At ændre effektindstilling i løbet af et nummer

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

At ændre effektindstilling i løbet af et nummer

Indlæg af Mr. Soundman »

Hvad er den nemmeste måde at gøre det på, hvis man ønsker at ændre en effektindstilling på et lydspor i løbet af et nummer?

Vi tager et eksempel:
En stereofil som man er i færd med at mastere... fra 01:26 til 01:57 er der solo, og der ønsker man en anden EQ-indstilling end på resten af nummeret.
Hvad er den "normale" måde at gribe sådan en sag an på? Bør man klippe stykket ud og lægge det i et spor for sig, og så lave forskellig EQ-indstilling på de to spor, eller hvad?
Hvis ja: Bør man så lave noget cross-fade for at undgå klik-lyde, der hvor der er klippet?

(Jeg bruger Cubase).

Medlemsavatar
davey
Medlem
Indlæg: 184

Indlæg af davey »

Jeg plejer at automatisere det. Pludselige skift, ved fx at aktivere et bypasset plug-in, kan give kliks og andet gris, så plejer at lave et hurtigt glidende skift i automatiseringen. Dette virker fint for mig, og er nemt nok hvis det kun er på eksempelvis et enkelt bånd på en EQ. Kunne godt finde på at gribe til den anden løsning hvis det var mere omfattende. Hvis der er brug for crossfade, tænker jeg kan man kan høre det. Ellers kan man vel klippe filen ved et zero crossing point.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg vil også mene automation er måden at gøre det på.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

erhm, mon ikke der er tale om en hardware EQ, hud og hår med nul recall :-)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Fabian skrev:erhm, mon ikke der er tale om en hardware EQ, hud og hår med nul recall :-)
Nu står der jo cubase --- det antyder noget andet.

Hvis det er software, så ville jeg i de fleste tilfælde lave et ekstra spor og klippe soloen derover, med sin egen effektprocessering. Hvis der kun er tale om at ændre et enkelt bånd kunne jeg dog godt gå med automatisering, men med et ekstra spor kan du nemt og hurtigt ændre EQ på enten solo eller backing, uden at skulle igennem en masse redigering af automatiseringen.

I sidste ende er det et spørgsmål om vane. Der er ikke nogen "rigtigt" løsning, udover den der virker for dig.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Fabian skrev:erhm, mon ikke der er tale om en hardware EQ, hud og hår med nul recall :-)
Uden at ville gå alt for meget off topic, så findes der faktisk enkelte analoge hardware EQs med digital recall og automation via MIDI, fx min Summit Audio Neve Element 78 EQ.

Hvis du ikke vil lave automation, så er tricket at cutte mellem sektionerne et sted, hvor det ikke høres. Det er fx både i en zero crossing (hvor lydbølgen skærer nulpunktet) og lige inden en stor transient/et slag. Det maskerer evt. meget lavt klik eller overgang pga. faseændringen.

Som David siger kan det nogle gange give mere frihed/nemhed end automation.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Uden at ville gå alt for meget off topic, så findes der faktisk enkelte analoge hardware EQs med digital recall og automation via MIDI, fx min Summit Audio Neve Element 78 EQ
I know, der er også nogle nye spændende ting på markedet uden knapper og digital control, men dem kan vi jo tale om på et andet tidspunkt. Det ligner heller ikke just en Summit på avataren. Jeg synes bare det rimede frækt:)

Fine løsningsforslag i øvrigt.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Fabian skrev:erhm, mon ikke der er tale om en hardware EQ, hud og hår med nul recall :-)
Nej jeg bruger ikke hardware EQ. Jeg plejer at benytte den EQ der følger med Cubase.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mht. automation... hmmmm - må indrømme, at det ikke lige er noget jeg har arbejdet i hidtil... Har hørt om fænomenet, men aldrig vidst hvordan man gør det i Cubase. Kan se, at der er et helt kapitel om det i Cubase instruktionsmanual, så det kan være jeg lige skal kigge lidt på det, og så må jeg bagefter se hvilken metode, der passer mig bedst.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mr. Soundman skrev:Mht. automation... ... Kan se, at der er et helt kapitel om det i Cubase instruktionsmanual, så det kan være jeg lige skal kigge lidt på det, ...
Wow - det her åbner jo for et hav af muligheder! :) Nu sidder jeg ligefrem og får "optur" her :lol:

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Mr. Soundman skrev:Mht. automation... hmmmm - må indrømme, at det ikke lige er noget jeg har arbejdet i hidtil...
Wow ... som én, der bruger automation konstant, så er det lidt ligesom at høre en bilist sige "Mht. gearskift... hmmmm - må indrømme, at det ikke lige er noget jeg har arbejdet i hidtil" Du har en ny verden foran dig. God fornøjelse.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Mr. Soundman skrev:
Fabian skrev:erhm, mon ikke der er tale om en hardware EQ, hud og hår med nul recall :-)
Nej jeg bruger ikke hardware EQ. Jeg plejer at benytte den EQ der følger med Cubase.
Det forekom mig en smule uvirkeligt, at du ikke selv tænkte i retning af automatisering. Derfor min beskedne undren :-)

Automatisering kan bruges til styring af parametre dvs. alle bruger-definitioner, pots og sliders som kan MiDi eller Key mappes i din DAW. Det er også muligt at foretage automatisering fra knapperne på et eksternt instrument hvis man har sat enheden op som MiDi controller.

Automatiserings-kurver kan enten tegnes manuelt vha. vektor og bezier-kurver, eller optages realtime imens parametrene ændres. Det er som regel også muligt at kopiere automatisering og indsætte andre steder, hvis f.eks. flere ting skal have samme modifikation.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mr. Soundman skrev:Mht. automation... ... Kan se, at der er et helt kapitel om det i Cubase instruktionsmanual, så det kan være jeg lige skal kigge lidt på det, ...

Wow - det her åbner jo for et hav af muligheder! :) Nu sidder jeg ligefrem og får "optur" her :lol:
Jep, velkommen til næste level, det er altid fedt med sådan en aha oplevelse. :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Heh heh, fed tråd. Det må være lidt som at kigge ned og opdage sin diller for første gang som teenager. God fornøjelse!

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev:Heh heh, fed tråd. Det må være lidt som at kigge ned og opdage sin diller for første gang som teenager. God fornøjelse!
Var du meget overvægtig som barn? Jeg mener da at jeg opdagede min diller et godt stykke inden jeg blev 13 ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hmm - gad vide om jeg går rundt i salig uvidenhed om flere alvorlige huller i min viden... :)

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Mr. Soundman skrev:Hmm - gad vide om jeg går rundt i salig uvidenhed om flere alvorlige huller i min viden... :)
...måske et eller flere parametre/funktioner vedr. kvinder, - men der er vi nok i samme båd alle mand :)
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

bluefonia skrev: ...måske et eller flere parametre/funktioner vedr. kvinder, - men der er vi nok i samme båd alle mand :)
Så snakker mænd midi og kvinder audio, problemet opstår når audio til midi konverteringen går skidt, eller når audio overstyrer, clicket er trods alt midi og den må de altså følge hvis det skal svinge godt sammen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar