Spørgsmål: "Nye" elmålere støjer i installationen? - Konkret viden eller erfaringer søges

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Spørgsmål: "Nye" elmålere støjer i installationen? - Konkret viden eller erfaringer søges

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg mindes at have hørt/læst noget om, at nye elmålere støjer.
Derudover er jeg blevet gjort opmærksom på, at vi indenfor nær eller fjern fremtid vil få ny elmåler.
Min installation er iforvejen.... "Skrøbelig" overfor støj på elnettet/i lejligheden. Det er på nuværende tidspunkt fikset med en god switchmode forsyning til grejet.

Er der nogle herinde, der har konkret viden eller erfaring med om de her nye målere kan støje?

Jeg kan muligvis få oplyst hvilken type måler det er vi skal have. Det går jeg ud fra vil være relevant viden.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt, tak, mente nok jeg havde læst om det herinde.

Medlemsavatar
Chipsposen
Medlem
Indlæg: 67
Sted: Earth

Indlæg af Chipsposen »

Christoffer I. N. skrev:Jeg mindes at have hørt/læst noget om, at nye elmålere støjer.
Derudover er jeg blevet gjort opmærksom på, at vi indenfor nær eller fjern fremtid vil få ny elmåler.
Min installation er iforvejen.... "Skrøbelig" overfor støj på elnettet/i lejligheden. Det er på nuværende tidspunkt fikset med en god switchmode forsyning til grejet.

Er der nogle herinde, der har konkret viden eller erfaring med om de her nye målere kan støje?

Jeg kan muligvis få oplyst hvilken type måler det er vi skal have. Det går jeg ud fra vil være relevant viden.
Ellers må du jo ud i noget common + differential mode noise filters til det følsomme udstyr.
Kan laves med forholdsvis simple komponenter, og hvad jeg løst har set dig skrive herinde, så virker du da teknisk ferm nok til at kunne lave lidt chokes, spoler og at lodde.. :-D
Vil nok anbefale dig at lave en 'surge protector' kombineret ind i, godt med varistors, TVS dioder, neon / gas discharge tubes og måske enda noget sikring / automatsikring.
- Så er du både beskyttet imod lyn, hårtørrer/mikroovns transienter, og microcontroller støj fra den kommende elmåler.

Dog har som du nok ved meget nyere udstyr ofte filtre og sikringer indbygget i deres IEC connectors. 8-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis man mangler en grund til at skifte elmåler, kunne dette være et spark mere.
https://www.bleepingcomputer.com/news/h ... 0-percent/
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Chipsposen
Medlem
Indlæg: 67
Sted: Earth

Indlæg af Chipsposen »

Lige som en særskilt note..
Undersøgte lige nærmere angående hvilke signaler 'nye elmålere' bruger, troede faktisk at de sendte signal via elnettet, men det er rent faktisk trådløst.
Tilsyneladende i SMS form, med 1 puls per kWh - resultaterne fra datalogging bliver sendt hvert kvarter, altså 96 gange i døgnet.

Uden at lyde helt Elvis en samfundshjælper agtig, så er det system virkelig.. virkelig.. nemt at snyde.. :-D

Opskrift:
1 stk billig SDR radio fra eBay eller en HackRF / BladeRF.
Dernæst så 'sniffer' du tæt på elmåleren både for at finde tidspunkt for afsending af SMS, men også for at finde den præcise frekvens.

4G: 800, 1800 og 2600 MHz
3G: 900 og 2100 MHz
2G: 900 og 1800 MHz

Det stærkeste signal hvert kvarter ved enten 900 eller 1800 MHz, da det rækker længst.
Så skal du analysere 8-bit logisk data samtidig med at du samligner med dit forbrugte kWh forbrug - på den måde kan du lære hvad der er handshake, id, og hvad der er skiftende værdier sammen med dit forbrug.

Altså simpelt og simpelt.. men.. :lol:

Så bruger du en rubidium / GPS baseret clock i sammenspil med din radiosender / mikrocontroller, som sørger for at dit nye falske signal bliver afsendt i sync med hvad der er forventet.
- Hvis det afviger for meget så bliver du ringet op til en manuel aflæsning / et besøg på adressen.
Det tager 7 sekunder for dem at modtage SMS'en en smule afhængigt af blæst, vejr osv..

