Skal jeg gå fra Pro Tools til Studio One?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mikaelbh
Medlem
Indlæg: 4

Skal jeg gå fra Pro Tools til Studio One?

Indlæg af Mikaelbh »

Jeg er nu på Pro Tool 12, men jeg bryder mig ikke om deres prispolitik - det er dyrt at opgradere. Flere har foreslået mig at skifte til Studio One, som skulle være nemmere og mere intuitivt at gå til (passer mig fint - jeg er mere til musik end tastaturgenveje). Er I enige? Hvad er fordele og ulemper ved et skifte?
På forhånd tak :-)

DBH
Mikael

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Det er mange år siden, at jeg legede med ProTools, så du skal nok vente på en af de tungere brugere for en direkte sammenligning.

Generelt skal du jo forvente en indkøringsperiode i det nye DAW. Altså, du kan indstille Studio One til at have samme tastatur layout som Protools som standard, så hvis du ikke har sat dine egne genveje op i Protools, kan de være ligeså i Studio One, uden at du behøver gøre meget andet end at vælge Protools Key Mapping:
Billede

Derudover lyder det til, at jeg havde det på samme måde som dig, da jeg skiftede - jeg var i hvertfald super, super glad for måden Studio One var bygget op, og det fact at programmet gav mig lyst til at være kreativ og lave musik.

Groft set er der (nok) intet, at det du bruger i ProTools, som Studio One ikke kan - og det samme den anden vej. Det skal kun være for et ændret arbejdsflow, at du skifter.

Jeg producerer, mixer og laver mastering i Studio One - indspiller sjældent.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Studio One har en gratis demoudgave, som er fuldt funktionsdygtig i 30 dage. Downloades fra deres website.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
asle
Forum Donator
Indlæg: 684
Sted: Cph

Indlæg af asle »

Jeg har været dybt nede i Pro Tools i mange år, logic pro, Studio One, og Ableton. Jeg vil ikke sige at Studio One er nemmere eller mere intuitivt - fordi det er meget "in the eye of the beholder". Dvs det der virker lige til og selvfølgelig for den ene bruger er det ikke for den anden.

Der er lige så lang indlærings tid som med alle andre DAW's med Studio One. Så jeg vil anbefalt et Studio One for begyndere video kursus for at komme hurtigt i gang og ikke komme til at sidde fast i manualen.

Jeg kan godt forstå at du smutter fra Pro Tools pga pris politikken som helt ærligt er en ordentlig omgang bullshit. Studio One er mere mere fair og du får en DAW som har ( syntes jeg ) mere fokus på det kreative. Men "nemt" er det ikke... men altså heller ikke mere svært end andre programmer.

asle

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Skulle jeg forlade Logic engang bliver det til Studio One.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Jeg forlod Pro Tools til fordel for Studio One for et par år siden af præcist sammen årsag; og jeg har aldrig kigget mig tilbage... Jeg oplevede med Pro Tools at ting man havde betalt ekstra for i version x (f.eks. Music Production Tool Kit) var inkluderet i version y; men upgrade prisen var den samme hvad enten man havde MPTK eller ej. Og mange af de ny features enten kom meget sent i Pro Tools sammenlignet med andre DAWs eller også var det noget jeg ikke havde brug for.

Studio One virker utroligt gennemarbejdet og der er en masse fine features som drag and drop, ikoner for Plug-ins osv..

