Guitar Amp Isoleringsboks

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
John Moric
Forum Donator
Indlæg: 58
Sted: Sjælland

Guitar Amp Isoleringsboks

Indlæg af John Moric »

Hej alle

Jeg skal have lavet en isoleringsboks til en guitar højtaler. Jeg har lavet et design som i kan se i den vedhæftede fil.

Jeg vil selvfølgelig gerne have at den dæmper så meget som muligt, fylder så lidt som muligt og har en rimelig god lyd fra mikrofonen i den.

Jeg ved ikke om nogen af jer har erfaring med en sådan boks. Designet jeg har lavet her måler 80x60x60 cm indvendigt mål på den yderste kasse og udføres i 22mm MDF. Jeg har tænkt at bruge 50mm terrænbatts erhverv og 100mm på toppladen.

Spørgsmålet er egentlig om det er et design som vil virke. Jeg tror nu nok den vil dæmpe en hel del, på nær lige i den lave ende selvfølgelig, men ser i nogle ting som jeg burde tage højde for?

Selv tænker jeg stående lydbølger, men er det i det hele taget et problem i sådan en relativ lille kasse.

Jeg håber i har lidt feedback.

PS. Når kassen er færdig designed og samlet så har jeg tænkt mig at "ringe" den igennem, så vi kan se om det er "skrot || not"
Vedhæftede filer
Isolation Cabinet1.png
Isolation Cabinet1.png (238.03 KiB) Vist 3255 gange
(John =;-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Den plade du monterer enheden på kan du evt doble ved at lime to plader sammen, det vil gøre at dens resonans er anderledes end de andre kassen er bygget af, plus at det er nemmere at sætte skruer i.

Min skeptiske tanke... Tror du denne løsning lyder bedre end amp simuleringen i Logix Pro X?
Selv med de amps jeg har tilgængelig når vi tracker guitar, så ender vi med at bruge plugins.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
John Moric
Forum Donator
Indlæg: 58
Sted: Sjælland

Indlæg af John Moric »

Hald skrev:Den plade du monterer enheden på kan du evt doble ved at lime to plader sammen, det vil gøre at dens resonans er anderledes end de andre kassen er bygget af, plus at det er nemmere at sætte skruer i.
Ja, det kan godt være det ville være en god ide eller evt. montere noget afstivning da designet er tænkt så det er muligt at skifte speaker inkl. plade ud til en anden.
Hald skrev: Min skeptiske tanke... Tror du denne løsning lyder bedre end amp simuleringen i Logix Pro X?
Selv med de amps jeg har tilgængelig når vi tracker guitar, så ender vi med at bruge plugins.
Det er et godt spørgsmål. Det håber jeg sgu, for jeg har ikke formået at få den lyd jeg vil ha' via plugins. Men det kan sagtens være at det er mig der bare ikke er dygtig nok til at få den lyd frem via plugins. Når det er sagt, så handler det lige så meget om at blive inspireret når jeg slår hjernen fra og drejer på nogle knapper på div. pedaler og amps og det er meget nemmere at gå direkte til når man bliver ramt af en god ide eller tror man er... ikke noget med start af computer, DAW mv.

Med en amp iso kan jeg tænde for strømmen, interface og der er hul igennem.

...men det har også været inde i mine overvejelser den pointe du kommer med der. Jeg er mest bange for at den ikke dæmper nok og har en boxy lyd.
(John =;-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja det er nok den der boxy lyd jeg ville frygte lidt. Men lad os sige at den nu dæmper rigtig meget, så er lyden uden for kabinettet jo ikke særlig inspirerende, så du skal alligevel tænde for noget grej så du kan lytte resultatet fra mikrofonen inde i kabinettet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Jeg ville vente til Helix Native fra Line 6 kommer ud eller test en IR-loader evt med load fra fx Two Notes.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg ville helt klart også købe en (reaktiv) Loadbox med DI out og så køre med IR på computeren. Jeg er sikker på, det lyder bedre.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
John Moric
Forum Donator
Indlæg: 58
Sted: Sjælland

Indlæg af John Moric »

