Hjælp med at lydisolere mit rum

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Re: Hjælp med at lydisolere mit rum

Indlæg af Mike JezZ »

Men bliver de ikke ret tunge, og ved ikke helt hvor høje de skal være, og i hvilken højde de skal sættes.

Er lidt ked af at skulle bore, at frygt for at sku bore for mange gange fordi jeg ikke gør det rigtigt :P der kan skum trods alt limes på

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja, og når du så skal have skummet af ligner væggen lort pga. limen.
Hvis ikke du vil bore, kan du lave nogle rammer der står på gulvet. Søg lidt herinde, og kig i de tråde der linkes til her, der er rigtig mange opfindsomme tråde.
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=27649

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Dem der skal stå på gulvet ser ret store ud.

Har kigget tråden godt igennem, men synes ikke jeg blev klogere. En corner trap ved jeg hverken hvor stor den skal være eller hvordan fyldet skal ligge i den, og den der skal være i midten af væggen ved jeg heller ikke. Ja, jeg er så dum til det.

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Vil det i øvrigt miste sin effekt, hvis man udelukkende tog den ønskede mængde rockwool, og blot pakkede dem ind i stof istedet for at lave en træramme? Eller er det for udelukkende at holde rockwool-indholdet samlet, så det ikke drysser?

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Mike JezZ skrev:Vil det i øvrigt miste sin effekt, hvis man udelukkende tog den ønskede mængde rockwool, og blot pakkede dem ind i stof istedet for at lave en træramme? Eller er det for udelukkende at holde rockwool-indholdet samlet, så det ikke drysser?
Mjnææææh, men det er ihvertfald noget nemmere at hænge dem de rigtige steder op på væggen med rammer. Tilmed er det en fordel at der er en smule luft mellem bats og væg....

kh
/Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Ja det kan jeg godt se. Det læste jeg også i den linkede tråd, men hvordan skruer man dem fast med det mellemrum? Og kan man lave rammen i lettere materiale end træ? Træ er jo tungt materiale.

Og hvordan vurdere man hvor høj ens traps skal være? Man kan jo ikke teste det før de er bygget.

Igen, tak for jeres tålmodighed med denne tosse.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Træ-rammen er kun for at kunne montere det på væg, loft e.l.
Og så er det noget nemmere at få stoffet til at sidde pænt, hvis man har en stabil kant man kan hæfte stoffet fast til.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mike JezZ skrev: men hvordan skruer man dem fast med det mellemrum?
Her er vist som Holger foreslog:
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... 89#p398689

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Bruger du terrænbatts erhverv, er det ikke den spinkle træramme der kommer til at veje. Men vægten er IMHO ikke noget man behøver bekymre sig om. Jeg har ingen erfaring med gips-vægge, hvis det er sådan nogle du har, men der findes gips-plugs til den slags. Alternativt kan du lave gulvstandere.

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Jeg tror du gav mig løsningen på mit problem :D !

Jeg har set en herinde, istedet for at lave en ramme rundt rockwoolen, så havde han blot en bageplade på rockwoolen, som så var overdækket med stof. Det gætter jeg på også er ligeså godt som en træ ramme?

Og så kunne man, som du foreslog, eventuelt lave en gulvslanger, som også ville kunne hæves og sænkes. Jeg googlede dog færdiglavede gulvstandere, og de var ikke helt billige.

Hvis nogen har life hacks til det ville jeg være evigt taknemmelig!

Men igen. Hvordan vurdere jeg om hva størrelse mine traps skal have?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mike JezZ skrev:Men igen. Hvordan vurdere jeg om hva størrelse mine traps skal have?
Normalt, med broadband absorbers, så laver man det bare i de mål et enkelt bat nu er, altså 60x100cm. Det er den type du vil montere i første reflektions punkter på bag, front og side-vægge. Loftet kan være lidt mere tricky, du kan se i min tråd, at jeg har 2x3 batts hængende i loftet over mig, de er alt for store at håndtere for én person, men samtidigt er det også svært at hænge mange enkelte bats op hver for sig i loftet, med et ordentligt resultat.
Mike JezZ skrev:Jeg har set en herinde, istedet for at lave en ramme rundt rockwoolen, så havde han blot en bageplade på rockwoolen, som så var overdækket med stof. Det gætter jeg på også er ligeså godt som en træ ramme?
Du skriver bageplade, mener du en bagplade af træ, som fylder hele rockwoolens areal på bagsiden? I så fald, så går det ikke, da der skal kunne strømme luft uhindret igennem rockwoolen. Ellers virker dæmpemetoden ikke. Dine absorbere virker også bedre, hvis der er luft fra væggen og til rockwoolen, igen, det er den måde den her form for dæmpning virker på.

