Elektromagnetisk interferens og mikrofontyper

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Beier
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Aalborg

Elektromagnetisk interferens og mikrofontyper

Indlæg af Beier »

En ven og jeg lavede en kortvarig sammenligning af mikrofoner, og det kom der en lille uventet observation ud af. Vi sammenlignede Sennheiser E965, DPA d:facto mk.1,muligvis en AKG 535 og en Shure SM57 med vindhætte, tilsluttet med billigt mikrofonkabel til en Behringer UB1204 analog mikserpult og et par Genelec 8020. Undervejs kom mikrofon eller kabel i nærheden af en tablet med 3G/4G dataforbindelse, og pludselig kom støj ud af højttalere, af den slags, der stammer fra sendere til mobil/celle-nettet. Det gjorde os nysgerrige på om den ene mikrofon var mere modtagelig for elektromagnetisk interferens end andre, så vi satte iPad'en til at streame noget radio, så den ville sende datapakker med regulære mellemrum, så interferensen blev mere stabil/vedblivende. Så prøvede vi at holde de forskellige mikrofoner op mod iPad'en og dens antenne, og det viste sig at det ikke var selve mikrofonerne og deres hoveder, der opfangede interferensen, men selve kablet. Med Shure SM58 var der intet at høre, hvorimod interferensen opfanget af kablet var ca. lige så stor for Sennheiser E965 og DPA d:facto mk1-håndtaget. Så mikrofonerne har en indflydelse. Det skal siges at vi lagde mikrofonkablet klods op af, og langs med, sender-antennen, så der har været en kraftig kobling, og med ca 30 cm afstand var der så vidt jeg husker ikke noget støj at høre. Da støjen var kraftigst, var den lidt svagere end når man talte "normalt" (ikke for højrøstet) med et par cm mellem mund og mikrofon.

Aha! Jeg formoder forskellen skyldes elektronikken i mikrofonerne, for de to der medførte meget støj har ingen transformator i udgangen, men "kun" et transistor-trin og nogle passive komponenter, hvorimod en dynamisk mikrofon jo kun har svingspolen og evt. en transformator (som jeg regner med den anvendte SM57 har).

Formentlig har transformator-udgangen langt den bedste impedans-balance, der giver mindre ubalance på den balancerede linje fra mik. til mikser, og det hjælper indgangen i mikserpulten med at undertrykke støjen. Det kan være en del af forklaringen.

Signaler over 790 MHz er jo normalt ikke direkte hørbare, før de bliver demoduleret. Hvor meget der demoduleres i mikrofonen hhv mikserpulten, har jeg ikke noget godt bud på. Men demodulering i mikrofonens elektronik kan være en anden del af forklaringen.

(Interferensen var nok ikke sket med en "trådløs" mikrofon, der ikke har et kabel til at opfange støjsignalet og føde det ind i elektronikken.)

Alt i alt er lyden fra d:facto og E965 væsentlig bedre end Shures gamle klassikere, så jeg vil hellere bruge kondensator-mikrofonerne, og holde telefoner og tablets væk fra mikrofonkablerne, end at nøjes med Shure SM/beta-serien. Selv med en billig Behringer-mikser, får man mere klar vokal-lyd og bedre taleforståelighed ud af de gode kondensator-mikrofoner (det har jeg prøvet med live-musik én gang).

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ganske interessant!

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Fed test! Og det er ikke første gang jeg har oplevet at noget elektrisk over den hørbare grænse pludselig laver ballade som godt kan høres.

Og tænk hvor slemt det havde været hvis balancerede kabler ikke var blevet opfundet. Wow. Stort vip med hatten til hvem der nu en gang fandt på det.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

Joachip skrev:Og det er ikke første gang jeg har oplevet at noget elektrisk over den hørbare grænse pludselig laver ballade som godt kan høres.
Groft sagt skyldes hørbar interferens at man anvender udstyr og kabler, der er for skrabet og dårligt konstrueret, til at holde den givne interferens ude. Hvis undertrykkelse af elektromagnetisk interferens prioriteres højt i konstruktionen, så kan man få en særdeles høj afvisning, der også kan holde en 2 W radiosenders signal ude af lydsignalet. Men at følge den bedste praksis er dyr, og ikke altid kost-effektiv, og dermed dyrere end kunder vil betale (i købs-situationen). Jeg formoder at købere har en tendens til at nedprioritere ekstra (eller høj) immunitet fordi apparater med lav/dårlig immunitet jo ser ud til at virke fint, når der ikke er en forstyrrende sender i nærheden, og fordi det er køberens mindste problem at bekymre sig om. Der er jo en slags forebyggende gardering mod problemer der kan opstå i visse situationer. Hellere købe noget der lyder fint det meste af tiden, end noget, der lyder skidt eller middelmådigt altid.

For det meste er det nemmeste og billigste at øge afstanden mellem dimsen der udsender forstyrrelsen og grejet der opfanger forstyrrelsen. Men hvis man står med en særlig følsom mikserpult, der meget let demodulerer AM-radio til hørbar lyd, og flytter den fra et sted lagt fra alle kraftige AM-radiosendere og tæt på Kalundborg Radio (dengang de sendte med 300 kW på langbølge fra Kalundborg), og sætter omkring 50 m lange mikrofonkabler på dens indgange, ... Ja, DR's broadcast kom ud af lydsystemet. I den situation er det svært at flytte koncerten eller Kalundborg Radio! (Jeg husker mikseren der drillede som en Behringer MX8000 eller tilsvarende, deres "store studiemikser" fra først i halvfemserne, og den har jo sikkert virket fint hvor den blev brugt til daglig, men ikke i nærheden af en 300 kW AM-sender. Med nærheden mener jeg ca. 10 km.) Så må der bedre udstyr til, og den store blev byttet ud med to mindre pulte, der havde tilstrækkelig immunitet.

Heldigvis er tablets og telefoner jo lette at flytte. Det er straks værre hvis støjkilden er indbygget i huset, fx fra motorstyringer til store motorer i ventilationsanlæg og kølekompressorer.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Beier skrev:Kalundborg Radio (dengang de sendte med 300 kW på langbølge fra Kalundborg)
Okay, det er næsten også tarveligt. :dollargrin:

Jeg havde engang i guitarist i studiet som opfangede en af DR's kanaler... indtil jeg fik groundet ham. (Ja, guitaristen selv.)
- Han blev hooket til et jack-stik som så var tilsluttet en slukket kanal i krydsfeltet, og så forsvandt radioudsendelsen fuldstændigt. Hans bælte sørgede for at det blev siddende.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar