Elektron Digitakt

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Re: Elektron nyhed til NAMM

Indlæg af niklasni1 »

teevee skrev:hvornår kan man høre den?
Det er slet ikke sikkert den kan sige noget endnu. De har mig bekendt kun vist en kasse og en (vag) liste af features frem. Det kan de nærmest have nået at lave siden nytår. For mig at se er der to muligheder:

Enten har Elektron så meget fokus på deadlines og planer at de har taget en ufærdig maskine med fordi nogen for et år siden besluttede/lovede at den ville være klar til NAMM.

Eller også har de (måske pga. MPC Live) været bange for at der ville komme for mange samplere fra konkurrenterne og tænkt det var bedre lige at skynde sig at få kabinettet færdigt så de kunne lade som om produktet var lige på trapperne, uanset hvor langt de faktisk er kommet.
Nobody noes.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Altså med andre ord; sample delen af Rytm, med lidt ekstra tingeltangel sandsynligvis...

Hvis bare man kan manipulere en sample temmelig meget, og den har et drev i GB størrelse, så man kan have HELE sin samling af percussion samples på den, og browse dem lige så intuitivt som på en Electribe Sampler, så har den min interesse... så længe den kan browse direkte fra drevet...

Jeg savner en sample trommedims, hvor der er et lager stort nok til at holde ALLE mine trommesamples, og hvor jeg lynhurtigt kan browse rundt i samples via et directory med mapper, hvor at så snart en sample er markeret, så læses den ind i den PAD der er aktiv, og kan spilles med... og når man har fundet hvad man skal bruge, så lynhurtigt gå ind og ændre parametre... hvis denne kan det, så er jeg på... dog er det et major turnoff, hvis den ikke kan klare stereo samples...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

1GB lagerplads. Og samples skal vist være i mono.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

64mb sample ram pr. projekt, så man loader nok samples fra disken til projektet ligesom på Rytm.

Håber dog at sample engine er lidt mere avanceret.

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

niklasni1 skrev:
teevee skrev:hvornår kan man høre den?
Det er slet ikke sikkert den kan sige noget endnu. De har mig bekendt kun vist en kasse og en (vag) liste af features frem. Det kan de nærmest have nået at lave siden nytår. For mig at se er der to muligheder:

Enten har Elektron så meget fokus på deadlines og planer at de har taget en ufærdig maskine med fordi nogen for et år siden besluttede/lovede at den ville være klar til NAMM.

Eller også har de (måske pga. MPC Live) været bange for at der ville komme for mange samplere fra konkurrenterne og tænkt det var bedre lige at skynde sig at få kabinettet færdigt så de kunne lade som om produktet var lige på trapperne, uanset hvor langt de faktisk er kommet.
Det lyder lidt som samme strategi Waldorf kørte med Pulse 2, da de ville fremvise den til Nammshow første gang :D
What?

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Efter lidt research lader det til, at der bare er tale om en 8-track sampler... mono... ingen syntese engines, sparsomme features på hvert spor.... honestly, så har jeg mistet interessen her... alt for dyr i forhold til hvad den kan... men det er så min mening...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Razmo skrev:Efter lidt research lader det til, at der bare er tale om en 8-track sampler... mono... ingen syntese engines, sparsomme features på hvert spor.... honestly, så har jeg mistet interessen her... alt for dyr i forhold til hvad den kan... men det er så min mening...
Kunne ikke være mere enig
Deaktiveret

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Det har været en af de tammeste NAMM nogensinde
Deaktiveret

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

garcia skrev:Det har været en af de tammeste NAMM nogensinde
Det kan være at de venter til Musikmesse...folk har alligevel ingen penge lige efter jul :D
What?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

garcia skrev:Det har været en af de tammeste NAMM nogensinde
På software-siden kan jeg nævne:
MOK Waverazor
AAS Objeq
Zynaptiq Wormhole
Eventide Fission

På hardware-siden:
Teenage Engineering PO-32
Intellijel & AAS Plonk, og masser andre vilde eurorack moduler
DSI Rev2 (OK, måske ikke så meget "nyt" over den)

Og der skal nok være noget jeg har misset.
Jeg synes nu ikke det har været tamt. :)

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

:-D Du fik mig sgu ikke rigtig overbevist der
Deaktiveret

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Overskrift opdateret. Nu kan den forudbestilles.



Med Digitakt introducerer de også, til denne maskine, en større, betalt udgave af Overbridge. Jævnfør svar fra Elektron på facebook bliver der ikke ændret i Overbridge for deres ældre maskiner.

https://www.elektron.se/products/digitakt/
http://www.synthtopia.com/content/2017/ ... pre-order/

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Må indrømme at det irriterer mig noget så grusomt, at de ikke engang kan lave de skide otte spor i stand til at afspille stereo samples... det er simpelthen for ringe, og gør at den har langt lavere appeal til at kunne bruges som maskine til at afspille loops, effects ud over trommesamples... det irriterer mig fordi det endeligt kunne være den perfekte sample-trigger-maskine for mit vedkommende med dens +Drive så man slipper for at overføre mellem computer og maskine hele tiden... jeg håber virkeligt de finder en stereo-løsning inden den kommer på markedet.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Den er jo tilgængelig nu, så der er kommet noget materiale.

