Ergonomiske mus

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Ergonomiske mus

Indlæg af bryla »

Er der nogen, der har erfaring med vertikale mus, touch-typing keyboards og andet, der er ergonomisk optimeret til os computerrotter?

http://www.thehumansolution.com/ergonom ... werCaption
skriver noder

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Bruger rollermouse på arbejdet.
Hjemme Magic Track Pad - aldrig mus. Skifter mellem højre og venstre hånd (gl. vane fra mine fotografdage).

1. Mus er ikke ergonomiske ... whatsoever
2. Det er en personlig ting, hvad der fungerer/er mindst skadeligt.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Får desværre også ondt i fingrene af min trackpad fordi jeg spreder og samler fingrene så meget. Er meget interesseret i en trackball af den grund.
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Efter jeg dér for 5 år siden begyndte at sidde konstant ved en computer, så fik jeg relativt hurtigt ondt i håndleddet.
Jeg har fikset det ved at have en almindelig mus ovre ved musikcomputeren, en logitech G5, og en logitech trackball her på kontor/surfer computeren. Det virker godt for mig, at skifte imellem de to flere gange dagligt.
Trackball'ens modelnummer hedder T-BC21:
Billede

Jeg er ikke særligt præcis med den, det kan godt irritere mig lidt, når jeg spiller minestryger eller engang imellem når der skal lukkes faner i browseren, men så er det heller ikke værre.

Værsgo at misbrug:
Kuglen er god til at samle fingerskidt, så den, og hullet den ligger i, kan med fordel rengøres ofte.

Købt her iøvrigt, kan ikke huske hvad jeg gav der for 4-5 år siden, men det kan ikke have været meget mere end den aktuelle pris:
https://www.proshop.dk/Mus/Logitech-Tra ... lv/2121608

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Husk at strække ud. Det lyder helt åndssvagt, men det er sandt. Ved længere varende brug af mus bør man strække fingre, håndled, og hele armen.

Det får professionelle gamers tvunget ned over hovedet, da der ikke er råd til skader.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

En lyspen kan også være et godt alternativ til nogle ting. Jeg brugte en god Wacom på et tidspunkt jeg fik for mange museskader.

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

jeg bruger en trackball. Det går lidt langsommere men kunne ikke finde på at skifte tilbage til mus.


Billede

Medlemsavatar
Lynild
Medlem
Indlæg: 1276
Sted: Århus

Indlæg af Lynild »

bredal187 skrev:Husk at strække ud. Det lyder helt åndssvagt, men det er sandt. Ved længere varende brug af mus bør man strække fingre, håndled, og hele armen.

Det får professionelle gamers tvunget ned over hovedet, da der ikke er råd til skader.
This...
Styrketræning, bl.a. sådan noget som dødløft og bænkpres (og mange andre naturligvis), de strækker og styrker de ting man skal bruge. Det er det eneste der dur. Musen har lidt at sige. En god mus som fx Deathadder, som er tilpasset ret fint ens hånd kontra sådan noget lort som magic mouse fra Apple, jamen der er garanteret lidt at hente. Men ellers, brug de arme/fingre/håndled til andet end blot computer. Kom ud og træn, og du er good to go.

Medlemsavatar
NilsOlav
Medlem
Indlæg: 157
Sted: Vanløse

Indlæg af NilsOlav »

Jeg har i flere år benyttet en Cordless Optical Trackman fra Logitech: http://support.logitech.com/en_us/produ ... an-optical

Jeg har adgang til tre af dem; jeg anvender én på jobbet, én på hjemme-pc'en og én til musik-pc'en - det er efter min mening den ergonomisk bedste 'kuglemus' der findes. Desværre kan den ikke længere fås. Jeg har tidligere anvendt en T-BC21, som vist af Christoffer I. N. i denne tråd, også med godt resultat.

Det sker at jeg benytter en Wacom-pen, men den er efter min mening ikke så anvendelig til 'almindelige' filhåndteringsting.

