det komprimerer du i flere stadier.. også gerne multiband komprimerer, og sugar multiband distortion, dynamisk eq .. alt dynamik skal væk.. som i ALT.. derefter så får du 'transienter' og dynamik frem igen, ved at sidechain / volume automations etc.. er ofte en god idé at bruge multiband sidechain... Cableguys VolumeShaper5 er ret god..
EDM er ikke musik, det er organiseret støj, moderne rock'n'roll... :lol:

Hvis du vil ha' musik, så køb en guitar i 4sound, sæt dig under et træ, og ryg en joint, imens du luller afsted med corny kærlighedserklæringer til en ex eller universet.. husk at sample en bid af din vokal i omkvædet, melodyne og autotune det, godt med portamento, og få nogle gode oktav notes med masser af glide.
Husk nogle avatar agtige keys.. og en dyb tom med blid distortion, der kører i reggaeton agtige rytmer.. :roll:
Du skal nok ned i 115-120 BPM så det er 'radio venligt'.. hvis du vil være ekstra hip, så lav nogle skrillex agtige purple lambo lyde engang imellem, med lang reverb tail, som du så gater pludseligt.. serum kan lave dem hurtigt med FM modulation......
Men så SKAL du også bruge et 808 kick, overbrugt hihat, og clap på 4/4.. evt. en high pitched snare, der supplerer i ny og næ, for at 'holde spændingen'..... jeg holder kæft nu.... :-D

Vengeance samples, og især mange af deres kicks, snares osv, er direkte rippet fra tracks som allerede er mixet / mastereret...
Hvis du åbner Clubsounds Vol. 1 wavs i Cubase, så kan du se masser af track info, som de ikke fik fjernet, fra masser af 'tysk trance / harddance'.....
Desuden så er det sjældent at man 100% wet komprimerer kicks, snares.. med mindre det er et layer, som bliver mixet med 2-6 andre snares / kicks.. eller fordi du har en langsom attack / hurtig release, og dermed bare vil skabe et kort 'click', som du så layer med et dybere 'klunk'......

Men som generel regel, hvis det lyder godt, så stol på dig selv.... DOG tjek lige at du kan stole på din akustik, højtalere, og hold en pause, lyt på 2-5 tracks du gerne vil ramme, og som du har hørt fungerer på diskotekter / festivaler i udlandet, og lyt så til dit eget..
Husk at smide en hurtig limiter på din master out, så dit også er 0 dB .. ellers lyder alt andet bedre end dit, pågrund af illusionen om 'loudness war'...

Alle snakker om det kunsteriske om at bibevare noget smuk blid dynamik i lyd og musik generelt, men sjovt nok så vil alle ha' at deres track skal være højst.. sagt på en anden måde, hvis du vil være åbensindet og hippie agtig med din musik, så lyder det ikke 'færdigt' og overkomprimeret som alt andet, og så bliver du ikke signet på monstercat....

Brug Cymatics samples, serum, tonsvis af distortion, komprimering og sidechain.. og når du skal rydde op i dit headroom, hvis det ikke gavner, så fjern det... eq alt, også små hihats, sweeps, highpass filter alt ved minimum 75 Hz til 100 Hz undtagent 'bassy' materiale som kicks, snares, sine sub, eller meget tunge stabs / chords i breakdowns etc..

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der findes heldigvis elektroniske labels, også house labels, der ikke har squashed alt til døde. :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg har det vildeste crush @Chipsposen nu. :bow: :kissass: :love: :clap:

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ja, jeg synes også, det var meget rammende

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Internalized Sun
Forum Donator
Indlæg: 842
Sted: Faxe

Indlæg af Internalized Sun »

Christoffer I. N. skrev:Der findes heldigvis elektroniske labels, også house labels, der ikke har squashed alt til døde. :)
Har de overhovedet noget salg? :dollargrin: :dollargrin: :dollargrin:
[b]HVEM [/b]har lagt en kage på min computer?!!?!!

Min musik: http://soundcloud.com/internalized-sun

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Internalized Sun skrev:
Christoffer I. N. skrev:Der findes heldigvis elektroniske labels, også house labels, der ikke har squashed alt til døde. :)
Har de overhovedet noget salg? :dollargrin: :dollargrin: :dollargrin:
Lige så lidt som alle de andre. :/

Nyt svar