Forbinde PC med USB til traditionelt lydanlæg?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
JanLyd
Medlem
Indlæg: 1

Forbinde PC med USB til traditionelt lydanlæg?

Indlæg af JanLyd »

Hej

Jeg vil gerne kunne bruge Sibelius og Band-in-a-Box mens jeg sidder ved mit klaver. Jeg overvejer derfor at købe en Lenovo Yoga-serie PC som har tastatur der kan klappes sammen så den kan stå på nodeholderen (jeg er afhængig af også at have et fysisk tastatur til rådihed).

Mit spørgsmål er hvordan jeg skal kunne forbinde denne nye PC der kun har USB-stik til mit traditionelle anlæg, både så det kan fungere som afspiller og så det kan bruges ved nodeindtastning til programmerne..

Jeg har et Roland PF-3 el-piano, et traditionelt lydanlæg, incl en XENYX mixer, samt et Roland M-GS64 lydmodul. Ingen af disse har USB-stik.

Så jeg vil høre om nogen ved:
1. Vil det kunne fungere sammen?
2. Hvilke kabler skal jeg i så fald bruge?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

1. Nej, du mangler et lydkort. Anlægget kan ikke forbindes direkte til din PC via USB, da anlægget ikke har et indbygget lydkort.
2. Se punkt 1

Det længere svar er, at køber du et USB-lydkort til din PC, så kan du forbinde din PC til lydkortet og derefter forbinde ydkortet med jack til RCA (phono) kabler til Aux inputtet på bagsiden af anlægget. Jack-enden går ind i lydkortet og RCA-enden ind i anlægget.

Alternativt kører du jack-minijack, som du indsætter i frontinputtet på dit anlæg, hvis du ikke har Aux på bagsiden.

Nu definerede du ikke "lydanlæg" nærmere, så jeg antager du mener en hi-fi forstærker med tilkoblede højttalere. Mener du et PA anlæg, så har det muligvis jack input, hvor du så blot skal bruge jack-jack kabler mellem lydkort og anlæg.

Det endnu længere og mere fleksible svar er, at du nok nærmere bør tilslutte dit lydkort med både input og output til mixeren, hvor du også tilslutter piano og lydmodul med jackkabler.

Derefter kobler du piano og lydmodul op med MIDI til enten lydkortet (hvis du køber et lydkort med MIDI) eller et separat indkøbt USB>MIDI modul til din PC, hvilket kræver at den har flere ledige USB-porte.

Til sidst kobler du mixeren op til lydanlægget. Således kan du route rundt som det passer dig og benytte alle enheder, hvilket du ikke kan ellers.

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

Hvis det kun drejer sig om at afspille lyd fra PC, men ikke optage, så findes der relativt billige, og enkle interface i stil med Audioquest Dragonfly, fra firmaet HiFiMe: http://hifi.me/Sabre-9018-DAC til 83 USD inkl. fragt fra Belgien (dvs. uden yderligere told, moms og håndteringsgebyr).

Jeg er selv godt tilfreds med forgængeren ("U2"), og min moders primære musikanlæg er en PC, en HiFiMe U2 DAC og et sæt Genelec 8020 højttalere, som spiller udmærket. De bruger anerkendte chips til USB-protokollen og DAC, og har tilsyneladende formået at sætte det sammen med strømforsyning og clocks, så det virker godt i sin helhed. Man får meget vellyd for under 600 kr.

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

Har alle Yoga da ikke en headset udgang?

Billede
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

Nyt svar