Hjælp med at lydisolere mit rum

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Hjælp med at lydisolere mit rum

Indlæg af Mike JezZ »

Jeg har et mindre rum i mit hus jeg gerne vil lydisolere, men hvad vil i anbefale? At smide gulvtæppe ind i det, og noget på væggene? Hvad med loftet? Behøves det? Og er det et problem der er et normalt størrelse vindue i rummet ? Der er også en almindelig dør i rummet. Påvirker det voldsomt?

Jeg har læst herinde at nogle ikke anbefaler skum dog, pga det giver en lidt forkert lyd. Jeg er ikke en handy mand, så hvis jeg kan købe det og smide det op på væggene færdiglavet er jeg taknemmelig.

Alternativt kunne jeg også fylde mit rum op med en masse møbler, men ville jeg opnå det rigtige resultat med det? Det er rumklangen jeg tænker på at få elimineret.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Isolere eller akustikregulere?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mike JezZ skrev:Det er rumklangen jeg tænker på at få elimineret.
Så skal du søge på lyddæmpning, rockwool og bats, der er lavet mange tråde om emnet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Hvad med evt et skab? Og så isolere det?

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Mike JezZ skrev:Hvad med evt et skab? Og så isolere det?
Jeg tror du vil få den bedste hjælp, hvis du i stedet prøver at fortælle hvad det er du prøver på at opnå i dit rum.
Hvad er problemet? Hvordan ser rummet ud osv?

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Rummet er ca tolv kvadratmeter, og jeg ønsker at få elimineret rumklang så meget som muligt. En jeg kender anbefaler blot at sætte lidt skum bag ved det hjørne hvor jeg skal indspille, og så indspille en mod rummets midte - og så få gulvtæppe på. Men ved ikke om det er nok?

Medlemsavatar
Nicolai  
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Det er det ikke.... men altså, "lidt skum" kan være bedre end ingenting. Det afhænger jo lidt af hvor stor forandring du forventer..... men jeg vil mene der skal en del mere til. Men start - som Hald siger - med at søge på emnet.... der er masser af info tilgængelig.
Kh
Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Problemet er jeg synes det er en jungle, når tråden ikke specifikt er mit problem med de redskaber jeg har tilgængeligt

Medlemsavatar
Nicolai  
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Det kan det også være. Du kan sagtens købe en masse corner traps i skum til alle hjørner i dit rum. Det gjorde jeg selv i sin tid. Det hjælper men det gør ikke dit rum lineært. Det er heller ikke sikkert det er nødvendigt til dit brug, men så er du da igang. Generelt behøver man ikke være handyman, for at følge nogle af de beskrivelser. Lad os se om der ikke kommer lidt kloge ord fra nogen der ved mere end mig på dette område....

Dbh
Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Jeg ved godt at i ser det med super professionelle øjne, og at det kun er den bedste løsning der gælder.

Men når nu man ikke har mulighed for at bygge en stor solid boks grundet manglende kendskab samt forståelse, og ønsker nogenlunde at få styr på rumklang, hvad kan man så gøre? Hvilke alternativer er der for en amatør der ønsker at hygge sig med at lave musik hvor der ikke er rumklang?

Føler lidt herinde, at det svarer til at spørge om hvilken bil der er en god begynderbil, og den eneste mulighed er at købe en Ferrari fordi det er det bedste.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

God fingerregel: Alt hvad der er tykt, tungt og har en blød overflade er din ven.

Tykke gulvtæpper, bogreoler (med bøger), vægtæpper, sofaer, lænestole, madrasser osv osv osv vil sansynligvis altsammen afhjælpe rumklangen.

Store tomme hårde overflader som vægge, loft osv. er tilgengæld problemet. De skal dækkes med ovenstående.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Hvor tykke ska vægtæpper være før de har effekt?

Hvis jeg byggede mig en boks, skal man så selv ku stå i den eller er det nok med mikrofonen?

Kan væggene godt være spåntræ overdækket med evt gulvtæppe, eller ville det ikke være godt nok?

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Dette er ikke de nøjagtige mål, men mit rum er ca. sådan her:

Billede

Det øverste er et bord, mens de nederste ting er reoler. Kan man indrette det rum til at blive ideelt mht indspilning?

Rummet skal også bruges til andet end kun musik, da der jo er reoler derinde, samt et bord hvor man kan sidde i siden. Ved ikke om det ødelægger muligheden for fjernelse af genklang?

