Friske ører på mit mix

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Re: Friske ører på mit mix

Indlæg af Mike Runner »

Hey Mikkel

Jeg lyttede kort til dit mix forleden, men havde ikke lige tid til at kommentere... men der kommer lidt korte kommentarer her :)

Det første der slår mig er, at jeg føler, at der er noget "galt" i forhold til det "rum" som musikken foregår i. Trommerne lyder sådan lidt øvelokale-ambient-agtigt, men resten af mixet gør ikke... for mig lyder det lidt som 2 verdener, der er forsøgt mixet ind i hinanden... og det synes jeg ikke helt passer sammen.

Jeg savner måske lidt bund og noget mere punch i mixet... og måske også en lidt mere åben top i mixet.
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Nu har jeg efter bedste evne prøvet at følge nogle af jeres råd. Bla;
- Justeret mere på de "våde effekter" så de ikke fylder så meget.
- Prøvet at få de forskellige niveauer på plads i forhold til hinanden, og automatisere yderligere på volumen.
- Skruet ned/slukket for ligegyldige dimser og effekter, der lå i baggrunden.


Indtil videre er det kun første vers og første omkvæd. Men jeg synes stadig jeg kæmper med at høre om tingene "sidder" som de skal.

Så hvad siger profferne? Er jeg på rette vej her?

Endnu en gang tak for hjælpen!

[soundcloud][/soundcloud]

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Så fik jeg gået hele nummeret igennem igen.

Resultatet kan høres her.

Der er stadig et par småting jeg skal have kigget på (nogle små kliks og enkelte steder hvor det triggede sample ikke ligger 100% korrekt oveni originalsporet osv), men ikke noget der burde betyde noget for den overordnede balance.

Af konkrete ting jeg lytter efter/er i tvivl om:
- Hvordan ligger trommerne - særligt stortrommen (som jeg har prøvet at tage noget af de allerdybeste ud af fordi jeg synes den var for "suttet"), og måske også OH/bækkener i sidste omkvæd? (Eller er det digi-tromme-sample der er blevet for lavt her?)

- Holder vokalen et ensartet niveau gennem nummeret?

- Er "energiniveauet" konstant nok til at blive masteret? Der er f.eks en lille stigning til sidst i det sidste omkvæd. Men jeg kan nu godt lide at den får lidt ekstra "Klaus" der.

Andre kommentarer og gode råd modtages også gerne...

På forhånd tak.

[soundcloud][/soundcloud]


(OBS: Ja, det er et lidt kikset navn den fil har fået - jeg var træt....)
Senest rettet af Mikkel Kå søn 15. jan 2017 13:14, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Dejligt at du har fulgt så meget op på tingene, beklager at jeg ikke har deltaget yderligere. Giver den nye version nogle lyt senere i dag.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Det skal du ikke beklage, Christoffer.

Jeg er bare taknemmelig over, at der er nogen der gider! Og jeg har intet tidspres (udover min egen utålmodighed).

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Joachip skrev:Altså, det er, sgu fedt, men jeg synes der mangler lidt top på hele master-signalet. Prøv måske med et boost fra 10 kHz op opefter (shelving type).
Nu spørger jeg måske dumt, men er det ikke noget det er bedre at lade en masteringteknikker tage sig af, som kan køre det igennem en eller anden fin hardware EQ, fremfor at jeg sidder og skruer på logics indbyggede EQ på mastersporet?

Eller er det på de enkelte spor der skal skrues?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jo, helt klart. :)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Har lyttet igen. Jeg synes det holder. Man skal også passe på med at fluekneppe det i det uendelige.

Det er fedt!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nu det er så længe siden jeg sidst lyttede, så undlader jeg at læse hvad jeg havde af kritikpunkter, og lytter bare på det på ny.

Lørddag nat udgave:

Første lyt på slaverne:
Umiddelbart lyder introvokaler til at være kommet op i niveau.
overgang fra intro til omkvæd umiddelbart godt ens niveau.
Vokal i første break måske for høj iforhold til overgangen til andet omkvæd, der måtte gerne være lidt mere impact når omkvæd går igang.
umiddelbart kunne trommer godt komme lidt mere frem, jeg lægger mest mærke til det til slut, hvor vokal inklusiv FX'es er kommet frem

Umiddelbare indtryk efter lyt:
Du har fået hevet mange af de lavere detaljer frem, dejligt. Nogle er måske kommet lidt for langt frem. Vokal kan nok stadig bruge volume automatisering hist og her.

Lytter på monitors:
Ja har ikke så meget andet at tilføje efter første lyt her, de indtryk jeg gjorde mig på slaverne stemmer nogenlunde overens med hvad jeg hører på monitors.
Stortromme har fint med bund, men jeg kunne godt tænke mig at høre mere gennemslags kraft fra trommerne. Især snaren måtte gerne komme mere ud i hovedet på mig.