Hald skrev:Ja det er nok den der boxy lyd jeg ville frygte lidt. Men lad os sige at den nu dæmper rigtig meget, så er lyden uden for kabinettet jo ikke særlig inspirerende, så du skal alligevel tænde for noget grej så du kan lytte resultatet fra mikrofonen inde i kabinettet.
Jeg ved at det KAN lade sig gøre at lave et design som ikke er boxy. Spørgsmålet er bare hvordan :)
Boxy lyd kommer vel af noget low-mid/mid som står og svinger vil jeg tro, men det er ikke noget jeg ved, så måske der er en som har viden om det.
Ang. grej så tænder jeg bare for pre og interfac så er der hul igennem både med monitore og hovedbøffer.
(John =;-)

Medlemsavatar
John Moric
Forum Donator
Indlæg: 58
Sted: Sjælland

Indlæg af John Moric »

scofield skrev:Jeg ville vente til Helix Native fra Line 6 kommer ud eller test en IR-loader evt med load fra fx Two Notes.
Jeg har kikket på Two Notes Live. Det er en dyr løsning.
Har du erfaring med at bygge en iso box ?
(John =;-)

Medlemsavatar
John Moric
Forum Donator
Indlæg: 58
Sted: Sjælland

Indlæg af John Moric »

Smittefar skrev:Jeg ville helt klart også købe en (reaktiv) Loadbox med DI out og så køre med IR på computeren. Jeg er sikker på, det lyder bedre.
Har du erfaring med at bygge eller bruge en iso box ?

En iso box kan lyde godt med det rigtige design. Tim Pierce bruger iso box og rigtig mange store bands bruger iso box live.
(John =;-)

Medlemsavatar
John Moric
Forum Donator
Indlæg: 58
Sted: Sjælland

Indlæg af John Moric »

Jeg vil lige nævne at jeg spiller tung rock og elsker lyden af rør der sveder med en dejlig fyldig lyd uden hiss. Jeg syntes ikke jeg kan få de plugins jeg har prøvet til at lyde af rør der sveder uden hiss.
(John =;-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Burde pladen med højttaleren ikke monteres lidt vinklet?
Evt pegende opad så det er nemt at lave mikrofonplacering.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
John Moric
Forum Donator
Indlæg: 58
Sted: Sjælland

Indlæg af John Moric »

Hald, du tænker på om der er plads nok til at evt. vinkle mikrofonen ik'... det kan godt være du har ret i at det bliver lige snævert nok med lidt større mikrofoner, men jeg plejer at smide en Sm57 relativt lige på lidt forskudt fra centrum, men jeg kan også finde på at bruge en lewitt 640 lidt længere væk fra højtaleren og det vil muligvis give problemer.
(John =;-)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg har også set tegninger hvor pladen var vinklet. Tænkte det var af akustiske årsager, men det er blot et gæt.

Jeg har selv leget med tanken om en iso-boks men gik væk fra det fordi jeg fik at vide, at det ikke var besværet værd. Nu bruger jeg en marshall sim fra UAD og man kan efter sigende ikke høre forskel på denne og den ægte vare. Eneste ulempe er, at UAD eller Softube ikke har lavet min drømmeamp endnu, en Fender Basman. UAD har virkelig gode Marshall sim amps, hvis man er til det.

Du kan også overveje en attenuator, hvis det er en stor forstærker du arbejder med, så kan du skrue den op til den lyder godt uden at blæse alt omkuld.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
John Moric
Forum Donator
Indlæg: 58
Sted: Sjælland

Indlæg af John Moric »

Graceville skrev:Jeg har også set tegninger hvor pladen var vinklet. Tænkte det var af akustiske årsager, men det er blot et gæt.

Jeg har selv leget med tanken om en iso-boks men gik væk fra det fordi jeg fik at vide, at det ikke var besværet værd. Nu bruger jeg en marshall sim fra UAD og man kan efter sigende ikke høre forskel på denne og den ægte vare. Eneste ulempe er, at UAD eller Softube ikke har lavet min drømmeamp endnu, en Fender Basman. UAD har virkelig gode Marshall sim amps, hvis man er til det.

Du kan også overveje en attenuator, hvis det er en stor forstærker du arbejder med, så kan du skrue den op til den lyder godt uden at blæse alt omkuld.
Ja, jeg har også selv tænkt tanken med skrå sider mv. men så igen... vil det gøre de store forskel i sådan en lille kasse... måske jeg ved det ikke. Den laveste stående frekvens i inderkassen og hvis man ikke tager de "mange side" stående frekvenser med er omkring 1khz hvilet burde kunne tæmmes med 10 cm absorber. Den er omkring 660 hz for ydrekassen uden inderkassen i.