Knap 23 minutters lyd - i skrivende stund:
[soundcloudset][/soundcloudset]

Derudover videoer.
Her fra Elektron, så det er nok mere demo eller forklaring:


Og en video fra Cenks egen kanal, livebrug af Digitakt:

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Altså det er ret tydeligt det bare er en mono sample player, med lidt "syntese" i form af envelopes, filter, VCA og distortion... Når man sammenligner med f.eks. KORG Electribe Sampler, så er det godt nok noget dyrt skidt det her... Det eneste der synes at være fedt for mit vedkommende, er at man har 1GB lager man kan browse direkte, og teste lydende af imens man browser... det er en feature jeg har savnet på stort set alle sample playere... Jeg mener dog, at med en gammel Ultra sampler får du bedre lyd, langt flere features, og også en browsing feature via SoundSprint funktionen, og her kan jeg browse op mod 128gb.

Sequenceren rager mig en papand, da jeg alligevel aldrig bruger sequencere i synths/trommemaskiner... så det er ikke noget for mig... men der skal da nok være nogen der kan bruge sådan en dims, og all the power to them... jeg synes bare at Elektron oversælger hvad der i bund og grund er en skrabet sampler-groovebox.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kan du ikke definere "bedre lyd", jeg går ud fra, at det er en EMU sampler fra 90'erne du sammenligner med? Jeg ville umiddelbart antage, at DACs og anden vigtig elektronik er af bedre kvalitet i Digitakt.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:Kan du ikke definere "bedre lyd", jeg går ud fra, at det er en EMU sampler fra 90'erne du sammenligner med? Jeg ville umiddelbart antage, at DACs og anden vigtig elektronik er af bedre kvalitet i Digitakt.
Det er selvf. en smagssag, men E-MU'en benyttede state of the art Cirus Logic og AKM convertere i Ultra'erne... dog ældre dato nu selvf... med bedre lyd mener jeg at rigtig mange mener at Ultra samplerne lyder bedre end de fleste andre samplere, hvilket jo kan skyldes mange ting... filtre, DAC, kredsløb whatever...

Med DigiTakt synes jeg ikke ligefrem jeg hører noget andet end sample playback... E-MU'en brugte også specielt designet pitch shifting teknologi der interpolerer on the fly så bla.a. dybere toner lyder mindre "crunchy" end normale samplere der bare pitch shifter ned uden samme interpolering...

For bedre at forklare det pitch shifting, så prøv at forestille dig at du har en sample med en høj sinus frekvens... hvis du pitcher den et par oktaver ned, ville en normal sampler jo være tvunget til at kopiere samples flere gange i træk når sampleren kører med samme samplerate hele tiden... i stedet for at bare kopiere de samples, så tager E-MU'en fire samples før og efter og interpolerer (ikke engang via lineær interpolering, men faktisk med kurver og det hele), sådan at du får en pitch shifting med en sample kurve der er mere naturlig, og udnytter de ekstra samples der naturligt kommer imellem samples ved en downpitch'ning... og jeg synes det kan høres... det er vel heller ikke for ingenting at mange stadig mener det er den bedste hardware sampler der er lavet :)

Så mit "lyder bedre" er et samsurium af flere ting... jeg kan bare høre, at jeg bedre kan lide lyden af min Ultra end det jeg hører i Digitakt demoerne... det kan selvf. skyldes komprimering, det ved jeg ikke... og jeg har heller ikke sagt at Digitakt lyder dårligt, kun at jeg synes E-MU'en lyder bedre :lol:

Og hvad angår DACs... ja så er der jo folk der mener at ældre DACs lyder "bedre" fordi de tilfører noget "mojo" til lyden, så det er svært at debattere da det er smagssag... det var min personlige mening... og jeg har reelt set ikke noget at bruge Digitakt til, når jeg har en Ultra sampler :)

Og en grund mere (personlig) er netop pitchshift teknologien da jeg laver Dark Ambient som stort set altid består af ekstremt downpitch'ede samples, og derfor gerne vil undgå den "crunchy" lyd det giver uden interpoleringen...

Og så skal man jo nok også lægge en smule i, at E-MU altså næsten er samplernes grand old daddy hvis vi lige tager et par som Fairlight osv. fra... E-MU har mange år på bagen med produktion af netop samplere i hardware, og jeg er sikker på det kan høres :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Men jeg vil gerne tilføje, at Digitakt har haft mit fokus, og at jeg synes det er et spændende produkt, specielt til sample tromme produktion, og specielt hvis man vil have en god sequencer i maskinen samtidigt... den ser rimelig let ud at betjene, og havde jeg arbejdet live via MIDI stadigvæk, kunne jeg godt have fundet på at købe en til KUN at håndtere trommedelen, da den stort set indeholder alt jeg ville ønske i den sammenhæng... men nu arbejder jeg med HD recording, og kan lige så godt smide en masse trommesamples ind i min V-Synth XT eller E5000 Ultra og fyre dem af der fra... jeg kommer ikke til at savne nogen features fra Digitakt ved at gøre det, og da jeg i forvejen gerne vil have så lidt grej som muligt... tja... :)

Jeg synes dog stadig, at prisen er lidt for høj, når man sammenligner med andre sample playere som Electribe, SP-404SX osv... men hvad... der findes mange Elektron fanatikere derude, så de skal nok sælge alligevel :D
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

De her skulle være begyndervenlige tuts:




Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »


Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Er der nogen der ved, om det er muligt at ændre en pad's MIDI channel, sådan at man kan sætte f.eks. pad 1 og 2 til samme MIDI channel? ... mit største problem med den her box er at den ikke kan acceptere stereo samples, og er nysgerrig på om der er et work around som gør det muligt... det ville der jo være, hvis to pads kan reagere på samme MIDI channel, for så kan man bare splitte samplingen op i L/R og hardpan'e L/R... jeg er ret tæt på at denne maskine bliver en del af mit setup nemlig... til percussion, FX og vokal fraser... men det er lidt kedeligt, at man ikke kan få stereo informationen med på nogle samples.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Nyt svar