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Så 60 i bredden og 100 i højden. Dybden forstod jeg skulle være en 20 cm? Er en i hvert hjørne normalt nok? Har set nogle herinde kun bruge en, mens andre har haft dem fra gulv til loft. Og rammen, hvor tyk skal siderne være?

Jeg mente bagplade, men min telefon rettede det. Og ja det kan jeg godt se nu du siger det.

Så, det du ville anbefale mig, ud fra mine kriterier, er at bygge en bass trap i hvert hjørne, samt til midten af vægge, med den størrelse. Og så fødder til dem, så de kan stå på gulvet. Er det korrekt forstået?

Påvirker det akustikken, hvis der fx står et skrivebord (der hvor maskinen skal stå)?

Kan jeg være heldig, og have en god nok akustik, eller langt bedre, ved at gøre det, eller vil det være en nødvendighed også at have noget i loftet?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mike JezZ skrev:Men bliver de ikke ret tunge, og ved ikke helt hvor høje de skal være, og i hvilken højde de skal sættes.

Er lidt ked af at skulle bore, at frygt for at sku bore for mange gange fordi jeg ikke gør det rigtigt :P der kan skum trods alt limes på
Nogle typer rockwool er tungere end andre. Rockwool Terrænbatt Erhverv er tungere end Rockwool Flexibatts. Så vidt jeg ved er terrænbattene bedre til at absorbere lyd, men der er jo ingen der siger, at man ikke må gå på kompromis med lyden, hvis man har flere ting at tage hensyn til, hvilket jo tit kan være tilfældet i et hjemmestudie. Så hvis du f.eks. ikke er tryg ved at skulle hænge tunge ting op under loftet, så kan du vælge de lettere typer rockwool.

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Tror stadig jeg vil foretrække at lade dem stå på gulvet :) Så gentager:

Så 60 i bredden og 100 i højden. Dybden forstod jeg skulle være en 20 cm? Er en i hvert hjørne normalt nok? Har set nogle herinde kun bruge en, mens andre har haft dem fra gulv til loft. Og rammen, hvor tyk skal siderne på rammen være? Og hvad materiale skal deres ben helst være?

Så, det i vil anbefale mig, ud fra mine kriterier, er at bygge en bass trap i hvert hjørne, samt til midten af vægge, med den størrelse. Og så fødder til dem, så de kan stå på gulvet. Er det korrekt forstået?

Påvirker det akustikken, hvis der fx står et skrivebord (der hvor maskinen skal stå)?

Kan jeg være heldig, og have en god nok akustik, eller langt bedre, ved at gøre det, eller vil det være en nødvendighed også at have noget i loftet?

Kan sådan nogle her bruges istedet for lav selv til midten af væggene, eller er det også skum? (jeg kan ikke rigtigt finde ud af om det er skum, men det er det formentligt nok)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mike JezZ skrev:Så 60 i bredden og 100 i højden. Dybden forstod jeg skulle være en 20 cm? Er en i hvert hjørne normalt nok? Har set nogle herinde kun bruge en, mens andre har haft dem fra gulv til loft. Og rammen, hvor tyk skal siderne på rammen være? Og hvad materiale skal deres ben helst være?
Materialet til ben/stander: Brug det du har lyst til. Plastic, metal, træ. Træ er lettest at bygge i, umiddelbart. Hvor tyk skal rammen være.. 1-2 cm er rigeligt. Som du kan se på billederne i trådene, så er det lettest at tage i trælast/Silvan/Bauhaus/tilfældigt byggemarked, og købe nogle færdige lister, som bare skal saves til i længden. Trælasten kan normalt save ting til for dig, for en merpris, men til de her lister er det nok overflødigt, hvis det overhovedet er en mulighed.
Omkring hjørner:
Til dæmpning af hjørner laver man oftest, for bedste effekt, det der kaldes superchunks. Trekanter der dækker så meget af hjørnet som muligt. Vil du spare penge, kan du lave dem af flexi a batts (muligt de har fået nyt navn!). Hvis du vil ha' mest muligt dæmpning, så lav dem af 5cm tykke terrænbatts. Laves symmetrisk, altså f.eks. i de to hjørner i front af rummet. Se her for inspiration:
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... 30#p398130
de 3 første videoer her:
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... 40#p396640