Lytter lige igen.

Umiddelbart synes jeg du skal fokusere på at rette volumen til på vokalen, den er for mig lidt for dominerende. Også FX'es tilknyttet vokalen.

Udfra min hukomelse - Og den kan svigte - så er den der halvbløde phaser synth du kører under omkvædet blevet skruet en smule eller en del op, er det korrekt? Den er godt hørbar nu, men jeg har en idé om, at det vil blive mere interessant at lytte til, hvis den kommer lidt længere ned.

Det er noget af det, der er svært ved at lave mix, der skal være passende mængde dynamik, ikke for lidt, men heller ikke for meget.

Omkring at rette vokalen til i niveau, gør det med faderen, der bare hiver hele sporet ned generelt, til du synes den generelle balance er fin. Derefter er der nok brug for, at du automatiserer nogle ord op i volume, og nogle ned.
- Dette burde give trommerne lidt mere plads i mixet.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Allrighty. Endnu en gang tak, til jer begge.

Jeg prøver at give det en sidste tur i vridemaskinen. Har også nogle småting selv, jeg gerne vil justere.
Men jeg kan på den anden side også godt mærke, at jeg gerne vil lidt videre med noget nyt snart, og tror også marginalnytten af de kommende investerede timer er kraftigt faldende.
Nummeret skal forventeligt også "bare" mest spilles herhjemme i min egen stue, så jeg kan blære mig overfor mine børn...

Ifm med ekstern master (som jeg tænker vil være godt givet ud), melder sig så især 2 nye spørgsmål.
1: Hvem skal man vælge? Synes ikke Holgers priser er skræmmende, så den vej kunne jeg godt finde på at gå - så føler jeg mig i trygge hænder.
2: I Holgers masteringFAQ anbefales det at man tjekker sit mix i mono. Det har jeg så gjort, og har nogle udfasninger i keys-synth lydene. Men jeg har ikke umiddelbart mulighed for at spille dem om, da de ligger som stems eksporteret fra en nu ødelagt harddisk.
Men hvori består problemet egentlig? Numret skal jo ikke afspilles i mono?

Mvh Mikkel

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Blot til orientering;

Så blev det færdigt og masteret, og resultatet han høres her:
[soundcloud][/soundcloud]

Jeg overvejer også at smide det ud gennem Spinnup, men skal lige have noget fotomateriale m.m. på plads først.

Det er stadig masser af ting der kunne være gjort anderledes, men det er også en læreproces, og for at der skal være plads til at komme i gang med noget nyt, havde jeg ligesom et behov for at følge den her helt til dørs. Det er det første "helt færdige" nummer jeg har lavet, så det er der jo en vis tilfredsstillelse i.

Endnu en gang tak for hjælpen til alle der har bidraget.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mikkel Kå skrev: 2: I Holgers masteringFAQ anbefales det at man tjekker sit mix i mono. Det har jeg så gjort, og har nogle udfasninger i keys-synth lydene. Men jeg har ikke umiddelbart mulighed for at spille dem om, da de ligger som stems eksporteret fra en nu ødelagt harddisk.
Men hvori består problemet egentlig? Numret skal jo ikke afspilles i mono?

Mvh Mikkel
Jeg synes den endelige WAV filen lød bedre end MP3 previewfilen jeg hørte, så det var ikke så problematisk i sidste ende.

Der er stadig en del enheder som afspiller i mono (bl.a. telefoner og tablets, transistorradioer, o.a.) men ellers er problemet i fx SoundClouds lossy konvertering som ikke er så glad for problemer i difference-signalet.

Håber du blev glad for masteren! SoundCloud er jo lav bitrate desværre, men den lyder da hæderligt der trods alt, og balancerne blev bedre efter kommentarerne i tråden her. :-) WAV'en lyder selvfølgelig bedst, men sådan er virkeligheden jo.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Jo tak - jeg er meget tilfreds med det endelig resultat.

Og synes jeg har fået nogle gode fokuspunkter at arbejde videre med til de(t) næste numre (som, vurderet ud fra mit arbejdstempo til dette nummer, formentligt allerede er færdige om en 2-3 år...)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg gad godt høre. Har du fjernet nummeret?, det popper ikke frem.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Graceville skrev:Jeg gad godt høre. Har du fjernet nummeret?, det popper ikke frem.
Det virker hos mig.

Den er embedded ovenover, men ellers er det direkte link her:


Mvh Mikkel

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Så fik jeg taget mig sammen til at sende det ud igennem Spinnup.

https://itunes.apple.com/dk/album/burni ... 14335?l=da

Nyt svar