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Der er bare lige det med Pro Tools at det er pisse godt! Jeg har sagt det før der er en meget god og nøgteren grund til at Pro Tools er foretrukket i mange studier. Sad jeg på Pro Tools idag ville jeg ikke skifte og skulle jeg blev det til Cubase eller Logic helt uden at ryste på hånden over det. Jeg ville ikke tænke så meget over prisen på opgraderinger men mere over behovet for dem. Fint nok psykologisk er det rart være med på den sidste, men rent fagligt er det lagt fra altid nødvendigt. Vil man spare helt er der jo også Reaper!!! Min pointe er at det Swap for de fleste studier ikke giver mest mening, men her er der også visse service ydelser taget i betragtning som Avid yder samt et klippe stabilt system som mange er hamrende afhængig af. Jeg har ingen erfaring med Logic, men en hel del på Pro Tools og Cubase, jeg har hørt Logic dømmer det på samme måde som de 2 andre. selvom der ingen audio forskel skulle være på Daw´s så er der ihvertfald en Audio forskel på hvordan brugeren benytter dette. Et eksempel er Ableton live hvor output på sends er ret så lavt sammenlignet med de før nævnte. Mange har derfor en tendens til at gaine med en comp. m.m. for at kompenserer og det er ikke nødvendigvis det rigtige at gøre og kan have stor indflydelse på det endelige mix. Så forskellen kan sagtens ligge i brugerens måde at arbejde på men påvirkes af Daw´s måde at være afpasset på. Håber det giver mening? Men ret skal være ret, der kommer audio ud i dem alle sammen :jesus:
Senest rettet af stralner tirs 10. jan 2017 16:25, rettet i alt 1 gang.
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg er super glad for ProTools og bider i det sure opgraderings-æble. Min kombi med Logic (og Ableton Live) som primære kreationsværktøjer og ProTools til optagelse og mix m.m. gør det for mig.
Jeg prøvede Studio One på et tidspunkt, men syntes det var underligt rodet at gå i gang med - men ok - det fik heller ikke megen tid:)

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Mikaelbh skrev:Jeg er nu på Pro Tool 12, men jeg bryder mig ikke om deres prispolitik - det er dyrt at opgradere. Flere har foreslået mig at skifte til Studio One, som skulle være nemmere og mere intuitivt at gå til (passer mig fint - jeg er mere til musik end tastaturgenveje). Er I enige? Hvad er fordele og ulemper ved et skifte?
På forhånd tak :-)

DBH
Mikael
Hey Mikael :)

Hvor længe har du benyttet Pro Tools ?

Hvad bruger du Pro Tools til ? ... recording, mix, mastering, sangskrivning, andet ?

Hvad er dit behov ? ... Plugins, virtuelle instrumenter, bare en "båndoptager", andet ?
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
Mikaelbh
Medlem
Indlæg: 4

Indlæg af Mikaelbh »

Hej Mike
Jeg har brugt PT et par år - med flere pauser.
Jeg bruger det mest til sangskrivning - og lægger så trommer, bas mv. på i PT via keyboard.
Desuden bruger jeg det til at lave små jingles og underlægningsmusik til en vens videoer, og endelig har jeg brugt det til at optage tale (Mindfulness øvelser)
Så jeg skal både bruge virtuelle instrumenter til at skabe den rette stemning i videoerne, en plugin som Melodyne til at "pynte", når jeg ikke pitcher samt mulighed for at redigere, klippe i tale, fjerne smaskelyde og host :-)

Tak fordi du (og I andre) giver jer tid til at svare mig!

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Melodyne er fuldt integreret i Studio One med alle fordele det giver. Ejer du en registreret kopi af Melodyne, kan du tjekke om det fås u/b som Add-On til S1.

Hvis du vælger at give Studio One et skud, er jeg sikker på du vil kunne få god hjælp herinde, og links til fornuftige online tutorials, så du kommer rigtigt fra start. Der er også meget info at hente på deres forum og på studio-one.expert

Jeg opfatter PreSonus som et aktivt foretagende, de er tilstedeværende i mange forskellige sammenhæng, og der hersker en ånd om at være nyskabende, hvilket både kan ses og mærkes.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Mikaelbh skrev:Hej Mike
Jeg har brugt PT et par år - med flere pauser.
Jeg bruger det mest til sangskrivning - og lægger så trommer, bas mv. på i PT via keyboard.
Desuden bruger jeg det til at lave små jingles og underlægningsmusik til en vens videoer, og endelig har jeg brugt det til at optage tale (Mindfulness øvelser)
Så jeg skal både bruge virtuelle instrumenter til at skabe den rette stemning i videoerne, en plugin som Melodyne til at "pynte", når jeg ikke pitcher samt mulighed for at redigere, klippe i tale, fjerne smaskelyde og host :-)

Tak fordi du (og I andre) giver jer tid til at svare mig!
Anytime :)