Nå, men når du har 'kopieret' signalet, og er klar til at gå i luften, så stiller du en tesla coil ved siden af elmåleren, indtil displayet går helt dødt.
Du kan også lavet en spole med rigtig mange vindinger, lade en store kondensator op, og med en switch.. forbinde spolen henover kondensatoren, så du laver 'mini EMP', for at riste hele kredsløbet i elmåleren.... :|

Så skal du bare afsende en SMS hvert kvarter fra dit nye færdige kredsløb, hvor du selvfølgelig underdriver rigtig meget med dit forbrug.. det system kan køre i årevis.. når de pludselig holder ude på gårdspladsen / parkeringspladsen, så slukker du for din 'fake SMS maskine', og går ud og giver dem hånden..
Når de så ser din afbrændte måler, så kan de intet bevise.. 'Ej, er det sket lige nu eller hvordan?' kan du enda supplere med.. :lol:

Okay.. nu vil jeg godt indrømme lidt, at jeg lyder som en mega skummel hustler type i stil med Elvis en samfundshjælper / familien gyldenkål.. men det er ment for sjov.. :-D

Og NEJ, jeg vil ikke anbefale dig at lave højspændings flybacks, tesla coils eller mini EMP spoler ved siden af tykke elnets ledninger.. eller at snyde staten.. licensmanden.. skat.. eller spise af bland-selv slikket nede i kiosken, imens du er ved at lave en pose....
- Har jeg min ryg fri igen? :dollargrin:


Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Det er nok ikke de rigtige sted, men I er så pisse kloge her i tråden, og jeg ved intet om el.

Der er kommet sådan nogle ladepladser til el biler ved mig. Jeg har gennem de seneste par måneder oplevet en højfrekvent hyletone i perioder i mine monitors (periodisk). Det har ikke været der tidligere. Kan det være, når de f*cking el biler oplader, at det giver problemer hos mig, eller er det crazy talk?

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Chipsposen skrev:Lige som en særskilt note..
Undersøgte lige nærmere angående hvilke signaler 'nye elmålere' bruger, troede faktisk at de sendte signal via elnettet, men det er rent faktisk trådløst.
Tilsyneladende i SMS form, med 1 puls per kWh - resultaterne fra datalogging bliver sendt hvert kvarter, altså 96 gange i døgnet.
Det er ikke korrekt for alle måleres vedkommende, men jeg har også undersøgt videre, og det er f.eks. korrekt for netselskabet Radius (tidl. DONG), der forsyner os herovre i Nordsjælland, Storkøbenhavns- og Roskildeområdet. De oplyser: "Vi etablerer et radiobaseret trådløst netværk samtidig med, at alle elmålere bliver udskiftet i et område."

Det er jo dejlige nyheder for os her, og forhåbentlig er det en trend der breder sig til hele landet. Tag kontakt til jeres netselskab og spørg hvilken type måler I får/har fået. Er det trådløs kommunikation med en central, er det jo skønt, men f.eks. skriver NRGi Net i Østjylland om deres målere (Echelon), at: "Elmåleren kommunikerer via elnettet til nærmeste transformatorstation, hvor måleresultaterne gemmes midlertidigt i en ”koncentrator”." og så er der altså risiko for, at Faraday-bure er vejen frem. Jeg ved, at Echelon-målere også hærger Sydsjælland.

Energi Fyns målere som jeg lige kan tyde dem:
Landis+Gyr (Enermet) E120L/Lt: PLC (Power Line Carrier) kommunikerer via elnettet.
Landis+Gyr (Enermet) E120LiME/GiME kan jeg ikke helt regne ud. Der står noget med, at de benytter Echelon LonTalk protocol, men det kan vist være både PLC og RF.
Landis+Gyr E450: PLC.
Kamstrup 684: Trådløs.

Men spørg dem lige for en sikkerheds skyld. :)

EDIT: Jeg ved desværre intet om ladestationer.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Chipsposen
Medlem
Indlæg: 67
Sted: Earth

Indlæg af Chipsposen »

MrBacon skrev:Det er nok ikke de rigtige sted, men I er så pisse kloge her i tråden, og jeg ved intet om el.

Der er kommet sådan nogle ladepladser til el biler ved mig. Jeg har gennem de seneste par måneder oplevet en højfrekvent hyletone i perioder i mine monitors (periodisk). Det har ikke været der tidligere. Kan det være, når de f*cking el biler oplader, at det giver problemer hos mig, eller er det crazy talk?
Lyder da nedern for dig, hvis de ladestationer støjer så meget på elnettet..
Hvergang det hyler, kan du så kigge, og se om der holder en bil og lader?
Og hvis du har et oscilloskop,så lav en 100:1 spændingsdeler, og mål? :-D

Nyt svar