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Fandt disse, ved ikke om de er dyre ift hvad man får, men at smide sådan lidt op på væggene ku vel også hjælpe?

http://www.alpha-akustik.dk/square-by-square

Medlemsavatar
Nicolai  
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Joachip skrev:God fingerregel: Alt hvad der er tykt, tungt og har en blød overflade er din ven.
Jeg kan tydeligt mærke akustikken bliver bedre i studiet, når min kone en sjælden gang imellem kommer ind med en kop kaffe.... :dollargrin:
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Mike JezZ skrev:Føler lidt herinde, at det svarer til at spørge om hvilken bil der er en god begynderbil, og den eneste mulighed er at købe en Ferrari fordi det er det bedste.
Jo, men det er også derfor du burde starte med at være mere præcis omkring hvad du har af muligheder, hvad du har prøvet, hvad er dit budget/hvor mange penge vil du bruge på det osv, for ellers må du forvente at folk de regner at the sky is the limit. :wink:

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Nicolai skrev:
Joachip skrev:God fingerregel: Alt hvad der er tykt, tungt og har en blød overflade er din ven.
Jeg kan tydeligt mærke akustikken bliver bedre i studiet, når min kone en sjælden gang imellem kommer ind med en kop kaffe.... :dollargrin:
100kr på at hun _ikke_ er bruger på Maskinen :dollargrin:

Medlemsavatar
Nicolai  
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

KristianNielsen skrev: 100kr på at hun _ikke_ er bruger på Maskinen :dollargrin:
Ha ha, Kristian, der er vel grænser for HVOR nemt man kan score 100,- :)

Mike, vi er ikke så farlige. Vi er ikke alle professionelle, nogle af os er rasende amatører på nogle punkter :) Men som Benjisan siger, så fortæl lidt mere. Det er fint nok du ikke er handyman, men det er ret begrænset hvor meget handyman man skal være for at skrue 4 lægter sammen i en størrelse der passer med nogle rockwool bats og hæfte noget stof på:
http://www.avsforum.com/photopost/data/ ... 08374.jpeg

Hvis DIY (Do It Yourself) ikke kan komme på tale, og du har et budget på 2.000,- så ville jeg købe 4 pakker af denne her https://www.thomann.de/dk/the_takustik_cbt_37.htm og én af denne her: https://www.thomann.de/dk/eq_acoustics_ ... s_grey.htm

og starte med hjørnerne og "first reflection" steder på væggen (det kan du finde meget mere om). Lige om lidt bliver jeg overfaldet her i tråden. Og det ER heller ikke en "prof" måde at gøre det på. Men det vil hjælpe meget for begyndere i et ustyrligt rum. Jeg er selv startet med noget tilsvarende, og så langsomt udbygget og udskiftet med "rigtige basstraps" osv....

Spørg endelig...

kh
/Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

benjisan skrev:
Mike JezZ skrev:Føler lidt herinde, at det svarer til at spørge om hvilken bil der er en god begynderbil, og den eneste mulighed er at købe en Ferrari fordi det er det bedste.
Jo, men det er også derfor du burde starte med at være mere præcis omkring hvad du har af muligheder, hvad du har prøvet, hvad er dit budget/hvor mange penge vil du bruge på det osv, for ellers må du forvente at folk de regner at the sky is the limit. :wink:
Det kan jeg godt se. Fik måske skrevet tråden lidt for hurtigt :)
Nicolai skrev:
KristianNielsen skrev: 100kr på at hun _ikke_ er bruger på Maskinen :dollargrin:
Ha ha, Kristian, der er vel grænser for HVOR nemt man kan score 100,- :)

Mike, vi er ikke så farlige. Vi er ikke alle professionelle, nogle af os er rasende amatører på nogle punkter :) Men som Benjisan siger, så fortæl lidt mere. Det er fint nok du ikke er handyman, men det er ret begrænset hvor meget handyman man skal være for at skrue 4 lægter sammen i en størrelse der passer med nogle rockwool bats og hæfte noget stof på:
http://www.avsforum.com/photopost/data/ ... 08374.jpeg

Hvis DIY (Do It Yourself) ikke kan komme på tale, og du har et budget på 2.000,- så ville jeg købe 4 pakker af denne her https://www.thomann.de/dk/the_takustik_cbt_37.htm og én af denne her: https://www.thomann.de/dk/eq_acoustics_ ... s_grey.htm

og starte med hjørnerne og "first reflection" steder på væggen (det kan du finde meget mere om). Lige om lidt bliver jeg overfaldet her i tråden. Og det ER heller ikke en "prof" måde at gøre det på. Men det vil hjælpe meget for begyndere i et ustyrligt rum. Jeg er selv startet med noget tilsvarende, og så langsomt udbygget og udskiftet med "rigtige basstraps" osv....

Spørg endelig...

kh
/Nicolai
Jeg ved at skum er et billigt produkt, og jeg søger selv efter en lidt billigere løsning... Men jeg har bare hørt meget på at skum ikke er toppen af poppen, fordi det ødelægger lyden.

Skal det være fra top til bund i hvert hjørne, at der skal være sådan en corner bass trap, eller er det kun i noget af hjørnet?

Jeg var kommet frem til egentligt bare at prøve at have en madras bag mig, og så indspille mod midten af rummet, mens jeg har reflektionsfilter på, men jeg er ret sikker på at det langt fra er nok.

Er det muligt at stadig have et bord, samt reolsystemet i rummet, samtidigt med at man har bass traps oppe i hjørnet samt eventuelt nogle på væggene? Eller skal rummet så primært bruges til musik og intet andet?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Der bliver lavet meget musik i f.eks. soveværelse studier, hvor man udnytter dæmpningen i møbler, seng og dyner.

Jo større flader der kan reflektere noget, jo mere vil du hører, så møbler er godt, ideen med madrassen er fin, men hvis du stadig føler at der er klang i lokalet, skal du regne ud hvor det kommer fra, og dæmpe der, evt. med et dæmpebat.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

Hald skrev:Der bliver lavet meget musik i f.eks. soveværelse studier, hvor man udnytter dæmpningen i møbler, seng og dyner.

Jo større flader der kan reflektere noget, jo mere vil du hører, så møbler er godt, ideen med madrassen er fin, men hvis du stadig føler at der er klang i lokalet, skal du regne ud hvor det kommer fra, og dæmpe der, evt. med et dæmpebat.
Og det burde sagtens kunne gøres, uden at rummet mister muligheden for at kunne bruges til flere ting, såsom at smide hjørneskum eller lidt på midten af væggene? Det er ihvertfald det jeg har forstået indtil videre :D

Men et "hårdt" møbel som en reol, kan jo stadig reflekterer. Det kommer an på hvad der står på hylderne, ikke?

Men uanset hvad, jo mindre et rum bliver, jo mindre rumklang er der, da lyden kan bevæge sig mindre. Den er jeg ikke helt ude i hampen med, right?

Medlemsavatar
Nicolai  
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Jeg fik rigtigt meget ud af skum corner traps i forhold til det rå, udæmpede rum. Jeg valgte dog forholdsvis dyre Auralex produkter. Jeg formoder det er en smule bedre end Thomanns billige. De er ihevrtfald kønnere :) Lige nu har jeg 7 "rigtige" bass traps rundt omkring hvoraf de 3 er hængt op og jeg eksperimenterer med de andre 4. Jeg kan sagtens høre det lyder bedre og mere prof end da jeg kun havde skum.

Derudover har jeg købt en cloud (som skal hænge på loftet over mix position) som jeg glæder mig til at få op og hænge....

kh
/Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Har du et problem? Der er altså optaget rigtig meget musik i rum, der er stort set ubehandlede.

Som du selv er inde på kan man hjælpe lidt med en madras og et par dyner. Det vigtigste er, du får dæmpet lidt bag dig under optagelsen.

Jeg blev selv lidt inspireret af Nicolajs anbefaling, og jeg kunne godt finde på at købe for 2000 blandede dæmpningsgodter fra Thomann til mit mixrum.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike JezZ
Medlem
Indlæg: 149
Sted: Jægerspris

Indlæg af Mike JezZ »

I har hjulpet mig rigtigt meget, og er glad for al jeres hjælp.

Grunden til, at jeg ikke har været glad for at bygge mine egne bass traps, er fordi jeg aldrig har været glad for rockwool pga det indeholder glas. Min kæreste sagde dog i dag, at alm rockwool ikke længere har glas, men derimod stenuld, så det ikke klør og kradser ved kontakt. Er dette rigtigt? For hvis det er tilfældet, kunne jeg godt finde på at prøve at bygge nogle selv.

Jeg ved godt jeg virker lidt doven nu, men hvis jeg selv skal bygge corner traps, skal de så fylde fra gulv til loft, eller skal de sættes op på væggene?

Kan også forestille mig at de vejer en del, rammen er trods alt i træ. De traps der skal hænge på midten af væggene, skal vel også bores ind? De kan vel ikke holdes oppe med lim?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Man skal ikke røre ved hverken glas- eller stenuld. Det kradser.

Det er til gengæld ikke giftigt, kræftfremkaldende, allergifremkaldende eller brandfarligt. Brug et åndbart stykke stof over eller rundtom. Problem solved for de klodsede.

Ja, det vejer til. Rammerne skal hænges op på skruer i rawlplugs. En løsning til at få dem til at hænge 100% lige (og lidt justérbare) er at iskrue et stykke fx 20-30 cm træ i væggen. I dette stykke træ skruer du nu en skrue vertikalt op i hver ende. Basstrappen hænger du nu på træstykket, hvor de to skruers spidse ender griber fat i rammen. Skru på skruerne for at justere i water. Super nemt, stabilt og giver 100% vater.

Du skriver, at du ikke er handyman, men det er nemt at lave for alle. Tager 10 minutter og kan ikke fuckes op.

Nyt svar