Jeg tror det med vinklinger af højtalerpladen er et forsøg jeg vil gøre til sidst da der er relativt simpelt at fortage.
(John =;-)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

John Moric skrev:
Smittefar skrev:Jeg ville helt klart også købe en (reaktiv) Loadbox med DI out og så køre med IR på computeren. Jeg er sikker på, det lyder bedre.
Har du erfaring med at bygge eller bruge en iso box ?

En iso box kan lyde godt med det rigtige design. Tim Pierce bruger iso box og rigtig mange store bands bruger iso box live.
Nej, Tim Pierce bruger ikke umiddelbart Iso Box - Han har et lydisoleret rum i kælderen, hvor hans kabinetter står. Jeg kender ikke til nogen bands, der bruger isoboxe live, men de skal nok findes.

Når jeg kigger på dit design, så ligner det mest af alt en plade med et højttalerophæng, der er placeret i en lydisolerende kasse. Et sådant design tror jeg helt grundlæggende ikke på. Kabinettets størrelse og konstruktion betyder vildt meget for et guitarkabinets lyd. Jeg vil tro, det der kommer til at flapre helt vildt i bunden.

Jeg ville helt klart købe en Suhr Reactive load til din guitarforstærker og så køre med IRs på computeren. Det er 1000 gange nemmere, du kan ændre cab valg efterfølgende, og jeg vil påstå, det kommer til at lyde bedre. Det kræver selvfølgelig, at din computer kan køre med tilstrækkelig lav latency. Ellers skal du køre med en ekstern IR loader som Torpedo Cab eller den billige fra AMT (som jeg ikke lige kan huske, hvad hedder)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

1) Den kommer til at blive meeeeeeega tung... Bare så du ved det :) Tænk nogle gode hjul ind i konstruktionen hvis du gerne vil have mulighed for at kunne rykke lidt rundt på den.

2) Jeg byggede en isoboks for at par år siden sammen med en ven. Det var en noget større model hvor man kunne stille mindre kabinetter eller comps ned, så altså ingen indbygget højtaler. Vi byggede den som man bygger en gipsvæg på et skelet af reglar med to gipsplader på hver side og 100 mm iso imellem. Derudover med terræbbatts (såvidt jeg husker) på indersiden. Resultatet var ret tilfredsstillende. Vi nåede selvfølgelig ikke Utopia med fuldstændig lydisolation, men det var tæt på. Lyden var ok - ikke dårlig, men der var noget irriterende mellemtoneballade. Vi endte med at brække den op og skrotte den, da den tog al for meget plads i studiet. Ville gerne have solgt den, men den kunne ikke komme ud af døren :)

3) Hvis du kaster dig ud i det, så husk at fuge ved alle samlinger for at optimere lydisolationen. Desuden skal du gøre dig selv den tjeneste at bygge stik ind i "væggene" i stedet for bare at trække kabel igennem.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Der er blevet bygget et par stykker af den slags på forum'et tidligere... Jeg tror egentlig de var med nogenlunde success...

Jeg gik for en del år siden efterhånden Kemper vejen som jeg stadig er rigtig godt tilfreds med... Ellers er jeg enig med @Smittefar at recording out fra din amp (hvis den har) med IR kabineter i din DAW højst sandsynligt vil lyde bedre end et sådan kabinet..
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
nulpunkt
Medlem
Indlæg: 81

Indlæg af nulpunkt »

Iso cabs kan sagtens lyde godt! Her er en video af en der har lavet et par stykker:

I dit design har du bygget højtaleren direkte ind i iso boksen, det ville jeg overveje ikke at gøre. Selve konstruktionen af kabinettet bidrager en del til lyden. Bare overvej hvor forskelligt et Marshall, Mesa og Engl cab, alle med V30'ere i, lyder. Desuden er det sikkert rart både at kunne bruge open back og closed back til forskellige stilarter.

God vind med bygge projektet, husk at poste billeder og lyd undervejs :)

Medlemsavatar
John Moric
Forum Donator
Indlæg: 58
Sted: Sjælland

Indlæg af John Moric »

Smittefar skrev:
John Moric skrev:Har du erfaring med at bygge eller bruge en iso box ?