Det er min erfaring, at man bør prøve sig frem, da det kan være meget individuelt hvad der er bedst for én. Jeg kender flere, der ikke kan håndtere min trackball overhovedet.
We don't make mistakes - we do variations.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Min mor benyttede en vertikal mus i mange år, men det gav ikke mening i mine øjne, da man skal løfte hele armen, og bevægelsen sker i skulder og albue som ikke er beregnet til præcisionsarbejde som f.eks. mus. Mange har samme problem hvis de vælger en for stor mus, hvor de er nødsaget til at flytte på hele armen hver gang.

Jeg benytter ofte lidt små mus, så jeg kan hvile arm og skulder, og lave de fleste små bevægelser med håndled og fingerspidser.
Jeg har været storforbruger af IT nu i ca. 20 år, og har ikke haft det der ligner en skade. (Arbejder i en IT afd.)

Hvis man vil være sikker på at slappe korrekt af i arm og håndled, skal musen ind foran maven, det er armens naturlige hvileposition.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

RollerMouse Pro2 er Gud!!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

K-Bee skrev:RollerMouse Pro2 er Gud!!
Men på alle arbejdspladser jeg har været på går de i stykker hen af en kant, de er lidt hysteriske med statisk el. Nogle gange kan de sparkes igang ved at skifte USB port, andre gange ikke. Jeg er ikke fan, men mange er glade for dem da man netop radikalt ændrer arbejdsbevægelserne i forhold til en normal mus.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Et andet råd er at skifte mus ofte. Hav en stor mus, en mellem mus og en lille. Variation er hvad der holder skaderne væk. Det samme gælder brug af kontorstol og hævesænkebord.

Man skal ændre højden lidt i løbet af ugen, så kroppens indstilling ændrer sig. Både stol og bord!

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Du kommer ikke til at købe dig til bedre krop igennem udstyr. Du skal lære at arbejde med din krop ved længerevarende arbejde foran computeren.

Jeg sidder 8-14 timer om dagen foran computeren og har aldrig fået ondt i håndled, arme eller andet, men jeg passer også på mig selv.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Hald skrev:
K-Bee skrev:RollerMouse Pro2 er Gud!!
Men på alle arbejdspladser jeg har været på går de i stykker hen af en kant, de er lidt hysteriske med statisk el. Nogle gange kan de sparkes igang ved at skifte USB port, andre gange ikke. Jeg er ikke fan, men mange er glade for dem da man netop radikalt ændrer arbejdsbevægelserne i forhold til en normal mus.
Mærkeligt. Det har jeg aldrig været ude for :? Jeg brugte en og samme gennem 8 år på min gamle arbejdsplads, og har også haft en i et års tid på min nuværende. I mit arbejde er ergonomien ret væsentlig og jeg er lagt mere effektiv end med end normal mus.
Hvordan den fungerer i forbindelse med musikproduktion, kunne være interessant at vide. Desværre er de frygtelig dyre, og så er det bare sjovere at købe et plugin eller noget :lol:

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Tak for alle inputs! Fandt min Logitech G13 frem og bare det at scrolling kunne ligge i et joystick til tommelfingeren lettede betydeligt!
God ide med små mus, så man ikke bevæger hele hånden og cordless optical trackman ser lille ud med en trackball. Finder også trackpadden frem, så jeg har noget at skifte imellem.
skriver noder

Default avatar
hbuus
Forum Donator
Indlæg: 543
Sted: Østjylland

Indlæg af hbuus »

Jeg kan også varmt anbefale Rollermouse.
Min Rollermouse Pro brugte jeg i 8 år, og den virker stadig fint - nu har jeg så blot købt en Rollermouse Free 3 i stedet.
Gør dig selv en tjeneste og prøv en eller et par stykker af dem, bryla :)
Ex-hobbymusiker m. Core i7 4770 pc m/16 GB ram, Win 10.