Den gængse tykkelse til broadband absorbers er rigtigt nok 10 cm batt, 10 cm luft hen til væggen, altså 20 cm, ja.

Mike JezZ skrev:Så, det i vil anbefale mig, ud fra mine kriterier, er at bygge en bass trap i hvert hjørne, samt til midten af vægge, med den størrelse. Og så fødder til dem, så de kan stå på gulvet. Er det korrekt forstået?
For lige at gentage:
Superchunks i hvert hjørne
Broadband absorbers i første reflektions punkter på vægge og evt. loft. Du finder første reflektions punkter sådan her:



I videoen vises kun hvordan du finder sidevægs reflektioner, men det samme gør sig gældende for forvæg, bagvæg og loft.

Mike JezZ skrev:Påvirker det akustikken, hvis der fx står et skrivebord (der hvor maskinen skal stå)?
Jeg tolker "maskinen" som computer, keyboards, skærm m.m.
Ja, dit bord, og overfladerne på det, påvirker også akustikken. Det er dog væsentligt dyrere at forbedre den slags, og stadig have adgang til det der skal stå på det, end det er at forbedre akustikken på væggene.

Mike JezZ skrev:Kan sådan nogle her bruges istedet for lav selv til midten af væggene, eller er det også skum? (jeg kan ikke rigtigt finde ud af om det er skum, men det er det formentligt nok)
Det er et flamingo-agtigt (polystyren) materiale, du ved ligesom dit fjernsyn, hvidevarer og andet er pakket ind i, når det skal fragtes.
Diffusors bruges for at sprede lyden, og er som udgangspunkt ikke hvad du har brug for.
Der er langt fra ligeså meget læsning herinde om Diffusors, det er også noget sværere for alvor at forstå og forudsige hvordan de virker. Du burde dog kunne finde nogle tråde, hvis det har interesse.

Mike JezZ skrev:Kan jeg være heldig, og have en god nok akustik, eller langt bedre, ved at gøre det, eller vil det være en nødvendighed også at have noget i loftet?
Jeg kan se du har skrevet tidligere, at dit rum er omkring 12 kvadratmeter. Altså er dit rum vel omkring 3x4 meter, og nok 2-3 meter i højden. Du vil med stor sandsynlighed have nogle resonans-frekvenser, der er betinget af rummets dimensioner, og de her resonanser vil være tæt på umulige at komme af med, uanset hvor meget rockwool du propper ind i rummet.
Resonanser er frekvenser, hvor rummet enten dæmper eller hæver lyden ved lige den frekvens. Har du eksempelvis et dyk ved 50 hz, så har du nok også et ved 100 og 200 hz, da det er de halve bølgelængder. Er resonansen ved 49 hz, så er de halve selvfølgelig ved 98 og 196 hz, osv.
Jeg har ikke hørt dit rum, men de her små rum har som oftest bedre af dæmpning, end at lade være med at dæmpe. Jeg ved hvor meget min egen cloud hjalp, så jeg vil anbefale dig at gøre som foreslået her i tråden. Dæmp de første reflektions punkter du kan komme til.

Jeg vil som udgangspunkt sige, at det er vigtigere at dæmpe bagvæggen end forvæggen, fordi højtalerne vender direkte i retning af bagvæggen. Min bagvægs reflektion var en vindues-facade, og det hjalp meget bare at sætte 5 cm tykke batts op ved reflektionen.
Post evt. billeder eller en tegning af hvordan dit rum er indrettet, så kan vi komme med foreslag til om du skal ændre din opstilling.