Arbejder du på Mac eller PC ?
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Ejer du en registreret kopi af Melodyne, kan du tjekke om det fås u/b som Add-On til S1.
De "almindelige" AU og VST udgaver virker fint som ARA/integreret del af Studio One.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

bluefonia skrev:
Ejer du en registreret kopi af Melodyne, kan du tjekke om det fås u/b som Add-On til S1.
De "almindelige" AU og VST udgaver virker fint som ARA/integreret del af Studio One.
Jo, men AU/VST2/VST3 kan ikke indlæses i Prime+Artist, hvis man starter ud med en af disse versioner.
I Pro-udgaven, er Melodyne Essentials inkluderet prisen.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Det har du jo helt ret i. Jeg havde bare slet ikke Prime/Artist i tankerne, nok fordi jeg synes begge er for begrænsede, hvis man - som OP - nu kommer fra en anden fullblown DAW. Men ja, - nul 3. parts plugins i Artist og Prime.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Mikaelbh
Medlem
Indlæg: 4

Indlæg af Mikaelbh »

Mike Runner skrev:
Mikaelbh skrev:Hej Mike
Jeg har brugt PT et par år - med flere pauser.
Jeg bruger det mest til sangskrivning - og lægger så trommer, bas mv. på i PT via keyboard.
Desuden bruger jeg det til at lave små jingles og underlægningsmusik til en vens videoer, og endelig har jeg brugt det til at optage tale (Mindfulness øvelser)
Så jeg skal både bruge virtuelle instrumenter til at skabe den rette stemning i videoerne, en plugin som Melodyne til at "pynte", når jeg ikke pitcher samt mulighed for at redigere, klippe i tale, fjerne smaskelyde og host :-)

Tak fordi du (og I andre) giver jer tid til at svare mig!
Anytime :)

Arbejder du på Mac eller PC ?
Jeg arbejder på Mac - og har Melondyne 4.1 editor

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Hey Mikael

Alright... altså umiddelbart så peger tingene på Studio One... jeg har ikke selv prøvet Studio One... mange siger at det super fedt, og det understøtter ARA, så du kan benytte dit Melodyne software.

Jeg er die hard Cubase bruger... det understøtter ikke ARA, så her vil du ikke kunne benytte dit Melodyne software... Cubase har deres egen "Melodyne"-ting (Vari-Audio), som (i min optik) virker rigtig godt... jeg har ikke prøvet Melodyne, så jeg kan ikke fortælle om eventuelle forskelle.

Jeg vil foreslå, at du gør brug af de trial versioner, som diverse DAW firmaer stiller til rådighed. Jeg tror i den sidste ende, at det handler om workflow, mere end det handler om features og f.eks. virtuelle instruments.

Måske verdens dårligste svar fra min side af... jeg kunne sikkert komme med 10 grunde til, at du burde vælge Cubase... og så vil der komme 10+ indlæg med argumenter for, hvorfor du burde vælge Studio One eller Logic.
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
Mikaelbh
Medlem
Indlæg: 4

Indlæg af Mikaelbh »

Tak Mike
Jeg synes nu ikke, det er et dårligt svar - det er jo ærligt :-)
Jeg beslutter nu at give Trial versionen af Studio One en chance
DBH
Mikael

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Jeg kan kun se ganske få features i Pro Tools som jeg ikke har fundet hos andre. At arbejde med "ingenting", den måde deres offline processing fungerer på, auto-rename, og "export clips as files". Nogle af disse findes i andre programmer, men jeg har ikke fundet dem alle samlet i andet end PT. Og jeg bruger lige præcis dem hele tiden når jeg laver/redigerer speaks, så jeg bruger PT til dét. Men også kun til dét!

Ellers er der mange gode grunde til at vælge andre programmer, så prøv endelig alle de demoer du kan komme i nærheden af. Der er desværre ingen demo af Logic, det kan Apple jo stikke skråt op. Weird politik. Vi, der bruger Logic, er glade og til jingle og underlægningsproduktion er man forkælet med en hylans masse loops og ting, men der er omvendt også ting man må ryste lidt på hovedet af ikke er bragt up to date endnu. Men uden at kunne prøve en demo så vil det jo være som at skyde til måls i mørke at købe Logic. Det må de jo selv om.

Så prøv demoer! :-D
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Nyt svar