En iso box kan lyde godt med det rigtige design. Tim Pierce bruger iso box og rigtig mange store bands bruger iso box live.
Nej, Tim Pierce bruger ikke umiddelbart Iso Box - Han har et lydisoleret rum i kælderen, hvor hans kabinetter står. Jeg kender ikke til nogen bands, der bruger isoboxe live, men de skal nok findes.
Ja, det er rigtigt at Tim Pierce bruger et, bygget til lejligheden, mindre rum til hans 4x12 cab, men han brugte iso cab tidligere... det er i hvert tilfælde det han siger.

Bands der bruger iso cabs live kan nævnes: Ramstein, In Flames, Opeth med flere. Flere jeg har lavet musik med over nettet nævner at de bruger iso cabs når de spiller live, men ikke diy.
Smittefar skrev: Når jeg kigger på dit design, så ligner det mest af alt en plade med et højttalerophæng, der er placeret i en lydisolerende kasse. Et sådant design tror jeg helt grundlæggende ikke på. Kabinettets størrelse og konstruktion betyder vildt meget for et guitarkabinets lyd. Jeg vil tro, det der kommer til at flapre helt vildt i bunden.
Det kan sagtens være du har ret i at mit design ikke virker og det kommer noget resonans som ikke er fedt. Jeg håber det ikke.
Smittefar skrev: Jeg ville helt klart købe en Suhr Reactive load til din guitarforstærker og så køre med IRs på computeren. Det er 1000 gange nemmere, du kan ændre cab valg efterfølgende, og jeg vil påstå, det kommer til at lyde bedre. Det kræver selvfølgelig, at din computer kan køre med tilstrækkelig lav latency. Ellers skal du køre med en ekstern IR loader som Torpedo Cab eller den billige fra AMT (som jeg ikke lige kan huske, hvad hedder)
Mit computer setup fejler intet, men jeg skal ikke have noget hvor jeg skal tænde en computer for at spille guitar. Det kvæler mit kreative lyn der slår ned nogen gange.

Jeg har kikket og prøvet på Two Notes Torpedo Live... jeg kan ikke forsvare at bruge 8-10k på den. Jeg holder mig til amp og pedaler når jeg får et kreativt indspark.
(John =;-)

Medlemsavatar
John Moric
Forum Donator
Indlæg: 58
Sted: Sjælland

Indlæg af John Moric »

Madelaire skrev:1) Den kommer til at blive meeeeeeega tung... Bare så du ved det :) Tænk nogle gode hjul ind i konstruktionen hvis du gerne vil have mulighed for at kunne rykke lidt rundt på den.

2) Jeg byggede en isoboks for at par år siden sammen med en ven. Det var en noget større model hvor man kunne stille mindre kabinetter eller comps ned, så altså ingen indbygget højtaler. Vi byggede den som man bygger en gipsvæg på et skelet af reglar med to gipsplader på hver side og 100 mm iso imellem. Derudover med terræbbatts (såvidt jeg husker) på indersiden. Resultatet var ret tilfredsstillende. Vi nåede selvfølgelig ikke Utopia med fuldstændig lydisolation, men det var tæt på. Lyden var ok - ikke dårlig, men der var noget irriterende mellemtoneballade. Vi endte med at brække den op og skrotte den, da den tog al for meget plads i studiet. Ville gerne have solgt den, men den kunne ikke komme ud af døren :)

3) Hvis du kaster dig ud i det, så husk at fuge ved alle samlinger for at optimere lydisolationen. Desuden skal du gøre dig selv den tjeneste at bygge stik ind i "væggene" i stedet for bare at trække kabel igennem.
1 & 3) Ja, jeg er klar over det. Den kommer til at veje en del. Jeg ved godt at ikke har nævnt det i indlægget, men der kommer hjul, beslag, stik mv. på og alle samlinger bliver silikonefuget også ved skik.

2) Fedt. Det med mellemtonen er jeg også lidt bekymret for. Jeg har en ide om at det kan skyldes resonans i kassen. Jeg går og tænker over et design hvor der kommer afstivning på siderne for at minimere det. Jeg spekulerer også over om der måske kommer port støj fra de huller i højtalerpladen.
(John =;-)

Medlemsavatar
John Moric
Forum Donator
Indlæg: 58
Sted: Sjælland

Indlæg af John Moric »

nulpunkt skrev:Iso cabs kan sagtens lyde godt! Her er en video af en der har lavet et par stykker:

I dit design har du bygget højtaleren direkte ind i iso boksen, det ville jeg overveje ikke at gøre. Selve konstruktionen af kabinettet bidrager en del til lyden. Bare overvej hvor forskelligt et Marshall, Mesa og Engl cab, alle med V30'ere i, lyder. Desuden er det sikkert rart både at kunne bruge open back og closed back til forskellige stilarter.

