Friske ører på mit mix

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Friske ører på mit mix

Indlæg af Mikkel Kå »

Hej med jer.


Er der en venlig maskinist eller 2 der gider smide et par friske ører på det her, og fortælle mig hvad de synes?

Jeg er ret grøn, men kan godt tåle hård kritik

På forhånd tak.

[soundcloud][/soundcloud]

Jeg kan også lægge det op som download hvis det er bedre?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Fed stil/genre I har jer.

Personligt synes jeg trommerne er lidt for lang fremme (kun trommerne - ikke hats og bækkener). Jeg fornemmer også noget generel rumlen i nedre mellemtone/bas-området.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Tak for kommentaren, og fedt at du kan lide det.

Der er nu ikke så meget "vi" over det, for bortset fra et et par indspark til b-stykket, har jeg selv skrevet, indspillet og mixet det hele.

Trommerne ligger lidt højt, og det kan også være det er "for højt", men jeg kan godt lide at de ligger fremme. (Man er vel trommeslager...)

Er det hele vejen igennem du hører "rumlen" eller er det bestemte passager?

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Jeg har prøvet at justere lidt på niveauerne her...

Der er lidt comp på masteren, men jeg havde egentlig tænkt at det skulle masteres "ud af huset" - der har jeg hverken evnerne eller gearet.

Men er det "master-klar"?

[soundcloud][/soundcloud]

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Den her comp du har proppet på masteren, regner du med at beholde den på når det skal masteres? Hvis ikke, så forstår jeg ikke grunden til at uploade noget med den på.
Tak for download mulighed, tager lyt på begge filer i dag.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Tja - det ved jeg faktisk ikke. Har ikke forstand på det.

Men her er den uden master-comp også...

Mvh

[soundcloud][/soundcloud]

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

1. Jeg har lyttet alle 3 mix nu, og er forstyret af vokalen ikke er mere tight, den sovser lidt rundt både i hvornår tonerne bliver slået án, men også nogle gange hvornår de rammer den rigtige tone, det lyder mere som når jeg leger med voice-effekten end som et færdigt track.

2. Det hjalp at få trommerne lidt mere i baggrunden i forhold til mix v1.

3. I forhold til punkt 1 finder jeg også introen for lang.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har ikke læst den tidligere kritik her i tråden på forhånd.

Lytter på den fil fra i dag uden comp:
Først på slaverne:
Intro temmelig lav iforhold til når det kommer igang.
Umiddelbart kan vokal have godt af at komme lidt tilbage i mixet.
Trommer temmelig bastante og kraftige slag iforhold til vokalen i de stille passager.
Fedt at der kommer den 303-agtige synth ind, det havde jeg ikke regnet med.

Umiddelbare indtryk efter første lyt:
For stor volume forskel fra de stille breaks til "omkvæd".

Lytter på monitors:
Ja også her er den generelle oplevelse, at der er alt for stor forskel mellem hvad der er højt, og hvad der er lavt, for meget dynamik. Derfor giver det fint mening, at du ville proppe en compressor på hele mixet, men du ender ud med et noget bedre resultat, hvis du automatiserer og behandler hvert element.

Det er bestemt ikke meningen af lyde negativ, men jeg ved ikke præcis hvor jeg skal starte. Jeg lister de punkter op jeg kommer på:
Vokal inklusiv pannede dubs skal automatiseres på plads
Der skal laves bedre sammenhæng mellem de lave passager og de høje passager
303 en smule for høj, måske også lidt subtil volume-automatisering, eksempelvis når filteret åbnes
Trommer kan måske beherskes under de lavere passager, bare bakkes en smule af, så de fremstår lige så kraftige

Lytter lige en gang mere på monitors:
De lave passager er lave pga., at der synges noget svagere end ellers, og så bassen er væk. Den fylder godt op i mixet, og når den er væk mangler dens rolle. Måske kan der gøres mere ud af den synth der er i breaks'ne nu (højere volume e.l.), dens rolle kan erstattes, eller der kan tilføjes mere. Derudover kan vokalen automatiseres i volume.

