Forære sin musik til Tv og radio

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Niklas
Medlem
Indlæg: 146
Sted: Holte

Forære sin musik til Tv og radio

Indlæg af Niklas »

For år tilbage tilbød mit daværende band vores musik gratis til tv, via en eller anden tjeneste. Bandet var aldrig i nærheden af at give overskud, men der var en vis kunstnerisk tilfredstillelse i at være på lydsiden af en DRdokumentar.
Den vil jeg gerne opleve igen, så spørgsmålet er: hvad findes der af kanaler til at forære sin musik til broadcasting?

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Niklas skrev: Bandet var aldrig i nærheden af at give overskud
Måske fordi I konsekvent forærede jeres musik? ;-)
Håber I fik royalties i det mindste?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

DR kan ikke afvikle musik uden at betale koda , så gratis er det altså ikke. DR spiller masser af musik hvor der ikke afregnes særskilt til band eller komponist , altså egentligt honorar , men der afregnes altid koda og gramex.

Du kan da selv tilbyde DR din musik
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hvem er 'du' i denne sammenhæng?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

bodtbody skrev:DR kan ikke afvikle musik uden at betale koda , så gratis er det altså ikke. DR spiller masser af musik hvor der ikke afregnes særskilt til band eller komponist , altså egentligt honorar , men der afregnes altid koda og gramex.

Du kan da selv tilbyde DR din musik
De vil altid forsøge at afregne KODA og Gramex, men hvis et værk ikke er registreret hos KODA (og/eller Gramex), må DR så ikke afspille det? Berufsverbot for folk som ikke vil være i KODA? ;-)

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Hvorfor skulle DR ville have musikken, hvis den ikke er noget værd?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Bare fordi man ikke er en beregnende "noget for noget" type ,.. betyder sgu da ikke at musikken nødvendigvis ikke er noget værd :-)

(koda er også i vejen for den måde jeg ønsker at indrette mig)
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev:Berufsverbot for folk som ikke vil være i KODA? ;-)
Det er faktisk være end det ,..

Hvis man indleder sig med dem så tager de 100 pct control over ens musik ,.. så man ikke engang kan lægge den frit frem de steder man ønsker
/Dub

Medlemsavatar
Niklas
Medlem
Indlæg: 146
Sted: Holte

Indlæg af Niklas »

Sikke mange indspark, tusind tak! Når jeg tænker nærmere over det tror jeg faktisk vi fik vores kodapenge. Men koda for 30 sek. underlægningsmusik på DR2 dækker ikke øvelokaleleje :-).
Musikken var vel noget værd, eller det syntes redaktøren eller klipperen i hvert fald. Når jeg nævnte penge var det for at gøre opmærksom på at de ikke betyder så meget, vi vil bare gerne have vores musik hørt af nogen (som synes den er noget værd).
Det er ren magelighed (og måske blufærdighed) der gør, at jeg hellere ville ligge i en database end rende folk på dørene.
Uden at tråden nødvendigvis skal ende som en koda-tråd, så mener jeg ret bestemt at man gerne må dele sin egen kodaanmeldte musik gratis (nyere regel).

Men altså, er der nogen der kender til baser man kan få sin musik i?

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Jeg tror nok at der udbetales selv om man ikke er medlem. men det kan man da spørge om.
Der er også nye regler med hensyn til "gratis" musik.

Det er jo helt frivilligt om man vil melde sig ind. Og det er klart at Koda vil være bagefter udviklingen altid. Jeg er meget tilfreds med "langsomheden" i Kodas regelsæt. Så man tænker sig om og det er jo ikke sådan at Koda vil genere medlemmerne. Jeg syntes også man bør huske at Koda er Medlemmernes Koda.Reglerne reguleres og tilpasses hele tiden.

Jeg vil gætte på at Koda er verdens bedste og billigste til at registrere og få betalingen ind for vores musik.

Så er man komponist eller tekstforfatter er det i særklasse den bedste løsning.
Det er klart at mange kan ha kritik , f.eks dem der skal betale for musikken.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Holger skrev:
bodtbody skrev:DR kan ikke afvikle musik uden at betale koda , så gratis er det altså ikke. DR spiller masser af musik hvor der ikke afregnes særskilt til band eller komponist , altså egentligt honorar , men der afregnes altid koda og gramex.

Du kan da selv tilbyde DR din musik
De vil altid forsøge at afregne KODA og Gramex, men hvis et værk ikke er registreret hos KODA (og/eller Gramex), må DR så ikke afspille det? Berufsverbot for folk som ikke vil være i KODA? ;-)
jeg mener at de udbetaler også til ikke medlemmer. Og jo DR må gerne afspille det.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Jacob Bach
Forum Donator
Indlæg: 186

Indlæg af Jacob Bach »

[quote
Men altså, er der nogen der kender til baser man kan få sin musik i?[/quote]


Det meste musik du hører på DR kommer fra Upright Music… Er det ikke bare der, du skal sende den hen? Så får du da også et honorar (nok ikke så stort men det lader du jo til at være ligeglad med) hver gang din musik bliver brugt (hvis den bliver brugt)...


Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev:Sig hvad?
Hvad!

