Hvordan håndterer man artist-navne kopier...

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
metal
Medlem
Indlæg: 946
Sted: Midtjylland

Hvordan håndterer man artist-navne kopier...

Indlæg af metal »

Jeg er stødt på et problem, som måske ikke er et egentlig problem, men jeg føler mig alligevel irriteret over det. For et års tid siden opdagede jeg at der var en anden fyr (UK-based) som udgiver tracks under samme navn som mig. Det er ikke skod-produktioner, men alligevel.. Når man søger på mit artist-navn på Beatport eller Spotify, så kommer hans ting med i søgningen. Jeg har udgivet under mit artist-navn siden 2009, og inden da søgte jeg rundt på internettet for netop at være sikker på ikke at clashe med et allerede eksisterende navn.

Jeg fandt for nyligt fyren på Soundcloud og sendte ham en besked om at jeg altså havde udgivet siden 2009 under navnet og at det set ud fra et objektivt synspunkt ikke kunne være af interesse for nogen af os med en sådan situation. Jeg håbede på at starte en dialog, så jeg skrev ikke "Du er dum, skift så for hlvd dit navn!". Men der er, måske nok desværre som forventet, ikke kommet svar fra ham.

Men hvordan håndterer man bedst sådan en situation... andre der har haft erfaringer med det?

- Torben

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Min første remix udgivelse blev også udgivet under et alias som en anden allerede havde taget i brug. Så det blev første og sidste gang det alias blev brugt fra min side.

Jeg har set eksempler på at man sætter eksempelvis "UK" efter sit alias, hvis man altså er fra UK. Men det er et mega irriterende problem.

Der er også nogle der bare fortsætter upåvirket, et godt sted at bevidne den slags er på Discogs.
https://www.discogs.com/artist/789733-Stealth-7

(7) betyder at der på oprettelses-tidspunktet nok var 6 andre Stealth aliaser oprettet på Discogs.


Hvad angår label navne, der er det lidt lettere, man kan bruge "music", eller "recordings" e.l., men stadig irriterende at der kan opstå forvirring.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Der er også blevet oprettet en SC profil med mit navn+official efter, uden musik indtil videre, men spændende :-)

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Har et alias, der ligger meget op af danske Balstyrko ... Burde vel finde noget andet, men alt er sgu taget altid. Så skal man til at fjerne vokaler eller sådan noget preteen pjat


Medlemsavatar
Internalized Sun
Forum Donator
Indlæg: 842
Sted: Faxe

Indlæg af Internalized Sun »

Ja det er meget fint, men hvad så med resten af verdenen?

USA dikterer jo ikke trademarks for hele verden, så man ender jo med at skulle betale i dyre domme for at beskytte sit navn i alle verdensdele.
Trist som "forretning" har fået så meget at sige, selv for noget så enkelt som et kunstnernavn...
[b]HVEM [/b]har lagt en kage på min computer?!!?!!

Min musik: http://soundcloud.com/internalized-sun

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Ja, self skal man tænke i territorier, men det gør man når man opretter tm (hvorever man gør det fra). Det koster at sikre sin forretning, ja, men afhængig af hvor meget du er værd, så kan det være en god investering, hvis alternativet er at du skal genprinte dit markedsføringsmateriale, genudgive releases mv. I DK erdet patent og varemærkestyrelsen man kan bruge http://www.dkpto.dk

Nyt svar