Behøver jeg et flydende gulv?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Poul Mundbjerg
Medlem
Indlæg: 93
Sted: Vejle

Behøver jeg et flydende gulv?

Indlæg af Poul Mundbjerg »

Det et spørgsmål der har været oppe mange gange, men jeg finder alligevel ikke helt svaret i nogen af trådene her på maskinen.

Jeg skal i gang med bygge et studie i haven, altså et fritstående hus på omkring 55 kvm. Det bliver nok bygget på betonfundatment og selvfølgelig "rum-i-rum". Jeg vil gerne gøre det ordentligt, når jeg er i gang, men jeg skal ikke leve af det sted, så det skal ikke være "state of the art".
Tråd med tegning af studiet findes her: http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=71682 og som man måske kan fornemmere, så skal jeg bl.a. bruge det til at indspille trommer.

På John Sayers forum fandt jeg den her tråd: http://www.johnlsayers.com/phpBB2/viewt ... f=2&t=8173 hvor der bliver argumenteret for, at man nok ikke behøver det, men hvad siger de kloge mennesker her på maskinen?

Default avatar
Poul Mundbjerg
Medlem
Indlæg: 93
Sted: Vejle

Indlæg af Poul Mundbjerg »

Nogen der kan byde ind på den her?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Sådan et flydende gulv gør to ting:
1) Det isolerer således at lyd fra dig ikke slipper ned til underboen, og lyde fra underboen ikke slipper op til dig.
2) Det ændrer akustikken i lokalet... på én eller anden måde.

Men hvordan akustikken så bliver ændret tør jeg ikke begynde at forudsige. Jeg kan dog nævne at en af mine venner fik lavet det her oppe i hans lejlighed på 4. sal, og i hans tilfælde er bassen blevet mere stram og korrekt gengivet. Såvidt jeg ved, er der først lagt et lag presenning som tætner, og så 700 kilo sand oven på det. Og så balancerer det nye gulv på nogen affjedrende gummidutter sådan at vibrationer fra det ophængte gulv ikke kan forplante sig ned i det oprindelige gulv. Hans loft er også ophængt på en lignende måde, dog uden sand. To af væggene er der dog ikke gjort noget ved, da lyden jo primært går op og ned i en typisk københavnerlejlighed. Resultatet er blevet rigtigt godt, og han kan spille musik langt højere og langt senere end normalt.

I dit tilfælde er der ingen underbo, så derfor vil jeg mene at det er unødvendigt med et flydende gulv. Det vigtigste vil være at undgå grimme resonanser, hvilket kan opnås ved forskellige tricks
1) Giv rummet nogen fornuftige dimensioner hvor højde længde bredde ikke går op i hinanden. Der findes formler til dette. - Skrækeksemplet på uheldige dimensioner ville f.eks. være hvis rummet var 10 x 5 x 10 meter, for disse tal går op i hinanden, hvilket vil give en syret og dårlig EQ på alting.
2) Undgå 90° og 180° vinkler. Hvis du kan vinkle nogen af væggene 10-20° vil det give en akustik hvor frekvensgangen er mere jævn.
3) Dæmpning: Hårde overflader som f.eks. beton kaster lyden tilbage ved alle frekvenser, hvilket giver for meget rumklang. En kombination af absorberende materialer på vægge/loft og tykke gulvtæpper og evt. basfælder er mulige måder at skrue ned for rumklangen på, for der er stor chance for at du vil få for meget rumklang. (Det er satme sjældent man hører om folk der har for lidt!)

(PS: Råb endelig op, hvis nogen af jer andre lydmaskinister kan jeg at har taget fejl med et eller andet.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Jeg tror heller ikke du behøver at lave en rum-i-rum løsning, men hvilken løsning havde du tænkt til gulvet? -altså oven på betonfundamentet?

Default avatar
Poul Mundbjerg
Medlem
Indlæg: 93
Sted: Vejle

Indlæg af Poul Mundbjerg »

Så overvejede jeg, om jeg bare kunne lægge gulv ligesom jeg gjorde i stuen: først lægge et underlag af filt, eller hvad det nu er lavet af, og så lægge parketgulv oven på det. Eller er det helt skørt?