Jeg er lidt nysgerrig på om du har noget lignende musik, du bruger som reference, eller om mixet bare kører efter dine egne indtryk af de her spor? Jeg bruger ikke selv reference-musik, men det her er noget mere dynamisk end "jeg forestiller mig du vil ende ud med".

Generelt, angående at få tingene på plads, så tror jeg du kan have gavn af at arbejde ved en lavere volume. F.eks. sætter jeg selv volume sådan at jeg har et OK indtryk af bunden i kicket, men stadig kunne jeg godt tænke mig, at al lyd generelt var højere.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Tak for kommentarerne folkens. Jeg kigger på det, og vender sikkert tilbage med opklarende spørgsmål og det der ligner...

Mvh Mikkel

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Hald skrev:1. Jeg har lyttet alle 3 mix nu, og er forstyret af vokalen ikke er mere tight, den sovser lidt rundt både i hvornår tonerne bliver slået án, men også nogle gange hvornår de rammer den rigtige tone, det lyder mere som når jeg leger med voice-effekten end som et færdigt track.

2. Det hjalp at få trommerne lidt mere i baggrunden i forhold til mix v1.

3. I forhold til punkt 1 finder jeg også introen for lang.
ad2: OK - super.

ad3: Jeg skal bare lige være med; Er det første halvdel af 1 vers du kalder "introen"?

ad1: Er det en mix-ting eller en "smagsting" du mener her?

Mvh Mikkel

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Christoffer I. N. skrev: Jeg er lidt nysgerrig på om du har noget lignende musik, du bruger som reference, eller om mixet bare kører efter dine egne indtryk af de her spor? Jeg bruger ikke selv reference-musik, men det her er noget mere dynamisk end "jeg forestiller mig du vil ende ud med".

Generelt, angående at få tingene på plads, så tror jeg du kan have gavn af at arbejde ved en lavere volume. F.eks. sætter jeg selv volume sådan at jeg har et OK indtryk af bunden i kicket, men stadig kunne jeg godt tænke mig, at al lyd generelt var højere.
Tak for din udførlige kommentar.

Jeg tror du har ret i at jeg knalder lidt for meget rundt i niveauerne. Men jeg også gerne bevare noget af den dynamik der er i nummeret (at bassen falder ud osv, at trommer og vokal står ret "nøgent" i versene osv), men skal måske nok prøve at udjævne det lidt.

Angående dine spørgsmål så;
1: Nej, jeg har ikke rigtig en reference ind over. Jeg har bare kastet mig over det ud fra en ikke nærmere defineret idé om hvad jeg selv kan lide.
2: Ja, jeg har nok tendens til at lytte for højt. Men jeg mangler nok også lidt "referencerum" at lytte i - jeg sidder bare nede i min kælder og hygger mig.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Nu har jeg prøvet at rodde lidt mere med niveauerne, men er sku ærligt i tvivl om det er blevet ret meget bedre. (Måtte også switche over til headphones tilsidst for ikke at vække hele huset...)
Senest rettet af Mikkel Kå tirs 10. jan 2017 12:49, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

[soundcloud][/soundcloud]

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Cool. Prøver at lytte i morgen aften.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mikkel Kå skrev: ad1: Er det en mix-ting eller en "smagsting" du mener her?
ad3: Jeg skal bare lige være med; Er det første halvdel af 1 vers du kalder "introen"?
1. Det er nok en smagsting, men som trommeslager går det mig på at vokalen svæver sådan hastighedsmæssigt.
3. ja de første 29 sek betegner jeg som "intro", indtil resten af instrumenterne kommer på.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

OK - tak for præciseringen.

Jeg er nu også trommeslager, og kan godt holde en takt. Her er det tilstræbt "doven" vokal... :)

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Hmm - nu hvor jeg sidder og lytter igen synes jeg stadig er der noget med vokalen. Umiddelbart mest i omkvædet hvor den virker lavere i 2 og særligt 3 omkvæd.

Spørgsmålet er om vokalen skal være højere her, eller det er alt det andet der skal være lavere.