God vind med bygge projektet, husk at poste billeder og lyd undervejs :)
Ja, jeg ved det godt, men kassen bliver for stor hvis hele kabinettet skal kunne stå inde i kassen... Tak for opmuntringen og ja, jeg skal nok poste billeder og vise målinger fra den når den bygges.
(John =;-)

Medlemsavatar
nulpunkt
Medlem
Indlæg: 81

Indlæg af nulpunkt »

John Moric skrev:Ja, jeg ved det godt, men kassen bliver for stor hvis hele kabinettet skal kunne stå inde i kassen... Tak for opmuntringen og ja, jeg skal nok poste billeder og vise målinger fra den når den bygges.
Det er jo ærlig snak :) Generelt lyder det bare til at større kasse giver bedre lyd.

Har du krybekælder i hytten kunne du jo overveje bare at trække et højtalerkabel der ned og et mic kabel tilbage igen, det fjerne bekymringen omkring størrelse. Men kunne evt også bruge et loftrum. Det gælder om at være kreativ :D

Medlemsavatar
John Moric
Forum Donator
Indlæg: 58
Sted: Sjælland

Indlæg af John Moric »

nulpunkt skrev:
John Moric skrev:Ja, jeg ved det godt, men kassen bliver for stor hvis hele kabinettet skal kunne stå inde i kassen... Tak for opmuntringen og ja, jeg skal nok poste billeder og vise målinger fra den når den bygges.
Det er jo ærlig snak :) Generelt lyder det bare til at større kasse giver bedre lyd.

Har du krybekælder i hytten kunne du jo overveje bare at trække et højtalerkabel der ned og et mic kabel tilbage igen, det fjerne bekymringen omkring størrelse. Men kunne evt også bruge et loftrum. Det gælder om at være kreativ :D
Havde jeg pladsen til det havde jeg valgt en anden og meget større løsning.

Jeg/vi bor i lejlighed så der er begrænsninger på plads og hvor meget jeg kan lillade mig at larme. Ikke at det som sådan er et problem men det har bare sine begrænsninger.
(John =;-)

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

Det er nok billigere at betale en DSP-udvikler for at lave den ønskede lydeffekt/signalbehandling end at betale sig til en større bolig :-) . Nå, sørg til side.

Det kunne være sjovt at vide hvordan producenterne af DSP-effektbokse til guitar-lyd (TC Electronic med Tone Print, Fractal Audio , Kemper, Avid og hvem der ellers ser ud til a vide hvad de gør med DSP) vil tage imod en henvendelse om at få dem til at lave en bestemt lydeffekt. Altså hvis man giver dem et eksempel på den lyd man går efter, og forklarer man kun vil købe deres produkt, hvis det kan lave den slags lyd man har et eksempel på.

Jeg forestiller mig at man kan lave en optagelse af signalet direkte fra en guitar ind i en højimpedant (hi z) indgang (DI), og så afspille den rene lyd gennem det udstyr (effektenheder, forstærker, kabinet mikrofon) der giver den ønskede farvede lyd og optage den, og så gentage den "re-amping" med en effekt-enhed som laver noget lignende men ikke tilfredsstillende. Det ubehandlede signal gør det nemmere at vurdere hvad resten af signalvejen bidrager med, og ved både at have den valgte og den vragede lyd, bliver det tydeligere hvad der inde og uden for målskiven.

Det kunne da være skægt hvis én af producenterne bed på krogen. :-)

PS: På den anden side er det nu heller ikke tosset at lave et projekt hvor man kan lære lidt om akustik :-)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kemper er jo en profiler. Så der profilerer man bare lyden, så er den i boksen. Det er ligesom ideen med Kemper.

Axe Fx kan komme tæt på med tone match. Men det er ikke styrken der - den lyder bare godt.

Men det er egenligt ligemeget, for uanset hvad, så kan de to lave langt bedre lyd - end man kan med et konventionelt lille setup - isobox eller ej.

TC's tone print er enkelt effekter svj. og ikke beregnet til det her.

Nyt svar