Er egentlig også nysgerrig hvad der lå bag den sætning med Upright Music.
Dog er deres "Contact" side interessant!
http://www.upright-music.com/contact-us
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Jacob Bach
Forum Donator
Indlæg: 186

Indlæg af Jacob Bach »

øhh, hvordan "hvad"?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Heh heh, det var bare en fordanskning af det engelske "say what" = ahvabehar, det må du vist lige uddybde ;-)

Påstanden kræver en kvalifikation for at give mening, da det firma du henviste til ikke står for "det meste musik på DR".

Det musik der afspilles af DR i radioen er fx udvalgt af playlisteudvalg og delvist af værterne i nogle af programmerne. Playlisteudvalget modtager primært musikken fra især pladeselskabernes radiopromotors, A&Rs, individuelle artister og producer og ikke mindst ting de har fundet selv (aka. idder nappet fra andre radiostationer og hitlister i udlandet).

Så har vi radiospots og andet materiale, som klippes sammen til brug for "reklamer" eller kampagner og der udvælges musikken enten baseret på musikken i det relevante program eller mindst ligeså ofte alene baseret på spotproducerens lyst og smag. Nogle gange er det dikteret af markedsføringsafdelingen, men igen ikke baseret på Upright Music. I know for jeg har arbejdet for DR i mange år, som spotproducer og lavet tekniske retningslinjer.

Så har vi den underlægningsmusik der bruges i dokumentarprogrammer o.a. men igen er det ikke leveret specielt af Upright Music, men udvalgt på andre præmisser generelt. Ofte uden den store fantasi desværre, det er ikke uden grund at halvdelen af alle DRs dokumentarer på et tidspunkt alle brugte de samme tre instrumentalnumre af Royksopp...

Så er der indkøbte tv-programmer som X-Factor o.a. hvor en ekstern produktionsvirksomhed står for det meste af produktet og musikken udvælges fra helt andre kriterier end hvad et licensselskab har af dagsorden (i forhold til original indhold). Men Upright Music vil sandsynligvis være en god partner i forhold til netop denne type program på andre punkter. Er det X Factor du tænker på?

Der må derfor mangle en eller anden kvalificerende sætning i forbindelse med din udtalelse før den giver mening :-)

Medlemsavatar
Jacob Bach
Forum Donator
Indlæg: 186

Indlæg af Jacob Bach »

:wink: yes yes… jeg var vist mere ude i noget "hvad er det du siger "sig hvad" til?"

Jeg hentyder kun til underlægningsmusik og identiteter til doku-serier og lignende - ikke om hvad der spilles i radioen…

Jeg har lige klikket på 5-6 tilfældige dokumentar- og fiktionsserier på https://www.dr.dk/tv/live/dr1

Her brugte 3 af dem musik fra Upright (OG en masse andet musik, ja)

Jeg har hørt at Upright har en aftale med DR. Hvad den helt præcist går ud på ved jeg ikke, men mon ikke det er noget med at de ligesom frit kan bruge fra deres katalog og har en økonomisk fordel derved?

Beklager, at jeg ikke har udtalt mig 100 % kvalificeret. Det var ment som en hjælp og et tip om at prøve at sende musikken til Upright, hvis man gerne ville have sin musik liggende et sted, hvor den kan samles op og bruges, uden man skal gøre mere derfra. Der er selvfølgelig også et utal af andre lignende bureuaer. Jeg tror der skal meget til for at man bliver rig af det, men det var ikke mit indtryk at det var hensigten her.

Men lad mig omformulere:

"Rigtig meget af det musik som du kan høre i forskellige serier og dokumentarer på DR bruger musik fra Upright".. Det KAN da ikke være helt forkert vel?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det var sætningen "det meste musik du hører på DR" der lige fik mig til tasterne :-)
Jeg har hørt at Upright har en aftale med DR. Hvad den helt præcist går ud på ved jeg ikke, men mon ikke det er noget med at de ligesom frit kan bruge fra deres katalog og har en økonomisk fordel derved?
Generelt kan DR "frit" bruge al musik, så længe de betaler KODA for det. Upright og andre licensselskaber tager penge for deres arbejde, ligesom DR er tvunget ved lov til at betale for musik som er KODA-registreret - hvilket jo gælder stort set al musik.

Undtagelsen er diverse elevator/supermarkedmusik og der ved jeg ikke om Upright har fundet en niche...

Medlemsavatar
Niklas
Medlem
Indlæg: 146
Sted: Holte

Indlæg af Niklas »

Jeg elsker Lydmaskinen!

Næsten ligegyldigt hvor kedelig en tråd man starter, tager den en spændende drejning!
Tak også for upright-musik tippet! Er der nogen der kender til flere af sådan nogen?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Discovery og Nat Geo + Nat Geo Wild bruger vist ofte det der hedder Audio Network.
Uden at have undersøgt det ordentligt, så forstår jeg det som et firma, der arbejder med musik der ikke er udgivet til radio og sådan. Altså et bibliotek af musik specifikt til brug i tv udsendelser.

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Holger var inde på det her i tråden..
Man skal lægge mærke til at man , som medlem af Koda , kun kan afgive/sælge en hvis procentdel af sine ophavsrettigheder til andre.
Så man kan ikke forære eller sælge alle sine rettigheder til andre. jeg mener det er 30% man kan sælge/overdrage.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er korrekt, dog er tallet max. 50%.

Nyt svar