Kommentarer (om dette og andet) modtages stadig med kyshånd.

Generelt synes jeg, jeg har tendens til at "høre mig døv" på det. Hvad gør I andre, for at undgå det?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mikkel Kå skrev:Generelt synes jeg, jeg har tendens til at "høre mig døv" på det. Hvad gør I andre, for at undgå det?
Hold pause, måske er en gå-tur eller et afsnit af Beverly Hills 90210 nok, måske skal der flere dages pause til. Lav noget andet. :)
Og som skrevet tidligere, måske lavere lytte-volume.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Jeg havde håbet på en mere high-tec løsning :)

Jeg er gået i gang med at øve mig I at skrue ned. Det er nok også bedre for mine hårdt prøvede trommeslager-øre på langt sigt.

Nå, men jeg må hjem og se noget Beverley så!

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Mikkel Kå skrev: Generelt synes jeg, jeg har tendens til at "høre mig døv" på det. Hvad gør I andre, for at undgå det?
1. - Jeg mixer ved lav volume, hvilket gør, at jeg stort set aldrig bliver træt i ørene.

3. - Fra tid til anden går jeg ud af mit mix-rum og lytter til mixet på afstand.

3. - Sørg for at holde nogle pauser ind imellem... lav en kop kaffe, spis noget frokost, gå på toilettet, tøm postkasse, sæt vasketøj over, gå ud med skrald... whatever... det behøver jo ikke at være halve timers pauser... 5-10 min. kan være fint :)
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Det prøver jeg - Tak.

Jeg går husmoder på det mix!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja som Mike skriver, 5 minutters pauser kan også være rigeligt.
Men den slags tager jeg mere regelmæssigt og præventivt. Hvis jeg har lyttet mig helt døv, så er 5-10 minutters pause ikke nok for mig.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mike Runner skrev: 1. - Jeg mixer ved lav volume, hvilket gør, at jeg stort set aldrig bliver træt i ørene.

2. - Fra tid til anden går jeg ud af mit mix-rum og lytter til mixet på afstand.

3. - Sørg for at holde nogle pauser ind imellem... lav en kop kaffe, spis noget frokost, gå på toilettet, tøm postkasse, sæt vasketøj over, gå ud med skrald... whatever... det behøver jo ikke at være halve timers pauser... 5-10 min. kan være fint :)
+1
Det er også min arbejdsgange, punkt 2 er faktisk utroligt godt til at fornemme om noget stikker ud i mixet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg skippede lige ned og lyttede på den 4. og sidste udgave: Altså, det er, sgu fedt, men jeg synes der mangler lidt top på hele master-signalet. Prøv måske med et boost fra 10 kHz op opefter (shelving type). Og så synes jeg der er for meget rumklang på trommerne og/eller for meget overhead mics. Det er også lige som om der godt kunne blive "ryddet lidt op" mellem instrumenterne somehow, så man måske ku' få lidt mere klarhed og stramhed. (Her er jeg god lidt usikker, for jeg har ikke hørt de enkelte sport, men jeg tror godt det kan lade sig gøre somehow.)

Den der rumlen som nogen folk hører er vist mere oppe i mellemtonen end i bassen, såvidt jeg kan høre. Og jeg kan faktisk meget godt lide lyden af din storestromme.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Tak for kommentaren. Jeg vil have det in mente næste gang jeg åbner projektet op.
I dag holder jeg pause - som anvist...

Om stortrommelyden kan jeg afsløre at:
Stortrommen er en Premier Genista 20#16 med et Evans Emad på slagsiden og et fiberskind på fronten.Og den er ikke stemt sådan kælderdybt. Den lyder godt - det hjælper jo lidt.
Tilfældigvis kom mic'en (beta 52) til at pege sådan "skråt op" langs frontskindet, kiggende ind igennem hullet, fordi den drejede sig uden jeg havde bemærket det i optagefasen.
Det gav masser af fylde, (måske der kommer noget rumlen derfra også - det må jeg lige tjekke), men ikke så meget attack, så der ligger en trigget sample oveni.

Nyt svar