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Tak, det blev jeg en del klogere af :)

Du anbefaler dog at de blot er 60x100 cm, men i den video du linker til (har ikke lyd på jobbet), der er trapsne i hjørnerne næsten fra gulv til loft. Er det noget man skal vurdere når man først har lavet dem, om man har brug for en ekstra oven i?

Og nu kommer byg-selv-mongol spørgsmålet - hvordan laver jeg en pæn vinkel på listen, så det ikke ligner lort? Og hvordan skal rockwoolen ligge i hjørne trapsne? Det er meget simpelt dem på en lige væg, der skal rockwoolen blot ind i rammen. Men det er lidt noget andet når trappen skal være skrå - eller hvad? Hele trekanten behøver ikke at fyldes op, kun den del der vender ud mod rummet?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mike JezZ skrev:Og nu kommer byg-selv-mongol spørgsmålet - hvordan laver jeg en pæn vinkel på listen, så det ikke ligner lort?
DSCN7944_B.jpg
DSCN7944_B.jpg (48.92 KiB) Vist 1780 gange
DSCN7939_B.jpg
DSCN7939_B.jpg (54.12 KiB) Vist 1780 gange
DSCN7940_B.jpg
DSCN7940_B.jpg (42.69 KiB) Vist 1780 gange

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Tak Soundman, men tænkte mere på de trekantede der skal stå i hjørnerne.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mike JezZ skrev:Du anbefaler dog at de blot er 60x100 cm, men i den video du linker til (har ikke lyd på jobbet), der er trapsne i hjørnerne næsten fra gulv til loft. Er det noget man skal vurdere når man først har lavet dem, om man har brug for en ekstra oven i?
Christoffer I. N. skrev:Omkring hjørner:
Til dæmpning af hjørner laver man oftest, for bedste effekt, det der kaldes superchunks. Trekanter der dækker så meget af hjørnet som muligt. Vil du spare penge, kan du lave dem af flexi a batts (muligt de har fået nyt navn!). Hvis du vil ha' mest muligt dæmpning, så lav dem af 5cm tykke terrænbatts. Laves symmetrisk, altså f.eks. i de to hjørner i front af rummet. Se her for inspiration:
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... 30#p398130
de 3 første videoer her:
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... 40#p396640
Jeg skulle måske have skrevet "så meget af hjørnet som muligt, fra gulv til loft". Ved superchunks er det minimalt med luft fra væg/hjørne til rockwool. Her går man mest op i så tyk en mængde rockwool som muligt.
Se Højhus' glimrende billeder og videoer. :)

Mike JezZ skrev:hvordan skal rockwoolen ligge i hjørne trapsne? Det er meget simpelt dem på en lige væg, der skal rockwoolen blot ind i rammen. Men det er lidt noget andet når trappen skal være skrå - eller hvad? Hele trekanten behøver ikke at fyldes op, kun den del der vender ud mod rummet?
Så meget masse som muligt. Del et bat op i 4 eller 8 lige store trekanter. Mine superchunks (lavet på de to sidevægge, fra væg til loft) er lavet af trekanter der måler 50x60cm terrænbatts erhverv. Mindes at have lavet en tråd om det, men igen, kig på Højhus' billeder/videoer som tidligere linket til.

Mike JezZ skrev:hvordan laver jeg en pæn vinkel på listen, så det ikke ligner lort?
Enten med maskinsav eller håndsav. Hvis du bruger håndsav kan du evt. bruge en skærekasse, hvis de lister du køber kan være der.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Du kan købe skrå/trekantede lister. Glo videoerne, tag i byggemarkedet og kig på hvad de har. :)

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Ej hvor fedt. Jeg kan godt se jeg har gjort et stort problem ud af ingenting :D jeg troede jeg skulle bygge et helt skelet, et slags kabinet hvor al rockwoolen skulle være i.

Jeg synes bare hans vinkler ser meget større ud end 60 cm i bredden.

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Her er et billede af mit rum. Jeg ved jeg skal lave i hvert hjørne, men også gerne en på hver væg/afskærmning ved døren ikke?



Og hvordan ved jeg hvor brede corner trapsne skal være? :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Er døren åbningen ved siden af skabet, til venstre på billedet, lige modsat vinduer?
Hvordan sidder du i rummet? - Kiggende ud af vinduet med monitors pegende mod døren?

Nyt svar