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

parket på filt er nok den dårligste løsning. Det bedste ville være at lave et godt gammeldags trægulv på strøer... -gerne med isolering under

Default avatar
Poul Mundbjerg
Medlem
Indlæg: 93
Sted: Vejle

Indlæg af Poul Mundbjerg »

Når du siger den dårligste løsning, er det så ift. lydisolering, akustik eller? Bare lige for at forstå.
Gulv på strøer kan sagtens lade sig gøre, men hvor meget isolering skal der under for, at det giver mening?

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Et gulv på strøer vil være pga af akustikken i rummet. Hvis du lægger det på 100mm strøer med 100mm rockwool under vil hele gulvet suge noget af de dybeste frekvenser (som er de sværeste at få styr på), og du vil opleve mindre resonans i bunden af frekvensespektret.
-Nu ved jeg ikke hvad du har tænkt dig at gøre med resten af rummet, og det er muligt at du også kan opnå fine resultater med et laminat gulv. -men så kan det være at du skal have mere lyddæmpning i rummet...

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Det er også bare lækkert med et rigtigt trægulv, og isoleringen skal nok også hjælpe lidt på varme-regningen... -med mindre du selvfølgelig har støbt gulvvarme i fundamentet :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Husk at bruge Kerto-strøer

Default avatar
Poul Mundbjerg
Medlem
Indlæg: 93
Sted: Vejle

Indlæg af Poul Mundbjerg »

Mange tak fordi I deler ud af viden! Jeg bliver hele tiden klogere!

EmilEmil; jeg fik dig aldrig lige spurgt til, at di skriver
EmilEmil skrev:Jeg tror heller ikke du behøver at lave en rum-i-rum løsning
Vil mindre også kunne gøre det? Eller hvilken type konstruktion skal jeg så bruge?

Mht. hvad jeg ellers vil gøre ved rummene, så skal der helt sikkert nogle store bass traps i hjørnerne og broardband absorbers op i kontrolrummet. I liverummet går jeg og tænker på Helmholtz resonator, men det skal jeg lige have læst noget mere op på.

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Grunden til at man normalt laver rum-i-rum er for at opnår en så stor adskillelse af ens indspilnings-rum fra resten af bygningen som muligt. Hvad enten der er pga af at nabolejligheden ikke skal forstyrres, eller man vil kunne sidde i kontrolrummet og tracke og høre så lidt af det der sker i indspilningsrummet som muligt.

Når du skriver: "Jeg vil gerne gøre det ordentligt, når jeg er i gang, men jeg skal ikke leve af det sted, så det skal ikke være "state of the art"." - Så vil jeg sige at du nok kan leve med at måske ikke er et fuld rum-i-rum løsning... Der er vist en guide her i forummet et sted til hvordan man laver den bedst mulige skillevæg. -dvs noget med 2 lag gips 100mm isolering 50mm luft og 100mm isolering og 2 lag gips igen. Men det burde du kunne finde mere om herinde.

Default avatar
Poul Mundbjerg
Medlem
Indlæg: 93
Sted: Vejle

Indlæg af Poul Mundbjerg »

Og det har du nok helt ret i - det skal være ordentligt, men det skal også være realistisk ift. mit behov. Synes jeg efterhånden har ret godt styr på "Masse-luft-masse", men så var spørgsmål netop som udgangspunkt, og den inderste del så skulle stå på et flydende gulv, men det er så et nej.

Er der andre ting som jeg ikke nødvendigvis skal tænke på ift. rum-i-rum? Jeg prøver at lære noget alle de steder jeg kan, også f.eks. hos http://johnlsayers.com/Recmanual/Titles/Acoustics3.htm men er f.eks. nogle ting af det der bliver nævnt der, som jeg kan undvære også, nu hvor du siger fuld rum-i-rum løsning.

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Jeg tror den vigtigste faktor i forhold til hvor glad du bliver for dit indspilningsrum er hvilken efterklangstid du har derinde, og at den er forholdsvis liniær. Er det en jazz trio der altid spiller sammen, så er det måske fedt at rummet er lidt levende, men hvis du laver heavy lagkage-produktion med 22 mics på trommerne, så er det måske fedest at rummet er så dødt som muligt.

Nyt svar