Elektron Digitakt

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Elektron Digitakt

Indlæg af Christoffer I. N. »

"We want to show you something new
NAMM, January 19th – 22nd, Hall B, booth 5420"


Billede

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

Jeg tror det bliver en Sequencer med fokus paa sequencer features....specielt efter jeg postet mit gaet paa Elektrons facebook opslag og ham der Cenk, satte "like" paa mit gaet.
What?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Heh, ja det kunne være et godt hint.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Videoteaser:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Samme teaser med flere lag tilføjet:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Klokken 19 er der livestream med annoncering hos Elektron.

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

Billede
What?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Introducing Digitakt
Beat making powerhouse

We're excited to announce Digitakt, an eight track digital drum machine and sampler. The rich feature set, the powerful digital sound engine, the compact size and the all new back-lit buttons and super crisp OLED screen make it a portable and focused instrument for producers and live musicians. And eight dedicated MIDI tracks, all featuring legendary Elektron sequencer tricks, elevate Digitakt to a capable control hub.

https://www.elektron.se/

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

Christoffer I. N. skrev:Introducing Digitakt
Beat making powerhouse

We're excited to announce Digitakt, an eight track digital drum machine and sampler. The rich feature set, the powerful digital sound engine, the compact size and the all new back-lit buttons and super crisp OLED screen make it a portable and focused instrument for producers and live musicians. And eight dedicated MIDI tracks, all featuring legendary Elektron sequencer tricks, elevate Digitakt to a capable control hub.

https://www.elektron.se/
Kompakt udgave af Machinedrum?
What?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ikke sådan som jeg læser det. Det er ren sample-afspiller og optager.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

CDM mener dog også, at der er decideret trommesynth indbygget. Jeg finder det bare mærkeligt, at de udelukkende nævner drum machine i deres overskrift, og så er der ikke andet på skrift, der relaterer sig til den del.
http://cdm.link/2017/01/elektrons-digit ... rnal-midi/

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

"We're excited to announce Digitakt, an eight track digital drum machine and sampler."

Der er vidst ingen tvivl, selvom det er mærkeligt at de ikke skriver noget om synth delen i materialet.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Det kunne da godt være jeg skulle prøve et elektron produkt for første gang
Deaktiveret

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Interessant, da jeg er på udkig efter en trommemaskine med digital syntese, indbyggede FX og mulighed for sampling også... hvis bare den har de tre ting, og lyder godt, så kunne det godt ske den vandt over Nord Drum 3P, da jeg virkeligt ikke gider de indbyggede pads der bare fylder op :)

Tror jeg lige følger med på den her...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Well... billedet har Reverb/Delay skrevet i orange under to knapper, så de to vigtigste FX er der for mit vedkommende... men jeg kan se, at de øverste 8 pads har dedikeret trommenavn, så mon ikke der er en "engine" til hver af disse 8 trommelyde? ... de underliggende 8 pads har "MIDI1-8" påskrevet, ergo må det være til kontrol af eksterne ting... men hvor kommer samples så ind i billedet? ... er det mon fordi der til hver engine kan loades en sample man "layer" med drum engine'en? ... eller switch'er? ... spændende hvad det bliver.... prisen ligeledes.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Og til jer der undrer jer over om der er trommesyntese... kig på display'et i billedet.. der er parametre som sustain osv... så der er ingen tvivl om at der er nogle engines af en art...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Nej, der er ingen tvivl om at syntese er med i billedet.

Mit gæt er at det fungerer ligesom på Rytm, nemlig at der er 8 voices som indeholder både en sampling og en synth engine.

Hvor avanceret sampling delen er i forhold til Rytm og hvilke syntese typer der er til stede bliver spændende at se.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Razmo skrev:Og til jer der undrer jer over om der er trommesyntese... kig på display'et i billedet.. der er parametre som sustain osv... så der er ingen tvivl om at der er nogle engines af en art...
Den del kunne ligeså vel være en sampler.


Endte Machinedrum ikke med at indeholde ret mange forskellige synth engines? Det kunne vel godt ligne dem at udvikle noget helt nyt, omvendt har de heller ikke før lavet et nyt produkt der skulle være en "version 2" af et tidligere produkt. Jeg fisker efter om de kunne finde på at inkludere Machinedrum synth engines.

Iøvrigt, omkring prisen, der skulle lyde omkring 650 $/€. Det lyder da til at være godt.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:
Razmo skrev:Og til jer der undrer jer over om der er trommesyntese... kig på display'et i billedet.. der er parametre som sustain osv... så der er ingen tvivl om at der er nogle engines af en art...
Den del kunne ligeså vel være en sampler.


Endte Machinedrum ikke med at indeholde ret mange forskellige synth engines? Det kunne vel godt ligne dem at udvikle noget helt nyt, omvendt har de heller ikke før lavet et nyt produkt der skulle være en "version 2" af et tidligere produkt. Jeg fisker efter om de kunne finde på at inkludere Machinedrum synth engines.

Iøvrigt, omkring prisen, der skulle lyde omkring 650 $/€. Det lyder da til at være godt.
Jeg ser bare ikke megen pointe i en maskine kun med samples... de har jo allerede deres octatrack, og ikke mindst kan rytm jo også tage samples ind.... hvis jeg husker rigtigt er Machinedrum vidst discontinued right? ... så de mangler jo sådan set en maskine til at erstatte denne med digital trommesyntese... hvilket så giver mening omkring hvorfor MD blev discontinued.

Men i MD var alle engine slots ens... det matcher ikke med at der er dedikeret trommetype under de øverste 8 pads... jeg tror ikke rigtigt det er overførsel af de gamle engines fra MD... men vi må jo bare vente og se.... og ja, prisen er bestemt fin hvis det er hvad den kommer til at koste :)

Om en sample engine kunne være ok, handler om hvor meget du kan manipulere de samples i hvert fald... display'et indikerer at der i hvert fald er filter med resonans... hvis det bare er samples med lidt filtre og envelopes er det ikke for mig i hvert fald... men hvis de har lavet så mange finesser i de sample engines, at man kan totalt maltraktere samples, så begynder det måske at blive interessant alligevel. For mig handler det om, hvor megen dynamik du kan få i de samples via velocity osv...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jo, machinedrum (Som faktisk er i en MK2 version) indeholder nogle forskellige syntese modeller, så mon ikke de har hentet noget der.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Uncite skrev:Jo, machinedrum (Som faktisk er i en MK2 version) indeholder nogle forskellige syntese modeller, så mon ikke de har hentet noget der.
Ja... men alle "slots" i MD kunne indeholde en hvilken som helst engine... på den her nye, er der fast-skrevet under de 8 øverste pads, nogle fast definerede trommetyper... det ville jo være gak gak at gøre, hvis man kan loade samme engine i dem alle... det er derfor jeg gætter på helt ny syntese, specifikt designet til de typer af trommer... men det er jo bare et gæt... der kommer vel snart noget info :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Min skepsis omkring reel syntese er steget igen, efter at have gloet den her. Første del handler om Overbridge, spol til 6:16 hvis I kun vil høre om Digitakt:


Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jeg vil godt dræbe min skråsikkerhed lige her og nu.

Hvis der var syntese i, så havde han nævnt det der.

En anden info vi får: Kun mono samples, ligesom på Rytm.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Uncite skrev:Hvis der var syntese i, så havde han nævnt det der.
Præcis.. :/

Men det bliver da stadig spændende at se hvad dimsen kan. :)

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

Alt det ligegyldige snak og 10 forskellige videoer på youtube, hvor samme person afgiver samme historie.......

hvornår kan man høre den?
What?

Nyt svar