Skal vi beholde Grønland og Færøerne?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Skal vi beholde Grønland og Færøerne?

Indlæg af Mike-air »

Der er ikke noget der bekræfter éns ego mere ned når folk roser én. Og da jeg faldt over denne video kunne jeg derfor ikke dy mig for at klikke... Da jeg da selvfølgelig gerne ville se hvordan de ville præsentere DK.



Og det er jo alt sammen meget skægt. Mine udenlandske medstuderende bekræfter meget af det han siger, især omkring vores sprog.

Men der var én ting der slog mig som jeg så videoen:
- Har vi "ret" til at have Grønland og Færøerne som vores territorie?

Ganske vidst er det nogle fantastiske folkefærd som vi er tæt knyttede med.
Men kan vi i det 21. århundrede tillade os at kalde det en del af vores "territorie"?
Senest rettet af Mike-air ons 15. feb 2017 14:50, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg tror nødig Grønland ville frarive sig fra Danmark nu. Så er det - på nuværende tidspunkt - ikke en gensidig interesse?

Når det er sagt, så fortæller mit (indrømmet) begrænsede kendskab til Danmark - Grønland mig, at vi skylder i banken.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:Jeg tror nødig Grønland ville frarive sig fra Danmark nu. Så er det - på nuværende tidspunkt - ikke en gensidig interesse?

Når det er sagt, så fortæller mit (indrømmet) begrænsede kendskab til Danmark - Grønland mig, at vi skylder i banken.
Formentlig, ja. De har ikke selv kapaciteten til at opretholde deres grænser osv. Vores flåde har for eksempel travlt med at holde Russerne og Kineserne på porten. Grønland har åbenbart nogle sjældne råstoffer der kan bruges til at lave microchips med, og det er kineserne interesseret i.

I forhold til at vi skylder, så er jeg sikker på det, da vi for eksempel gav amerikanerne fripas til at oprette baser og nedlægge byer (i hvertfald 1 by) på grønland i 60'erne. Og idag står Grønlænderne med følgende problem: http://illvid.dk/naturen/klimaforandrin ... -groenland

Der var vidst også en B-52 der styrtede ned med brintbomber i 60'erne.. https://da.wikipedia.org/wiki/Thule-kon ... Flystyrtet


Nyt svar