Medlemsavatar
RapIdo
Medlem
Indlæg: 391
Sted: Melomani studiet, Nørrebro

Indlæg af RapIdo »

Jeg har kørt længe nu med sådan en Evoluent mus. Man skal lige vænne sig til den, men så fungerer den virkelig fedt.
Det bedste ved den er at ingen andre kan finde ud af at bruge den, og derfor ikke bare roder i ens åbne projekt, eller lige skal sætte noget på fra youtube ;).
Meeeen, jeg må indrømme at jeg er ved at være træt af den, og leder nu efter en anden. Måske bare en ekstra at skifte imellem, for man bliver sgu træt i hånden/håndled/arm/skulder af alle mus tror jeg.

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Arbejder også med IT til dagligt - har lært mig selv at bruge musen både med venstre og højre hånd (det tog ca. en uges tid) - jeg har ikke vendt knapperne eller noget, og bruger bare en slim logitech mus. Så kan man skifte hånd efter behov.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Som en lille opdatering har jeg indtil videre lånt en Penclic B3 som jeg bruger i højre hånd sammen med mighty mouse.
Har dog bestilt en sådan fætter hjem: http://www.dx.com/p/2-4ghz-wireless-han ... Jd0knckoUE

Leger stadig med tanken om en rollermouse, som jeg kan bruge med venstre hånd, så arbejdet bliver ambidexteriøst.
skriver noder

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det fede ved en rollermouse er også, at den samme funktion kan gøre på flere måder. Hvis man lige bruger lidt tid på at lære den, så nedsætter man mængden af de skadelige ensartede bevægelser på den måde.

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

jeg har, efter at se hvordan e-sports udøvere modkæmper museskader, skifter til en normal håndformet lasermus + en stor musemåtte (46 x 40 cm).

Counter-Strike spillere bruger enormt lav musehastighed. Den vigtigste ting her er præcision - det skyldes bla. også at muskelhukommelse er lettere gemt i armbevægelser end i håndbevægelser.

En anden ting er at undgå arbejdsskader - ved at flytte så meget belastning fra håndledet som muligt undgår man almindelige museskader og smerter.

Jeg synes det er rigtig rart at arbejde med, og musen jeg har tillader hurtig skift af DPI på en knap på musen, så jeg kan ændrer det i løbet af en session hvis jeg får lyst til større/mindre armbevægelser.

Man skal så bestemme sig for, om man gider at have en stor musemåtte liggende på sit studiebord :)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mixolydisk skrev: Jeg synes det er rigtig rart at arbejde med, og musen jeg har tillader hurtig skift af DPI på en knap på musen, så jeg kan ændrer det i løbet af en session hvis jeg får lyst til større/mindre armbevægelser.
Spændende! Hvad er det for en mus?
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

På nærmest alle Logitech mus kan de ekstra knapper sættes til at styre alt muligt, eksempelvis DPI. På min G5 har jeg sat de her pil op og ned til at virke som "Home" og "End", fordi det er dejligt praktisk at kunne hoppe helt ned i bunden af en mappe, eller til toppen, direkte fra musen.
Jeg kan ikke engang huske hvilket af de to sæt pile det er jeg har sat det op til, det ligger ligeså instinktivt som Ctrl+S eller andre livsnødvendige genvejsfunktioner.

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Det er nemlig også en logitech jeg har :)

Min hedder "G Pro", og som Christoffer siger har de også andre modeller i andre former og med flere/færre knapper. Jeg købte faktisk den her for ikke lang tid siden da komplett har et ret vildt tilbud på dem for tiden (halv pris, og så inkl. stor musemåtte).

Den her G Pro er form-mæssigt en smule for lille til min hånd, da jeg godt kan lide at have hånden helt fladt på musen så mine fingerled ikke er bøjede. Så jeg vil sige hvis man går efter en "normal" type mus, så husk at mål din hånd og tjek lidt rundt på nettet hvad folk siger omkring størrelser på diverse mus ift. hvordan du holder musen.

Nyt svar